Volvo: Vores lastbiler kan køre på syv forskellige biobrændstoffer

Volvo nægter at blive identificeret som miljøsynder og stor bidragsyder til den globale opvarmning, selv om det svenske selskab er en af verdens største producenter af lastbiler.

Et nyt fremstød med syv lastbiler, der kører på syv forskellige biobrændstoffer, skal vende billedet.

»Med disse lastbiler viser vi, at Volvo er klar, og at vi har teknikken og ressourcerne til CO2-fri transport,« siger Volvos administrerende direktør, Leif Johansson.

De syv lastbiler har fået bygget deres eksisterende dieselmotorer om til at køre på syv forskellige flydende og gas-baserede biobrændstoffer.

Volvo har tidligere vist bilerne frem ved et arrangement i Stockholm, og onsdag kan de opleves ved en happening i Bruxelles.

En del af problemet og en del af løsningen

»Som en af verdens største producenter af tunge lastbiler, dieselmotorer og busser er Volvo en del af klimaproblemet, men vi har nu vist, at CO2-fri transport er en mulighed, og at vi som bilproducent kan være en del af løsningen,« siger Leif Johansson.

Hans formål med happeningen er at få politikerne til at vågne op og tage de alternative brændstoffer til sig.

»Vi behøver en stor-stilet produktion af biobrændstof, og det kræver igen en massiv investering i forskning og udvikling,« mener Leif Johansson.

Ombyggede dieselbiler

Volvos biolastbiler tager udgangspunkt i svenskerne egen dieselmotor på ni liter.

Den kan køre på biodiesel lavet for eksempel af rapsolie, biogas, der er methangas udvundet af for eksempel affald, biogas kombineret med biogas, hvor de to brændstoffer opbevares i hver sin tank. Biogassen er i dette alternativ i flydende form, hvilket øger rækkevidden.

Fjerde brændstof er dimethylæter (DME), som DTU i årevis har forsket i. DME er et syntetisk, diesellignende brændstof, der produceres fra biomasse og bruges i enten flydende form eller som gasart.

Femte biobrændstof er verdens mest udbredte, ethanol. Det sjette er syntetisk diesel. Syvende og sidste brændstof er en blanding af brint og biogas.

Mangel på biomasse

Selvom der slet ikke er nok biomasse på nuværende tidspunkt til at forestille sig en hel transport-sektor køre på biobrændstof, ser Volvo ikke en CO2-neutral transport-fremtid som en utopisk fremtidsdrøm. Især 2. generationsteknologien med produktion af brændstoffer via forgasning er vejen frem, mener Volvo.

»Forgasning er en lovende teknik, der meget vel kan føre til en meget bedre udnyttelse af biomassen, end 1. generationsteknikken gør,« siger Leif Johansson.

Onsdagens happening er en del af et større Volvo-arrangement ved navn European Transport Forum, der skal sætte fokus på emner inden for transport.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det enste vi mangler i denne kompinations løsning er hybrid i mellem el og bio masse men der ved jeg at volvo også har et bud, stærkt gået volvo :-) VOLDSOM VOLVO har fået en helt ny og mere rammende betydning jeg er mere og mere overbevist om at der er løsninger

Lomborg nej tak. ja tak til løsninger.

  • 0
  • 0

Det er værd at notere sig at halvdelen af løsningerne er gas-baserede...

Kan vi så slippe for den ensidige fokus på biodiesel, DME og bioethanol.

Umiddelbart ville jeg mene at den totale miljøbelastning fra gasbaseret transport er mindre end for de flydende biobrændstoffer, samtidig med at vi ikke laver maden om til brændstof med de gasbaserede...

  • 0
  • 0

Iøvrigt ros til Volvo for deres initiv. I debatten om transport glemmes godstransporten ofte, selvom den også har en vis effekt...

  • 0
  • 0

Dette er det bedste bud på en lastbil løsning som jeg har set. på mit arbejde vil vi direkte kunne bruge denne volvo model til at drive vores mælke biler når vi fragter mælk til og fra mejeriet.

bio gas er genialt :-)

tænk bredt tænk i flere veje ved at gøre dette er det både teknisk og praktisk muligt at drive selv et stort system med co2 neutral vedvarnde energi.

  • 0
  • 0

Men knapt så nyt som man skulle tro. Mange biler i USA og Canada kører på propan, og konverteringen handler vist kun om gastanken og at skifte karburatoren ud med en gasdyse, da gas jo ikke skal forstøves for brænde fornuftigt.

Tank biogas fra gårdbutikken ;-)

  • 0
  • 0

ja det er svært ikke at være opstemt, efter teknologi rådes så entydelig rapport :-)

Man skal nærmest bevise at vand flyder op af for at modbevise denne rapports konklusioner.

Volvoén og biogas og eldrift bliver fremtiden der er nu intet der kan bremse den udvikling.

Bio gas er energi forsyninges kinder æg. :-) med hele 3 ting i en

For tænk udover energi så virker afgasningen også både dobbelt co2 nedsættende og minsker lugtgenerne meget kraftigt.

Alså hele 3 ting i et ergo et energi mæssigt kinder æg

Som nordjyde ser en tid i møde hvor vi igen kun har 4 årstider og ikke som nu 6.

Vinter, gylle, forår,sommer, gylle,efterår.

  • 0
  • 0

Så mangler vi bare at få hævet afregningsprisen for biogas-el med 7-8 øre, så det projekterede biogasanlæg ved Holstebro kan blive til noget (verdens største). Alternativt kunne man give et statstilskud til opførelsen, når nu regeringen SIGER, at de vil gøre noget, for at få vedvarende energi (men gør de så rent faktisk noget, eller er det bare snak?)

  • 0
  • 0

De forældede motorer på DSB's IC 4 kunne meget vel være de første til at stå for sådan en udskiftning.

Fordele: De kører mange kilometer. DSB har kun behov for få påfyldnings steder. Ulemper: Mange sure hvis teknologien svigter.

Så når landets ledelse ikke snegler sig sammen til at færdiggøre elektrificeringen, var det vel praktisk at få sendt DSB i front her.

  • 0
  • 0

Troels Halken: DME er også gasformigt, ligesom LPG (liquified propan gas) er gasformigt ved normal temperatur og tryk. Det er bare nemmere at transportere som flydende brændstof... Methangas og dermed biogas bliver ikke flydende under tryk, så der skal man have et noget større lager i sit køretøj. Hvordan fokuserer man ensidigt på tre helt forskellige brændstoffer? Hvis du tænker på DME som et biologisk brændstof kan jeg oplyse at det er et syntetisk brændstof som kan fremstilles af såvel biomasse som naturgas og kul. DME kan også produceres ved simpel reformering af methanol.

  • 0
  • 0

jeg er helt enig, Troels Dyhr Pedersen vi bliver desvære af nød. Nødtil at bruge kul og naturgas som DME. For at løse det meget snarligt kommede olie forsynings problem.

Irlands konkrete rasionalistering´s projekt fortæller os krisens omfang. Hvornår vågner vores politikerke op af den vacum bobbel med invandre debatten. Som der har ødelagt dansk politik i de sidste 10 år.

Vi har andre og langt større problemer der kræver meget større politisk opmærksomhed end et par uintegeredede invandre i vodsmose.

Vi kan stadigt nå at løse krisen fra at blive fatal men det kræver en helt anden politisk engesement.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten