Volvo får også en diesel-sparegris

Næste år vil Volvo lancere en særlig udgave af sin C30, kaldet Efficiency, der forbruger mindre end 4,5 liter brændstof per 100 km og slipper mindre end 120 gram CO2 ud per kilometer.

Volvoen skal drives af en 1,6 liter turbodieselmotor med 105 hestekræfter, som også findes i dag. Da udleder den bare 129 gram CO2 per kilometer.

Volvo forklarer, at forbedringerne er opnået med mange små justeringer. Samme princip har BMW benyttet for at gøre sine modeller mere grønne.

Volvo har for det første gjort C30 mere aerodynamisk ved blandt andet at reducere højden og tilføje ny spoiler, bumper, samt paneler.

Herudover er modstanden reduceret med en ny generation af dæk, og der er blandt andet inkluderet en ny form for lav-friktions-transmissionsolie og optimeret servostyring.

To gearkasser

Vigtigst er dog, at Volvo udstyrer sparegrisen med en ny gearkasse, Powershift, der ifølge Volvo skærer otte procent af brændstofforbruget sammenlignet med automatgearene i dag. Powershift vil også kunne fås i visse af Volvos S40 og V50.

Powershift består af to manuelle gearkasser, der arbejder parallelt og er kontrolleret af separate koblinger.

I Sverige giver bilen en ekstra bonus, da biler, der slipper mindre end 120 g CO2 per kilometer, er kategoriseret som miljøvenlige. Private købere får derfor 10.000 svenske kroner fra staten, når de køber sådan en bil.

120 gram per kilometer er også det mål, som EU mener, at bilindustrien i fremtiden skal leve op til.

Volvo kigger på, hvordan benzinbiler kan gøres mere miljøvenlige ved blandt andet at finjustere teknologien med direkte benzinindsprøjtning mere avanceret styring af blandingen af luft og benzin.