VW-skandalen: Danske dieselbiler må vente på udbedring
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW-skandalen: Danske dieselbiler må vente på udbedring

Importøren er klar til at indkalde de danske VW-biler, der er ramt af skandalen med snydesoftware – men da Færdselsstyrelsen har ikke har modtaget godkendelser af de påkrævede ændringer fra de tyske myndigheder, må de danske biler køre videre med langt større NOx-emissioner, end de er godkendt til.

»Det er en ulykkelig situation. Vi er klar til at kalde bilerne på værksted, men vi mangler stadig de nødvendige godkendelser,« siger direktør for Seat Danmark Jesper Stoltenberg-Mathiesen til Finans.

Læs også: Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

Heller ikke Audi har modtaget godkendelserne.

Det er ellers over tre uger siden, at den tyske typegodkendelsesmyndighed Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), meldte ud, at Seat og Audi kunne begynde at indkalde modellerne A4, A5, A6 og Q5 samt Seat Exeo med 2,0-liters dieselmotorer til en tur på værksted.

Læs også: Japanske forskere gør dieselmotoren ren med tre brændstofdyser

Også i Storbritannien venter man forgæves på at kunne opdatere motorstyringen. De britiske myndigheder har ikke godkendt proceduren, og det fik viceministeren for transport, Robert Goodwill, til at kalde det skuffende, at reparationsprogrammet, der skulle ordne bilerne, endnu ikke var sat i værk, her otte måneder efter at sagen begyndte at rulle. Det forventes først, at reparationerne kan gå i gang i slutningen af maj.

630.000 nye dieselbiler skal på værksted

Sidste fredag tog sagen da også endnu en drejning, da tyske tests af en lang række dieselbilers NOx-emission under normal kørsel viste store overskridelser af grænseværdierne. Det førte til, at endnu 630.000 biler fra fra Audi, Opel, Mercedes og Porsche skal en tur på værksted for at få tjekket motorstyringen.

Læs også: Fransk bilproducent offentliggør 'ægte' forbrugstal

KBA satte i den forbindelse spørgsmålstegn ved en fuldt lovlig procedure, som gør, at bilproducenterne, uden dokumentation, må lukke ned for udstyr til reduktion af NOx, hvis de mener, at det skader motoren.

Men nu vil KBA bede de tyske bilproducenter om en grundig beskrivelse af, hvorfor det skulle være nødvendigt at slå emissions-udstyret fra og efterfølgende udføre tests på offentlige veje, som viser, om bilerne overholder gældende lovgivning.

Powerpoint fra 2006 viser VW-snyd

Dieselgate, som skandalen farverigt er blevet døbt, har også på det seneste nået nye dybder, efter at det er blevet afsløret, at en Powerpoint allerede i 2006 viste, hvordan VW planlagde at installere snydesoftware i koncernens dieselbiler.

Læs også: Østeuropæiske lastbiler slår NOx-filtrering fra for at spare penge

Det fremgår af Powerpoint'en, at folk internt i VW godt vidste, at deres biler med den daværende teknologi ikke var i stand til at opfylde de kommende krav om NOx-emission, og at topledelsen afviste at gøre bilerne dyrere ved at installere et mere effektivt reduktionsystem.

Selv efter at de amerikanske myndigheder begyndte at spørge til snydesoftwaren, kalkulerede VW med, at det ville være billigere at betale en eventuel bøde, fremgår det af en artikel i New York Times.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Selv efter at de amerikanske myndigheder begyndte at spørge til snydesoftwaren, kalkulerede VW med, at det ville være billigere at betale en eventuel bøde"

Det er utroligt, så skruppelløse, nogle kan være. Men de værste er nok Ford, der i 70-erne kalkulerede, at det er billigere at sende en usikker bil (Ford Pinto) på markedet og betale erstatning for 180 dødsfald end at lave bilen mere sikker fra starten. De fik en bøde på $127 mill men forhandlede den ned til $6 mill.

  • 0
  • 0

Bliver der også pålagt tyske biler en årsafgift afhængig af co2 udledningen? I Danmark er det jo afgørende om softwaren ændrer forbrugstallene da det så vil betyde en højere grøn afgift i resten af bilens levetid. Og det vil VW nok germe slippe for.

  • 0
  • 0

... Eller Boing, der på 747'eren vidste at lukkemekanismerne til lastlugerne i nogle tilfælde kunne åbne af sig selv elektrisk. Interne videoer af lastlugen der brækker af under tryk, blev behændigt gemt af vejen. Problemet var at det tog en del af skindet med af, og derfor kalkulerede man med at et par fly i flyets levetid ville styrte ned, og tage alle passagerer og personale med sig. Men da man allerede havde solgt en masse 747'ere og en efterfølgende modifikation i nye fly ville koste en vis værdi, gjorde man intet da man havde beregnet at det ville være dyrere end at betale erstatning til de efterladte.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten