VW investerer 550 mia. kroner i “Digital mobilitet”

Illustration: VW

En af verdens største bilproducenter tager endnu et skridt i retning af fuld CO2-neutralitet.

VW-koncernen har netop vedtaget, at over den næste fem år skal der investeres 73 mia. euro, eller hvad der svarer til næsten 550 mia. danske kroner i elektrificering, hybrid drivlinjer og digital teknologi. Det er lidt over halvdelen af samtlige de investeringer som koncernen forventer at gøre de næste fem år.

Der skal blandt andet lanceres 70 elektriske modeller og omkring 60 hybridbiler inden udgangen af ​​dette årti. Til den tid forventer VW-koncernen, at have solgt 26 mio. elbiler og 7 mio. hybridbiler.

I en pressemeddelelse skriver Hans Dieter Pötsch, formand for bestyrelsen for Volkswagen-koncernen, at sådan en investering er en hjørnesten for koncernens fremtidige succes:

»Vi satte kursen mod en batterielektrisk fremtid i Volkswagen-koncernen på et tidligt tidspunkt og er nu verdensledende med vores platforme og elektriske modeller.«

En stor del af de mange penge (godt 200 mia. kroner) skal gå til digitalisering, herunder autonomi og kunstig intelligens. Det afspejle koncernens stærke fokus på egenudviklet softwarefunktioner. Flere kommentatorer har peget på, at VW går efter en model, der minder om den Tesla allerede kan levere i dag.

Der er da heller ikke nogen tvivl om, at VW ser Tesla som den største udfordrer på verdensmarkedet for elbiler. På trods af det er der venlige forbindelser mellem VW og Tesla, og de to administrerende direktører, Herbert Diess og Elon Musk, har været på besøg hos hinanden og prøvekørt hinandens nyeste modeller, hhv. en Tesla Y og en VW ID.3.

Sådan forventer VW at fordele investeringer frem mod 205 mellem elektriske biler, hybridbiler og digitalisering. Illustration: VW

Fagforeningen er med

Omstillingen fra traditionelle modeller med forbrændingsmotor har tidligere ført til intense forhandlinger med fagforeningerne, men i pressemeddelelsen ser det ud til, at der er fundet fælles fodslag. Bernd Osterloh, der er formand for samarbejdsudvalg, siger i en kommentar :

»Investeringerne viser, at koncernen “walks the talk”, når det kommer til transformation, elektrisk mobilitet og digitalisering. Vi vil gå fuldt ud i offensiven i de kommende år. Men lige så vigtig som de milliardstore budgetter er den fælles forståelse af transformationen, og at vi kan stole på planlægningen. Det er her, vi alle - medarbejdere, ledere, direktionen og også beslutningstagere - kommer ind,« siger han.

Når det gælder batteriproduktion, bliver der investeret omkring 7,5 mia. euro i samarbejde med den svenske virksomhed Northvolt, på en fabrik i Salzgitter. Her er der de sidste 50 år blevet produceret benzin- og dieselmotorer. Efter hårde forhandlinger med fagforeninger, er det altså blevet vedtaget, at der skal bygges en batterifabrik som i 2024 skal producerer cirka 16 GWh pr. år og beskæftige 1.000 medarbejdere.

Tysk producenter køber batterier

VW står ikke alene med det størrelsesorden af investeringer i elbiler, batterier og digitalisering. De to andre tyske producenter Daimler (Mercedes) og BMW, har annonceret lignende investeringer i både elektriske biler og egen batteriproduktion.

Daimler har blandt andet investeret 3,6 mia. kroner i den kinesiske batteriproducent Farasis Energy og planlægger at have egen batteriproduktion i ni lande i fremtiden.

BMW kunne sidste år annoncere, at man havde indgået aftaler med kinesiske og sydkoreanske batteriproducenter for 75 mia. kroner frem mod 2030. Oven i det kommer en ny batterifabrik i Parsdorf tæt på Munchen, hvor produktionen skal gå i gang i 2022.