Volvo: Vores kinesiske elbilfabrik skal være en af verdens mest miljøvenlige
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volvo: Vores kinesiske elbilfabrik skal være en af verdens mest miljøvenlige

Volvo Car Groups kommende Polestar-fabrik i Kina. Illustration: Polestar

Shanghai | Når Volvo sætter gang i produktionen af sit nye bilmærke Polestar, kommer det til at foregå på en splinterny fabrik i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina.

Fabrikken er tegnet af den norske arkitektstue Snøhetta og skal være en meget moderne bilfabrik. Og at produktionen skal foregå i Kina, er ikke en tilfældighed: En fjerdedel af verdens biler produceres i her.

Fabrikken skal stå færdig næste år og kommer til at ligge blot få kilometer fra Volvos eksisterende fabrik. Den skal kunne håndtere små og store produktionsvolumener.

Mange internationale bilproducenter har etableret sig i Kina, og landet har fået en stor bilindustri. Og til trods for, at jo kortere afstand en færdig bil skal fragtes, desto lavere et CO2-aftryk har den, giver placeringen i Kina alligevel mening, forklarer Kjell Waløen, nordmanden med ansvar for produktion og logistik i Polestar.

Jernbane og lokal bilindustri

Polestar forsøger at købe delene der, hvor bilerne produceres, og Kina har efterhånden fået en stor leverandørindustri af bildele op at stå - både hvad angår volumen og kvalitet, forklarer han. Dermed kan bilerne produceres i Kina, uden at de fleste af komponenterne må sendes fra Europa. Dog må nogle dele stadig importeres fra Europa.

Takket være bedre jernbanekommunikation kan biler sendes vestpå med tog. Men de skal også sendes med skib. Fordelen med jernbane er, at den er etableret i Chengdu, og at det er meget lettere at sende biler hurtigt af sted med tog.

Polestar 1 er en dyr bil, og den produceres ikke, for at den skal stå på lager. Derfor ønsker Polestar, at bilerne skal komme hurtigt ud til kunderne, forklarer Waløen.

Til syvende og sidst er fragtomkostningerne blot en lille del af den samlede pris på en bil.

»Det koster mindre at sende en bil end at sende alle delene til en bil. En bil er færdigpakket, mens delene skal have luft imellem sig,« siger Waløen.

Skatter og afgifter er et usikkerhedsmoment

Skatter og afgifter udgør en større andel af prisen end fragtomkostninger, men det er et usikkert element, som kan være svært at forberede sig ordentligt på. Waløen fremhæver USA som eksempel på et marked, hvor hvad som helst kan ske.

Tidligere i år truede USA’s præsident Donald Trump for eksempel med at beskatte importerede biler med 35 procent.

Volvo har imidlertid netop åbnet en fabrik i USA. Det hjælper bilproducenten på såvel mikro- som makroniveau, forklarer Waløen.

Før Waløen blev ansvarlig for produktion og logistik i Polestar, havde han ansvaret for at etablere Volvos produktion i Kina. Planlægningen af Polestar-fabrikken indebærer meget af det samme arbejde, forklarer han.

Små volumener

»Fabrikken er ganske lille. Den er meget mindre end en almindelig bilfabrik. Der er tale om relativt små volumener, og man behøver ikke meget fabrik for at bygge den slags. Men det er vigtigt for os at have vores egen fabrik og ikke blive produceret i en fabrik til store volumener,« siger Waløen.

Ville det ikke have været billigere at køre produktionen på en linje i en eksisterende Volvo-fabrik?

»Det er ikke til at sige - det kan også godt være dyrt. Vore fabrikker er meget automatiserede, så det er ikke så enkelt at tage en lille model ind i produktionen. Skulle vi have opnået samme volumen, havde det været meget bedre at tage produktionen ind i en eksisterende fabrik, men skal du tage en lavvolumen-bil ind, skal du købe udstyr til alle robotter osv.,« forklarer han.

Ingen batteriproduktion

Selv om Polestar i fremtiden skal være en elbilproducent, er det til at begynde med ikke planen, at fabrikken skal have egen batteriproduktion. Volumenerne er nemlig meget små foreløbig.

»Batteriindustrien er en branche, som udvikler sig i samme hast som bilindustrien selv. Det er en disruptiv udvikling for både bilindustrien og batteriindustrien. Man ved ikke, hvad der kommer, så lige nu holder vi os til at købe batterier,« siger han.

Når volumenerne stiger, kan det tænkes, at Volvo eller Polestar ser et behov for at producere batterier, men Waløen mener ikke, at det nødvendigvis betyder, at de må lave dem selv. I stedet kunne man forestille sig, at det bliver aktuelt at pakke batterier - altså selv at samle cellerne til batteripakker. Dette er nemlig noget, som kræver individuel tilpasning til hver model.

Volvo, og dermed Polestar, har samme ejer som Geely Auto, som også er en potentiel volumen-kandidat, der kan resultere i synergieffekter på batterier. Det kan give fordele på andre områder end bare batterier.

»Det er vanskeligt at være lille i bilindustrien. Det er nødvendigt at forsøge at opnå synergier på en eller anden måde,« siger han.

Miljøhensyn

Polestar-fabrikken bliver den første fabrik i Kina, som lever op til den strengeste LEED-standard (Leadership in Energy and Environmental Design). Det gør ifølge Polestar, at det bliver en af de mest miljøvenlige bilfabrikker i verden.

Den skal for eksempel drives udelukkende med vedvarende energi. I dette tilfælde vandkraft - Chengdu ligger i et bjergområde med meget regn, og derfor er der også meget vandkraft at hente.

Men der etableres ikke en egen tilføringslinje, som forsyner fabrikken med vandkraft direkte fra kraftværket. I Sichuan-provinsen er der en kapacitet på 14.000 megawatt fra kulkraft, men inden 2020 skal vandkraftkapaciteten op på 90.000 megawatt i området.

LEED-certificeringen gives ikke blot for andelen af vedvarende energi i strømforsyningen, men også baseret på, hvordan fabrikken påvirker lokalområdet i forhold til udslip og vandforsyning.

»Regn og oversvømmelser er et stort tema i dette område, så vi vil bl.a. bygge en dæmning på 8.000 kubikmeter for at opsamle vand fra store regnskyl, så det ikke ryger direkte ud i afløbssystemet. Vi opsamler det og fører det ned, så det f.eks. kan bruges til at vande med. Så undgår man den pludselige påvirkning af afløbssystemet,« siger Waløen.

Ud over det er der heller ikke sparet på noget, hvad angår klimasikring, temperaturer, lys eller strøm, siger han.

Værst tænkelige tidspunkt at bygge ny fabrik

Volvo har stor erfaring med at brygge bilfabrikker, så det burde ikke være nogen stor udfordring at få den nye op at stå. Men hvor enkelt, det bliver, vil Waløen ikke sige meget om. Foreløbig er der trods alt ikke bygget alverden endnu.

»Der er ganske meget, man skal overveje. Mange ting skal planlægges og besluttes i detaljer. Du kan jo forestille dig, hvordan det ville være, hvis du skulle bygge dit eget hus - det her er så bare lidt større,« siger han.

Det, der er specielt ved denne fabrik, er, at den ifølge Waløen skal sættes i gang på det værste tidspunkt, man kan forestille sig; Volvo er netop ved at udrulle nye biler med den nye SPA-plattform og er samtidig i gang med at bygge fabrik i USA.

Den kinesiske ånd

»Normalt ville vi ikke have kapacitet til at gøre det det her, men der blev sagt, at ‘det her vil vi, og det føles rigtigt’ - og det gør det jo. Så det er lidt sådan den kinesiske ånd med, at ‘alt går, det er bare at gå i krig, så fikser vi det’,« siger han.

Derfor må der hyres nye ressourcer ind enten som ansættelser eller konsulentbistand - noget, der også betyder, at der tyndes lidt ud i organisationen. Men de fleste, som arbejder med opbygningen af den nye fabrik, kommer fra Volvo. Så det er på flere måder ikke så skidt, at fabrikken skal bygges netop i Kina. Det gør nogle ting lidt enklere.

»Det er slående for en skandinav at se, hvor ambitiøse og fulde af drive kineserne er, og man skal ikke ud i lange politiske samtaler alle mulige steder i systemet. Det at tage beslutninger er et helt særligt kendetegn for Kina,« siger Waløen.

Artiklen er oprindeligt bragt på tu.no.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten