VW satser på elbiler med 16 nye fabrikker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW satser på elbiler med 16 nye fabrikker

Første elbil fra en kommede VW-fabrik i USA, kunne blive denne SUV kaldet ID Crozz. Hvis alt går som forventet, kan produktionen komme i gang i 2022. Illustration: VW

Støvet har endnu ikke lagt sig omkring VW-koncernen efter dieselskandalen i 2015. Men om ikke andet så har det i den grad fået den udskældte bilproducent op på mærkerne, når det gælder elbiler.

I slutningen af september måned kunne VW præsentere den platform, koncernens første fuldelektriske elbil, udviklet helt fra bunden, skal bygges på. Første model bliver cirka samme størrelse som en Golf og kommer til at ligge under brandet ID. Prisen skulle ifølge VW komme til at ligge på, hvad en Golf diesel koster i dag.

Produktionen kommer til at ske tæt på Chemnitz i Tyskland, hvor man lige nu er i fuld gang med at konvertere den eksisterende fabrik til at fremstille elektriske biler. Bilen skulle komme på markedet allerede i 2019.

Brug for flere fabrikker

Men med et modelprogram, som skal nå et salg på 10 millioner elbiler fordelt over VW-koncernens fem forskellige brands i 2022, så er der brug for langt flere fabrikker. Derfor skal der bygges yderligere 15 fabrikker. VW forventer, at den samlede omkostning ved at satse på elbiler, kommer til at runde 260 milliarder kroner. Heri er også regnet udvikling og etablering af ladeinfrastruktur.

Det forventes, at langt de fleste af produktionsstederne kommer til at ligge i Europa. To fabrikker skal dog ligge i Kina for på den måde at undgå store importtariffer. Tilsvarende forventer VW, at der skal bygges mindst én dedikeret elbilfabrik i Nordamerika. Det ville være meget naturligt, hvis det sker i Chattanooga, hvor VW allerede har en fabrik.

Det sagde Thomas Ulbrich, der leder VW’s afdeling for elektriske biler, e-mobility, i sidste uge til en gruppe journalister. :

»Der er ikke taget nogen beslutning endnu. Men vi tænker, at det passer naturligt til Chattanooga,« sagde han.

På mediet CleanTechnica diskuteres det, hvilken model der skal bygges på den amerikanske fabrik.

Rugbrødet er tilbage

For da salget af Golf-lignende modeller sammen med traditionelle sedans er i kraftigt fald i Nordamerika, så synes det mest oplagt, at den første amerikanske elbil fra VW bliver en SUV, som lige nu går under navnet ID. Crozz. Også den elektriske version af det ikoniske VW-rugbrød, kaldet ID. Buzz, må forventes at kunne trille ud af den amerikanske fabrik.

Mercedes tager også til Kina

VW er ikke de eneste, som vil smutte ind under den kinesiske toldmur. BMW og General Motors vil også producere elbiler i Kina, og tidligere i år kunne Daimler fortælle, at der var indgået en aftale med det statsejede kinesiske Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd (BAIC) om at etablere en produktion af elbiler i Kina.

Første model her skulle være den helt nye EQC, som blev præsenteret for to uger siden i Stockholm. EQC er en SUV-lignende bil på størrelse med en Mercedes GLC.

Tesla har også indgået en aftale om at bygge en ny fabrik, som både producerer batterier og elbiler i én kontinuerlig proces. Fabrikken, som skal ligge i Lingang tæt på Shanghai, kommer til at hedde Gigafabrik 3 og får en kapacitet på 500.000 elbiler om året.

Kinesisk Nissan

Men Nissan er allerede kommet både Tesla, GM, VW, BMW og Mercedes i forkøbet, når det gælder elbiler i Kina. De første eksemplarer af deres kinesiske version af Leaf’en, som bygges i samarbejde med Dongfeng Motor Group, er netop begyndt at rulle ud af fabrikken i Guangzhou.

Årsagen til den voldsomme interesse for at komme ind på det kinesiske marked kan henføres til to simple forhold: For det første er Kina i dag det suverænt største marked for elbiler, hvilket skyldes, at det kinesiske styre har sat klare mål for, hvor mange rene elbiler og plugin-hybridbiler, der hvert år skal sælges på markedet. I 2020 er kravet således, at 12 procent af en bilproducents biler skal være rene elbiler. Hvis de ikke når det mål, må de købe kreditter af hinanden.

For det andet har Kina i en årrække lagt ekstra skat på biler fra udenlandske bilproducenter. Afgiften er yderligere steget for amerikanske elbiler under den igangværende handelskrig med USA. For eksempel er en Tesla S og X blevet 130.000 kroner dyrere på grund af handelskrigen.

Men hvis bilerne produceres inden for Kinas grænser, bortfalder den ekstra omkostning. Oven i det stiller Kina heller ikke længere krav om, at produktionen skal ske som et joint venture med et kinesisk selskab.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Men med et modelprogram, som skal nå et salg på 10 millioner elbiler fordelt over VW-koncernens fem forskellige brands i 2022, så er der brug for langt flere fabrikker."

Det lyder som noget af en imponerende opskrivning og holdningsskifte fra VAG's side.
Jeg har for nylig læst at de ikke vil lave mere end 3 milioner elbiler i 2025
Mon det ikke passer meget godt med hvor mange batterier de har bestilt.
(De producerer i dag godt 10 milioner ICEV)

https://www.statista.com/statistics/272050...

  • 4
  • 4

Når man følger linket står der; "It will be the foundation for more than 10 million e-cars throughout the Group in the first wave". (The group er VW-gruppen).
Mon ikke det skal forstås sådan at platformen i sin levetid vil blive brugt af 10 millioner biler.

  • 4
  • 1

Ja når Tesla kommer ind på en 5. Plads som mest sælgende familiebil, endnu inden at de er kommer op i gear, skal VW nok til at komme i gang inden 2022. Ellers tror jeg slet ikke de har markedsandele tilbage om 4 år.
Om 4 år vil batterier været halveret i pris endnu en gang, og så har jeg svært ved at se at der vil kunne sælges ret mange af dyre benzin motorer og gearkasser.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-pr...

  • 8
  • 3

VW har i virkeligheden kun intentioner om endnu lavere antal BEV.
I 2016 udmeldte de små 2-3 millioner i 2025.
Jeg beklager.
At de kun planlægger at nå 100.000 stk ved udgangen af 2020, og producere "svimlende" 1 million elbiler årligt i 2025

Til dette skal VW så bruge 16! nye fabrikker inden 2022, til de 27! nye BEV modeller lanceret 2019 til 2022
.

Hvis man har fulgt VW's udmeldinger og tal igennem de sidste 6 år, hvor de gang på gang har overgået sig selv, med kommende "Tesla dræbere", antal af kommende BEV modeller, men også med miliarder € til indkøb af batterier og kommende BEV- samt batterisamle- fabrikker,
bliver det jo mere og mere klart, at de blot prøver at overgå Baron von Münchhausens samlede historier, dog uden den underholdende faktor i længden, endsige prøve at komme i nærheden af dennes salgstal.

Til sammenligning producerer Tesla allerede langt! flere super-eftertragtede, -testede, -sikre, Model 3, på een gammel nedlagt Toyota fabrik i Fremont
(+ batterier samt transmission og snart motorer fra Gigafactory)

Nu kan vi vist snart alle se, hvor intresserede den etablerede bilindustri er, i at komme ind i kampen.

VW har jo lovet at lave netop elbilen som "should be affordable to the masses" med samme pris som en VW Golf i dag.

Man undres.... om de få "heldige" købere så skal findes ved lodtrækning, eller virkelig skal være noget ved musikken.

.

"Even more body styles are possible after that, Volkswagen says; including the aforementioned models, Ulbrich promises 27 MEB-model launches globally from 2019 through 2022."

"It's going to be a big lift for Volkswagen to sell its planned 1 million electric cars annually by 2025"

Sikke ambitioner🙌🏻

https://www.cnet.com/roadshow/news/volkswa...

https://insideevs.com/volkswagen-group-tar...

  • 3
  • 5

Ja men så lidt til VW supporterne med selektiv hukommelse:

Store tal og armbevægelser, samt fake statements, har altid været en del af VW's markedsførings strategi:

2010-

"VW Aims to be Electric Car Leader by 2018"

"The biggest European carmaker, Volkswagen, said on March 1 that electric car sales should represent 3% of all sales by 2018, five years after the launch of its first production series."

""The goal is to become the market leader in E-mobility by the year 2018,"boss Martin Winterkorn said"
.

Man må da sige de virkelig har lagt sig i selen (med spektakulære udmeldinger i hvert fald) i alle disse, mere end 8 år🙄

Det skulle så være over 320.000 solgte i år, men nu ændret til planlagt 100.000 sidst i 2020!

Samtidig melder de så ud i dag, i deres seneste 7års plan, at det er i 2025 de vil være markedsledende i BEV.
Denne gang, må ulven da komme, eller???🧐

.

Måske det endda ender med at VW bliver en af de dinosaurer, der uddør efter denne vores teknologiske ICE-age, hvem ved, de er åbenbart for store til bare selv at vende hovedet.

https://www.industryweek.com/environment/v...

  • 7
  • 6

Ja når Tesla kommer ind på en 5. Plads som mest sælgende familiebil, endnu inden at de er kommer op i gear, skal VW nok til at komme i gang inden 2022. Ellers tror jeg slet ikke de har markedsandele tilbage om 4 år.


.

Det er nok dette regnestykke de har lavet i Wolfsburg og indset at de skal have fingeren ud af udstødningsrøret inden de er kørt helt ud på et sidespor.

.

😳???

Så det var bare flade batterier i lommeregneren, der er årsagen til at deres tidsplan er skredet med en dekade?🤔

Nu var det ikke helt klart for 10 år siden at udviklingen ville gå så hurtigt - rent faktisk var det dieselbiler som var det nye sort og Elon Musk havde lige produceret 150 små sportsvogne.

De gamle storladne udmeldinger VW heller ikke har indfriet, end ikke kastet mange halvhjertede ressourcer efter de sidste 8 år, og nu skåret kraftigt ned på selv antal og tidshorisont, lad dem nu bare ligge.
("Bortset fra at når Teslas forventede enorme produktionsantal skrider med et halvt år, så er verdenspressen og Shorterne helt oppe og køre."
"Men når VW's lovede mindre produktionsantal, skrider 10år og reduceres med 60%, så høres ikke et ord")
.

Vi refererede jo alle til VW's udmeldinger af i dag.

(Måske stadig nogen der tror at VW vil producere 10 milioner elbiler i 2022, fordi Bjørn Godske har skrevet forkert i indlægget?)

VW har tværtimod skruet kraftigt ned for deres BEV antal, nemlig til 100-150.000 elbiler 2020 og 1 (3) million elbiler i 2025. Disse tal fremgår overalt, og også af de forskellige artikler som Bjørn linker til.

Er det så disse sølle, rigtige tal, langt mindre end selv lille Teslas tal, der berettiger til dit:
"Det er nok dette regnestykke de har lavet i Wolfsburg og indset at de skal have fingeren ud af udstødningsrøret inden de er kørt helt ud på et sidespor."

-eller vil du venligst henvise til nogle af deres tal eller regnestykker, der i det mindste kunne se ud som om, at de trods alt har en ide om hvad det vil kræve at blive "verdensledende på elbiler i 2025"
Mon ikke det vil kræve et vist antal solgte BEV, snarere end VWs kendte store armbevægelser:
" 34! miliarder €, 16! fabrikker, 50! modeller"

  • 2
  • 3

Bahnsen - du følger elbilmarkedet tæt og ved så meget.
Kan du ikke lige fortælle os hvor mange kommende VW ejere, som har forudbetalt et depositum for en elbil, og hvor VW dermed har en forpligtelse til at indfri bestemte produktionstal? - - - !

0 ?

Mon det har noget at gøre med:

-at VW har vist lidt af, hvad folk måske engang om lang tid kan forvente af en VW-elbil?

-VWs troværdighed?

Og at alt dette udspringer fra at de tjener store penge på ICEV, og deres BEV investeringer ifølge dem selv, bliver astronomiske, for det beskedne antal de vil producere
.

Men du kan selvfølgelig godt mene at de ikke har nogen BEV forpligtelser at indfri, hvilket så bare gør deres løfter/udmeldinger til simple løgne,
men der var jo vist også et eller andet med VWs moral......🤔

  • 6
  • 3

Men du kan selvfølgelig godt mene at de ikke har nogen BEV forpligtelser at indfri, hvilket så bare gør deres løfter/udmeldinger til simple løgne,

Hvilke forpligtelser skulle VW da have? Nu har jeg ikke gået nærmere i tallene, men de har vel kalkuleret med hvad de bør investere kontra den forventede markedsandel. Hvori ligger løgnen?

Ad VW's troværdighed. Tjah - den er nok individuel blandt folk så hvordan skal man afgøre det?

Hvis man skulle sætte en værdi på troværdigheden i Danmark for VW kontra eksempelvis Elon Musk, så kunne man for eksempel foretage en rundspørge i Silkeborg. Det er vist den by i landet, som statistisk set repræsenterer den gennemsnitlige dansker bedst.
Lav en undersøgelse blandt folk som kender VW (det gør alle vel) og Elon Musk (man kunne hjælpe på vej ved at fortælle at han står bag Tesla).
Fortæl om den såkaldte dieselskandale og fortæl om leveringerne af Tesla 3 til ventende kunder, - og lad folk stemme.

Jeg ved ikke hvad afstemningen vil ende med, men det er mit klare indtryk at Tesla bilerne er fine, men alt for dyre med eller uden afgifter.

Når folk tænker på VW eller overordnet set VAG, så tænker folk: Dette er mærket vi vurderer alle andre bilmærker ud fra, eksempelvis "Golf-klassen". Hvorfor kører der så mange af dem, og hvor blev knækket på salgkurven af efter at deres dieselfinte blev offentlig kendt? Næh - det der interesserer er de klassiske dyder bag rattet og opfattelsen af tysk grundighed, selvom VW i de senere år har haft en kedelig trang til værksteder. Som Alfa Romeo ejer har jeg bestemt ikke noget at skamme mig over.

  • 3
  • 3

Kan du ikke lige fortælle os hvor mange kommende VW ejere, som har forudbetalt et depositum for en elbil, og hvor VW dermed har en forpligtelse til at indfri bestemte produktionstal? - - - !

Jeg fornemmer, at der er tale om et retorisk spørgsmål med slet skjult reference til Tesla.

Men så kan du måske hjælpe mig med et svar på et ikke-retorisk spørgsmål:
Har Tesla opfyldt eller brudt deres kontraktlige forpligtelser over for de kunder, der har forudbetalt depositum?

  • 6
  • 0

Jeg fornemmer, at der er tale om et retorisk spørgsmål med slet skjult reference til Tesla.

Men så kan du måske hjælpe mig med et svar på et ikke-retorisk spørgsmål:
Har Tesla opfyldt eller brudt deres kontraktlige forpligtelser over for de kunder, der har forudbetalt depositum?

Tænk - fornemmer du virkelig det?

Som nævnt findes der andre debattører her som bruger meget mere tid med at nærstudere elbilmarkedets udvikling. Jeg fornemmer dog at mange måske kommende Tesla 3 ejere, ikke har taget højde for tidshorisonten, og at den netop ikke fremgår at kontrakten. True or false?

  • 1
  • 3

Ad VW's troværdighed. Tjah - den er nok individuel blandt folk så hvordan skal man afgøre det?

Man kunne jo undtagelsesvis, helt objektivt se på alle deres falske udmeldinger igennem årene, dertil lægge at de helt bevist, og med fuldt overlæg har snydt alle køberne, miljømyndighederne, kontrollen.
De har solgt og fået hundredetusindvis af biler på vejene der beviseligt er ulovligt sundhedsskadelige for alle

Men du har ikke "fornemmet" at det de har gjort er dybt kriminelt?

At de VW personer som ikke var hurtige nok at flygte, og som FBI har nået at fået kløerne i,nu sidder i fængsel, da har fået årelange ubetingede fængselsstraffe (bl.a. 7år til Oliver Schmidt) og millionbøder?

.

Nåe nej, du omtaler det jo bare som: "Den såkaldte dieselskandale"

Et problem er, at når folk har en overbevisning, er de immune for al almindelig sund fornuft, der går imod denne.

  • 3
  • 1

Jeg fornemmer dog at mange måske kommende Tesla 3 ejere, ikke har taget højde for tidshorisonten, og at den netop ikke fremgår at kontrakten. True or false?

Og?

Du fornemmer ikke proportionerne?

At nogle der år i forvejen har lagt bestilling ind på en kommende bil, de aldrig har set, og kun fået sparsom information om, kommer til at vente 6 måneder længere end det forventede

Op imod:

Tesla, en af verdens yngste og en af de mindste bilfabrikanter, starter en masseproduktion op hurtigere end nogen af de etablerede har gjort, endda år før deres oprindelige plan, og bygger allerede nu flere elbiler om ugen end nogen anden producent overhovedet

Og:

VW en af verdens største, proklamerer for 8 år siden at de vil være markedsledende inden for elbiler, og producere over 300.000 stk i 2018, men udskyder nu målet til år 2020, og reducerer det til 100.000stk.
.

Man kunne foranlediges til at "fornemme" at grunden til VW slet ikke har taget imod bestillinger er, at de overhovedet ikke har haft intentioner om at bare prøve at indfri dem.

Nej da, sikke noget vrøvl,
de forsøger jo så godt de kan,
det må vi skam aldrig glemme,
men de er jo trods alt kun en bilproducent.

  • 2
  • 2