VW’s NOx-fiks giver højere brændstofforbrug
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW’s NOx-fiks giver højere brændstofforbrug

Illustration: UBA

En VW Golf fra 2010 har vist sig at bruge op til 14 procent mere brændstof, efter at VW havde opdateret systemet, så bilen kunne leve op til myndighedernes krav til NOx-emissionen. Bilen var godkendt efter Euro 5-normen for miljø. Det er resultatet af en undersøgelse, som den australske motororganisation AAA har gennemførti samarbejde med den internationale organisation FIA.

Læs også: Tysk domstol siger god for at forbyde dieselbiler i storbyer

Tests i den virkelige verden har vist, at benzin- og dieselbiler er skyld i langt større udledninger af skadelige stoffer, end test foretaget i laboratorier viser. Her er det Teknologisk Institut, som tester udledningen fra en VW Golf-benzinbil. Illustration: Kristoffer Jørgensen

Bilen blev testet, både før og efter at VW havde installeret en lovpligtig softwareopdatering, som havde den konsekvens, at det gennemsnitlige forbrug steg med 7 procent og altså nåede helt op på 14 procent, når bilen kørte på motorvej. Lavest var forøgelsen – 2 procent – når bilen kørte i byområder.

Samtidig viste testen, at bilen fortsat udledte over fire gange så meget NOx, som det var tilladt af de australske myndigheder. Testen viste også, at både effekt og moment var steget en anelse efter opdateringen.

Læs også: Lækket plan: Fiat vil droppe dieselmotorer om fire år

Hos AAA anerkender man, at VW har været i stand til at reducere NOx-emissionen, men tilføjer, at det er på bekostning af brændstofforbruget.

I Danmark gik testen godt

I Danmark har forbrugerorganisationen FDM selv fået foretaget test af den lovpligtige opdatering fra VW, og her viste resultaterne, at løsningen virkede. Men Torben Lund Kudsk, der er afdelingsleder hos FDM, kender også til test, hvor resultatet ligger godt i tråd med det australske:

»Det, vores teknikere fortæller os, er, at det har meget stor betydning for resultatet, hvilken bil der er tale om, og hvor tilsodet filteret og især EGR-ventilen er,« siger han.

Læs også: Snyd igen-igen: Audi skal tilbagekalde 127.000 biler

Det er netop EGR-ventilen, som er omdrejningspunktet i løsningen, og i Danmark har VW været inde at udskifte EGR-ventiler på et antal biler, netop fordi de ikke ville kunne fungere ordentligt med den nye opdatering.

FDM advarer mod visse opdateringer

Men en række bilproducenter, der i kølvandet på VW-skandalen også er kommet i uføre i forhold til alt for høje NOx-emissioner, har også tilbudt deres kunder en opdatering, når bilen alligevel skulle til service.

Læs også: VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«

Men her siger FDM fra:

»Vores bekymring går på, at når producenten justerer på en Euro 5-bil, så skubber de på den meget nøjagtige balance, der er mellem miljø og brændstofforbrug. Spørgsmålet er, hvilken betydning det så har for levetiden på EGR-ventilen og partikelfiltret. Derfor anbefaler vi, at bilejerne ikke tager imod sådan en opdatering, før vi har set dokumentation for langtidsvirkningerne. Sjovt nok har ingen af de bilproducenter, vi har været i kontakt med, kunnet levere sådan en dokumentation endnu,« siger Torben Lund Kudsk.

Min Volvo fra 08 med Euro4 køre også kortere på literen end min gamle peugeot fra 03 med Euro 3, samt soder mere til. Og motoren er tæt på den samme fra PSA.
Det har været kendt i flere år blandt bilnørder at EGR blot er skruet op igennem årene, for at sænke forureningen - men bilerne kører til gengæld også gradvist dårligere og kortere imellem service og har flere fejl.

  • 3
  • 0

Der må jeg lige have lidt hjælp - den bliver vel ikke slidt op ? men der kommer så meget sod at den ikke kan dreje rundt. Har lige haft egr ventilen ude og renset den i forbindelse med at egr køleren var knækket. Problemerne kan også opstå i egr køleren hvor de små rør kan tilstoppes helt.

  • 1
  • 0

Nope - det er heller ikke min erfaring. Jeg har for vane lige at bolte den af og rense den, ved hvert service. De kan både være styret af vacuum-systemet til bremserne eller styret af en servo.
På min kan varmen dog stille og roligt æde bøsningen, som tætner imellem kammeret hvor ventilen sidder og kammeret hvor servoen sidder. Man kan simpelthen se soden blive "blæst" ind langs ventilstyret. En ny koster ca 1500kr - men så længe den regulere, som den skal og jeg kan se normal funktion med OBD testeren, så renser jeg den bare og sætter på igen.
Hvis der er meget sod, bør man dog overveje om der andre systemer i bilen der ikke fungere korrekt, eller om man benytter bilen uhensigtsmæssigt.

  • 2
  • 0