Vrede Prius-ejere: Forlygterne slukker og tænder vilkårligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vrede Prius-ejere: Forlygterne slukker og tænder vilkårligt

Den er helt galt med de Xenon-forlygter, der sidder på nogle udgaver af Toyotas hybridbil, Prius. De går ud, som vinden blæser, uden at ejerne aner hvorfor, og det skyldes ikke, at pærerne simpelthen er brændt af.

Sådan lyder påstanden i en ny retssag, som en gruppe vrede Prius-ejere har anlagt i New York. De kræver erstatning, fordi Toyota tager sig betaling for at skifte deres forlygter, og fordi der også bliver skiftet reservedele, uden at det afhjælper problemerne.

En række amerikanske medier, som omtaler kvalerne for Toyotas hybridbil, fremhæver, at det dårlige lygtesystem er langt mere udbredt end de bremseproblemer, som allerede har ført til, at Toyota har kaldt 437.000 hybridbiler til kontrol.

Faktisk har der været klager over forlygterne lige siden 2001, skriver for eksempel Seattle Times. Men problemerne var størst på den Prius-model, som blev solgt fra 2006 og frem til sidste år, og det er også netop den, som sagsanlægget omhandler.

Allerede i april gennemførte den amerikanske færdselsstyrelse, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), en undersøgelse af de dårlige lygter. Styrelsen fandt frem til, at 2.251 Prius-ejere havde klaget til enten styrelsens selv eller til Toyota over de dårlige lygter, og at Toyota havde gennemført knap 28.000 garantireparationer af xenon-lygtesystemet.

De vrede kunder lægger ikke fingrene imellem, når de udnytter den sump af tilbagekaldelser af mistet troværdighed, som Toyota er havnet i.

»Toyotas mønster med at tilbageholde information om fejl og undlade at undersøge sikkerhedsfejl tilstrækkeligt er nu blevet offentligt kendt. Toyota kender til problemerne med lygtesystemet, men forsøger at bebrejde sprængte pærer,« lyder det ifølge Courthouse News Service i sagsanlægget.

Ejerne hævder, at Prius-lygterne pludselig går ud og lige så pludselig begynder at lyse igen, uden at pærerne er blevet skiftet. Og de, som rent faktisk får skiftet deres pærer, slipper ikke af med problemet.

Det hjælper, hævder ejerne, heller ikke at udskifte den kontrolenhed, der styrer lygterne. Den nye reservedel af nemlig lige så defekt som den enhed, der kom med bilen fra begyndelsen. Problemet ligger, mener de, dybt i Prius' avancerede computersystem.

Sagsanlægget kommer, samtidig med at Toyota har besluttet at sende medarbejderne på en række fabrikker på to ugers tvungen ferie op til påske, hvor produktionen lukker. Det er ikke sket tidligere, skriver den britiske avis The Times. Fabrikkerne ligger i både Storbritannien, Frankrig og USA. Toyota fyrer desuden 750 medarbejdere på sin fabrik i Burnaston.

Ifølge The Times er Toyotas bilsalg hårdt ramt af sikkerhedsproblemerne. I Storbritannien faldt det sidste år 12,5 procent, selv om bilsalget i landet generelt steg på grund af en skrotpræmie for gamle biler.

Dokumentation

Artikel fra Seattle Times
Artikel fra Courthouse News Service
Artikel fra The Times

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg oplever også at min xenon pære tænder og slukker! (Audi S6 1995). Nu har den ikke været tændt i et stykke tid, og så er det jo nærliggende at tro at den er død. Men kan en xenon pærer dø på den måde??? En almindelig glødelampe er jo enten eller!
Det interesserer mig meget, for en ny koster - hold fast - 4600KR i indkøb!

  • 0
  • 0

Jeg oplever også at min xenon pære tænder og slukker! (Audi S6 1995). Nu har den ikke været tændt i et stykke tid, og så er det jo nærliggende at tro at den er død. Men kan en xenon pærer dø på den måde???

For cirka tre år siden havde jeg en A4 med Xenon-lygter, hvor den ene lygte også begyndte at flimre og sidenhen blinke (altså være slukket i op mod et sekund eller to ad gangen) fra tid til anden.

Værkstedet skiftede da pæren på garantien, hvorefter problemer holdt op.

Så ja, det kan en Xenon-pære godt finde på at gøre, og i så fald skal den skiftes. Hvis det sker markant før den forventede levetid for pæren, burde den kunne skiftes på bilens garanti, såfremt den stadig er dækket.

  • 0
  • 0

4600 kr. for en pære, ja måske hvis du køber den hos Audi. Men tro mig, ligemeget hvad Audi fortæller dig er det IKKE Audi der fremstiller pæren, du kan finde en tilsvarende hvor der ikke står Audi på til 500-1000 kr.

  • 0
  • 0

Jeg oplever også

Jeg har nu kørt med xenon lygter 80000km over de seneste år. Der har intet været. Jeg kender mange der har xenon lygter af samme mærke som mig og de er tilfredse. Eneste problem er at der stilles krav om lygte-sprinkleranlæg, og det koster i sprinklervæske.

  • 0
  • 0

Tro mig - jeg har støvsuget hele underleverandørmarkedet. Lige netop denne pære var et teknologisk blindspor der forlængst er stoppet ;-(
Og de 4600,- er pris i tyskland, inklusiv Audi klub rabat!!!
Den har så holdt 200.000 km så meget mere kan man vel heller ikke forlange, og garantien er nok godt og vel udløbet

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten