Vragede stærekasser åbner døren for strækningskontrol
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vragede stærekasser åbner døren for strækningskontrol

Med en overraskende udmelding fra Rigspolitiet om at droppe de aktuelle planer om at opstille stærekasser langs vejnettet kan Danmark på sigt springe direkte til den nyeste teknologi på området for automatisk fartkontrol, nemlig såkaldt stræknings-ATK.

Det fremgår af den stærekasse-redegørelse, som Rigspolitiet for knap et år siden sendte til Justitsministeriet.

Redegørelsen har aldrig været offentligt tilgængelig i sin fulde længde, men ifølge en erklæring fra Justitsministeriet har Rigspolitiet forholdt sig mere kritisk end hidtil antaget til stærekassernes effekt - ikke mindst når effekten sammenlignes med de direkte anlægsomkostninger samt følgeomkostningerne til opbygning af en organisation til behandling af den store mængde billedmateriale og efterfølgende udskrivning af 'girokort'.

Indførelsen af stærekasser 'vil være et meget komplekst, risikofyldt og dyrt (anlægs)projekt, som vil tage flere år at gennemføre,' lyder det i Justitsministeriets referat af hovedkonklusionen i Rigspolitiets oplæg.

Og Rigspolitiet har flere betænkeligheder:

'Desuden er der ny teknologi på vej i flere lande, som baserer sig på stræknings-ATK, dvs. hvor bilens gennemsnitshastighed måles over en længere stækning, frem for punkt-ATK, hvor bilens hastighed måles ved passeringen af en enkelt stærekasse.'

Stærekasser ikke dømt ude

På den baggrund sætter Rigspolitiet nu gang i en ny arbejdsproces, der skal formulere politiets langsigtede strategi for brugen af automatisk fartkontrol, herunder hvilke teknologier der giver mest effektiv fartkontrol for pengene.

Dette arbejde skal samtidig munde ud i en mere præcis prioritering af de mest effektive teknologier til automatisk hastighedskontrol. Ifølge Justitsministeriet er stærekasserne ikke dømt ude i dette arbejde, og stærekasseteknologien kan således komme på banen igen, hvis stræknings-ATK viser sig ikke at leve op til de mange store forventninger, som trafikeksperterne har til teknologien.

Strækningskontrol i udlandet

I Holland indførte myndighederne strækningskontrol på den første vejstrækning i 1997. Siden da er antallet af veje overvåget med strækningskontrol vokset eksplosivt.

Procentdelen af bilister, der kører mere end den tilladte gennemsnitshastighed er faldet markant på vejstrækninger med strækningskontrol.

Strækningskontrol eller stræknings-ATK fungerer ved, at en længere vejstrækning er forsynet med fotografisk nummerpladegenkendelsesudstyr monteret på en portal i begge ender af strækningen.

Når et køretøj passerer målepunktet, fotograferer kameraer nummerpladen. Efter for eksempel tre kilometer passerer køretøjet målepunkt nr. 2, hvor computeren registrerer igen og matcher de to digitale fingeraftryk.

Gennemsnitshastigheden udregnes, og ved overskridelse vil et vejsidekamera fotografere bil samt fører.

Med strækningskontrol kan bilisterne dermed ikke snyde systemet ved at bremse hårdt op lige før fotokontrollen og bagefter foretage en kraftig acceleration.

Også Sverige og England har gjort sig de første erfaringer med strækningskontrol.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var da fantastisk, at der rent faktisk var tanke bag nedlæggelsen af planerne for stærekasser, som mange steder allerede er blevet anklaget for at være forældet.
I forhold til dette, så er det vel fint nok at bruge nogle ekstra fotovogne indtil da? Det lyder i hvert fald mindre slemt end det mange medier ellers har udlagt det til at være!

  • 0
  • 0

Hvor skal man lige finde de 75 ekstra betjente? Arbejdet er ikke ligefrem på top 10 over spændende steder at være. Hvem gider sidde i 8 stive timer og kigge på biler uden at foretage sig noget. Politiet er i forvejen ramt af at der ikke er blevet optaget elever i næsten et år pga den nye bachelor uddannelse, samtidigt med at man afskediger reserve betjentene. Så når man lige drømmer sådan en smart ide op, kunne det være rart at få at vide, at hvad politiet endnu en gang skal skære ned på. Bande kriminalitet, indbrudsefterforskning eller måske terror bekæmpelse? Og de lokale direktører giver som sædvanligt det ventede svar, at det ikke er noget problem, for ellers får de jo ikke deres resultat løn. Suk.

  • 0
  • 0

Stærekasserne er forældede, da de kun måler hastigheden på et sted.

Strækningskontrol er forældet, da de kun måler den maximale hastighed på en udvalgt strækning.

Det efterlader et GPS-baseret system, som automatisk straks udskriver en fartbøde på et hvilket som helst tidspunkt og en hvilken som helst strækning vi kører på.

Som en sidegevinst opnår Staten fuld kontrol over hvor alle biler befinder sig og hvornår. Det næste bliver så en GPS-sender installeret i hver enkelt borger, så Staten kan holde styr på, hvor alle borgere befinder sig på alle tidspunkter af døgnet. Senere vil den blive udstyret med en microfon, så Staten kan høre hvad alle borgere siger på et hvilket som helst tidspunkt. Systemet vil meget hurtigt blive udstyret med et automatisk system som udskriver en bøde hvis en borger siger et bandeord.

Alt imens bilister som lader sig friste en lille smule for meget af speederen, på en øde Nordjysk motorvej en stille sommerdag, bliver jaget vildt, smadrer 70 mennesker en skadestue med køller, men Staten viser selvfølgelig overbærenhed overfor disse mennesker; de udtrykker jo bare deres vrede og frustration over det uretfærdige samfund.

Gad vide om man kan slippe for at betale en fartbøde hvis man undskylder sig med at man er dårligt integreret? Justitsministeren vil utvivlsomt straks skride til handling, sætte hårdt mod hårdt og opfordre dem til at "overveje om de måske skulle blive i Danmark". Så er det problem jo løst. SÅDAN!

  • 0
  • 0

Man tager blot mandskab fra Odense politigård. De sidder alligevel blot der og forsøger at holde styr på 70 arabere som smadrer skadestuer, det er jo ikke samfundsnyttigt arbejde. Nej, ud og jage familiefædre som kører 2 kilometer i timer for stærkt på en øde motorvej, så kan de lære det.

  • 0
  • 0

Alt imens bilister som lader sig friste en lille smule for meget af speederen, på en øde Nordjysk motorvej en stille sommerdag, bliver jaget vildt, smadrer 70 mennesker en skadestue med køller, men Staten viser selvfølgelig overbærenhed overfor disse mennesker; de udtrykker jo bare deres vrede og frustration over det uretfærdige samfund.

Det er da en utrolig dårlig sammenligning. Den påstået overbæring skyldes sikkert at de 70 fjolser ikke bliver aflivet sammen med 200 tilfældige gidsler og at deres familier, 4 generationer tilbage i tiden, bliver tvangsudskrevet til et sted på indlandsisen... imens kan det "jaget vildt" på en nordjysk motorvej køre ind i en bus fyldt med en børnehaveklasse på udflugt, vi skal jo have frihed til at bryde loven på vejene. Vi er jo ikke rigtigt kriminelle når vi slår uskyldige ihjel i trafikken...

  • 0
  • 0

Det burde være muligt at automatisere udskrivningen af bødeforlæg med foto samt at ansætte nogle HK'ere i stedet for politifolk til at stå for klagesagsbehandlingen.

  • 0
  • 0

Meget smartere at ændre reglen så det er bilen der får bøden og ikke føreren og når man nu er har bestilt de vogne der så kunne man jo gøre så det ikke er nødvendigt at en politimand skal sidde i den og kigge.

Det er utroligt at de gør alt for at spilde penge.

  • 0
  • 0

Hvis folk nu kunne opføre sig ordentligt, så ville alt den kontrol måske ikke være nødvendigt

Næste skridt er at vi alle får end Chip når vi bliver født

Godt jeg så er død ?? Mankind on the path to selfdestruction

  • 0
  • 0

Nu kan man altså drøne igennem malepunkt 1 med flere gange den tilladte hastighed og så standse brat op inden målepunkt 2 kommer , og så få registreret en helt uskyldig lav hastighed. Den er jo hel fin for den lurige eller vilde fører ? ?

  • 0
  • 0

De føromtalte fra skadestuen og deres brødre i ånden er stærkt overrepræsenteret i trafikulykker.

Strækningskontrol er i øvrigt fint, så har man jo ret til at køre de nødvendige 110 for at holde den lovlige gennemsnitshastighed når en hønisse eller traktor har spærret vejen.

Med mindre man som sædvanligt går efter laveste fællesnæner og sætter en maks gennemsnitsfart på 68 hvor maksgrænsen er 80.

  • 0
  • 0

De føromtalte fra skadestuen og deres brødre i ånden er stærkt overrepræsenteret i trafikulykker.

Det lyder interessant. Hvilket kildemateriale har du til denne påstand?

  • 0
  • 0

Strækningskontrol er i øvrigt fint, så har man jo ret til at køre de nødvendige 110 for at holde den lovlige gennemsnitshastighed når en hønisse eller traktor har spærret vejen.

Nu bor jeg lige der, hvor du eller ligesindede vælger at køre 110 i stedet for 80, så nej, det synes jeg ikke du har ret til. Tag hjemmefra i god tid, så du har tid til at overholde færdselsloven.

  • 0
  • 0

Pjat!
Du kan også køre ind i en bus med 45 kilometer i timen på en motorvej og skade eller dræbe folk.
Sæt lige tingene i relief: Der er forskel på at køre for stærkt på en overfyldt Køge Bugt Motorvej i myldretiden, i regnvejr og med kraftige vindstød og tåge, og så at køre for stærkt på en tom Nordjysk Motorvej.
Man kører ikke ind i en bus med børnehavebørn med vilje, hverken hvis man kører for stærkt eller overholder fartgrænserne. Men man smadrer altså en skadestue med vilje.

Kan du ikke se den indlysende forskel?

Selvfølgelig skal vi ikke have lov at bryde loven, men om man kører 128 eller 132 kilometer i timen kan altså ikke gøre den store forskel. Man er "jaget vildt" hvis man pr. automatik får en bøde uanset forholdene.

  • 0
  • 0

Systemet fungerer udmærket, er selv gået i fælden i sydspanien hvor det er monteret i en lang tunnel og registrerer efter 1100 hundrede meter og det med at regulere farten er da rigtigt men det er meget svært og det gør at næsten alle ligger på den pæne side af 100 som er grænsen og så er det vel ok at sætte farten ned i tunnelen før næste registrering når man lige kommer fra 120 km uden for tunnellen.
Spanien har en udmærket regel at hvis du betaler inden 14 dage er bøden kun det halve.
Jeg blev registreret med 119 km. kl. 0014 og glemte alt om foto

  • 0
  • 0

Det burde være muligt at automatisere udskrivningen af bødeforlæg med foto samt at ansætte nogle HK'ere i stedet for politifolk til at stå for klagesagsbehandlingen

Nemlig, væk med politifolkene fra disse ATK-biler, da disse jo ingen kontakt har med borgerne. Så lader vi systemet udskrive bøder ukritisk, og hvor man nu frafalder 40% af sagerne, alle de mest alvorlige og farlige, ja kan procenten være 40 så er 50 jo heller ikke et problem.

Retssikkerheden er ligegyldig, bare maskinen har taget et billede og har kunnet finde ud af at poste det, ja så er alt lyserødt. Så må bevisbyrden være bilistens.

Nemt og bekvemt for et retssamfund, ikke sandt.

Jeg beklager at mit indlæg kom til at indeholde temmelig meget ironi.

Desværre vil ingen tage retssikkerheden alvorligt i dette emne, min anbefaling er flere politifolk på gaderne, således at de fotograferede bilisterne rent faktisk standses og sagen klares på stedet. Bonus vil desuden være andre færdselsforseelser, spritbilister, biler med restancer, udenlandske biler uden reg.afg., indbrudstyve, røvere, illegale flygtninge og meget andet.

  • 0
  • 0

"Spanien har en udmærket regel at hvis du betaler inden 14 dage er bøden kun det halve."

Ha ha, den slag psykologi bruger jeg også over for børnene.
Hvis de nu havde sagt til dig at bøden ville blive fordoblet, hvis du ikke betalt inden 14 dage, ville du synes det var helt urimeligt.

  • 0
  • 0

Det er klart, at advisering om kontrol med fotografering, opstilling af store sorte standere med udstyr, samt GPS advisering med rød tekst foroven i GPS'erens display gør fotofælder ubrugelige.
Gør som I Schweitz.
Sæt de ca. 70 cm høje brunmalede enheder bag buske eller huse og ret dem mod den bortkørende biler eller motorcykler, ( dem snupper schweitzer-modellen nemlig også).
DET VIRKER, spørg blot min schweitsiske ven der mistede kørekortet i to år ved at overskride fartgrænsen ganske let på sin motorcykel. Og iøvrigt er GPS-udstyr med fartfælde-advarselssystemer ulovlige i Schweitz.

  • 0
  • 0

..men Staten viser selvfølgelig overbærenhed overfor disse mennesker; de udtrykker jo bare deres vrede og frustration over det uretfærdige samfund.

Det du tolker som overbærenhed er sikkert et led i en snedig plan, husk Staten og politikere ved bedst! - det handler jo om kulturberigelse, derfor må der nødvendigvis skabes frie rammer for disse elementer så vi kan studere deres kultur for fuld udblæsning, ellers bliver vi aldrig kulturberigede

Det er jeg sikker på at Peter AG “Hvem du end er, og hvor du end er, så velkommen her” Nielsen er enig med mig i - ditto Helle "ALLE skal have ret til asyl" Degn

Ang. stærekasser og fartkontrol så virker det altså omvendt på mig for jeg kører alti-alti efter forholdende, kun når jeg møder fartkontrol kører jeg langsommere end forholdene byder, og sikkert til stor gene for andre trafikanter, undskyld!

  • 0
  • 0

Kære Lars
Det var ikke på den måde du skal tolke mit indlæg, men når nu du engang går i fælden så er det da fint at de vil have pengene hurtigt. Din formulering passer måske bedre til manglende betalinger til skat og børnepenge

  • 0
  • 0

Ja det er intet mere end imponerende, når bare hastigheden kommer ned på de politisk korrekte 110, 80 , 50 kmt. så vil der ikke mere være et eneste uheld i DK!

  • 0
  • 0

Desværre er mange fartgrænser så stramme, at bilisterne har svært ved at holde dem. Sikkerhedsargumenter kan ofte ikke stå alene ej heller støjargumentet. Det er klart, at alle villaejere gerne vil bo ud til stilleveje. Derfor udsættes vi bilister for mange former for chikaner, bump, vejpuder, indsnævninger og hastighedsbegrænsninger. I det store opleves især busser og lastbiler i for stor fart - henset til at de udgør meget store og tunge køretøjer - men, ingen hastigheds begrænsninger tager hensyn hertil. Puder på vejene tillader disse køretøjer, at smutte lige igennem. - Dette er værd at tænke over!

  • 0
  • 0

Ja, troen flytter jo som bekendt bjerge :-) Som jeg tidligere bemærkede i en anden tråd, er antallet af trafikdræbte nu det laveste siden 2. verdenskrig. Man kan jo godt have 0 som målsætning, men mon ikke vi er ved at nærme os den restgruppe af skadevoldere der enten er udenfor pædagogisk rækkevidde, eller så påvirkede af div. stoffer at al fornuft er gået fløjten ....Nu er det jo ikke pænt at minde om det, men var det ikke noget om at antallet af uheld faldt, dengang hastigheden på visse landevejsstrækninger blev sat op fra 80 til 90, trods alle dommedagsprofetier om det modsatte ;-)
Eller hvad med dem der kører til ulempe og fare ved at køre alt for langsomt ? http://www.tvsyd.dk/artikel/163994:76-aari...
vh/

  • 0
  • 0

Nu er det jo slet ikke for at snyde, men af ren og skær interesse!

Jeg har bemærket at alle fotovognes bagruder er belagt med mindst to forskellige typer reflekterende film for at undgå indsigt fra trafikanterne.
Spørgsmålet er nu om netop denne film har en så speciel spektral signatur at det vil være muligt at erkende en fotovogn i sikker afstand netop på dette. Fx med en speciel brille, polaroid filter eller andet?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten