VW risikerer ny milliardbøde
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

VW risikerer ny milliardbøde

Foto: PA Consulting Group

Kun 4 ud af 12 bilproducenter ser ud til nå EU's krav til CO2-udledning i 2021. Lever producenterne ikke op til kravene, risikerer de bøder i millionklassen. VW topper bødelisten med én milliard euro.

Opdateret:
PA Consulting Groups årlige undersøgelse af CO2-udledning fra den europæiske bilindustri afslører, at kun 4 ud af de 12 europæiske bilproducenter, der indgår i undersøgelsen, tegner til at have en realistisk chance for at nå EU's skærpede krav til CO2-udledning i 2021.

De skærpede krav betyder, at producenterne fra 2021 vil modtage en bøde på 95 euro for hver gram CO2, en bil udleder, mere end 95 gram CO2 pr. kilometer, der er loftet for CO2 udledning i EU fra 2021.

Blandt de europæiske bilproducenter klarer Peugeot/Citroen (PSA) sig bedst efterfulgt af Toyota på andenpladsen, Renault/Nissan på en tredjeplads og Ford på fjerdepladsen. Som de eneste af de 12 bilproducenter ser disse 4 ud til at komme under EU's loft for CO2-udledning i 2021.

Blandt dem, som risikerer at få bøder af EU i million- og milliardklassen, finder vi italienske Fiat Chrysler (FCA) samt tyske BMW og Volkswagen.

Selv om 7 bilproducenter selv regner med at komme under EU's krav til CO2-udledning i 2021, viser PA Consultings beregninger, at kun 4 af producenterne har en reel chance for at nå målet. (Kilde: PA Consulting Group)

Ifølge PA Consultings beregninger står BMW således over for en bøde på op mod 350 millioner euro i 2021. Fiat Chrysler skal dykke noget dybere i foret og finde over 600 millioner euro frem, mens skandaleramte Volkswagen endnu engang topper listen over syndere og må i bødekassen for at finde omkring én milliard euro.

Nederst på listen finder vi ligeledes tyske Daimler, som står bag Mercedes og Smart. De tyske producenter får således grønt baghjul inden for EU og må se sig overhalet i miljø-kapløbet af deres franske konkurrenter.

Skærpede krav rammer hårdt

Det er de mange nye tiltag mod emissioner, der er kommet i kølvandet på VW-skandalen, som nu rammer bilindustrien som en boomerang. Allerede til næste år vil de såkaldte WLTP-tests (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) træde i kraft. De skal give mere præcise data i forhold til målinger af CO2-udledning.

En anden faktor er implementeringen af RDE (Real Driving Emissions), som frem mod 2020 vil øge fokus på bilernes reelle udledning af blandt andet NOx under realistiske kørselsforhold. De nye tiltag kommer ifølge undersøgelsen fra PA Consulting Group til at sætte bilproducenterne under pres.

»Bilproducenterne kæmper fortsat med at nå EU’s mål, og udfordringerne bliver kun værre,« siger PA Consulting Groups automotive-ekspert, Thomas Göttle.

Faktisk forventer Thomas Göttle, at de nye EU-krav vil betyde, at også de sidste 4 producenter falder ned af den grønne gren.

»Vi forventer desværre i lyset af disse nye tests, at ikke én eneste bilproducent vil nå de specifikke CO2-mål inden 2020-2021,« siger Thomas Göttle.

Danmark får bronze

Kigger vi på bilernes CO2-udledning fordelt på lande, kommer Danmark ind på en flot tredjeplads.

Med en CO2-udledning med 100,5 g/km sikrer Norge sig guldmedalje i Europa, stærkt efterfulgt af Holland med et tal på 101,3 g/km. Danmark lander på en solid tredjeplads med 106 g/km. Den flotte placering til Danmark skyldes primært vores forkærlighed for nye, små afgiftsbillige biler, der samtidig kører langt på literen.

En af forklaringerne på Norges førsteplads skal findes i antallet af solgte elbiler. I Norge udgør elbil salget 22 procent af det samlede bilsalg. Til sammenligning er det tal 2,3 procent i Danmark.

I den tunge ende finder vi endnu engang Tyskland med 127,3 g/km og Schweiz med 134,6 g/km.

Elbiler er redningen

Så selvom bilindustrien årligt investerer i omegnen af 45 millioner euro i forskning og udvikling, hvoraf en stor del er øremærket til teknologi til optimering af brændstofforbrug og forurening, ser de nye krav altså ud til især at have taget de tyske producenter på sengen.

Producenternes kapløb mod emissioner siden 2015. I bunden Jaguar/Land Rover (JLR). (Kilde: PA Consulting Group)

I undersøgelsen peger PA Consulting Group dog på, at bilproducenterne har set lyset og indset, at alternativer til benzin og diesel er vejen ud af emissions-problemet. Desværre er udviklingen og dermed også lanceringen af alternative biltyper ikke langt nok fremme til, at de nye biler kan nå at være længe nok på markedet til at påvirke CO2-regnskabet væsentligt frem mod 2021.

Som rosinen i pølseenden af undersøgelsen finder vi Jaguar/Land Rover, der med en estimeret CO2-udledning på 135 gram/kilometer i 2021 indtager en suveræn 12.-plads og må siges at have lang vej til EU's krav på 95 gram/kilometer.

Om den kedelige plads som nummer sjok skyldes, at den hæderkronede britiske bilproducent i 2008 kom på indiske hænder hos TATA, skal i den sammenhæng være usagt. Det skal dog blive interessant at se, om der ruller nye Jaguar-modeller ud på de europæiske veje efter 2021.

Kommentarer (11)

Som det fremgår af tabellen har alle bilproducenter individuelle mål, som er fastsat efter deres produktmix. De 95g/km CO2 er et gennemsnit af alle solgte biler i EU, ikke et mål for individuelle producenter.

Feks er Jaguar Land Rovers mål 132g/km og forudsigelsen er at de vil være 0,8g/km over - hvilket vel må siges at være et hæderligt resultat. De er altså ikke "rosinen i pølseenden", men JLR har det højeste individuelle mål.

Desuden er bøden €95 pr bil pr gram CO2, hvilket jo unægteligt gør en forskel.

  • 4
  • 0

Der er en måde at klare kravene på: Elbiler. Bilfabrikanterne kan sætte prisen på elbiler ned. Sådan klare producenterne Kaliforniens og the andre amerikanske ZEV staters krav. Producenterne kan sagtens nå at bygge batterifabrikker og udvikle elbiler, kunderne gider købe inden 2021. Bemærk at VW har sat prisen på e-Golf ned i Norge, selv om 2017 modellen er klart bedre end 2016 versionen (http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volkswa...).

  • 3
  • 4