Walmart sagsøger Tesla efter syv solcelle-brande
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Walmart sagsøger Tesla efter syv solcelle-brande

Illustration: European Energy

Walmart hævder, at Tesla er skyld i syv tagbrande i firmaets butikker siden 2012, fordi Tesla har forsømt både installation og vedligeholdelse af solcellepaneler. Tirsdag i sidste uge uge anlagde supermarkedgiganten derfor en retssag mod Tesla, skriver Arstechnica.com.

Retssagen fra Walmart er mere end 100 sider, og dokumenterne er åbne online.

Walmart har ansat Tesla-firmaet SolarCity til at installere og vedligeholde tagpaneler på mere end 240 butikker. Den første brand skete i 2012. Derefter gentog det sig i 2016 og 2018. Men det var først sidste år, da Walmart havde tre solcellebrande på to måneder, at episoderne blev sat i sammenhæng.

Har ikke formået at ansætte og træne folk

Walmart bad Tesla om at frakoble alle solcellepaneler, mens de ventede på en undersøgelse. Men selv efter dette oplevede Walmart en ny brand i Yuba City, Californien i november 2018.

Ifølge Walmart har Teslas egne undersøgelser vist, at 157 komponenter krævede reparation eller udskiftning. 48 dele blev karakteriseret som "forhold, der gjorde anlæggene usikre eller potentielt utrygge," ifølge dokumenterne.

Ifølge Walmarts egne undersøgelser har Tesla "kørt udbredt og systematisk uagtsomhed og havde undladt at følge forsvarlig industripraksis i installation, drift og vedligeholdelse af sine solenergianlæg".

Walmart mener, at Tesla har undladt at rekruttere, træne og vejlede sine underleverandører, der har udført installationerne og skulle stå for vedligeholdelse.

Bånd øgede risikoen for brand

Dette er nogle af de problemer, Walmart mener at have identificeret, ifølge Arstechnicas gennemgang:

  • Mange paneler havde hotspots, hvilket førte til revnedannelse af bagpladen og brud på den elektriske isolering.
  • Derudover havde Tesla mærket disse hotspots med båndstykker, der tiltrak sollys og koncentrerede endnu mere varme.
  • Det var et tilbagevendende problem, at installatørerne ikke fastgjorde korrekt til kontaktpunkterne. "Mangel på stramning fører til fugt og vandindtrængning," skriver Walmart.
  • Skarpe beton- og metalkanter har skåret kabler op. I andre tilfælde førte temperaturændringer til ekspansion og sammentrækning af kabler over tid, hvilket fik kablerne til at bevæge sig og blive udsat for mere slid.

Walmart ønsker nu ikke kun erstatning for den skade, de har lidt, men også godkendelse til at fjerne Teslas solcellepaneler fra deres butikker.

Har afskediget medarbejdere i solafdelingen

Tesla har indtil videre ikke svaret på e-mailen fra Arstechnica.com med tilbud om svar.

Hjemmesiden skriver, at Tesla har kæmpet med produktionsproblemer og faldende markedsandel i solceller. Mange af de ansatte, Tesla har fyret tidligere i år, kom fra solafdelingen.

Walmart hævder også, at Tesla har hævet sine priser for at reparere de defekte paneler.

”På trods af måneder lange forhandlinger med Walmart har Tesla stadig ikke betalt en cent fra sin egen lomme for skader og andre udgifter, som Walmart har afholdt som følge af brandene i Denton, Indio og Yuba City eller konsulent- og advokatgebyrer i forbindelse med branden i Beavercreek, ”skriver Walmart i sagsdokumenterne.
Artiklen kommer fra tu.no

En vågen læser har gjort Ingeniøren opmærksom på, at sætningen: "Tesla har indtil videre ikke svaret på e-mailen fra Arstechnica.com med tilbud om svar" både er lidt knudret og misvisende, idet Tesla og Walmart er kommet med en fælles udmelding i tiden mellem artiklen fra Arstechnica.com og denne artikel.

"Walmart og Tesla ser frem til at se på alle problemer og genetablere Teslas solcellepaneler på Walmarts butikker, så snart alle parter er sikre på, at alles bekymringer er løst," lyder det i den fælles udmelding.

Walmart fastholder dog stadig anklagen.

Emner : Solceller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Solceller af typen c-Si er yderst følsomme over for håndtering, hvilket denne sag jo viser klart. Derfor er det yderst bekymrende at denne teknologi bliver monteret på køretøjer så som lastbiler, campingvogne, autocampere og varebiler.
Dette skyldes at producenter i mangel på marked er begyndt at sælge "semifleksible" c-Si paneler der kan limes på taget, eller også holder de sig til rammede moduler der monteres med montage hjørner. Under alle omstændigheder en farlig cocktail på et køretøj.
Der er heldigvis professionelle som er begyndt at advare om dette, her er en video om emnet : https://youtu.be/BrzKvOqL3i4

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten