VR kan nu føles med hænderne
Selvom VR kan opfattes som meget opslugende, så opfatter vi jo virkeligheden med flere sanser end blot syn og hørelse. Lugt, smag og berøring er også en del af den virkelige verdens sensoriske oplevelse.
Håndtering af objekter i VR bliver derfor en "bare se, ikke røre" oplevelse. Og da de trods alt er virtuelle, skal de også håndteres virtuelt ved hjælp af en controller.
Et projekt på US Stanford University kan hjælpe med at ændre dette. Her har de udviklet en enhed, der kan introducere berøring i VR-oplevelsen, skriver New Atlas.
Enheden kaldes en "shape display" eller en "formviser", om man vil.
Universitetets Shape Lab undersøger, hvordan man genskaber objekter i 3D, synkroniseret med VR-oplevelsen. For at gøre dette har de udviklet en plade med metalpinde, der kan aktiveres individuelt af aktuatorer. Kombineret med data fra en 3D-model i VR-simulering, kan enheden i grove træk reproducere formen af det, man ser i VR-brillerne.
Hurtigere håndtering
Enheden har hjul, så den kan flytte sig med brugerens bevægelser og give indtryk af, at 3D-objektet i den virtuelle verden kan flyttes. Dette kan også bruges til at skabe et indtryk af, at objektet er større end selve pladen med pinde. Indtil videre har enheden relativt lav "opløsning", da hver pind er 7 kvadratmillimeter, men kan potentielt skabe mere komplekse former med mindre pinde.
En undersøgelse viser, at brugerne udfører objektmanipulation 24 procent hurtigere end med virtuel håndtering af objekter i VR-simuleringer, skriver forskere
Artiklen har tidligere været bragt på tu.no
