VW: Sådan vil vi lovliggøre snydediesler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW: Sådan vil vi lovliggøre snydediesler

VWs 1,6 liters dieselmotorer skal have et nyt gitter i røret mellem luftfilteret og motoren. Det nye filter skal mindske turbulensen i luftstrømmen og give mere præcise målinger af hvor meget luft, der kommer ind i motoren. Illustration: VW

Softwareopdateringer og udskiftninger af enkelte komponenter er nok til at gøre 8,5 million af de dieselbiler, som VW-koncerncen har solgt med såkaldt snydesoftware, lovlige.

Det fortalte VW-koncernens administrerende direktør Matthias Müller mandag til et møde med koncernens ledere.

»Den indsats, der skal til for at udføre disse reparationer, er teknisk, mekanisk og finansielt overkommelige,« sagde han ifølge Automotove News Europe.

Hvis VWs forventninger holder, vil reparationerne af de ramte dieselmotorer ikke påvirke bilernes brændstofforbrug, motorydelse eller emissioner negativt. Illustration: VW

Optimismen byggede på, at de tyske myndigheder, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), har godkendt VW-koncernens forslag til, hvordan 2,0 liters motorer (EA 189/2,0 liter) og 1,6 liters motorer (EA 189/1,6 liter) skal opdateres. 2,0 liters motorerne kan nøjes med en softwareopdatering, mens 1,6 liters motorerne skal have et nyt gitter i røret mellem luftfilteret og motoren. Det fortæller VW på sin hjemmeside.

Læs også: Volkswagen stopper produktion af diesel-Passat

Ifølge VW har den sensor, der måler massen af den luft, der passerer, nemlig svært ved at lave præcise målinger, når der er meget turbulens i luftstrømmen. Måleresultaterne er ifølge VW et vigtigt parameter i motorstyringen, og det er derfor afgørende at kunne måle luftens masse præcist.

Desuden forventer VW, at 1,2 liters motorer (EA 189/1,2 liter) kan repareres med en softwareopdatering. Det forslag er dog ikke godkendt af KPA endnu.

Læs også: Dieselskandale: Danske VW-ejere risikerer højere ejerafgift

VW regner ifølge pressemeddelelsen med at reparationerne ikke vil påvirke bilernes præstationer negativt.

'Målet med udviklingen af de tekniske løsninger er stadig at nå de gældende emissionsmål for alle modeller, uden at motorydelse, brændstofforbrug eller ydeevne påvirkes negativt,' står der i pressemeddelelsen.

Fordi VW endnu mangler at måle reparationernes effekt på alle modelkombinationer kan koncernen ikke garantere noget på nuværende tidspunkt. Men holder VW-ingeniørernes forventninger er det gode nyheder for de bilejere, der frygtede at reparationerne ville øge deres bilers brændstofforbrug og derfor medføre højere brændstofudgifter og øgede bilafgifter.

VW forventer at alle reparationer i Europa kan udføres i løbet af 2016, men hvad der skal ske med de resterende dieselbiler, som VW har indrømmet at have solgt med snydesoftware er endnu uklart - ligesom det på nuværende tidspunkt ikke vides, hvordan VW vil leve op til de amerikanske myndigheders krav. På mødet med koncernens ledere stillede koncernchef Matthias Müller dem og offentligheden en statusrapport om sagen i udsigt i midten af december.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man ikke kender den reelle effekt af VW's tiltag, men man kun har "gode forventninger", hvad bygger godkendelsen saa paa? Er der saaledes in risiko for, at det ikke virker og hvad gör man saa??

  • 3
  • 0

"Den indsats, der skal til for at udføre disse reparationer, er teknisk, mekanisk og finansielt overkommelige".

Hvorfor gjorde VW ikke fra starten den i alle henseender overkommelige indsats?

  • 14
  • 0

Det virker altså for nemt. Hvis man har fundet en løsning på problemet så hurtigt, hvorfor så ikke implementere den allerede da man vidste at motorerne ikke levede op til kravene. Det ville da have været nemmere end at skulle til at udvikle en snydesoftware, hvilket jo også må have taget tid.

Som VW ejer håber jeg at der er nogle interesseorganisationer eller myndigheder som tester resultatet at dette "fix" for at se om man rent faktisk får det man er blevet lovet. Jeg stiller i hvert fald gerne min bil til rådighed.

  • 12
  • 0

Lyder utroligt hvis problemet blot var været målinger af turbulente luftstrømme, og at dette kan løses med et filter.
Lyder for nemt.
Isåfald, så må der sidde mange i VW koncernen og græmme sig. Og nogle af de dyre herre som virkelig virkelig virkelig ikke har passet deres ufatteligt velbetalte stillinger.

  • 9
  • 0

Det er nok kun for de biler som er solgt i Europa som der indtil videre er kommet konkrete løsningsforslag til. Sikkert fordi at europæiske krav er så løse, at det kan gå så hurtigt.

Fixet består sikkert i en neddrosling af effekt mv, men med en rigelig stor margen, som gør at de lovede specifikationer stadig holder efter ændring. Langt de fleste i Europa har sikkert i sin tid købt en dejlig bil, hvor der fra fabrikken var masser af ekstra heste, de forsvinder sikker nu. I USA har reklameret effekt og reel effekt sikkert passet bedre sammen, bare med mere "filter på".

Hvor meget mon egentlig at "normerne" siger at effekt, brændstofforbrug, forurening mv. må variere fra bil til bil i forhold til den krævede værdi? Er det en absolut grænse, eller er der plads til at 10 % må overskride tærsklen?

Det gamle motto gælder stadig: "Det er smart at snyde. Det er dumt at blive opdaget!"

  • 8
  • 0

...det bliver aldrig nær så rent som benzin. Nu er lejligheden der. Det vil redde mange menneskeliv og livskvalitet.

(Jeg kører selv 7 år gammel diesel, men jeg har også en lille søn på 4 og jeg ville gerne skift til benzin, specielt hvis bilafgiften var lavere)

  • 8
  • 13

(Jeg kører selv 7 år gammel diesel, men jeg har også en lille søn på 4 og jeg ville gerne skift til benzin, specielt hvis bilafgiften var lavere)

bilafgiften på benzin udgaven af bilerne er generelt lavere, der skal jo betales registreringsafgift af merprisen på den mere komplicerede diesel, hvorved den bliver dyrere.

Tag også partikler fra bremserne, og afslidning af dæk og asfalt med, inden du tager den store beslutning.

Kan det udelukkes at en ny diesel med SCR katalysator og effektivt partikel filter vil generere lavere udledning end den tilsvarende benzin udgave?

Jeg mener jeg så en anden artikel hvor påstanden var at en gasmotor der i princippet ikke ville udlede partikler rent praktisk havde større partikel udledning end den tilsvarende diesel udgave, dels pga grund af motorolieforbrug.

  • 0
  • 0

Ingen tvivl om at den oprindelige geometri gav anledning til meget turbulens. Jeg har selv erfaring fra forsøg, hvor indløbsturbulens gav relativt store afvigelser på måleresultaterne.

Jeg tvivler dog på at det kan have forårsaget mere end 10% fejl i luftflowmålingen. Og denne fejl vil snarere være systematisk end stokastisk.

Kan 10% "forkert" luftflow forårsage en faktor 5 - 40 højere produktion af NOx. Ikke iflg. min (begrænsede) viden om generering af NOx.

Jeg stiller mig skeptisk over for denne løsning.

Til spørgsmålet om, hvorfor de ikke havde gjort dette for længe siden. Der er 2 sider af det:

1) Tusindvis af de bedste hoveder hos VW & Co har arbejdet i døgndrift på at finde en let gennemførlig løsning sidne #DieselGate. Det er en ganske anden situation end almindelig produktudvikling.

2) Hvis VW kendte til løsningen forinden har de måske været nervøse for at folk skulle få mistanke, hvis der pludselig er "problemer med luftmålingen". Desuden er det meget dyrt at udskifte disse dele på alle biler.

3) Hvorfor indgik denne lille simple komponent ikke i det oprindelige design? Måske fordi der har siddet en rationaliseringsansvarlig eller procurementspecialist og vurderet, at den ikke var nødvendig. Der er også den mulighed, at præcisionen i luftflowmålingen er blevet mere vigtig pga. strammere styring uden nogen har tænkt over fejlkilden ved turbulensen, da det har virket fint tidligere (ved tidligere modeller).

  • 6
  • 0

"Luftensretteren" har været standard udstyr på luftmassemålere i mange år. CommonRail diesel'er siden CommonRailens fødsel har været udstyret med dette gitter siden 1999. Jeg forstår det ikke, og dog.. Det nævnes også at der skal en software opdatering til - det virker derfor som om dette gitter alene er til for ikke at tabe ansigt i forhold til at det er ren software ændring der reelt skal til. :/

  • 2
  • 0

Jeg tror ikke den tekniske del er helt forklaret i artiklen. Ændringen kunne passe fint med noget som kan generere en højere temperatur i motor/udstødningsdelen. Som så derved reducerer NOx.
Men det er nok også deres akilleshæl, da dette vil slide mere på systemmet og nedbringer levetiden og grund til at det hidtil ikke er blevet implementeret.

  • 0
  • 1

Kan vi få disse 4 tal på bordet for hver model:
1. CO2 og NOx værdi før opdatering - og blot med snyde SW disabled.
2. CO2 og NOx værdi efter opdatering (SW, mekanik, m.v.)
3. CO2 og NOx målt reelt efter 2017 norm - før opdatering (Her virker snyde SW ikke)
4. CO2 og NOx målt reelt efter 2017 norm - efter opdatering.

Måling 4 i forhold til måling 3 giver bedste bud på miljøgevinst.
Måling 2 viser om loven er overholdt.
Måling 2 i forhold til måling 1 viser om km/l er uændret (CO2)

  • 2
  • 0

God ide.
Men vi skal nok ligge også have temperatur værdi ved cylinder/manifold/katalysator ved hver af dine 4 punkter. For som jeg delvist nævner i mitindlæg lige over dit indlæg, så kommer en reduktion i CO2 og NOx nok på bekostning af højre temperaturer og derved mere slid.

  • 0
  • 1

Det største NOx udslip kommer ved høj temperatur, men her er effektiviteten højere på motoren, mindre CO2.
Derfor er problemet opstået, man kan lave en næsten NOx fri motor, men på bekostning af dårligere virkningsgrad (mere CO2 og højere forbrug).

Ældre biler med lavere forbrændings temperaturer, udleder generelt mindre NOx end nyere biler.

Der har været artikler herinde om benzin motorer også, hvor der blev forklaret, at de også udleder flere mikropartikler på grund af højere forbrændingstemperatur.

  • 1
  • 0

Henrik Rathje

Tror lige du skal læse på lektien først. NOx er meget temperatur afhængig og tager til fra ca. 500 grader og opad. EGR motorer som fra VW skal styre temperaturen ved accellerationer meget mere nøjagtigt for at undgå NOx end mere professionelle SCR motorer.

NOx stiger som Lars Jørgensen skriver, hvis man hæver temperaturen og hvis man omvendt sænker temperaturen, så falder effektiviteten og CO2 udledningen stiger.

EGR er heller ikke ideel til at forhindre sod.

Skulle man ønske at bevare Diesel teknologi, så ville det nok være smart at kun bruge de primitive EGR motorer, hvis der er tale om avancerede hybrider med range extender eller klassiske hybrider, hvor elmotorer helt og holdent driver bilen eller elmotorer står for accelerationer og diesel motoren bare tuller af sted på sit optimale omdrejningstal når der skal spædes til batteriet eller leveres til kørslen.

Ps. Jeg kender en svensk ingeniør, der for en større producent af lastbiler har bygget en Raman Spektrografi løsning til realtime måling af udstødningsgasser. Muligvis er løsningen, så simpel at man udvikler sådan en enhed og skriver i softwaren at motorkraften reduceres hver gang NOx overstiger grænseværdien. Den løsning vil 100% sikre at samtlige VW diesel biler aldrig oversteg deres tilladte grænseværdier under nogle omstændigheder. Brian typerne vil så savne spræl i motoren og der vil VW lappeløsningerne kunne lindre lidt indtil VW såfremt de overlever får indkøbt licenser til at producere professionelle Diesel motorer.

Ps. Ps. Vi har på anden tråd diskuteret vand i brændstof og der er en af fordelene lavere forbrændingstemperatur, så måske VW kunne introducere en fattigmands "SCR" lignende løsning, der tillader lidt mere accelleration.

Ps. Ps. ps. Bedre køler teknologi vil kunne holde motoren under temperaturer, hvor NOx emissionsgrænser overskrides.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten