VW: Måske skulle vi droppe diesel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW: Måske skulle vi droppe diesel

Efterårets dieselskandale bliver ved med at trække spor dybt ind i VW-koncernen. Salget af dieselbiler er stoppet på det nordamerikanske marked, og det virker ikke sandsynligt, at VW igen vil forsøge sig med diesel på det marked.

I sidste uge blev der indgået forlig med de amerikanske myndigheder om at tilbagekøbe dieselbiler for 10 mia. dollars. Samtidig vælter det ind med sagsanlæg både mod koncernen og direkte mod den tidligere topchef, Martin Winterkorn, som er blevet sagsøgt for kursmanipulation i kølvandet på afsløringen af snydesoftware.

Læs også: VW lancerer kæmpeplan for elbiler

I 00'erne blev sloganet 'Clean Diesel' markedsført massivt af VW-koncernen. I 2009 blev Golf TDI valgt til årets bil i verden. Illustration: Mariordo/Wikicommons

Nu lufter den nye direktør, Matthias Müller, tanken om, at diesel måske heller ikke har en lysende fremtid på det europæiske marked. Det skriver Handelsblatt:

»Rensning af udstødningsgasserne fra diesel er enormt kompliceret og dyrt,« siger han og erkender, at hele bilindustrien er midt i en transformationsproces.

Nye krav kan lukke diesel

Det er især nye krav til emissionkontrol i 2020 som bekymrer Matthias Müller, der påpeger, at VW har været i gang med omstillingsprocessen i længere tid - dieselskandalen satte bare tempoet noget op.

Læs også: Mercedes vil udfordre Tesla med 500-km-elbil

I Tyskland er cirka en tredjedel af alle biler i dag dieselbiler, som får en række skattemæssige fordele, som muligvis ikke kommer til at eksistere i fremtiden. Matthias Müller understreger, at en kommende udfasning kommer til at ske i dialog med landets politikere.

I sidste uge annoncerede VW, at koncernen vil skære kraftigt i antallet af modeller og i stedet lancere 30 nye elbiler inden for de næste ti år. Salgsmålet for elbiler skal op på to til tre millioner biler om året i 2025.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

NUL Diesel biler, Straks, ville da være kærkommet, i byen hvor jeg bor (Aarhus, Inderste ring).
-Hvis det holder stik at Dieselvogne forurener mere end deres Benzin modstykker.

  • 14
  • 9

En hr Bashuyssen var faderen til den bølge af direkte indsprøjtende dieselmotorer der er på vej ud.
At det var en blindgyde erkendte han selv for mange år siden som redaktør for MTZ.
Hans konvolutbagside beregning viste at merprisen til dieselindsprøjtningsgrej ikke kunne betales af fuel og CO2 besparelse i forhold til benzin men afgiftsforskelle gjorde dieselbiler atraktive alligevel.
Det er derfor ikke rimeligt at VW skal milliarderes,når problemet stammer fra Auken lignende typers ageren i folkeforsamlinger.
På den anden side er VW ejet af delstaten Sachsen og nogle semittiske oliardærer,som nok kan finde pengene til bøden.

  • 2
  • 19

Fremtiden for diesel er nok som diesel-hybrid. For personbiler helst som seriel-hybrid i stil med BMW I3 Rex, for her kører motoren stabilt under kendt belastning. Med et batteri til mindst 50 km, kan desuden alt bykørsel foregå uden diesel-motoren startes.

Jeg håber også snart er der kommer et bud på lastbiler med diesel-hybrid, hvor elektrisk motor hjælper til acceleration, så diesel motor kan bygges mindre og køre mere jævnt = mindre emissioner.

  • 9
  • 3

Dieselmotoren er stadig mere miljøvenlig end bezinmotoren, når det gælder CO²-udledning. Vi venter derfor på en plug-in løsning, hvor dieselmotoren anvendes i det åbne land og inden for definerede byzoner anvendes ren eldrift. I sådanne plug-in modeller kan man således også anvende mindre og lettere dieselmotorer som delvist kan kompensere for vægt af batterier og el-drivlinie.
Et krav er derfor længere rækkevidde på eldrift - 150-200 km. @Richard: Dieselelektrisk har for personbiler ingen fremtid, da konverteringen til el har for stort tab i forhold til sparet vægt af gearkasse, etc.
Jeg mener dog også at om 10-20 år vil grundlaget være væk, da batterier med stor sansynlighed efterhånden bliver så effektive i forhold til dres størrelse at det giver samme eller bedre rækkevidde end diesel/benzin har idag, dvs. mindst 1.000 km.
Faktisk er jeg overbevist om at når dette nås - at man kan køre en hel dag på 1 opladning, er forbrændingsmotoren pr. definition uinteressant for langt de fleste.
Denne analyse er rent teknisk uden hensyntagen til afgifternes påvirkning af fordele og ulemper. Her mener jeg som mange andre at vores afgiftssystem er helt hen i hegnet - Men det er en anden diskussion

  • 10
  • 0

Diesel er langt bedre end benzin ved dellast. I en seriehybrid kan man lade forbrændingsmotoren køre ved optimal last hele tiden. Derfor er det tvivlsomt om den højere vægt og fremstillingspris ved diesel kan retfærdiggøres i en seriehybrid.

  • 8
  • 1

i3 REx bruger på den forkerte side af 6 liter benzin / 100km. Den viser med al ønskelig tydelighed at seriel-hybrid ikke har en chance. Og det er på trods af at den ikke engang kan køre med motorvejshastighed når batteriet er tomt -- enhver nogenlunde moderne benzinbil vil have væsentligt lavere benzinforbrug ved samme type kørsel.

Hybridbiler laves bedst som Toyota gør det, hvor man får "milliongear" med næsten uden ekstra omkostninger og uden alt bøvlet med tandhjul eller remskiver. Det koster kun en ekstra lille elmotor.

Men den helt rigtige løsning er at smide alt det bøvl ud og lægge flere batterier i. Det bliver der bare ikke produceret batterier nok til lige nu.

  • 7
  • 4

@ Benny
Hvor ofte kører du mere end de ca. 150 km en i3 REx kan køre på en opladning?
Hele ideen er jo at benzinmotoren bruges så sjældent at det er lige meget om den kører 10 eller 20 km/l.
Min drømmebil er en Tesla S 50D med en range extender :-)
Jeg synes det er en frygtelig masse teknologi de putter i en Toyota hybrid for at køre et par km ekstra på en liter benzin.

  • 8
  • 1

@Benny Amorsen

Og det er på trods af at den ikke engang kan køre med motorvejshastighed når batteriet er tomt


Suk. Når du skal køre længere end batteriet, er det ikke meningen at du skal køre batteriet tomt og så derefter starte forbrændingsmotoren og lunte videre med 90 km/t. Derimod starter du generatoren tidligere, den leverer så effekten til de 90 km/t og batteriet leverer så resten til at køre med motorvejshastighed. Derved undgås tabet ved først at proppe effekten fra generatoren i batteriet for derefter at tage det ud igen til elmotor.

Men den helt rigtige løsning er at smide alt det bøvl ud og lægge flere batterier i. Det bliver der bare ikke produceret batterier nok til lige nu.


Jeg glæder mig også til rene elbiler, men desværre er batterier stadigvæk dyre og vil være det lang tid fremover. Derfor er hybrid-biler interessante.

  • 6
  • 1

Nu har jeg en BMW i3 REX, det længste jeg har kunne formå at køre er 135 km. Den kan holde 110 km/t på REX motoren alene, så jo den kan køre den lille motorvejs hastighed. Her går den dog kun 10 km/L ved benzin motorens max belastning. Men det er inog for sig også lige gyldigt, for hele ideen med REX motoren er at den skal agere reserve så du ikke løber tør for strøm. Størstedelen af tiden vil REX'en ikke være i brug, jeg har ikke brugt min siden marts. Skal man ud og køre langt og hurtigt, aktivere man bare REX'en når batteriet er <75% så kan du flyve afsted med 150 km/t i flere timer, kun afbrudt af en optankning i timen. :-)

  • 6
  • 2

Alt andet lige må en højkomprimeret dieselmotor som kører optimalt og fungerer som generator for elmotorer til hvert hjul og opladning af batterier være løsningen.
Ved kørsel i byområder sker det via batterierne og ved kørsel på landevej / motorvej vía direkte strømforsyning til elmotorerne ved hvert hjul. Altså en hybridbil.

  • 2
  • 4

Drømmebilen afhænger af den enkeltes behov og kørselsmønster. Jeg har kørt mere end 1 mio km i 2 VW Passat diesel. Min næste drømmebil som afløser for ren dieseldrift vil være en plugin diesel baseret på samme princip som VW's nye GTE modeller. Rækkevidden skal dog op på 150-200 km på ren el. Til gengæld kan dieselmotoren sagtens neddrosles til ca 80 Hk.
Med elmotoren behøves ikke længere så stor en forbrændingsmotor, da kombineret brug fuldt ud opvejer dieselmotoren alene og mere end rigeligt dækker de flestes behov.
De nuværende GTE modeller med 150 hK benzin + elmotor giver kraftpræstationer over GTI niveau. Jeg vil hellere have større batteri i bytte for mindre forbrændingsmotor

  • 5
  • 0

Lukker " klåge Ågerne " ikke af for batteriproblemet og hvad indeholder "batteriet" ?

Bytter " de frelste" ikke bare co2 problemet ud med et batteriproblem ?

(Hvor ligger det virkelige problem?)

Når jeg ser en Tesla undre det mig at der i 99 % kun sidder 1 person i bilen - en så stor & dyr bil til 1 person der bare skal transporteres 15 - 25 km på arbejde og tilbage igen - så megen energi til at betale / fremstille "en unik bil" - i modsætning til 1 Audi A2 - til 55.000 kr. der tøffer 33 km/ L diesel hvem bliver lige narret der. - Hvor megen CO2 går der til at fremskaffe 1 mio. kr. ekstra - jeg gætter på "ret meget". Sammenligneligt er A2 eren garanteret billigst også i Co2.

Hvis man barberede 200 kg af A2 eren og udvikler næste generation af diselmotorer ville man kunne nå i nærheden af 50 km. / L diesel - og skal den alligevel kun transportere 1 person ville det ikke være et problem.

  • 4
  • 7

Lukker " klåge Ågerne " ikke af for batteriproblemet og hvad indeholder "batteriet" ?

Nej. "Kloge Ågerne" lukker ikke bare af. Du må bare lære at acceptere, at "tumperne" ikke har ret i, at batterifremstilling er specielt energikrævende eller specielt forurenende. Egentlig ikke overraskende at det er de kloge der ved bedre end de dumme!

Hvis man barberede 200 kg af A2 eren og udvikler næste generation af diselmotorer ville man kunne nå i nærheden af 50 km. /

Ja, og hvis du køber en lille elbil i stedet for en stor så kører du endnu længere på den samme energi. What a surprise! Så køb du dig bare en lill elbil.
50 km/l i den næste A2. Yeah right. Keep on dreaming. Du tror måske også på de forbrugstal som fabrikanterne opgiver. Og husk, jo mere en dieselmotor sparer jo mere forurener den. Dieselmotoren er død til personbiler. Jeg fatter ikke alt det bagstræberi og begejstring for en langt underlegen teknologi.

  • 8
  • 2

"På den anden side er VW ejet af delstaten Sachsen og nogle semittiske oliardærer,som nok kan finde pengene til bøden."

Hvor har du det fra? Ifølge tysk presse sidder familierne Piech og Porsche på aktiemajoriteten og kan derfor bestemme alt (så længe de er enige)

  • 1
  • 0

Fra Wikipedia

Moderselskabet i Volkswagen-konglomeratet er Volkswagen Aktiengesellschaft, der er noteret på Deutsche Börse. Bestemmende aktionær i Volkswagen AG har siden efterkrigstiden været den tyske delstat Niedersachsen, og der har derfor været tætte bånd mellem Volkswagen-koncernen og tyske politikere fra Niedersachsen. I 2008 annoncerede den tyske bilproducent Porsche imidlertid, at Porsche havde erhvervet i alt 50,76 % af aktierne i Volkswagen AG[4] og dermed kontrollen over VAG-koncernen. Porsche har tilkendegivet interesse i at forøge ejerandelen op til 75 %.[5] Niedersachsen ejer fortsat 20,013 % af aktierne i Volkswagen AG.

  • 1
  • 0

har man tilført nogle afhængigheds skabende stoffer i diesel olien?, det virker som om der er nogen der allerede får koldsved ved tanken om at skulle undvære.
Kur bad i diesel olie!! NOx terapi!! Østblok motorlyds terapi!!.

Pjat til side der vil være et marked for diesel personbils ejere der.
A: køre meget langt hverdag. Så langt at de er villige til at betale merprisen pr måned i forhold til benzin.
Hint de sidste generationer af diesel biler bliver dyrere, og regn også med at ingen vil eje en sådan bil om 5 år = 0 KR i værdi. Regn også med at blive udelukket fra at køre i by miljø zoner inden for 5 år.
B: ikke kan forstille sig at der nogensinde kommer en opladnings mulighed hvor de parkere.
C:Ikke kan forstille sig at el-biler og benzin hybrider vil blive billigere.

DET ER SLUT....SLUT og tak for det.

  • 6
  • 3

Jeg synes det er en frygtelig masse teknologi de putter i en Toyota hybrid for at køre et par km ekstra på en liter benzin.

Det elegante ved Toyotas hybridløsning er at den ikke er spor kompliceret, bare smart. Og den indeholder ikke så meget skrøbelig teknik som f.eks. en dieselmotor.
BMW har med den ellers fine i3 demonstreret hvorfor en hybrid skal kunne trække direkte på brændstofmotoren.

Dieselmotorer giver overhovedet ingen mening som rangeextender. De er dyre, tunge, larmer og tager lang tid om at opnå driftstemperatur. Og når den er kold er den ikke spor brændstoføkonomisk. De rensesystemer der skal bruges for at holde udstødningen ren bliver forøvrigt forholdsmæssigt dyrere jo mindre motoren bliver - allerede en 2liters i dag er det åbenbart for dyrt.

  • 4
  • 1

mener du at BMW I3 løsningen ikke er optimal. det virker ellers perfekt for dem der har opladnings mulighed og kun sjældent køre over 150km på en dag.
Sådan et benzin motor modul kunne i øvrigt nemt pluges ind i en camping vogn/heste trailer når der er brug for flytte sådan en.

Præcis. Hvis vi jagter energieffektive løsninger til transport, så er der ikke fremtid i en løsning der nogengange smider al fornuft over bord og tilføjer yderligere >20% tab ICE-til-hjul virkningsgraden.

For en meget lille gruppe brugere er i3Rex rigtig, fordi de næsten altid kan køre på el og kun undtagelsesvis skal bruge den øgede rækkevidde. Så sjældent at det ikke kan retfærdiggøre ekstraudgiften (?) til en mekanisk drivlinie. For dem der jævntligt kører længere ture bliver total-energiregnskabet for ringe, og for dem der sjældent gør er den almindelige i3 perfekt.

  • 0
  • 0

Jens Olsen - Jeg kan konstatere at batterifremstillingen / udviklingen er så krævende at "det rigtige" batteri ikke endnu er fremstillet / udviklet
selvom udviklingstiden vel strækker sig over mindst 25 år og antallet af mia. dette har kostet nok er mere end dette tal - så mega pris og tidsforbrug + et ikke tilfredsstillende resultat er en realitet.

Om jeg tror på bil fabrikanternes opgivelser - næe egentlig ikke da de ikke kan forudse hvordan deres biler bliver brugt.
Men
eks. oplyser VW at deres Golf 2002 TDI model har et forbrugstal på 20 km / L diesel.
Forleden kørte jeg en knap 200km. tur i en sådan på lige landevej ved ca. 95 km/ t og en hel del hastighedsændringer - gennemsnittet var på denne varme dag over 25 km/L - for en bil der nærmer sig 500.000 kørte km. / godt 14 år gammel er det ikke så ringe - i dette tilfælde er VW`s opgivelse til den gode side.
Og
3L motorens opgivelser ca. 33km / L diesel - er ifølge mange kilder korrekt - hvilket en ligefrem proportional teoretisk udregning vil give mig ret i at fjernes ca. 500 kg af bilens (Golf diesel) vægt og denne gøres mere aerodynamisk, således er der kun brug for 3 cyl og 1,2L slagvolumen, så er tallet også teoretisk korrekt - hvilket praksis beviser -
MEN
ingen gad køre i disse biler da menneskets ego forlanger en "Tesla" / lignende pral og pomp-bil - samtidig med kan man signalere at man er miljørigtig i sin Tesla - spand - og se ned på alle andre - hvilket ikke kan være mere forkert.

  • 2
  • 3

Jens Olsen - Jeg kan konstatere at batterifremstillingen / udviklingen er så krævende at "det rigtige" batteri ikke endnu er fremstillet / udviklet

Arrrhh shit. Nu har jeg i 2½ gået og følt at batteriet i min elbil fuldt ud var rigtigt til mit behov. Godt du kan fortælle mig, at den følelse var helt forkert.

selvom udviklingstiden vel strækker sig over mindst 25 år og antallet af mia. dette har kostet nok er mere end dette tal - så mega pris og tidsforbrug + et ikke tilfredsstillende resultat er en realitet.

Hvis du tror at der intet betydeligt vil ske med batterier til elbiler i de næste 25 år, så forbered dig på dit livs største overraskelse. Der er intet så berigende som at snakke med folk, hvis synspunkter bygger på massiv uvidenhed.

ingen gad køre i disse biler da menneskets ego forlanger en "Tesla" / lignende pral og pomp-bil - samtidig med kan man signalere at man er miljørigtig i sin Tesla - spand - og se ned på alle andre - hvilket ikke kan være mere forkert.

Ok, så er jeg med. Din pointe er simpelthen, at du er sur over at du ikke har råd til en Tesla.
Jamen det er der da råd for. Køb dig f.eks. en brugt Nissan Leaf. Sådan en koster omkring 160.000 kr.

  • 3
  • 2

selvom udviklingstiden vel strækker sig over mindst 25 år og antallet af mia. dette har kostet nok er mere end dette tal - så mega pris og tidsforbrug + et ikke tilfredsstillende resultat er en realitet.

Det tror jeg ikke du skal regne med vil være dit slutresultat. Potentialet for batterier er teoretisk 10-fold hvor det er idag mht. kapacitet. I praksis måske 3-5 gange bedre kapacitet. Så er du omkring det halve af benzin i energidensitet, men det er på en 3 gange mere effektiv drivlinje.

Det skyldes andre kendte anodematerialer, hvor der mangler noget forskning i, hvordan de kan bruges med lang levetid i et batteri, men man er så småt begyndt at bruge dem, og det er noget, der vil stige de kommende år.

Det skaber et kapløb mellem forskellige batterifabrikanter, for at finde ud af den rette metode, hvilket er et trial-and-error forløb, men de kommende år vil byde på støt stigende kapacitet for elbilbatterier.

Så ender vi med et batteri, der ikke er større end en ølkasse og vejer 100 kg, men som giver 600-700 km rækkevidde.

Bedre endnu, så vil det ikke kræve mere energi at fremstille end nutidens batterier.

Vi har ikke set andet end begyndelsen på, hvad det er elbilerne kan.

  • 5
  • 1

selvom udviklingstiden vel strækker sig over mindst 25 år og antallet af mia. dette har kostet nok er mere end dette tal - så mega pris og tidsforbrug + et ikke tilfredsstillende resultat er en realitet.


@ Thorkil.
Nu ved jeg ikke hvormange mia kr, der er brugt på udvikling af batterier, men gevinsterne kommer jo ikke kun elbiler tilgode, og udvikling af batterier kan vel heller ikke kun tilskrives elbiler, selvom det nok er dem der fra nu af sætter turbo på udviklingen.
Det er slående hvormange steder batteriteknologien vinder indpas. Tænk på alle de husholdningsmaskiner og haveredskaber der idag findes med batteri.

Det er også lidt sjovt at du så i samme indlæg fortæller stolt om din 14år gamle Golf, og at den går 25km/l diesel.
Hvordan synes du så udviklingen er gået for dieselmotoren?
Hvormange mia kr kroner er der blevet brugt på de 14år i udvikling af dieselmotoren? Hvorfor går den idag kun marginalt længere på en liter diesel?
Hvor mange mia kr er det nu diesel gate har kostet VW.
I lyset af hvordan de ellers på papiret så "rene" diesel motorer reelt sviner ikke bare hos VW, men hos alle producenter. Hvordan ser fremtidsudsigterterne så ud for diesel til personbiler?
Hvis dieselmotoren bliver lukket ned i løbet af de næste 5 år, hvad jeg tror den gør. Hvormange mia kr er der så ikke blevet spildt på det?
Jeg vil tror at vi mindst snakker en faktor 1000 brugt på diesel teknologi i forhold til batteri teknologi.

Dit angreb på Tesla, er i min optik helt forfejlet.
Jeg har ikke indtryk af at Tesla ejere føler sig bedre eller hævet over os andre fordi de kører Tesla. De køre Tesla fordi det er en fed bil
Dertil så er Tesla en hovedkraft for udvikling af elbiler, og lægger et pres på andre bilproducenter for at investere i elbilsteknologi.
Prøv at lægge din Jantelov på hylden, og se Tesla som et kæmpe sats fra Elon Musk. En vision der har kostet mia at realisere, og som kunne have endt i en fiasko. Heldigvis ser den ud til at lykkes, og hvis det sker skylder verdenen Tesla en stor tak.

  • 4
  • 0

Thorkild Pedersen , frem for at lufte dine dårlige og udokumenterede gæt på hvordan tingene hænger sammen skulle vi så ikke se på fakta?

www.forbes.com har begået denne artikel hvor el biler og ICE biler sammenligens. Der tages udgangspunkt i amerikanske forhold. Læs selv artiklen og specielt figur 7.
http://www.forbes.com/sites/quora/2016/04/...

Konklusionen er at elbiler, både store (Tesla S) og mid size (Nissan Leaf Tesla model 3 mm. ) har et carbon footprint der er MINDST det halve af en sammenlignelig ICE bil. Det er når der primært køres på kulstrøm. Hvis man laver tilsvarende figur for en dansk Tesla model S der kører på dansk el miks med en udledning på 200g/Kwh så kommer man ned på noget der ligner 25% af udledningen i forhold til en traditionel bil. Det er når ALT er taget med. Ja det koster ekstra CO2 at bygge batteriet MEN, da batteriet bliver genbrugt når det er udtjent vil noget af CO2 udslippet være "sparet" på det næste battteri. Hertil kommer at elbilens super effektivitet mange gangen henter den investerede CO2 hjem igen. Elbil teknologien er så totalt overlegen på alle punkter og det bliver bare bedre og billigere efterhånden som batteriprisen falder og kapaciteten stiger.

  • 6
  • 0

Diesel blev fremmet på grund af den enorme fokus på CO2, for den er mere økonomisk end benzinmotoren.
I denne fokus på CO2 overså man bare partikler og NOx, som faktisk voksede jo mere økonomisk dieselmotoren blev. VW satsning på diesel i USA skyldtes nok kravet til flåde CO2 udledning.
At de så snød for at nå målet er både dårlig moral og elendig ledelse.

  • 5
  • 0

Hej.

Der skrives om Audi A2, størrelser og livscyklus-anelyser i denne tråd.

VW LUPO 3L og AUDI A2 :

Nu tør jeg ikke lægge hovedet på bloggen, men jeg er lige ved at tro, at det er samme dieselmotor, som ligger i VW Lupo 3L og Audi A2. VW Lupo 3L er "for" lille og kort. VW Lupo 3L er kun 353 cm lang . Dermed er Lupoen efter min mening total uinteressant. Den er jo så lille og kort, så den er - efter min vurdering - for farlig at køre i.

http://www.fdm.dk/bildatabasen/volkswagen-...

Jeg har en påstand, som jeg ikke kan dokumentere. Men jeg mener, at så små biler som VW Lupo kan være mere farlige at køre i end visse større biler. Så jeg er ikke til helt små biler. Hvis jeg husker rigtigt, er Audi A2 vist lidt større end Lupo. Og lige nu har jeg søgt på længden på Audi A2. Den er 383 cm lang i følge følgende link. Med andre ord kan Audi A2 MÅSKE være mere sikker at køre i en Lupoen. Og derfor synes jeg at Audi A2 er interessant.

http://www.fdm.dk/bildatabasen/audi/a2/12t...

De mest interessante benzin- og dieselbiler, der belaster klimaet med "relativ lidt" CO-2, er nu de biler, der har størrelse som VW Golf-modellerne; det vil sige 425 cm lange. Det er sådanne biler i Golfklassen - og ikke Audi A2, VW Lupo 3L eller Tesla S - som jeg mener er interessante, når jeg tænker på længder og størrelser og miljø.

Mange mennesker, der ikke kender ret meget til biler, kendte VW Lupo 3L, der på papiret kunne køre ca. 33 km / l diesel. Men der er mange mennesker, som ikke kendte Audi A2, der på papiret kunne køre stort set lige så langt som Lupoen. Derfor har Audi A2 altid stået i skyggen på VW Lupo 3 L.

LIVSCYKLUS-ANELYSER .

Disse anelyser kaldes også Vugge Til Grav - anelyser eller Vugge Til Krukke - anelyser. Det er hvor man ser fra bygning af bil over kørsel til skrotning af bil. Der linkes til sådan en fra Forbes i denne debat-tråd. Denne viser, at elbil er mere miljøvenlige end dieselbiler og eller benzinbiler. Det overrasker mig ikke. For nogle år siden hørte jeg nemlig om en Vugge Til Grav - anelyse, der viste, at den rene elbil Nissan Leaf var den mest miljøvenlige bil. Her kom diesel- og benzinbiler længere nede på rækken. Og for en uge siden så jeg en lignende undersøgelse, som tydede på at de rene elbiler Nissan Leaf og Tesla S var mere miljøvenlige end benzin- og dieselbiler. Jeg har dog ikke link til alt dette, så jeg kan ikke dokumentere det.

Men sådanne livscyklus-anelyser har efter min mening og vurdering meget usikkerhed i sig. Det er jo hamrende svært at måle ordentligt. Det er jo kompliceret at se fra både bygning af bil over kørsel til skrotning.

Iøvrigt kan det være, at man bruger andre batterier om 5 eller 10 år end i dag. Og så skal der således laves nye livscyklus-anelyser.

Jeg gad kun sjældent se det daværende serie om biler, der vist hed Top Gear. Det var det, der blev overtaget af nye værter. Men engang udsatte de en Hilux for utrolig mange strabadser. Den stod vist bl.a. ude i en masse havvand på et tidspunkt. Konklusionen var at Hilux var utrolig holdbar. Det fik mig til at tænke over følgende.

Hilux bruger mere benzin eller diesel end mange andre benzin- og dieselbiler. Det kan være at Hilux - umiddelbart - taber til stort set alle benzin-, diesel- , hybrid- og elbiler i livscyklus-anelyser. Men måske har man glemt, at Hilux MÅSKE holder længere end de andre biler. Hvis Hilux holder betydeligt længere end andre biler, vil den måske blive lige så grøn eller grønnere end flere af de andre biler.

https://www.toyota.dk/new-cars/hilux/index...

Jeg ved ikke, om Hilux holder længere end alle andre biler. Men det er blot et eksempel på, hvor svært det er at lave Vugge til Grav anelyser. Så jeg tager disse undersøgelser med et større eller mindre grad salt.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1

Tesla er og bliver fantastisk. Jeg kunne ikke drømme om at købe en, selvom jeg vandt i Lotto, men den er fantastisk fordi de har formået at ændre fokus fra elbilen som noget hippier eller kommunens hjemmepleje kører i.

Tesla model stor, jeg kan ikke huske modelbetegnelsen, kan bremse og accelerere som en Porsche Panamera eller en BMW M5, hvem havde for 10 år siden troet at en elbil kunne det. Som med al anden biludvikling begynder man med toppen og implementerer løsninger i de mindre biler efterhånden som der er styr på omkostninger.

A2 blev ikke et hit som Lupo da den var frygtelig dyr set i lyset af størrelse og ydelse. Den er hovedsageligt lavet af aluminium og fik sin fine brændstoføkonomi på grund af reduceret vægt og meget lav cw-værdi. Den er iøvrigt dybt uinteressant at køre i.

Både Lupo og A2 ejere blev ofte straffet med voldsomt dyre værkstedsregninger, især på gearkasser hvis jeg husker ret. A2 var en underskudsforretning for Audi, den var ikke i produktion længe.

  • 1
  • 0

Hej.

KAN VW EGENTLIG FINDE UD AF, HVAD DE VIL ?

Et stykke tid efter diesel-skandalen sagde VW, at de ville kommer SCR-rensnings-teknologi, som fjerner noget NOx m.m., på alle eller mange fremtidige dieselbiler. Det stod på nettet. Nu siger de - ifølge artiklen på ING - at de måske helt vil droppe dieselbiler. Kan VW egentlig finde ud af, hvad de vil ?

CLEAN DIESEL :

Er jeg mon den eneste, der ryster på hovedet og synes, at det er tragikomisk og pinligt, når man ser billedet af en VW TDI bil fra 2009, hvor der står Clean Diesel ?

DEN NYE TOYOTA PRIUS HYBRID :

Der nævnes hybrid fra Toyota. Jeg har her et link til en artikel og lang debattråd fra 2016 om den nye Toyota Prius Hybrid fra 2016, der ikke kan oplades. I denne artikel og debattråd er der utrolig mange informationer og links om denne Prius. Den kan MÅSKE køre 23-25 kilometer / liter benzin ved fornuftig og realistisk kørsel i virkelighedens verden. Linket er:

https://ing.dk/artikel/toyota-satser-pa-hy...

Og herunder har jeg et link til en artikel fra FDM, der skriver om den nye Toyota Prius Hybrid fra 2016, der kan oplades. Hvis jeg husker rigtigt, kan den køre ca. 50 km på ren el. LInket til denne spændende artikel er.

http://www.fdm.dk/nyheder/toyota-saetter-s...

HAR DIESEL EN FREMTID ?

Det er svært at spå om, om diesel har en fremtid. Det afhænger jo helt af, om de forskellige producenter får styr på NOx m.m. ved hjælp af SCR og / eller anden teknologi. Hvis de får styr på NOx m.m. mener jeg, at dieselbiler har en berettigelse i mange år endnu. Flere dieselbiler og dieselmotorer udleder jo mindre CO-2 end flere tilsvarende benzinbiler og benzinmotorer.

ALT AFHÆNGER AF DE RENE ELBILER :

Alt afhænger af elbilerne. Hvis de rene elbiler bliver supergode, relative billige og kommer i mål, er der ikke brug for brændstof/el-hybrider, benzinbiler, dieselbiler og brintbiler. Så vil og kan alle nøjes med rene elbiler. Der er bare ingen, der ved, om elbiler kommer i mål. Og der er da slet ingen, der ved, om det bliver i 2025, 2035 eller 2050. Så måske er der brug for diesel-, benzin-, brintbiler og brændstof/el-hybrider i mange år endnu.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten