Vragdel er vigtigt spor i mysteriet om det forsvundne MH370

Vragdel er vigtigt spor i mysteriet om det forsvundne MH370

Den fundne vingedel kommer med stor sikkerhed fra en Boeing 777, vurderer både myndigheder og flyeksperter. Hvis det holder stik, har den sandsynligvis siddet på det forsvundne fly, mener dansk ekspert.

Malaysia Airlines-flyet MH370 har været et flymysterium af de store, siden radiokontakten med flyets piloter blev afbrudt, og flyet så godt som sporløst forsvandt i marts 2014. Siden da har skibe, undervandsdroner og overvågningsfly gennemtrevlet Det Indiske Ocean for et tegn på flyets skæbne. Nu har indbyggere på den franske ø Réunion – øst for Madagaskar – muligvis gjort et fund, der kan lede efterforskerne på vej.

Øboerne var i færd med at rydde op på stranden, da de fik øje på en to meter lang metaldel og straks efter kontaktede den franske luftfartsekspert Xavier Tytelman med billeder af vragdelen.

»Jeg har set på hundredevis af billeder og talt med kolleger, og vi mener alle, at det er sandsynligt, at vingen kommer fra en Boeing 777 – samme flytype som MH370,« sagde den franske ekspert senere til The Telegraph.

Eksperter og myndigheder synes at være enige om, at vragdelen er en bevægelig vingeflap, der sidder bag på flyets vinge for at regulere vindstrømmen.

Vragdelen har undervejs fået selskab i form af en klynge skaldyr, og det lokale politi vurderer, at vingestykket har ligget i havet omkring et år, inden det skyllede op. Også det passer på det forsvundne fly, understreger Xavier Tytelman.

Sandsynligvis en del af MH370

Det malaysiske eksperthold er indtil videre kommet frem til samme konklusion.

»Det er næsten sikkert at denne vingeflap kommer fra et Boeing 777-fly,« meddeler landets vicetransportminister, Abdul Aziz Kaprawi, ifølge ABC.

Eksperternes tidlige undersøgelser bakkes op af et nummer, der er fundet på vragstumpen. Nummeret 657BB menes at være et vedligeholdelsesnummer, der viser, hvilken flydel der er tale om. Ifølge Airlive.net henviser nummeret specifikt til en vingeflap på en Boeing 777 i selskabets manualer.

Hvis vurderingen af vragdelen holder stik, er vingeflappen sandsynligvis en del fra MH370, vurderer dansk ekspert i flysikkerhed Hans Christian Stigaard.

»Det er ikke svært at finde ud af, om den tilhører en Boeing 777, og hvis den gør det, så er der jo ikke mange Boeing 777, der er forsvundet i de seneste år. Og så er sandsynligheden for, at den har siddet på MH370 ganske stor,« siger han.

Et vigtigt spor

Australiens vicepremiereminister, Warren Truss, kalder fundet af vragdelen for en 'betydelig udvikling' i eftersøgningen af MH370.

»Det er det første reelle bevis på, at der er mulighed for, at en del af flyet er blevet fundet. Det er for tidligt at vurdere det, men det er klart, at vi behandler det her som et vigtigt spor,« siger Warren Truss ifølge flere medier.

Det kan dog blive vanskeligt at kæde vragdelen endegyldigt sammen med resten af MH370, der formodes at være styrtet i Det Indiske Ocean med 339 mennesker om bord for omkring 16 måneder siden. Kun hvis vingestykket har et serienummer, vil det relativt let kunne kædes sammen med flyet, det engang har siddet på, forklarer Hans Christian Stigaard:

»Problemet er, at der ikke sidder serienummer overalt på en sådan vingedel. Hvis der sidder et på denne del, vil det være lidt af en overraskelse,« siger han.

Kommentarer (1)

»Problemet er, at der ikke sidder serienummer overalt på en sådan vingedel. Hvis der sidder et på denne del, så vil det være lidt af en overraskelse,«
Man kunne indføre en regel om der skal sidde serienummer for hver 2m - ganske billigt at indføre, og brugbart i særlige tilfælde som dette. Cost/benefit ?

  • 0
  • 0