Vugge til vugge-tankegang smitter grønt af på danske virksomheder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vugge til vugge-tankegang smitter grønt af på danske virksomheder

Vugge til vugge-tankegangen er ved at vokse fra vuggestadiet i Danmark. Sådan lyder det fra rådgivervirksomheder som bl.a. Cowi samt store danske ingeniørvirksomheder.

Stadigt flere danske virksomheder lader sig inspirere af den bæredygtige produktionsform, der groft sagt går ud på, at produkter fra starten skal designes, så de ikke belaster miljøet, efter at de har udtjent deres funktion.

»Vi oplever til stadighed en større interesse, og det kommer til at sætte virkelig meget fart på, at flere folk kommer til at arbejde med det,« siger Jasper Steinhausen, vugge til vugge-certificeret rådgiver hos Cowi.

Den nordjyske tekstilvirksomhed Gabriel var den første i Danmark, der fik certificeret nogle af sine produkter efter vugge til vugge-konceptet, som er en blåstempling af, at de enten indgår i et teknisk kredsløb eller naturens kredsløb. Det vil sige, at de enten skal genbruges i produktionen eller kunne vende tilbage til naturen uden at gøre skade. Flere andre danske virksomheder er på spring med certificering. (Foto: Gabriel) Illustration: Gabriel

Selv har Cowi fået uddannet ti vugge til vugge-konsulenter for at imødekomme efterspørgslen.

Interesse i byggebranchen

Martin Fluri, der er stifter af Vugge til Vugge Danmark og partner i rådgivningsvirksomheden EPEA, peger på, at især byggebranchen har fået øjnene op for konceptet:

»Vi har mange byggematerialeproducenter, der henvender sig, og der er virkelig stor opmærksomhed på og interesse for byggeområdet,« siger han.

Begge er enige i, at virksomhederne ikke arbejder med tankegangen, fordi de ønsker at redde kloden, men fordi det giver resultater på bundlinjen.

»Store virksomheder er virkelig begyndt at rykke. Hele grundtanken er jo, at det er en forretningsmodel, der skal kunne fungere på forretningsmæssige vilkår - ellers er det ikke en god løsning. Bæredygtighedstanken går på at skabe og ikke reducere, og så er det nemmere at få forretningsfolk og ledere til at se ideen,« siger Jasper Steinhausen.

Maersk har eksempelvis bestilt 10 containerskibe hos Daewoo i Korea, der alle skal designes helt fra bunden ud fra vugge til vugge-principperne.

»Det er dejligt, at Maersk er gået om bord, for ingen beskylder dem for at være miljøflippere, der går i fodformede sko. Det handler om profit,« siger Jasper Steinhausen.

Inspiration til grøn produktion

Martin Fluri er enig. Tidligere på året fik tekstilvirksomheden Gabriel det første danske vugge til vugge-certifikat, men flere er på vej. Det gælder bl.a. Egetæpper.

»Virksomhederne gør det, fordi der er et konkurrencepotentiale i det,« siger Martin Fluri.

Derudover arbejder en lang række danske virksomheder ifølge Jesper Steinhausen med vugge til vugge-tankegangen uden nødvendigvis at søge en certificering. Det gælder bl.a. Lego, Grundfos, Marius Pedersen, Fritz Hansen, Cowi, Velux, NCC og Novozymes.

Merete Nørby, som er chef ved Center for Produktion på Teknologisk Institut, mener, at grøn produktion som eksempelvis vugge til vugge er afgørende for, at Danmark også i fremtiden kan fastholde industriarbejdspladser og konkurrencekraft.

»Alle er enige om, at det bliver vigtigere for virksomhederne at være bæredygtige i hele deres kæde, fordi der stilles større og større krav. Der er forretningspotentiale i grøn innovation,« siger hun.

Giver smart innovation

Når flere og flere virksomheder ser økonomiske fordele i den bæredygtige produktionsform, skyldes det ifølge Jasper Steinhausen især, at vugge-til vugge gør op med vanetænkning.

»Tankegangen er så interessant, fordi det udfordrer dine produkter og dine løsninger. Det er ikke nok at reducere kemikalieforbruget fem procent mere end sidst, og det betyder, at der opstår andre løsninger, end der plejer,« siger han.

Merete Nørby advarer mod den aktuelle tendens til, at den økonomiske krise får især mange mindre virksomheder til at holde igen med de grønne tiltag, fordi de anses for besværlige og dyre. Det kan nemlig vise sig at være en dårlig forretning på den lange bane.

»Grønne tiltag kan der sagtens være økonomi i, lige når man indfører dem, men derudover er det i den grad en investering i fremtiden,« siger hun.

Også fra offentlig side understøttes udbredelsen af vugge til vugge. Miljøstyrelsen har afsat penge til at uddanne konsulenter i regionerne, der gratis kan hjælpe virksomheder i gang.

Jasper Steinhausen mener også, at små virksomheder sagtens kan være med på vugge til vugge-tankegangen.

»Det har aldrig været nemt at innovere og udvikle, så man opnår konkurrencefordele, når man er lille. Det er ikke nemmere, fordi det hedder vugge til vugge, men det er heller ikke sværere, og her har man den fordel, at man ofte udvikler smartere produkter.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

C2C er en smuk og idealistisk version –og samtidig en multi million $$ forretning, hvor man først rådgiver virksomheden og derefter (indtil for ganske nylig) selv certificerer produktet.
“Consumers can rely on the certification mark to identify and specify sustainable products for their homes, businesses, and buildings”.
Jeg vil rigtigt gerne tro på at her er en troværdig koncept –der adskiller sig afgørende fra varm luft og anden greenwash. Artiklen henviser desværre ikke til konkrete målbare resultater.
http://www.treehugger.com/files/2011/02/un...
Artiklen i ovenstående link, der er en af flere artikler om forståelse af miljømærker, giver en god indføring og vinkel på problematikken.
C2C tjekker produktets egenskaber i fire kategorier (genanvendelse, vedvarende energi, vand samt social ansvarlighed). Desværre, og helt uforståeligt, stilles der ikke krav til produktets CO2-fodaftryk. Herefter certificeres produktet i en af fire kategorier, hhv.: Platin, guld, sølv samt basic. Kravene til basic og sølv er så beskedne at stort hvad som helst kan certificeres. Her er f.eks. Glasuld og XPS isoleringsskum brandhæmmet med en bromeret flammehæmmer HBCD. For at opnå ”Platin” stilles krav, men ingen produkter har opnået dette prædikat. Der findes en del produkter i klassen ”Guld”, der evt. er interessante.

  • 0
  • 0

Tankegangen ved danske virksomheder og rådgivere har lang vej endnu, før vi når et målbart, troværdigt og retvisende udtryk for vugge til vugge konceptet.
Alt for mange tænker i enkeltkomponenter eller sub-optimerer, uden at få et overblik over hele processer eller byggerier.

  • 0
  • 0