VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«

Illustration: Teknikens Värld

En tidligere direktør i Volkswagen hævder, at han blev instrueret i at lyve over for en embedsmand i Californiens miljømyndighed.

Det skriver Bloomberg Technology.

Oliver Schmidt, daværende juridiske direktør i Volkswagens amerikanske miljøafdeling (U.S. Engineering and Environment Office), skrev i et brev til dommeren, at han, da han mødtes med embedsmanden Alberto Ayala, havde fået udstukket »et manuskript eller stikord«, som var blevet godkendt af »højt rangerende advokater« og ledelsen i Volkswagen.

Til dommeren sagde Oliver Schmidt, at han »fortrydeligt valgte at følge ordre«, og at »i bagklogskabens lys burde jeg aldrig have taget til det møde. Eller endnu bedre, så skulle jeg være taget til mødet, men have wignoreret instruktionerne, som jeg havde fået,« sagde han.

40 måneders fængsel til ingeniør

Oliver Schmidt er nummer to i rækken af ansatte i Volkswagen, som er på anklagebænken i USA som følge af dieselgate og bilgigantens snydesoftware.

Den første dom faldt i august, da en ingeniør for Volkswagen, James Liang, blev idømt 40 måneders fængsel for at have assisteret i konstruktionen af snydesoftwaren.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

»Det skal afgøres, om vi er ærlige«

I begyndelsen af året kom det frem, at flere ingeniører i Volkswagen allerede i 2006 kunne se, at selskabets 2,0-liters dieselmotor ikke ville leve op til emissionsgrænserne. Og som løsning på dette blev det altså besluttet at udvikle den omstridte snydesoftware, som nedbragte bilernes NOx-udledning, når de blev udsat for miljøtests.

Læs også: VW-svindel har stået på siden 2006

Og da det i 2014 blev opdaget af forskere fra West Virginia University, sendte Oliver Schmidt en mail til flere VW-chefer, hvori han skrev:

»Det skal først afgøres, om vi er ærlige. Hvis vi ikke er ærlige, forbliver alt, som det er.«

Da Volkswagen i 2015 tilstod over for de amerikanske myndigheder, var der blevet solgt 11 millioner biler med snydesoftwaren.

Oliver Schmidt står til en fængselsstraf på seks år. Sagen ventes afgjort den 6. december.

De fleste andre fabrikater af dieselbiler er mindst lige så forurenende som VW, så hvorfor er det kun VW, der er i gabestokken?? Mener iøvrigt at have set en sammenligningstest af forskellige dieselbiler, hvor VW faktisk var en af de mindst forurenende biler.

  • 3
  • 9

Fordi Mogens , VW havde som de eneste indbygget en snydesoware der kunne ændre motorens emissioner når myndihederne testede dem...derfor.

  • 10
  • 1