Vraget entreprenør skal bygge metroens kontrolcenter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vraget entreprenør skal bygge metroens kontrolcenter

MT Højgaard skal bygge et drifts- og vedligeholdelsescenter til Københavns nye metrostrækning, Cityringen.

Derved får MT Højgaard alligevel del i Cityringen, selv om MTH-entreprenørkonsortiet i december led et forsmædeligt nederlag til italienske CMT og blev valgt fra som anlægsentreprenør på Cityringen.

»Vi er glade for at være med i dette spændende projekt. Opgavens sammensætning og kompleksitet understreger endnu en gang MT Højgaards stærke kompetencer og konkurrenceevne,« siger Kristian May, adm. koncerndirektør i MT Højgaard.

Det 12.000 kvadratmeter store center skal bygges for italienske Ansaldo STS, der leverer Cityringens transportsystem, ligesom de leverede transportsystemet til den eksisterende metro.

»Ved at kombinere Ansaldos erfaring med førerløs metro og MT Højgaards kompetencer inden for bygge- og anlægsarbejde sikrer vi maksimal værdi til Cityringens drifts- og vedligeholdelsescenter,« siger Sergio De Luca, adm. direktør i Ansaldo STS.

Åbner for trafik i 2018

Kontrakten på kontrolcentret er på 268 millioner kroner og kommer til at beskæftige et bredt udsnit af selskabets medarbejdere med kompetencer fra design, entreprise- og processtyring til diverse håndværksfag.

Fra bygningens kontrolcenter overvåges de førerløse tog, og bygningen rummer faciliteter til den løbende vedligeholdelse af togene, der skal sikre, at metroen kan operere i døgndrift.

Centeret bliver opført ved Vasbygade i København SV frem til 2014. Terrænarbejdet omkring byggeriet er færdigt i 2015, og centret ventes at åbne for trafik i 2018.

Projektet starter allerede nu med designfasen, og aktiviteterne på byggepladsen starter til efteråret.

Aftalen forventes ikke at påvirke MT Højgaards forventninger til 2011, men får formentlig en positiv betydning for indtjeningen i de år, projektet kører.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra MT Højgaard

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så kan vi nok se frem til at det er det eneste der kommer til at virke i første omgang og ikke som da Ansaldo lavede den første etape af metroen hvor der gik lang tid inden der var noget der virkede optimalt ;)

  • 0
  • 0

Det er ikke ualmindeligt, at store projekter kan have et par børneproblemer i starten. Der vil næsten altid, være nogle detaljer, som ikke er tænkt over tilstrækkeligt i design, eller planlægningsfasen.

I forbindelse med de føreløse tog, synes jeg ikke, at der har været store problemer. Der var lidt i starten - som vi måtte forvente. Men nogle, havde ikke direkte med togene at gøre - men stationerne - f.eks. en barnevogn der blev klemt i en elevator, og risikoen, for at kunne begå selvmord ved trapperne. Med togene, var der nogle småproblemer i starten, men stort set, mener jeg de føreløse tog kører som planlagt. Og, at de er langt mere punktlige og præcise, end de andre S-tog.

Der er ingen tvivl om, at jeg har stor respekt for MT-Højgaard. Det er en virksomhed, der som regel opfylder deres forpligtelser, leveret til tiden, og udfører et arbejde af stor kvalitet. Men, de kan oftest ikke konkurere med de billigere tilbud, som ofte alligevel overskrider budgetterne.

I forbindelse med de føreløse tog, mener jeg dog ikke, at der er noget at komme efter italienerne for. Der vil sandsynligvis, kunne have opstået ligeså store problemer, hvis der var valgt en anden leverandør.

Og jeg tror også, at de har gjort et godt valg, ved at vælge MT-Højgaard, til at bygge kontrolcenteret. Det er et område, hvor MT-Højgaard har stor ekspertise.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten