VW-sagen: Få overblikket over ugens væsentligste begivenheder

Illustration: Stephan Herz via Wikimedia Commons

Efterspillet af Volkswagen-sagen fortsætter med uformindsket styrke. Det er i dag tre uger siden, at den amerikanske miljøstyrelse (EPA) afslørede koncernens miljøsvindel med dieselbiler i USA, og sagen har i løbet af den seneste uge budt på en række konsekvenser og nye afsløringer.

Sidste fredag meddelte EPA, at styrelsen i lyset af Volkswagen-sagen indfører en test, der skal afsløre software til emissionssvindel. Styrelsen sendte fredag et brev ud til alle bilfabrikanter med besked om, at nye biler fremover også kan blive underkastet tests, der kopierer daglig kørsel for at afsløre lignende manipulationsenheder, såkaldte defeat devices.

Læs også: USA vil fremover teste biler for svindelsoftware

Fredag var også dagen for det ventede Volkswagen-bestyrelsesmøde i Wolfsburg, som ifølge forlydender både skulle resultere i flere fyringer som konsekvens af sagen og i udnævnelsen af Porsche-direktør Matthias Müller som ny koncernchef.

Begge dele holdt stik, og Volkswagen oplyste efter mødet, at emissionssagen kunne tilskrives en ’lille gruppe’ mennesker, og at en række af de involverede personer nu var suspenderet. Den nyudnævnte koncernchef fortalte ved det efterfølgende pressemøde, at sagen var resultatet af ’ulovlig adfærd’ fra ingeniører og teknikere, der har arbejdet med motorudviklingen.

Matthias Müller lovede ved samme lejlighed at vende hver en sten i sagen og at sikre ’maksimal gennemsigtighed’ i koncernens undersøgelse.

Lørdag kunne den tyske avis Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung afsløre, at en mekaniker allerede i 2011 advarede Volkswagen om, at selskabet handlede i strid med loven ved at benytte software, der midlertidigt sænker motorernes NOx-udledninger i forbindelse med emissionstests. VW-toppen har ikke desto mindre undladt at reagere på advarslerne.

91.000 biler i Danmark

Mandag ramte svindelsagen officielt Danmark, da Volkswagen gennem Ritzau meldte ud, at 91.000 biler på danske plader muligvis har fået installeret den berygtede software, som manipulerer med emissionsdata.

Læs også: VW-skandalen rammer Danmark: 91.000 biler har haft snydesoftware

Samme dag oplyste transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Ingeniøren, at han havde indkaldt Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann, til et møde i ministeriet for at få belyst emissionssagens implikationer i Danmark. Transportministeren kunne samtidig fortælle, at der i Danmark bliver oprettet en tværministeriel taskforce med embedsmænd fra Transportministeriet og Miljøministeriet til at håndtere sagen.

Hans Christian Schmidt har også sat sit ministerium til at spørge EU-Kommissionen, hvordan Danmark kan bidrage til at håndtere problemet på EU-niveau. Kommissionen opfordrede nemlig inden weekenden samtlige 28 medlemslande til at gennemføre nationale undersøgelser for at sikre, at alle biler lever op til EU-grænserne for emissionsværdier.

Læs også: Volkswagen skal stå skoleret for transportministeren

Mandag kom der også nye tal på sagens omfang hos to af Volkswagen-koncernens øvrige bilmærker. 1,2 millioner biler fra Skoda og 2,1 millioner biler fra Audi er omfattet af svindelsagen.

Tirsdag kom det frem, at også 700.000 biler fra Seat har fået installeret samme svindelsoftware. Det er stadig uvist i hvilket omfang, problemet omfatter biler fra koncernens øvrige bilmærker: Porsche, Bentley, Bugatti og Lamborghini.

Tilbagekaldelse af 11 millioner biler

Samme dag bekendtgjorde koncernchef Matthias Müller, at Volkswagen har udarbejdet en ’omfattende plan’ for at få afinstalleret softwaren til emissionssvindel i de berørte biler. Planen indebærer tilbagekaldelsen af hele 11 millioner biler.

De tyske myndigheder havde i forvejen givet Volkswagen en deadline 7. oktober til at udarbejde en handlingsplan. Selskabet har endnu ikke offentliggjort, hvilke tekniske rettelser, afinstalleringen indebærer. De tekniske anvisninger vil ifølge bestyrelsen blive offentliggjort i den kommende uge.

Onsdag meddelte de tyske myndigheder, at man tager de første skridt i retning af en mulig retssag mod Audi. Det er statsanklageren i Audis hjemby, Ingolstadt, der nu har indledt en prøvesag mod Audi, som skal vise, hvorvidt der er grundlag for en egentlig retssag.

Også en stribe store danske investorer overvejer i øjeblikket at gå rettens vej. Som finans.dk skrev onsdag, har danske selskaber som PFA, Nordea Invest, Danske Invest og Nykredit Invest mindst et trecifret millionbeløb investeret i Volkswagen, og selskaberne overvejer nu et retsopgør.

Også andre bilmærker

Onsdag landede en ny undersøgelse fra den tyske motororganisation ADAC, som viser, at Volkswagen langtfra er den eneste bilproducent, der udleder for meget NOx. ADAC har udsat en lang række af de nyeste dieselbiler for den test, der bliver standard i EU om to år. Og kun en fjerdedel af de 79 testede biler holder sig inden for grænsen, hvorimod resten udleder langt mere NOx end grænseværdierne. Det gælder blandt andet bilproducenter som Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo, skriver britiske The Guardian.

Torsdag meldte Australien sig i rækken af lande, som laver selvstændige undersøgelser i kølvandet på Volkswagen-sagen. Tidligere har også Tyskland, Storbritannien, Sydkorea, Frankrig, Norge og Italien meddelt, at man søsætter nationale undersøgelser på baggrund af sagen. De australske myndigheder fortæller ifølge The Guardian, at det vil afføde retslige konsekvenser, hvis myndighederne finder tilfælde af manipulationssoftware i Volkswagen-biler.

I mellemtiden trækker Volkswagens egen proces med at belyse sagen ud. Torsdag varslede selskabet, at den interne undersøgelse af sagen kommer til at vare ’mindst adskillige måneder,’ skriver Financial Times.

Torsdag bød også på en efter omstændighederne god nyhed for Volkswagens forhenværende koncernchef Martin Winterkorn, der få dage efter skandalens begyndelse måtte trække sig fra posten. Det forlød efterfølgende, at Winterkorn blev sigtet for bedrageri i Tyskland. Men statsanklageren meddelte torsdag, at der alligevel ikke foreligger nogen sigtelse mod Winterkorn, og at han alene er omfattet af en indledende undersøgelse af muligt bedrageri.

Her til eftermiddag skal Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann, så stå skoleret i Transportministeriet. Schönemann er indkaldt til møde med transportminister Hans Christian Schmidt kl. 15, som skal kaste lys over sagens betydning i Danmark.

»Jeg vil gerne høre, hvad han har at sige om situationen i Danmark,« sagde Hans Christian Schmidt tidligere på ugen til Ingeniøren.

Transportministeren er selv blevet indkaldt til samråd i Folketingets miljø- og fødevareudvalg om sagen. Der er endnu ikke fastsat en dato for samrådet.

I næste uge skal Volkswagens direktør i USA, Michael Horn, forklare sig over for den amerikanske kongres om sagen. Amerikanske EPA har meldt ud, at Volkswagen kan blive idømt bøder på op til 18 milliarder dollars, svarende til over 120 milliarder kroner. Myndighederne i 27 amerikanske delstater er i øjeblikket involveret i efterforskningen af sagen.