VW vil halvere pris på bilbatterier og tilslutte dem huset

Thomas Schmall, er administrerende direktør for "Volkswagen Group Components" der dækker teknologi til alle VW-koncernens brands, herunder Folkevogn, Audi, Porsche og mange flere. Illustration: VW

I bedste amerikansk stil gik VW i går i luften med “Power Day 2021”. Her blev planerne for koncernens kommende satsning på batterier til elbiler præsenteret, og der var flere store nyheder i skuffen.

Det er blandt andet planen at bygge seks nye batterifabrikker i samarbejde med partnere. I alt skal de inden 2030 have en produktionskapacitet på 240 GWh om året. Fabrikkerne skal producere battericeller, som senere skal samles til batteripakker.

Den ene af de første to fabrikker skal ligge i Skellefteå i Sverige, hvor VW i samarbejde med virksomheden Northvolt, fra 2023 vil koncentrere produktionen af celler og øge den årlige produktion til 40 GWh i 2030. Den aftale skulle koste VW omkring 65 mia. kroner over 10 år.

På VW’s egen fabrik i Salzgitter i Tyskland, skal der fra 2025 være batteriproduktion, som så øges til 40 GWh om året i 2030.

50 procent på mellemklassebil

De store investeringer i batteriproduktion skulle gerne resultere i en væsentlig reduktions i prisen på elbiler. Prisen per kWh forventes at komme ned på 100 Euro, og konkret regner VW med, at i en bil i mellemklasser vil prisen for batteriet alene kunne reduceres med 50 procent og cirka 30 procent i de billigste klasser.

Derfor skal batterierne også samles i en såkaldt “Unified Premium Battery”-platform, som skal rulle ud fra 2023, og i 2030 skal den være integreret i 80 procent af alle VW’s elbiler. Den første model som indeholder platformen, bliver den nye Audi Artemis, der skal være klar i 2024.

Prisreduktionerne skal også fremkomme ved at kunne genbruge råmaterialer til batteriproduktion.

Alle de mange elbiler, som VW regner med at sælge, skal jo også oplades, og derfor skal der gøres noget for opladningen. Sammen med partnere som Ionity, BP og Aral, skal der oprette 18.000 offentlige hurtigladere over hele Europa inden 2025.

For at kunne bruge elbilernes batterier aktivt i energisystemet, vil elbiler bygget på VW MEB-platform fra 2022 også være i stand til at fungere som et hjemmebatteri og opsamle energi, når priserne er lave og derefter levere det tilbage til husstanden, når priserne er høje.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Tak for artiklen. Det er dejligt at VW Folkevogn vil satse meget på elbiler. Og det er utrolig vigtigt at alle bil/batteri-producenter kommer til at genbruge så meget af batterierne som muligt. Her linker jeg til FDMs nye artikel om VW ID4. Det bliver utrolig spændende at se om der bliver solgt flere VW ID4 end Tesla 3 og Tesla Y i USA, Europa og Kina i fremtiden.

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-03-v...

Vernlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 8
  • 12

Og jeg kan bidrage med en tilsvarende udlægning.

https://www.youtube.com/watch?v=gKDxRCZfaSU

Deres "Unified battery" viser sig at være 4-5 forskellige kemier i 3 forskellige indpakninger. Hvem er det de prøver at nare - aktiemarkedet måske? De allerede har tabt. Tesla producerer selv 3 TWh batterier årligt i 2030. VW producerer / har adgang til 240GWh samme år. Tyskerne kan bare glæde sig over at "Giga Europa" kom til at ligge ved Berlin.

  • 17
  • 13

Hvordan får vi udrullet disse biler som kan agere privat energilager i Asiens millionbyer, og måske også bland Afrikanske lande?

Kina kunne også være intereseret med deres 450 millioner middelklasse borgere som bor i kæmpebyer, hvor alle har mulighed for at opsættet solceller og lade deres bil i carporten?

Jeg tror Tyske ingeniører måske kikker lidt vel kortsigtet når de opfinder løsninger som kun fungerer, for en rig Europæer eller USAer i eget hus, med bil og have.

  • 11
  • 29

VW vil tilbyde op og afladning af el-biler på privaten som et hjemmebatteri. Det er jo næste år - fedt. Så bliver det spændende at se hvor dyr en lader der skal sættes op til dette? Kan den næste artikel måske beskrive hvordan denne løsning vil se ud? (de må jo have prototyper opbygget når de skal være klar til næste år) Ligeledes vil mange i villahuse nok ønske sig at både lav-pris kWh og solcelle kWh vil kunne fyldes på batteriet. :-)

  • 13
  • 2

Michael Foscolo

Jeg tror Tyske ingeniører måske kikker lidt vel kortsigtet når de opfinder løsninger som kun fungerer, for en rig Europæer eller USAer i eget hus, med bil og have.

I USA produceres 40% af strømmen på peak power anlæg og kulkraftværker.

De kunne uden videre lukkes, hvis der var batteri backup nok.

Her er V2G jo en fuldkommen gratis backup, der tillader overflytning til combined cycle gas kraftværker og vindmøller samt solceller.

Combined cycle kraftværker har en kapacitetsfaktor på 56%, men peak forbrug i USA er regionalt mere end dobbelt op gennemsnitsforbrug, men kun kortvarigt.

For Tyskland reducerer V2G prisudsving i elmarkedet til fordel for naboernes KK værker og andre elektricitetsproducerende enheder, der ikke kan tilpasses markedes aktuelle efterspørgsel.

Hvis et batteri cycles mellem 20% og 70%, så holder det til 6000 cycles.

  • 4
  • 8

Nissan har kunnet sende strøm retur fra elbils batterier i 10 år. (også alle andre med Chademo)

Og der er allerede løsninger i drift hvor der er samspil mellem elbiler og grid.

VW er vist ikke helt så innovativ som de gerne vil fremstå som.

På den anden side, så skal der ikke meget til for at være bedre løsnings sælger end Nissan (og andre Chademo biler)

  • 5
  • 1

De allerede har tabt. Tesla producerer selv 3 TWh batterier årligt i 2030. VW producerer / har adgang til 240GWh samme år. Tyskerne kan bare glæde sig over at "Giga Europa" kom til at ligge ved Berlin.

Ja, Tesla har jo bevist at de holder alt hvad de lover ;-) Der kører masser af Tesla Roadster som verdens hurtigste superbil Vejene bugner af Tesla Semi - og håndværkerne kører rundt i Tesla Cybertruck over hele verden. Og Tesla sælger ingen Carbon Credits ....

.... eller - nå nej ;-)

Lad os nu se om Tesla kan holde hvad de lover, og om de kan holde deres føring når der kommer flere konkurrenter og disse konkurrenter kan lave biler til andre behov end det Tesla løser lige nu.

Dernæst skal vi også se på råmaterialer, der er endnu ikke så mange batterier at genbruge, så dette skal udvindes og mines rundt omkring i verden før der kan produceres så store mængder batterier.

Alt andet lige, så skal man stadig have fundet en løsning på at lave lettere batterier (BEV er tunge), der er mindre følsomme for temperaturudsving (både ved opladning og ved kørsel når det er koldt). Der skal en hel del større udvalgt på markedet før alt kan dækkes. Der er ikke mange opnåelige elbiler som rent faktisk har et fornuftigt bagagerum til en børnefamilie med barnevogn - og slet ikke hvis der også skal en anhænger med. Så det er ikke kun produktion af batteri celler der skal løses.

  • 16
  • 11

Nu handler denne srtikel om biler, men der har været en leder med en heftig debat om nødvendig ladeeffekt og lignende,

Hvis man nu interesserer sig forPower Wall lignende installationer, som beskrevet for VW her i artiklen, så er det nok meget godt at få tal på sit effekt og energiforbrug. For eksempel kan man på eloverblik.dk trække et regneark med time-værdier for energiforbrug.

Med dette på skærmen er det let at se hvor langt 25 eller 50 kWh i bilbatteriet rækker ? Kan 25 kWh, opladt billigt mellem kl.01 og 04 mon dække den dyreste periode fra kl. 06 til 22 ? Bliver der økonomi i besparelsen på kWh-pris ?

P.S.: Hvad med husets spidsbelastning ? Jeg fandt fra februar 2021 een time på knap 5 kW (elvarme med to varmepumper), så spidsen er nok ikke så høj - selv uden reguleringer,

  • 5
  • 1

@johnny Olsen: SÅ hvis jeg forstår dig rigtigt, så skal en erklæret Tesla-fan kanal på Youtube fortæle os "hvad VW i virkeligheden præsenterede"?

Jorden kalder, og hvis du virkelig vil have den virkelige virkelighed, ja så ligger den nok et sted midt i mellem. Lidt selvkritik vil være klædeligt i alle grupperinger.

  • 9
  • 11

Det bliver ikke mange dage om året hvor bilen kommer hjem med et fladt batteri. Daglig kørsel på 300-500 km er vist for de få danskere. Resten af tiden har elbiler masser af tid til at få strømmen så biligt som muligt. Mine 50 km på motorvej og 10 km på by/landevej hver dag tager cirka 90 minutter at oplade. Bilen har mere end 12 timer til at få de 90 minutters opladning, så det kan sagtens gøres "intelligent" og billigt.

  • 26
  • 1

Det bliver ikke mange dage om året hvor bilen kommer hjem med et fladt batteri. Daglig kørsel på 300-500 km er vist for de få danskere. Resten af tiden har elbiler masser af tid til at få strømmen så biligt som muligt. Mine 50 km på motorvej og 10 km på by/landevej hver dag tager cirka 90 minutter at oplade. Bilen har mere end 12 timer til at få de 90 minutters opladning, så det kan sagtens gøres "intelligent" og billigt.

Så skal vi også beregne den reelle rækkevidde med i ligningen. En ID.4 ser fx ud til at ramme omkring 250 km om vinteren når man får motorvej med, og om sommeren op omkring 350 km - altså et stykke fra de 520 km der loves. Opladning vil typisk foregå op til 80% eller 100% lige inden end længere køretur. Der er mange der pendler længere end 60 km/dag, men problemet er nok nærmere at bilen ikke holder i indkørslen tilsluttet ladestikket når strømmen skal bruges, og at peak generelt er imens man er på arbejde og ikke så meget efter aftensmaden er lavet.

Det er en smuk tanke, men den mobile powerbank er måske ikke helt så praktisk som den lyder. Dertil kommer at slid på et batteri ofte er ved opladning og der vil man nok ønske at skåne bilens batteri så længe som muligt og så få installeret en egentlig powerwall.

Så kommer tanken hvorfor det hele skal ske distribueret når det vil give mening at lagre energi når der er overskud og så jævne forbruget ud generelt i stedet for individuelt for husstande?

  • 3
  • 12

@johnny Olsen: SÅ hvis jeg forstår dig rigtigt, så skal en erklæret Tesla-fan kanal på Youtube fortæle os "hvad VW i virkeligheden præsenterede"?

Jorden kalder, og hvis du virkelig vil have den virkelige virkelighed, ja så ligger den nok et sted midt i mellem. Lidt selvkritik vil være klædeligt i alle grupperinger.

@ Michael Englev: Jeg forstår godt argumentet med "husk kildekritik", men jeg tror, at du forveksler indgående viden om batteriteknologi med "Tesla-fanboi". Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vurdere "The Limiting Factor" er tættere på sandheden end VWs "fluffy" præsentation. Hvis du kender andre, som kan forklare avanceret batteriteknologi på en måde, så os almindelige mennesker kan forstå det, så hører jeg gerne om det.

Hvis man læser de fleste medier, så bliver VWs præsentation udråbt som værede eksemplet på, at VW nu for alvor er på vej tilbage på tronen... men det var "varm luft". Det var en horribel (kedelig) præsentation, og hvis man ser på, hvor VW vil være i 2025 og hvilken pris de satser på per kWH, så er det næsten latterligt.

VWs målsætning engang ude i fremtiden er flere niveauer lavere end, hvad Tesla kommer til at spytte ud fra fabrikken i Berlin i år. Prove me wrong (vi får resultatet at se indenfor et halvt år).

Det beror selvfølgelig på, at man tror på, at Tesla leverer det, som de har stillet aktionærerne i udsigt med hensyn til deres 4680 battericeller, batterikemi og nye struktuelle-batteripakker.

Jeg vil som VW bilejer ønske VW held og lykke med deres batteriprojekt, men det var intet i den præsentationen som indikerer, at de overhovedet kommer i nærheden af Tesla. Følger VW den plan de har fremlagt, så fanger de ikke Tesla i detet årti.

  • 12
  • 4

@johnny Olsen: SÅ hvis jeg forstår dig rigtigt, så skal en erklæret Tesla-fan kanal på Youtube fortæle os "hvad VW i virkeligheden præsenterede"?

Jorden kalder, og hvis du virkelig vil have den virkelige virkelighed, ja så ligger den nok et sted midt i mellem. Lidt selvkritik vil være klædeligt i alle grupperinger.

@ Michael Englev: Jeg forstår godt argumentet med "husk kildekritik", men jeg tror, at du forveksler indgående viden om batteriteknologi med "Tesla-fanboi". Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vurdere "The Limiting Factor" er tættere på sandheden end VWs "fluffy" præsentation. Hvis du kender andre, som kan forklare avanceret batteriteknologi på en måde, så os almindelige mennesker kan forstå det, så hører jeg gerne om det.

Hvis man læser de fleste medier, så bliver VWs præsentation udråbt som værede eksemplet på, at VW nu for alvor er på vej tilbage på tronen... men det var "varm luft". Det var en horribel (kedelig) præsentation, og hvis man ser på, hvor VW vil være i 2025 og hvilken pris de satser på per kWH, så er det næsten latterligt.

VWs målsætning engang ude i fremtiden er flere niveauer lavere end, hvad Tesla kommer til at spytte ud fra fabrikken i Berlin i år. Prove me wrong (vi får resultatet at se indenfor et halvt år).

Det beror selvfølgelig på, at man tror på, at Tesla leverer det, som de har stillet aktionærerne i udsigt med hensyn til deres 4680 battericeller, batterikemi og nye struktuelle-batteripakker.

Jeg vil som VW bilejer ønske VW held og lykke med deres batteriprojekt, men det var intet i den præsentationen som indikerer, at de overhovedet kommer i nærheden af Tesla. Følger VW den plan de har fremlagt, så fanger de ikke Tesla i detet årti.

Tesla bygger hele forretningen på varm luft, de lover meget og leverer mindre.

Jeg hørte også en ren Tesla fan i den video.

Omvendt set så skal VW heller ikke nå Tesla, de skal forhåbentlig noget mere jordnært 😉

  • 5
  • 15

Prisen på Kinesiske LFP f.eks. Lishen 3.2V 280Ah primatisk celle er helt nede på 100$ til private forbrugere.

16 stks. af dem i serie til 48VDC, med en DALY BMS, og en MPP_Solar Inverter, og on PV-moduler, så har du 12-14kW hjemme-brygget energi at lade med når du kommer hjem på en solskinsdag. Batteriet ender helt nede omkring 0.4kr/kWh - så det begynder at ligne noget. Nuvel det er ikke Victron, og det er ikke med den højeste effektivitet - men det er billigt.

I den sammenhæng så kommer de kommercielle powerwalls inkl. Tesla's egen til at falde i pris, ret hurtigt, meget snart.

Koncepter for et par år siden hvor man sad og pillede laptop-batterier fra hindanden, testede og brygger DIY-powerwalls af små celler er nu ikke længere tiden værd. Søg på youtube efter '280Ah', eller læs lidt på diy-ev forums hhv. secondlifestorage.com.

Storage-applikationen i en BEV udhules, da mange arbejder når solen skinner. Rent teknisk så er det en inverter lokalt ved laderen, med DC-forbindelsen i CCS-stikket åben som skal til - i modsætning til CHADEMO hvor inverteren mig bekendt er i bilen. Så i bilen er det meget lidt der skal til.

  • 7
  • 3

Tesla bygger hele forretningen på varm luft, de lover meget og leverer mindre.

Jeg hørte også en ren Tesla fan i den video.

Omvendt set så skal VW heller ikke nå Tesla, de skal forhåbentlig noget mere jordnært 😉

@Brian Dalby: Du er sikkert på, at vi taler om den samme video fra The Limiting Factor? For så er jeg virkelig bekymret.

Du tænker vel ikke på den anden video, som en anden bruger har linket til? Den med Warren Redlich, som ganske korrekt kan kaldes en Tesla fan.

  • 7
  • 1

@Brian Dalby: Du er sikkert på, at vi taler om den samme video fra The Limiting Factor? For så er jeg virkelig bekymret.

Du tænker vel ikke på den anden video, som en anden bruger har linket til? Den med Warren Redlich, som ganske korrekt kan kaldes en Tesla fan.

Så tror jeg du skal være bekymret - det kan godt være han ved noget om emnet, men selvom Tesla siger de kan en hel masse om kun to år, så har Tesla også en vane med at love noget om kort tid, og så først levere om lang tid - jeg hører en Tesla fan i denne mand også.

Selv logoet for Youtube kanalen sender referencer til Tesla

https://www.youtube.com/watch?v=hWETrvNc-dg

  • 6
  • 11

Så tror jeg du skal være bekymret - det kan godt være han ved noget om emnet, men selvom Tesla siger de kan en hel masse om kun to år, så har Tesla også en vane med at love noget om kort tid, og så først levere om lang tid - jeg hører en Tesla fan i denne mand også.

Selv logoet for Youtube kanalen sender referencer til Tesla

https://www.youtube.com/watch?v=hWETrvNc-dg

Ja, hvis vi skal koge kildekritik ned til, om et logo ligner et andet, så skidt pyt da med lødigheden af indholdet.

Jeg er ikke bestemt ikke enig (og vi bliver nok heller ikke enige), men hvis du kan henvise mig en mere lødig kilde, så vil jeg meget gerne høre om det. Jeg kan altid blive klogere.

  • 8
  • 4

Ja, hvis vi skal koge kildekritik ned til, om et logo ligner et andet, så skidt pyt da med lødigheden af indholdet.

Jeg er ikke bestemt ikke enig (og vi bliver nok heller ikke enige), men hvis du kan henvise mig en mere lødig kilde, så vil jeg meget gerne høre om det. Jeg kan altid blive klogere.

Jeg kan ikke finde noget bedre, men man skal altid huske hvad det er for en kilde og hvilken baggrund det har. Du får jo også to forskellige svar på skattepolitik om du spørger Enhedslisten eller Nye Borgerlige, og det er helt sikkert farvet.

Min kritik bunder nok mest i at han fokuserer på hvad Tesla har lovet - og at det er nærmere det de andre lover, imens vi ser hvor ofte Tesla rammer helt ved siden af med deres løfter om hvornår tingene kommer.

Anyways, jeg er langt fra imponeret af Tesla, men jeg ser dem også som en bilproducent og ikke bare en elbil producent, og der synes jeg ikke de gør det bedre end andre ;-)

  • 7
  • 16

Det er ret ligefedt hvad de forventer/planlægger/drømmer om, spørgsmålet er hvad de præsterer. At anvende bilen som powerbank er dog en meget fornuftig ting. Hvis man så samtidig fik en grøn afgiftspolitik hvor forbrugerpriserne varierede i takt med elpriserne. Hvis elprisen er 0,25kr/kwh og afgiften er 1,75 kr/kwh altså 2kr/kwh er variationen på de 0,25+-20%kr. resultat 2kr+- 0,05kr. ret uinteressant når afgiften er konstant. Hvis afgiften derimod var 700% altså en pris på 0,25 + 700% 2kr/kwh +-20% altså +-0,4 kr/kwh. Ville projektet også give mening for forbrugeren. det ville desuden reducere behovet for udbygning af elnettet, og give bedre udnyttelse af VE specielt vindmøllestrømmen.

  • 7
  • 2

Ja, Tesla har jo bevist at de holder alt hvad de lover ;-)

Ja - modsat VW, så holder de faktisk i stor udstrækning hvad de lover. Hvad ingen f.eks. troede muligt (og hele bilindustrien og bilpressen hånede Tesla for i årevis), var at Tesla kunne levere 500.000 elbiler i 2020, eller mere end 10 gange så mange, som de leverede i 2013, da Tesla første gang lovede det.

I starten af 2019 blev de tillige hånet for at have lovet at fabrikken i Shanghai ville producere biler inden udgangen af 2019, mindre end et år efter første spadestik - hvilket de holdt! Argumentet var dengang at ingen bilfabrik havde formået at bygge og idriftsætte en ny, stor bilfabrik på mindre end 3 år - så rimeligvis burde de jo hædre Tesla for at være den første, der har gjort det på under 1 år.

Sammenlign det med at VW gentagne gange, gennem det sidste årti, har påstået at de ville være verdens største elbilsproducent, allerede få år efter de lovede det, og at de ville producere 1 million elbiler i 2023 - for slet ikke at tale om hvad de lovede mht emissioner og ifm dieselskandalen.

@johnny Olsen: SÅ hvis jeg forstår dig rigtigt, så skal en erklæret Tesla-fan kanal på Youtube fortæle os "hvad VW i virkeligheden præsenterede"?

Hvor ser du Jordan Giesige erklære sig selv som "Tesla-fan"?

Mon ikke du forveksler det faktum at Giesige er en af de Youtubere med allerdybest indsigt i batterier, og at Tesla ganske enkelt er det største og vigtigste emne indenfor den kategori?

Jeg har selv beskæftiget mig i mere end et årti med batterier til tunge arbejdskøretøjer, og er hverken Tesla-ejer eller Tesla-fan, men har ikke desto mindre høstet tonsvis nyttige informationer fra Tesla, og ikke mindst fra Jordan Giesige.

Der er tydeligvis mange der mener at man er Tesla-fan, hvis bare man nævner Tesla uden samtidig at forsøge at nedgøre dem. En enkelt (her på sitet), har endda afsløret at det er fordi han slet og ret hader Elon Musk !?!

Det bør IMHO ikke afholde nogen fra at bringe informationer til elbildebatten, selvom hovedparten i sagens natur måtte relatere til Tesla, så herfra tak til Johnny Olesen, for at formidle linket til den særdeles invormative video.

  • 23
  • 4

Min kritik bunder nok mest i at han fokuserer på hvad Tesla har lovet - og at det er nærmere det de andre lover, imens vi ser hvor ofte Tesla rammer helt ved siden af med deres løfter om hvornår tingene kommer.

Der er ikke mange bilproducenter, der holder hvad de lover, hvis der er nogen overhovedet. Overordnet set må man erkende at Tesla indtil videre har overholdt der overordnede mål om 500.000 biler i 2020 (endda trods corona-nedlukninger i både USA og Kina), hvilket svarer til en årlig vækstrate på 58% siden 2013.

Den eneste der har været i nærheden af et sådant langvarigt vækstridt, er Henry Ford.

Anyways, jeg er langt fra imponeret af Tesla, men jeg ser dem også som en bilproducent og ikke bare en elbil producent, og der synes jeg ikke de gør det bedre end andre ;-)

Ja, hvad volumen angår er der (stadig) andre der kan imponere mere, vel at mærke efter at have haft 50-100 år til at opnå det.

Men hvis Tesla holder samme vækstrater i de næste 7 år, som de har holdt i de foregående 7 år, så overhaler de BMW i 2024 og VW i 2027 - og hvis ikke de nævnte meget snart kommer på omgangshøjde med teknologien, så er der meget der tyder på at det bliver tilfældet - hvilket da også viser sig i at VW nu forsøger at kopiere Tesla ned i mindste detalje, sågar med events der ligner Tesla's Battery Day i både navn, dagsorden og udførsel.

Men det skal man selvfølgelig ikke lade sig imponere af. ;-)

  • 18
  • 4

Alt andet lige, så skal man stadig have fundet en løsning på at lave lettere batterier (BEV er tunge), der er mindre følsomme for temperaturudsving (både ved opladning og ved kørsel når det er koldt). Der skal en hel del større udvalgt på markedet før alt kan dækkes. Der er ikke mange opnåelige elbiler som rent faktisk har et fornuftigt bagagerum til en børnefamilie med barnevogn - og slet ikke hvis der også skal en anhænger med. Så det er ikke kun produktion af batteri celler der skal løses.

Hvilken sten har du boet under. Det er mange gange vist at elbiler ikke vejer mere d dieselbiler af samme størrelse og samme udstyrsniveau.

En elbil som Tesla model Y og VW ID.4 rummer vist det meste en familie kan slæbe med sig og de kan trække hhv 1690 og 1200 kg. Snart er der også Skoda Enyaq of Nissan Array i samme SUV klasse.

Hvis du ser priserne over en fem årig horisont viser FDMs tal at elbilen er billigere at eje end fossilbilen. Den lavere ejeromkostning skyldes de lavere drifts- og serviceomkostninger, der rigeligt opvejer den højere anskaffelsesomkostning.

Det med temperatur udsving ved koldt vejr plager også både diesel og benzin biler. Tag du bare og mål dit diesel forbrug de første 15 km en kold vintermorgen. Og jeg mener det reelle forbrug og ikke det overoptimistiske forbrug din bils computer viser. Så vil du opdage at også din dieselbils forbrug stiger en kold vinterdag - nøjagtigt som elbulens forbrug

  • 18
  • 7

Så kommer tanken hvorfor det hele skal ske distribueret når det vil give mening at lagre energi når der er overskud og så jævne forbruget ud generelt i stedet for individuelt for husstande?

Den tanke har jeg også haft. Hvis strømprisen for private fluktuerer kraftigt, så vil nogle private forbrugere kunne se en business case i et husbatteri. Masser af private husbatterier vil være suboptimalt i forhold til centraliseret lagring på distributionsniveauet.

  • 1
  • 4

Endelig en bilproducent med øje for elnet/miljø! Indtil videre har jeg ikke set en eneste elbil, hvor man kan få strøm UD af ladestikket... Og jeg har stadig på fornemmelsen, at udbredelsen af elbiler (uden et ordenligt intelligent elnet) bare kommer til at betyde forbrug af masser af "sort strøm" og kapacitetsproblemer i elnettet, når folk kommer hjem fra arbejde... Så jeg er fan af VWs udmelding! Håber de eksekverer og tvinger resten af branchen til at følge trop... ;-D

  • 1
  • 6

Endelig en bilproducent med øje for elnet/miljø! Indtil videre har jeg ikke set en eneste elbil, hvor man kan få strøm UD af ladestikket... Og jeg har stadig på fornemmelsen, at udbredelsen af elbiler (uden et ordenligt intelligent elnet) bare kommer til at betyde forbrug af masser af "sort strøm" og kapacitetsproblemer i elnettet, når folk kommer hjem fra arbejde... Så jeg er fan af VWs udmelding! Håber de eksekverer og tvinger resten af branchen til at følge trop... ;-D

Allerede i 2015 præsenterede Nissan en inverterløsning som tilbehør til deres Leaf. Det kunne de fordi indtil videre har ChaDeMO stik standarden været den eneste standard der har understøttet at DC stikket kan bruges begge veje - til ladning og som batteribank. Derfor er det eneste forsøg med dette i DK også baseret på Nissan Leafs og Nissan Evalia/NV200. som begge baserer sig på ChaDeMO. Det forsøg har kørt i Frederiksberg i ca. 2 år.

Den standard CCS Combo stikket baserer sig på kan endnu kun lade bilen og det er CCSCombo som er den etablerede standard i EU og VW derfor benytter. Desværre har VW kun implementeret dele af standarden - kun lige det der er nødvendigt for at kunne DC lade.

Hvis VW vil kunne bruge bilens batteri som energikilde/husstandsbatteri skal standarden derfor udvides eller VW skal benytte en nonstandard/proprietær løsning.

Den Fabrikant der understøtter CCS Combo løsningen mest pt. er Tesla. VW mangler fx at implementere delstandarden for at kommunikation af bilens stelnummer (VIN) gennem kommunikationen i CCS Combo stikket. Noget som hele Teslas ladenetværk er baseret på. Teslas ladestandere har ikke nogen NFC eller andet fordi de baserer sig på denne CCS Combo standarden til at identificere kunden/betaleren.

Så skal VW leve op til udmeldingerne skal de både understøtte den nuværende udgave af CCS Combo standarden i sin helhed, samt have standarden udviddet til også at rumme at bilen kan fungere som batteribank. Der er derfor at godt stykke vej for VW.

  • 13
  • 0

Batteriet ender helt nede omkring 0.4kr/kWh - så det begynder at ligne noget.

@Nicolaj

Hvis du laver systemet med bare nogenlunde "ok" komponenter og kabler. Husker at indregne levetid for celler, lader, BMS, activ balancer, inverter mv.

Samt grundigt overvejer om hvorvidt du faktisk kan nå at cycle batteriet nok de 4.000 til 8.000[1] gange en celle er lovet, INDEN den kemiske levetid er overskredet, hvilket kun er realistisk, såfremt du laver fuld cyklus dagligt.

Så vil du finde at dine 0,4kr/kwh, nok bliver tættere på 1-1,2 kr/kwh. Hvilket stadigt er en "rimelig" pris for lokal lagring på matriklen.

Det sagt, så kan et sådant batteri foruden lagring af lokal solcelle strøm, også bruges til at fleksforbruge/fleksoplade så man kan glide uden om kogespidstarrif og de dyreste timer på spotmarkedet.

Total økonomisk giver det bedre mening at finde en elbil der kan give lidt strøm retur i ny og næ, f.eks en Ioniq 5 (eller Leaf 62Kwh og en ekstern chademo inverter)

[1] 4-8000 er afhængig af batteri kemi, op-/afladnings dybde og antal op-/afladninger.

  • 1
  • 2

Jeg stiller mig tvivlende overfor V2G. Ikke fordi det ikke er smart, men fordi batterigarantien er jokeren. VW yder 8 år / 160000km garanti på deres ID batteri så vidt jeg kan se. Det svarer i runde tal til 32000 KWh ved et forbrug på 200wh/km. Hvis bilen "tæller" 5 km hver gang der er leveret 1 KWh til huset er garantien meget hurtig brugt og du står selv med risikoen. Det kan risikere at blive nogle dyre KWh der er gemt. Omvendt kan VW vælge at acceptere det slid der opstår ved V2G brug - velvidende at nogle biler vil blive brugt hårdt til dette! Tør de det? Jeg tror det ikke. Der er en grund til at Tesla ikke allerede sælger "solcelle inverter dimsen" der intelligent bruger bilens batteri som Power wall og har indbygget MPPT trackere. Det er ikke fordi at de ikke kan finde ud af at lave den eller fordi den ikke ville kunne sælges! Det er batterigarantien der er årsagen.

Jeg har overvejet solceller og batteri løsninger, men i et hus med jordvarme og to elbiler. har jeg svært ved at retfærdiggøre investeringen. Den model der kommer tættest på er er et stort anlæg med 20-30Kw paneler og en 20Kw inverter. Tilbagebetalingstiden er 7-8 år og det kræver at der ikke er noget der går i stykker under vejs. Nettet bliver så brugt som uendeligt stort batteri med 20% effektivitet. (Salgspris ca. 20 ører/kWh - Købspris ca. 100 ører/kWh - gratis i "indkøb") Har man pengene stående til negativ rente er det måske lige ok, men ikke mere end det. At det så kunne være nogle sjove projekter at rode med batteri og solceller er en anden ting :)

  • 10
  • 0

De listede billige komponenter var nu med fortsæt Kinesiske for at vise hvor hurtigt prispresset går.

10kW 3-faset Hybrid solcelle inverter med ladefunktion (48VDC batteri) af Taiwansk oprindelse ca. 16kkr. Den er godkendt og på positivlisten i Danmark. Den har så et højt tomgangsforbrug (det er derfor bedre med 3x3-4kW enkeltfaset, da vi har summationsmåler i DK) - https://www.ebay.com/itm/Hybrid-Solar-inve...

Aktiv balancering giver ikke mening til solceller hvor der er overskud når der balanceres, og cellerne let kan matches -> Alm BMS med passiv balancering er nok - typisk Daly, eller Batrium e.lign. 2-4 tkr?

Lishen LiFe-celler 3.2V 280Ah x16 ca. 12.000kr for 14kW nominelt.

Hertil PV-moduler (http://www.photon-solar.eu/index.php) ca. 0.33€/Wp + moms for 14kW = 41 t.kr.

Montage-udstyr + elektriker? 15-20kkr

Dvs. absolut low-cost / low-ball løsning med 14kW batteri + 14kW celler + 10kW inverter + BMS i omegenen af 90 tkr. - det kunne man knapt købe et 6kW anlægfor i 2012, ex. batteri...., og der har altså været inflation sidenhen....

Altså ca. kWp/kWh-pris på 6.4tkr. Komponenterne har tæt på lineær skalering.

Levetiden er måske tvivlsom, men det ville have et rimeligt afkast alligevel.

  • 3
  • 2

Prisen på batterier / solceller / invertere er stadig faldende. Hvis du købe et setup idag, kan du antageligt købe et anlæg der er mindst lige så godt/samme kapacitet om 2-3 år for 25% mindre. Det betyder at det afkast man har haft de føste 2-3 år svarer nogenlunde til prisfaldet på anlæget. Jeg kan finde på bedre investeringer.... :)

  • 4
  • 0

Sammenlign det med at VW gentagne gange, gennem det sidste årti, har påstået at de ville være verdens største elbilsproducent, allerede få år efter de lovede det, og at de ville producere 1 million elbiler i 2023 - for slet ikke at tale om hvad de lovede mht emissioner og ifm dieselskandalen.

Når VW har uttalt seg om elbiler, har de som oftest snakket om hva hele VAG kan produsere, altså VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche (!). I 2021 plalegger VAG å produsere ca 1 million elbiler. De er altså langt foran skjemaet, hvilket de også svært tydelig har orientert om! VAG bruker en felles plattform (MEB), som de fleste modellene blir basert på. I 2020 produserte VAG 232.000 elbiler! PHEV kommer i tillegg.

  • 4
  • 3

De listede billige komponenter var nu med fortsæt Kinesiske for at vise hvor hurtigt prispresset går.

@Nicolai

Ja, det går stærkt og batterifabrikker popper op alle vegne.

Jeg brugte bare nogle bedre komponenter og indregnede importtold og moms, et nogenlunde realistisk forventet brug og lidt hensættelser til nedbrud.

Vedr. supplerende backup til elforsyningen ud over HVDC og Hydro, så ser ud som om det bliver batterier der kommer kommer stærkest ud.

Vindmøllestrøm-til Ptx-tilbage til strøm baseret omkring en energi Ø med første strøm om 10 år. Ser i bedste fald kun lidt presset ud, i værste fald så er økonomien helt død allerede inden første PtX er leveret til generatoren.

  • 2
  • 1

@Ketil Jacobsen: Er du sikkert på det? Jeg har også hørt tallet på 1 million i 2021 men det var inklusiv PHEV. Hvis du har tallet fra VW's batteripræsentation, så var tallet inklusiv PHEV.

Det er vanskelig å finne tall. Her er noe: "Det betyr trolig at de har mål om å selge rundt 745.000 elbiler i 2021, skriver Bloomberg. Det betyr i tilfelle at de forventer å selge like mange elbiler som Tesla i år". Et annet sted oppgis 745.000 biler drevet av batteri.

Tesla selger bare rene elbiler, så de 745.000 må oppfattes også som BEV's. VAG skal etter hvert ha 16 fabrikker som bygger elbiler.

VW (VAG) vil bygge ut 240 GWh batterfabrikker frem til 2030. Det vil tilsvare ca 3,5 millioner elbiler per år hver med et batteri på 70 kWh.

  • 1
  • 1

Hej.

Jeg har nu set VW Power Day præsentationen, der varede i næsten 2 timer. Man kom langt omkring i denne præsentation ; lige fra lastbiler, personbiler, battericeller, opladere m.m. Jeg kan forstå, at VW familien, der jo består af både VW, Seat, Audi, Skoda, Porsche og Cupra/Supra m.m. , sælger utrolig mange biler i Europa. Det er jo ikke overraskende. Hvis jeg husker rigtigt var markedsandelen vist på ca 25 % i Europa, hvilket jo er en utrolig stor andel, hvis dette passer.

Noget af det mest spændende ved VW Power Day var det faktum, at VW åbenbart vil bruge forskellige typer af batterier; det vil sige batterier med forskellige sammensætninger af grundstoffer. Og på lang sigt vil de producere solid state batterier, som vil give kortere opladningstid og længere rækkevidde. Men som bekendt ligger solid stete batterier et stykke ude i fremtiden, hvis der ikke sker store gennembrud. Alt dette kan man få mere at vide om i mit link.

Det var også utrolig spændende at se hvordan VW vil genbruge op til 95 % af batteriet / battericellen. I og for sig bør man vel på lang sigt genbruge 100 % , men 95 % er alligevel et højt tal.

Man så også VW ID4 Cross, som åbenbart skal sælges i Kina men vist ikke i Europa. Det var ihvertfald sådan, at jeg forstod det.

VW Folkevogns og dens andre producenter i dens familie er bagefter Tesla på flere punkter m.h.t. teknologi m.m. Og det tyder på, at VW vil være bagefter Tesla i flere år endnu. Men på et tidspunkt bliver VW måske lige så dygtige som tesla til at lave elbiler. Måske er VW lige så gode som Tesla til at lave elbiler om 5 års tid. Hvem ved ?

Her er et link til hele den næsten 2 timer lange VW Power Day præsentation

https://www.youtube.com/watch?v=vdnRfNwj1Fg

Venlig hilsen Jan hervig Nielsen

  • 4
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten