VW's dieselfix afvist i USA

VW's dieselfix afvist i USA

De californiske miljømyndigheder har afvist VW's forslag til, hvordan NOx-udslippet i 2,0-liters dieselmotorer kan bringes ned på et lovligt niveau.

Det skal I gøre bedre. Det var beskeden fra de californiske miljømyndigheder til VW, efter at bilgiganten havde afleveret sit forslag til reparation af omkring 500.000 af koncernens dieselbiler, der har installeret såkaldt snyde-software, der skjuler bilernes ulovligt høje NOx-udslip.

Ifølge pressemeddelelsen fra California Air Ressources Board (CARB) er der tre grunde til, at VW's plan for modellerne med 2,0-liters dieselmotorer er blevet afvist:

  • Planen er ikke detaljeret nok.
  • Der mangler vurderinger af, hvor realistiske de tekniske løsninger er, og hvor god chancen er for, at de vil fungere.
  • VW's forslag tager ikke tilstrækkelig højde for, hvordan løsningerne vil påvirke bilernes præstationer, holdbarhed, forurening og sikkerhed.
De amerikanske NOx-grænser for passagerbiler er meget lavere end de europæiske. (Testmetoderne er dog ikke 100 procent sammenlignelige - og grænseværdierne kan derfor ikke sammenlignes direkte, *red.*) Derfor kan VW klare de europæiske krav med mindre opdateringer og ændringer af motorerne, mens de i USA sandsynligvis skal købe en stor del af de solgte biler tilbage. Foto: The International Council on Clean Transportation

Læs også: USA sagsøger VW for milliarder

VW: Vi skal nok købe 100.000 biler tilbage

Præcist hvad VW har foreslået fremgår ikke af oplysningerne fra CARB, og VW har heller ikke løftet sløret. Ifølge flere nyhedsbureaer - herunder dpa - har VW's topchef Matthias Müller imidlertid sagt, at VW kan blive nødt til at købe over 100.000 dieselbiler solgt mellem 2009 og 2015 tilbage, fordi de vil være for dyre at få til at leve op til de amerikanske myndigheders NOx-grænse.

Både CARB og VW siger, at de fortsat er i dialog om planen for tilbagekaldelser. Sideløbende med planen for 2,0-liters dieselmotorerne er VW i gang med en plan for udbedre biler med 3,0-liters dieselmotorer. Den plan skal dog først afleveres 2. februar.

Læs også: Sverige indleder undersøgelse mod VW

Kommentarer (2)

Fantastisk, så kan VW tilbagekøbe deres biler, og så deponere dem i EU, hvor svineriet kan fortsætte.
Har altid haft en ide om at amerikanerne var nogle miljøsvin, og vi i EU var langt bedre til at begrænse udledning. Det er nu humor på højt plan.

  • 17
  • 2

Los Angeles var i lang tid skoleeksemplet på, hvor galt det kan gå med luftforurening https://en.wikipedia.org/wiki/Smog#Los_Ang....

På et tidspunkt besluttede California sig derfor for at gøre noget ved det og indførte det i artiklen omtalte California Air Ressources Board (CARB), som basalt set har til opgave at begrænse alle former for luftforurening i staten.

Det er på den baggrund at man skal se diverse tiltag i Californien i forhold til favorisering af hybridbiler og elektriske/brintbiler, samt generelt meget strenge krav til partikeludledning der i praksis betyder at der er meget få personbiler indregistreret i Californien der kører på diesel.

Andre steder i USA er reguleringen meget anderledes, men da Californien er så stort et marked i sig selv (Californien ville have verdens 9. største GDP hvis det var et selvstændigt land) driver det i høj grad markedet i hele USA.

  • 13
  • 0