VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler

Illustration: VW

I 2022, skal der være en hybridversion eller en rent elektrisk version af alle VW’s modeller. I 2025 skal der være mindst 80 nye helt elektriske modeller klar og i 2030 skal alle VW-koncernens 300 modeller kunne fås i en elektrisk version.

Det er udmeldingen fra administrerende direktør Matthias Mueller i forbindelse med den store bilmesse i Frankfurt, som åbner torsdag i denne uge.

VW viste tidligere i år flere forskellige elbiler under der ID Concept. Her er det en nyfortolkning af det klassiske Rugbrød. Illustration: VW

»Vi har forstået budskabet. Kunderne vil have rene biler og vi vil bidrage her,« sagde direktøren forud for showet til BBC. Foruden VW, består koncernen af mærker som Seat, Skoda, Porsche, Audi og Lamborghini.

I foråret lancerede VW en række futuristiske modeller kaldet ID Concept. Det er forventningen af en eller flere af modellerne vil bliver sendt på markedet efter år 2020.

Batterier for 375 mia. kroner

Men for at de forudsigelser skal gå i opfyldelse skal der investeres i teknologi - og der skal investeres rigtig meget. Tidligere i år meldte VW ud, at der ville blive sat 75 mia. kroner af til elektriske biler. Men de nyeste tal fra VW viser nu, at koncernen vil investerer helt op til 150 mia. kroner over de kommende år.

Læs også: Dieselgate-forlig med USA tvinger Volkswagen til at investere i ladestationer

Ingen elbiler er dog i stand til at flytte sig, hvis energi ikke kan opbevares og derfor ligger der i VW’s udmelding, at der skal indkøbes batterier i perioden for op mod 375 mia. kroner.

Sidste år besluttede VW, at der samtidig skulle investeres i egen batteriproduktion på en helt ny fabrik som sandsynligvis skal ligge i Salzgitter.

VW's store satsning på elbiler kommer i kølvandet på dieselskandalen. Det har blandt andet betyder, at VW er blevet tvunget til at investere i lade-infrastruktur i USA.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

300 modeller 2030
150 miliarder (i Børsen stod der 520 miliarder)
allerede 80 nye helt elektriske modeller 2025
Bla, bla, bla...

Så kom dog med 1 billig mellemklasse-elbil med lang rækkevidde og masseproduktion (i går)

De sidste 5 år har der løbende været fantastiske udmeldinger fra bilproducenterne, også VW, men der er stadig ingen der har overhalet, endsige kommet op på siden af lille Tesla, når det gælder rækkevidde og hurtigladning.

Der sker ikke ret meget, sålænge de kan sælge deres ICE biler.

( 300 modeller? er en anden farve eller andre hjul, en helt anden model?)😳
Ellers er det da noget der koster, at lave så mange forskellige modeller. Markedsføringsgøjl.

http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/...

"Momentum for skiftet fra brændstof til elektrisk fremdrift for personlig transport får nu endnu mere rygvind efter giganten Volkswagen i går aftes meldte ud, at selskabet vil kaste 84 mia dollar - svarende til 520 mia. kr. efter et ambitiøst sats på elbiler inden 2030."

  • 12
  • 14

"Vi kan allesammen blive enige om at vi helst skal ha' tingene i går, men dette er et stort beløb og i mine øjne meget positivt nyt. Det skal nok gi' genlyd i branchen."

Ikke i branchen, men i pressen, ja

Hvor mange af de 150 miliarder skal så bruges på andre dele?
Hvor mange på materialer?
Hvor mange på produktionsfaciliteter?
Og bliver der lidt tilbage til udvikling?

Store tal imponerer, men en horisont på 8 år til nye modeller kommer, imponerer ikke dem der ved at udviklingstiden for helt nye bilmodeller er 3år, og japanerne er nede på 24 måneder

VW har før kommet med fine udmeldinger, men har ikke leveret endnu

"VW’s udmelding, at der skal indkøbes batterier i perioden for op mod 375 mia. kroner."

"Sidste år besluttede VW, at der samtidig skulle investeres i egen batteriproduktion på en helt ny fabrik som sandsynligvis skal ligge i Salzgitter."

Måske de er blevet taget på sengen, da de endelig indså alvoren, men nu er den fremtidige batteriproduktion udsolgt, langt ud i fremtiden

  • 7
  • 12

Lad os lige få beløbene på plads: På rigtig mange nyhedssider rundt om i verden, incl Børsen, står der, at VW vil investere 520-525 mia. kroner (Børsen skriver vist "kaste 520 mia. efter elbiler).

Men det er en misforståelse: VW vil investere 20 mia. Euro i udviklingen af elbiler og "placere ordre på 60 mia. euro til batterier".

Det er altså batterier de vil købe til at putte i bilerne, enten hos deres egen nye batterifabrik eller hos andre leverandører. Det er altså ikke penge der direkte skal bruges til at udvikle elbiler.

  • 15
  • 1

Det er altså batterier de vil købe til at putte i bilerne, enten hos deres egen nye batterifabrik eller hos andre leverandører. Det er altså ikke penge der direkte skal bruges til at udvikle elbiler.

Er det ikke lidt mærkeligt at melde ud hvor meget man vil købe dele (batterier) til bilerne for?

Mon ikke at det at de vil investere i batterier, er blevet mistolket, når de er i gang med at bygge egen batterifabrik, og deres udmelding er:

"VW har øremærket over halvdelen af den store sum på udelukkende at gå efter udvikling af batterier til egne elektriske biler."

"Og de nye elektriske teknologier får med denne nyhed en stærk, ny spiller på verdensmarkedet, som vil bruge enorme summer på at blive de bedste på bilbranchens nye front, batteriteknologien"

Så nytter det næppe at købe for 375mia. batterier

  • 4
  • 4

Store tal imponerer, men en horisont på 8 år til nye modeller kommer, imponerer ikke dem der ved at udviklingstiden for helt nye bilmodeller er 3år, og japanerne er nede på 24 måneder

Nu arbejder jeg tilfældigvis i et firma, der kan producere individuelt designede anlæg (som ikke har noget med biler at gøre) inden for den tidsramme. Lad mig fortælle dig en hemmelighed*:
Det kan lade sig gøre, fordi vi grundlæggende har teknologien på plads på forhånd. Selv om hver eneste lille stump er individuelt designet til anlægget, er den grundlæggende teknologi den samme, og vi har på forhånd tænkt de store tanker vedrørende teknologivalg og dimensionering, så alle afdelinger kan køre efter en fast køreplan undervejs gennem projektet. Vi ved, hvilke underleverandører, vi skal henvende os til. Vi ved, hvilke fejl, vi skal forvente, at de begår. Vi ved, hvordan alle interfaces mellem enkeltdelene i leverancen skal dimensioneres efter hinanden. Det hele bliver simpelt nemmere, når man designer nye ting, som bygger på den samme teknologi som sidst.

Jeg er ret overbevist om, at nøjagtigt det samme gør sig gældende med bildesign. Jeg har skruet i tilstrækkeligt mange biler til at vide, hvor meget gammel vin, der er hældt på nye flasker, når en model skifter. Hælder du en meget stor portion ny teknologi ind i den proces, så de ikke kan genbruge deres gamle vin, kan du glemme alt om dine 24 eller 36 måneder for et nyt bildesign.

Så jeg tror reelt, at de gamle bilfabrikanter er i panik, fordi de ved, at de skal bruge adskillige år på at komme med et modsvar til Tesla. Det forsøger de så at håndtere på forskellige måder, f.eks. Toytotas "Vi forsøger at købe os noget tid ved at sige, at vi satser på brint, for det er der alligevel ingen, der forventer lige nu". I den sammenhæng ligner VW's udspil et af de mere seriøse.

*: Nej, det er overhovedet ikke en hemmelighed. Så kunne jeg jo ikke fortælle det her.

  • 16
  • 3

"Hælder du en meget stor portion ny teknologi ind i den proces, så de ikke kan genbruge deres gamle vin, kan du glemme alt om dine 24 eller 36 måneder for et nyt bildesign."

Det har, de sidste 20 år, for de fleste bilproducenter, taget i gennemsnit 36 måneder at udvikle en helt ny model, fra specifikationerne var bestemt, til den første bil ruller af samlebåndet

Volvo V40 tog 40 måneder, de kommende nye Volvomodeller vil man ned på 20 måneder.
Det er udviklingsomkostningerne de kan spare rigtig mange penge på.

Toyota er på 24 måneder for alle deres modeller i gennemsnit, de og andre, (Nissan)har været længere nede igennem flere år

Jeg har i tidligere tråde, leveret adskillige links til dokumentation af dette, der er tonsvis af information om udvikling af nye bilmodeller på nettet også.
Bilfabrikkerne har en indbyrdes konkurrence der har gjort at de ikke har kunnet tillade sig at være for længe om dette, og en kæmpe omkostning der kun kan reduceres på tiden.

Selv de aerodynamiske vindtunnelforsøg, er i dag afløst af computerprogrammer

Jeg vil ikke afvise at de bruger tidligere modeller som skabelon, men alt bliver jo alligevel ændret på en ny model, så det giver jo under alle omstændigheder kun et udgangspunkt, og det vil de jo også kunne bruge langt hen af vejen på en elbil.

De fleste har ydermere elbilsmodeller, der blot er ombyggede ICEbiler

Så 8 år, ( oven i det de har haft) nej, de har ikke travlt med at udskifte dieselmotoren, den er der jo flere penge i.

Og når deres kunder ser: 8 år!🤔 "ja så kan jeg jo godt købe en diesel VW de næste par bilskift"

"Så jeg tror reelt, at de gamle bilfabrikanter er i panik, fordi de ved, at de skal bruge adskillige år på at komme med et modsvar til Tesla."

Det tror jeg ikke, det er ikke raketvidenskab i forhold til deres viden og kendte produkter.
Markedet er stort og trægt at vende, og der er ingen der er interesseret i at tage føretrøjen fra Tesla lige nu, men de er alle ved at køre sig i stilling, for ingen har råd til at være de sidste der leverer

  • 4
  • 6

Store tal imponerer, men en horisont på 8 år til nye modeller kommer, imponerer ikke dem der ved at udviklingstiden for helt nye bilmodeller er 3år, og japanerne er nede på 24 måneder

Det lyder som om du tror at det først er i 2025 at de forventer at kunne levere de nævnte 80 modeller, men det ville da være det glade vanvid.

Et mere realistisk forløb er nok mere som beskrevet her :

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

By 2025, VW aims to have 50 purely battery-powered vehicles and 30 hybrid models in its lineup, with a goal of selling as many as 3 million all-electric cars by then. The transformation will pick up speed after that to reach the 2030 goal as economies of scale and better infrastructure help bring down prices and accelerate sales.

The namesake brand is presenting the latest design iteration of the fully-electric I.D. Crozz compact crossover and the I.D. Neo hatchback -- both come to market in 2020.

Luxury brand Audi, the group’s largest earnings contributor, will start selling its first all-electric SUV in 2018 and add two more purely battery-powered vehicles in the next three years.

Nok er VW's ledelse, ingeniører mm. slet ikke på højde med det ekstremt høje niveau vedr. produktion af biler, specielt elbiler, som kommentatorer her på ing.dk besidder, meeen jeg tror nu ikke de er helt så ringe endda.

M

  • 9
  • 0

"Det lyder som om du tror at det først er i 2025 at de forventer at kunne levere de nævnte 80 modeller, men det ville da være det glade vanvid"

Nu forholder jeg mig jo bare til hvad VW melder ud ifølge flere medier.
Og ja, de har endda allerede elbiler på markedet.

For mig lyder 80 modeller som "det glade vanvid"
300 modeller vil jeg slet ikke kommentere.
Men de forstår da at få reklame hvergang de strøer om sig med store tal, og udmeldinger som de fleste gerne æder helt råt, og med stort velbehag.

"Nok er VW's ledelse, ingeniører mm. slet ikke på højde med det ekstremt høje niveau vedr. produktion af biler, specielt elbiler, som kommentatorer her på ing.dk besidder, meeen jeg tror nu ikke de er helt så ringe endda,"

Nej deres troværdighed er da i hvert fald helt i top, forlyder det.

  • 3
  • 12

Nu forholder jeg mig jo bare til hvad VW melder ud ifølge flere medier.

Njah, jeg vil nu nærmere sige at du forholder dig til clickbait artikler der kun forholder sig til at VW vil bruge en masse penge men ikke går ind i substansen af hvad VW har tænkt sig - du har f.eks. fuldstændig overset den bloomberg artikel jeg linker til.

For mig lyder 80 modeller som "det glade vanvid"
300 modeller vil jeg slet ikke kommentere.

Det er så din mening, men det skal nu nok passe når man tæller sedaner, stationcars, varevognsvarianter etc. sammen på tværs af de mærker der er under VW hatten (seat, skoda, audi mm).

Men de forstår da at få reklame hvergang de strøer om sig med store tal, og udmeldinger som de fleste gerne æder helt råt, og med stort velbehag.

Det er sgu lidt underligt at læse den slags vrøvl fra en stout Tesla supporter.

Nej deres troværdighed er da i hvert fald helt i top, forlyder det.

Yep, det er den. Dieselgate har helt sikkert givet dem ridser i lakken men det er decideret idiotisk derfra at antage at udmeldinger fra firmaet ikke længere har troværdighed.

M

  • 8
  • 0

I folkeskolen i dag, når man har lært at læse, går man videre til at evaluere på indholdet af teksten, om det lyder sandfærdigt mm.
Så går man videre til at se hvem der er afsender/skribent, hvilke agendaer de måtte have, hvordan man bør forholde sig til dette og hvad man kan bruge det til.

Dette sker lang tid før man begynder at analysere forfattere og filosoffers værker, så de fleste burde kunne være med, selv her, og også dem der ikke har indblik i autoindustrien, PR mm.

Der er jo intet nyt i VWs udmeldinger når man ser hvad de har udmeldt før.
Men beløbene mm. har fået en tand til, hvilket virker som eneste mulighed for positiv opmærksomhed, efter alt hvad der er sket, og når alle markeder siger stop for ICE motorer, flere og flere med datoer nu.

Kunne nogen forestille sig at de stod med hænderne i lommerne, og skammede sig på messen i Frankfurt

Nej, men nu falder mange på halen af bar benovelse over at VW, (uden at rykke datoer), melder ud at de vil investere endnu mere i elbiler.

Så er der måske alligevel noget om at de der elbiler er fremtiden🤔

  • 2
  • 7

At Tysk bil industri har fået gang i produktionen af elbiler
Forudser jeg at EU vil komme med et forbud(eller ekstrem beskatning) af fossilbrændere.

Men EU venter på de tyske bilfabrikker, for de tyske penge skulle man jo nødigt lægge sig ud med.

  • 4
  • 5

VAG gruppen har på ingen måde imponeret med elbiler andet end på snakke-fronten, MEN der er ingen tvivl om, at ordene bliver til handling. VAG er kloge nok til ikke at se brint som alternativet til deres gængse fossilbiler. Derfor kommer elbiler til at dominere deres produktprogram.

Situationen kan muligvis sammenlignes med dengang Microsoft måtte sande, at MSN (The Microsoft Network) ikke var fremtiden og derfor rettede al fokus mod Internettet, som de ellers havde forsøgt at tale ned temmeligt længe. I løbet af 1-2 år kom MS Internet Explorer op på siden af Netscape og blev få år efter totalt dominerende i mange år indtil Firefox, Mozilla, Google fik fodfæste. Microsoft havde markedsandele og kunne udvikle software. Mere skulle der ikke til.

VAG har to markante udfordringer (mindst!) - og det samme kan siges om de fleste andre bilfabrikker:

1) De har ikke ret meget batteri-viden. At deres kommende batterifabrik "sandsynligvis skal ligge i Salzgitter", siger noget om hvor langt de er kommet. Bilindustriens batterier kommer primært fra Sydkorea, og det er yderst kritisk at være i lommen på så store underleverandører med bilens mest kritiske komponent. Læg i øvrigt mærke til at de eneste reelle forbedringer de fleste elbiler er kommet med de seneste år, er bedre rækkevidde: Renault Zoe, BMW i3, VW eGolf med højere batterikapacitet - alt sammen leveret af Koreanerne! Europa producerer kun 1½% af verdens lithiumbatterier.

2) Den eksisterende værdikæde med autoforhandlere og værksteder har slet ikke lyst til at sælge elbiler. Ikke alene er de nye og fremmede, men de viser sig også at kræve ubehageligt få reservedele, service og reparationer (jeg kører selv med de originale skiver, bremseklodser og batteri efter 215tkm) . Der er altså modstand i deres eget salgsled.

Man kunne også nævne ladeinfrastruktur som punkt 3, men eftersom de kun har ubetydeligt få elbiler ude og overlader problemet til andre, er denne udfordring mindre, indtil de er i stand til at præsentere attraktive biler i større mængder.

Det ville gavne både den grønne omstilling og den europæiske bilindustri, hvis EU kom i arbejdstøjet og fastlagde rammer for udfasning af fossile brændstoffer og udledning af klimagasser og forurening.

  • 14
  • 0

Nu er der jo også bilproduktion i Frankrig, Uk, polen, Italien, og nok delproduktion i de fleste andre EU lande.
Det ville da være temmelig idiotisk at gennemføre nogle forhastede love der vil ødelægge en af de største industrier i EU, gøre mange millioner arbejdsløse, og gøre EU endnu mere afhængige af kinesisk import.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener.
Det er jo ingen tvivl om at fremtidens bilindustri kommer til at producere udelukkende elektriske biler. Så det gælder altså om at komme med på toget. Hvis det er sådan at man mener, at de europæiske bilproducenter er for sent ude, så giver det jo god mening at presse dem, så man ikke risikerer den europæiske bilindustris fremtid pga. træghed med at komme igang med at omstille produktionen til elektriske biler.

I øjeblikket virker det som om, at de fleste bilproducenter helst vil have en så langsom omstilling som muligt, så man kane få mest muligt udbytte af den viden og produktionskapacitet man allerede har opbygget. Hvilket jo er meget naturligt.
Så derfor melder man ud i små bidder, så man hele tiden kan være den producent der lige præcis er længst fremme, men så heller ikke mere. Og så håber man vel at konkurrenten ikke kommer med yderligere udmeldinger. Og at kineserne ikke gør.

Den store fare er jo at kineserne sætter sig på bilproduktionen pga. europæisk træghed, og derved gør EU endnu mere afhængige af kinesisk import.

  • 7
  • 1

Hvis bare VW lyver større og større så tror I på dem?

VW har løjet om elbiler de sidste 10 år. Også dette er en løgn.
Og Tesla er netop nu ved at komme op i størrelse så deres løgn og tøven kommer snart til at koste mere end troværdighed. Det kan komme til at gøre rigtigt ondt.

Jeg har lige købt TSLA aktier. Havde jeg haft pengene før ville det have været rigtigt godt at købe tidligere men nu er også godt.
Jeg tror på 60% stigning over det næste år.

  • 1
  • 1

...nå hvorfor det ? VW og andre har angiveligt så høje omkostninger ved at designe og producere en ny model ! Med det antal nye modeller der er nævnt i artiklen skal der vel ikke meget fantasi til at forestille sig at VW om kort tid skruer ned for ambitionerne ? Hvorfor ?
VW: Jamen, folk køber jo ikke bilerne..... Næ det tror da fanden når producenten med dette tiltag bare vil bevise at elbiler for dyre i indkøb :-) pga udviklingsomkostninger !!!

Prøv lige at se hvor mange nye modeller de andre europæiske producenter kommer med hvert år. Og det er sgu ikke kun "facelift" . Men en elbil er åbenbart så meget dyrere at udvikle ?

Eller er det fordi man hellere vil producere og servicere benzin og diesel biler ? :-)

mvh Aksel

  • 3
  • 3

I folkeskolen i dag, når man har lært at læse, går man videre til at evaluere på indholdet af teksten, om det lyder sandfærdigt mm.
Så går man videre til at se hvem der er afsender/skribent, hvilke agendaer de måtte have, hvordan man bør forholde sig til dette og hvad man kan bruge det til.

Yep, det er ganske korrekt og noget man også lærte for fyrre år siden - den eneste forskel jeg kan se er at dengang var man måske lidt mere faktaorienteret. Af gode grunde lod man sig ikke nøjes med clickbait overskrifter, facebook messages etc.

Når man læser indlæg om fremtidens bilproducenter er der en ting der undrer mig en smule. Mange tror tilsyneladende at de nuværende producenter vil gå neden om og hjem fordi de ikke kan finde ud af at omstille sig til elbilproduktion og at vi alle i en nær fremtid vil køre Teslaer.

Personligt mener jeg at disse personer må gnaske på svampe med meget interessante sideeffekter.

Mit gæt er at alle nuværende bilproducenter allerede har planer for elbiler liggende i skuffen som er klar til implementering når det bliver relevant. Tesla, hvis det overlever, vil sandsynligvis ende som et nichemærke a la Saab/Volvo.

M

  • 2
  • 0

....som kunder efterspøger og vil betale for. Alt andet vil da være tåbeligt.

Ikke hvis man kan sælge noget andet, som man tjener mere på i stedet

Når de langt fleste folk ikke ved andet end fordrejede fordomme om elbiler, vil de aldrig efterspørge disse

De elbiler som har lang rækkevidde, er der lang ventetid på.
Tesla har ikke fået kørt produktionsantallet op endnu,
GM har ikke intentioner om at producere mange,
Nissan vil først levere 60kwh batteri i Leaf2 engang til næste år

Efterspørgslen (på +200 Miles) er allerede nu højere end fabrikkerne "kan"/vil levere, så mange føler stadig, at de er nød til at vælge tåbelige ICE-biler, hvis de har et lidt længere kørselsbehov i det daglige

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten