VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler

vw id concept
Foto: VW

I 2022, skal der være en hybridversion eller en rent elektrisk version af alle VW’s modeller. I 2025 skal der være mindst 80 nye helt elektriske modeller klar og i 2030 skal alle VW-koncernens 300 modeller kunne fås i en elektrisk version.

Det er udmeldingen fra administrerende direktør Matthias Mueller i forbindelse med den store bilmesse i Frankfurt, som åbner torsdag i denne uge.

VW viste tidligere i år flere forskellige elbiler under der ID Concept. Her er det en nyfortolkning af det klassiske Rugbrød. Foto: VW

»Vi har forstået budskabet. Kunderne vil have rene biler og vi vil bidrage her,« sagde direktøren forud for showet til BBC. Foruden VW, består koncernen af mærker som Seat, Skoda, Porsche, Audi og Lamborghini.

I foråret lancerede VW en række futuristiske modeller kaldet ID Concept. Det er forventningen af en eller flere af modellerne vil bliver sendt på markedet efter år 2020.

Batterier for 375 mia. kroner

Men for at de forudsigelser skal gå i opfyldelse skal der investeres i teknologi - og der skal investeres rigtig meget. Tidligere i år meldte VW ud, at der ville blive sat 75 mia. kroner af til elektriske biler. Men de nyeste tal fra VW viser nu, at koncernen vil investerer helt op til 150 mia. kroner over de kommende år.

Læs også: Dieselgate-forlig med USA tvinger Volkswagen til at investere i ladestationer

Ingen elbiler er dog i stand til at flytte sig, hvis energi ikke kan opbevares og derfor ligger der i VW’s udmelding, at der skal indkøbes batterier i perioden for op mod 375 mia. kroner.

Sidste år besluttede VW, at der samtidig skulle investeres i egen batteriproduktion på en helt ny fabrik som sandsynligvis skal ligge i Salzgitter.

VW's store satsning på elbiler kommer i kølvandet på dieselskandalen. Det har blandt andet betyder, at VW er blevet tvunget til at investere i lade-infrastruktur i USA.

Kommentarer (29)

300 modeller 2030
150 miliarder (i Børsen stod der 520 miliarder)
allerede 80 nye helt elektriske modeller 2025
Bla, bla, bla...

Så kom dog med 1 billig mellemklasse-elbil med lang rækkevidde og masseproduktion (i går)

De sidste 5 år har der løbende været fantastiske udmeldinger fra bilproducenterne, også VW, men der er stadig ingen der har overhalet, endsige kommet op på siden af lille Tesla, når det gælder rækkevidde og hurtigladning.

Der sker ikke ret meget, sålænge de kan sælge deres ICE biler.

( 300 modeller? er en anden farve eller andre hjul, en helt anden model?)😳
Ellers er det da noget der koster, at lave så mange forskellige modeller. Markedsføringsgøjl.

http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/...

"Momentum for skiftet fra brændstof til elektrisk fremdrift for personlig transport får nu endnu mere rygvind efter giganten Volkswagen i går aftes meldte ud, at selskabet vil kaste 84 mia dollar - svarende til 520 mia. kr. efter et ambitiøst sats på elbiler inden 2030."

  • 12
  • 14

"Vi kan allesammen blive enige om at vi helst skal ha' tingene i går, men dette er et stort beløb og i mine øjne meget positivt nyt. Det skal nok gi' genlyd i branchen."

Ikke i branchen, men i pressen, ja

Hvor mange af de 150 miliarder skal så bruges på andre dele?
Hvor mange på materialer?
Hvor mange på produktionsfaciliteter?
Og bliver der lidt tilbage til udvikling?

Store tal imponerer, men en horisont på 8 år til nye modeller kommer, imponerer ikke dem der ved at udviklingstiden for helt nye bilmodeller er 3år, og japanerne er nede på 24 måneder

VW har før kommet med fine udmeldinger, men har ikke leveret endnu

"VW’s udmelding, at der skal indkøbes batterier i perioden for op mod 375 mia. kroner."

"Sidste år besluttede VW, at der samtidig skulle investeres i egen batteriproduktion på en helt ny fabrik som sandsynligvis skal ligge i Salzgitter."

Måske de er blevet taget på sengen, da de endelig indså alvoren, men nu er den fremtidige batteriproduktion udsolgt, langt ud i fremtiden

  • 7
  • 12