VVM blåstempler udbygning af vej til Nykøbing Falster
Vejen mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen kan udbygges uden væsentlige konsekvenser. Det vil tværtimod give mindre støj, og samfundsøkonomien i projektet er god.
Det er den overordnede konklusion på VVM-rapporten for projektet.
»På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke bekendt med vægtige grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det beslutningsgrundlag, som Vejdirektoratet har fremlagt,« når rapporten frem til.
VVM-undersøgelsen blev sat i gang i 2018 af den daværende regering. Regeringen ønskede at udbygge det eksisterende vejstykke på ca. 10 kilometer til en vej med 2+1 eller 2+2-spor, for at komme den stigende trængsel på vejen til livs.
»Vejstrækningen er præget af pendlertrafik til og fra Nykøbing Falster, samt trafik til og fra færgerne i Gedser (mod Rostock). I sommerperioden belastes vejen yderligere af trafik til og fra det store sommerhusområde i Marielyst, syd for byen,« står der i VVM-rapporten.
God samfundsøkonomi og mindre støj
Bysamfundene omkring E55 behøver ikke at frygte for øget støj. I hvert fald ikke ifølge VVM-rapporten.
Uanset hvilken model der vælges, bliver der nemlig sat støjskærme op i forbindelse med udbygningen, og derfor vil en udbygning føre til færre støjramte boliger i 2040, end der er i dag.
Ifølge VVM-rapporten er samfundsøkonomien i projekterne også fornuftig. Anlægsoverslaget for en 2+1 udbygning, er på 445,6 millioner kroner mens det for en 2+2 udbygning er på 491,1 millioner kroner.
Begge løsningsforslag har dog en positiv samfundsøkonomi hvor nettogevinsten pr. investeret krone er på henholdsvis 0,36 og 0,33.
Trods de lovende resultater vil en lille gruppe mennesker måske alligevel være utilfredse. Et sted mellem 10 og 20 ejendomme vil nemlig blive eksproprieret, mens 65-70 ejendomme vil blive berørt på en eller anden måde i forbindelse med projektet.
