VW-svindel har stået på siden 2006
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW-svindel har stået på siden 2006

vw volkswagen tdi
Foto: Volkswagen

Ingeniører i Volkswagen indså tilbage i 2006, at selskabets nye 2,0-liters dieselmotorer ikke kunne leve op til emissionsgrænserne. Men i stedet for at vende tilbage til tegnebrættet, fandt selskabet på det famøse svindelnummer med software, der registrerer, når selskabets biler bliver udsat for en miljøtest, og nedbringer bilernes NOx-udledning for at opnå bedre testresultater.

Det viser dokumenter, som de amerikanske anklagemyndigheder i denne uge har fremlagt i forbindelse med, at FBI har anholdt Volkswagens juridiske direktør i USA, Oliver Schmidt.

Svindelsagen tog fart i efteråret 2015, da den amerikanske miljøstyrelse EPA afslørede koncernens foretagende. Men sagen begyndte at rulle allerede i 2014, da forskere fra West Virginia University opdagede, at selskabets biler forurener mere, end hvad resultaterne af de officielle miljøtests viste.

»Hvis vi ikke er ærlige, forbliver alt som det er«

I den forbindelse sendte Oliver Schmidt ifølge de amerikanske anklagemyndigheder en mail til flere VW-chefer, hvori han skrev:

»Det skal først afgøres, om vi er ærlige. Hvis vi ikke er ærlige, forbliver alt som det er.«

Volkswagen landede som bekendt på sidstnævnte mulighed og fortsatte svindelnummeret, der siden er blevet døbt dieselgate. Da Volkswagen i 2015 tilstod over for de amerikanske myndigheder, havde koncernen solgt 11 millioner biler med svindelsoftware.

Læs også: Ny svindelsoftware i VW-biler ændrer gearskifte under test

Siden er det også kommet frem, at Volkswagen formentlig har opereret med i alt fire forskellige variationer af softwaren, skræddersyet til fire forskellige motortyper. Volkswagen begyndte at installere svindelsoftwaren i selskabets EA189-dieselmotorer i 2008, og siden i de nyere EA288. Volkswagen har derudover været nødt til at modificere softwaren, da koncernen skiftede emissionskontrolsystem i 2012. Tidligere VW-modeller indeholder såkaldte Lean NOx Traps til at nedbringe NOx-udledningen, mens nyere modeller indeholder det mere sofistikerede system Selective Catalytic Reduction.

Nyt milliardforlig

Volkswagen har tirsdag accepteret et forlig med det amerikanske justitsministerium om at betale 4,3 milliarder dollars til de amerikanske myndigheder, svarende til 30,3 milliarder kroner.

Læs også: VW: Europæiske bilejere kan glemme alt om erstatning efter dieselskandale

Det kommer vel at mærke oven i rekordforliget på 14,7 milliarder dollars med amerikanske bilejere og miljømyndigheder i juni, hvori Volkswagen accepterede at betale 10,03 milliarder dollars for tilbagekøb af biler med svindelsoftware og erstatningsbeløb til de berørte bilejere plus 4,7 milliarder dollars til miljøtiltag.

Det bringer Volkswagens samlede forlig i USA i forbindelse med dieselgate op på 19,03 milliarder dollars, svarende til lige under 134 milliarder kroner.

Kommentarer (3)

"Det bringer Volkswagens samlede forlig i USA i forbindelse med dieselgate op på 19,03 milliarder dollars, svarende til lige under 134 milliarder kroner."

I europa derimod har de tyske myndigheder ikke fået andledning til at straffe det tyske firma (delvist ejet af en tysk delstat) for en lignende overtrædelse af reglerne - men det forholder sig helt sikkert kun sådan fordi de har rent mel i posen.
Der kan umuligt være en bagtanke om tyske arbejdspladser, tysk eksport og tysk BNP med i overvejelserne.. Vel?

  • 7
  • 0

Læg mærke til at EU slet ikke nævnes i artiklen. De har sovet i timen og gør det for så vidt endnu, mens de moderne benzinmotorer med direkte indsprøjtning ( = dieselprincippet ) partikelforurener som en diesel uden filter, indtil de i 2018 også påtvinges partikelfilter. Alt imens køber de miljøbevidste forbrugere benzinbiler frem for diesel i uvidenhed.Særligt i Danmark er elbilerne ikke rigtigt inde på lystavlen, fordi ingen tør købe dem i håbet om, at Danmark stopper sin enegang med stigende afgifter på elbiler og faldende afgifter på fossilbiler.

  • 1
  • 2

Hvis man kan snyde i 10 år, før det opdages, så det mere end virksomheden den er gal med, så det hele systemet som skal agere dommer omkring reglerne overholdes, simpelthen bare ikke er godt nok.

Det er for slapt, at en virksomhed kan gøre som VW i 10 år, før nogle gør noget som helst. Endnu et bevis på, at der er ingen grund til alle de regler, hvis der alligevel ingen der holder øje med om de bliver overholdt. Så vi bare lavet en flot øvelse med masser af regler, for reglernes skyld.

Jeg synes at der skal kigges på hele systemet, som der bliver set på VW.

At lukke øjne for kriminalitet, er lige så kriminelt som den kriminelle der begår handlingen.

  • 2
  • 2