Volvo får lidarsensorer i 2022: Bliver selvkørende på motorvejen

Plus7. maj 2020 kl. 12:036
Volvo får lidarsensorer i 2022: Bliver selvkørende på motorvejen
Illustration: Volvo.
Om to år får nye Volvo-biler lidarsensorer bygget ind i taget. Det skal gøre det muligt for føreren at slippe rattet og overlade kørslen alene til bilen på motorvejen. Volvos satsning på selvkørende personbiler stikker markant ud fra de fleste andre selvkørende projekter, som alle satser på bus- og taxidrift, og mange uden lidar.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når du køber en ny bil i dag, så er den spækket med sensorer, kameraer, og kraftfulde computerchips, så den kan hjælpe dig med at holde vejbanen, bremse op ved nødsituationer eller undgå parkeringsbuler.

Men du kan i praksis ikke købe en bil med lidarsensorer, som ellers er udpeget som en central teknologi til at opnå selvkørende funktioner. De er nemlig ekstremt dyre og koster ofte flere hundrede tusinde kroner at producere per styk.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
17. december 2021 kl. 04:00

Det er nok snarere et udtryk for at debatten på ing.dk ikke er hvad det har været og det skyldes at artikler som denne er låst bag en betalingsmur.

5
16. december 2021 kl. 20:48

Der kræves et vejnet som i Miniatur Wunderland i Hamburg. Der kører selvkørende biler robust og sikkert.

4
16. december 2021 kl. 20:40

til emnet selvkørende biler, er faldet til lidt og ingenting. Til min store glæde. For der kommer aldrig selvkørende biler på det vejnet vi kender i dag.

3
7. maj 2020 kl. 14:29

Du har ret - så tog jeg meget fejl :) Håber dog de snart får lov af myndighederne!

2
7. maj 2020 kl. 14:14

Tesla kræver stadig at du har en hånd på rattet under hele kørslen. Og så er det jo ikke kun Tesla som kræver dette, det er i lige så høj grad myndighederne som kræver det. Hvordan vil Volvo omgå dette?

Og så er det kun på udvalgte og kortlagte veje? Dette er ikke i 2022 det kommer til at ske for alle.

Og mon ikke det kun kommer til at findes i de mest dyre biler fra Volvo, som i forvejen er dyr.

1
7. maj 2020 kl. 14:01

''Den store forskel er, at Tesla-systemet kræver, at føreren holder øje med kørslen undervejs, og at Tesla derfor ikke er ansvarlig for kørslen.''

Tesla lancerede sidste år Navigation on AutoPilot (NoAP) på motorvej, on ramp to off ramp. Hvis ikke jeg tager meget fejl er man ikke tvunget til at overvåge kørslen.