Volkswagens elbil vil være den første klimaneutrale bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volkswagens elbil vil være den første klimaneutrale bil

Illustration: Marius Valle, Teknisk Ukeblad

Selvom en elbil ikke udleder CO2 under kørslen, betyder det ikke, at der overhovedet ikke er CO2-udledning fra en elbil.

CO2 udledes indirekte gennem produktionen af bilen og gennem produktion af energien, som oplader batteriene.

Det er særligt produktionen af batteriet, som er energikrævende, og som står for et betydeligt CO2-udslip. Det fører til, at en elbil, når den leveres til kunden, allerede har et større CO2-udslip end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor.

Men det skal være slut nu, hævder Volkswagen i en pressemeddelelse. Deres kommende elbil ID skal være den første serieproducerede bil, som produceres klimaneutralt.

Hvis bilen udelukkende oplades med energi fra vedvarende kilder, vil bilen være fuldstændig CO2-neutral gennem hele sit livsforløb, hævder virksomheden.

Batterier spænder ben

Batterierne i bilerne produceres helt og holdent i Europa, fra cellerne til færdige batterier.

Og her er der imidlertid et hul i Volkswagens plan. For råmaterialerne, som går til både bil og batteri, udvindes og processeres ikke uden CO2-udledning. Det er slet ikke muligt for virksomheden af producere batterierne klimaneutral, og vil heller ikke blive det foreløbigt.

Men Volkswagen skriver, at de ser på hele leveringskæden, helt tilbage til udvindingen af råstoffer, og vil kompensere for udslip, som de ikke formår at undgå, gennem certificerede klimaprojekter.

Med andre ord: Hvis der udledes et ton CO2 fra udvinding af for eksempel kobolt, sørger Volkswagen for, at der udledes et ton mindre CO2 et andet sted.

Det vil antagelig i praksis dreje sig om produktion af genanvendelig energi gennem det nyoprettede datterselskab Elli, som leverer sådanne løsninger.

Produktionen er CO2-synder

CO2-udledning fra elbiler i produktionsfasen og driftsfasen er en varm kartoffel. Det kan hævdes, at udledningen i den forbindelse gør, at elbilerne i det store billede ikke er meget bedre end biler med forbrændingsmotor.

En rapport fra IVL Svenska Miljöinstitutet (PDF) hævder, at der i gennemsnit udledes 150 til 200 kg CO2 per kilowatttime elbilbatteri, som bliver produceret.

Halvdelen af CO2-udslippet fra en elbil kan tilskrives produktionen af cellerne til batteriet. Det er, fordi produktionen er energikrævende. Der stilles meget strenge krav til lokalerne, som produktionen foregår i, hvor der skal være meget tør og ren luft.

Problemet er, at cellerne ofte (men ikke altid) produceres i Asien - i områder, hvor der kan være både høj luftfugtighed og høj kul-andel i energimikset. CO2-udslippet fra celleproduktion er imidlertid ikke en fast variabel. At flytte produktionen til Europa vil have stor praktisk betydning.

Elbiler koster på klimakvoter

I Europa er industrien underlagt EU’s kvotehandelssystem, ETS. Her er der en øvre grænse for CO2-udledning, som sikrer, at udledningen ikke går op, og at det koster at forurene.

Udledningen fra bilparken er ikke reguleret gennem klimakvoter. Så al den benzin og diesel, som forbrændes hver dag, kommer uden om disse kvoter. En elbil, som står med nul gram CO2 per kilometer i udslip, flytter udledningen over i kvotesystemet.

Og jo flere elbiler, som kommer ind i kvotesystemet, hvad enten det er via opladning eller produktion af batterier, des mere øges prisen på klimakvoterne.

Volkswagen skal i øvrigt sørge for, at strømmen, som leveres gennem ladenetværket Ionity, også er CO2-neutral.

Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge, siger i pressemeddelelsen, at Volkswagen vil kunne levere elektriske biler, som er bæredygtige både i produktion og brug, og at det vil være et betydeligt bidrag i kampen mod klimaændringerne.

Denne artikel er oprindeligt bragt hos Teknisk Ukeblad.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

> En rapport fra IVL Svenska Miljöinstitutet (PDF) hævder ...

IVL trækker selv i land: https://ing.dk/artikel/svenske-forskere-ef...

Mens andre skyder den helt i sænk: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedi...

Men det er altid positivt at se, hvordan emmisionsfri biler sætter yderligere fokus på produktionen af bilerne, som naturligvis også skal optimeres. I første omgang skal Folkevogn nok til at komme ud af starthullerne og få deres elbiler på markedet.

  • 20
  • 4

"Halvdelen af CO2-udslippet fra en elbil kan tilskrives produktionen af cellerne til batteriet . . . hvor der skal være meget tør og ren luft."

Det lyder voldsomt, men det forklarer da hvorfor Tesla's gigafactory ligger hvor den gør.

  • 4
  • 0

Den væske man anvender til at opblande materialer til henholdsvis anoder og katoder genanvendes. Det foregår i helt lukkede systemer hvorfor luftfugtigheden i produktionslandet er uden betydning.

Tesla har købt Maxwell for at kunne producere batterierne uden at opblande slurry til anoder og katoder. Maxwell hævder at det reducerer produktionsapparatets fysiske størrelse med 94%.

Det er totalt vrøvl at en virksomhed kan reservere vedvarende energi kun til et af sine produkter.

VW bliver først miljøneutrale når de bliver det helt igennem.

Indenfor de næste få år bliver minedrift til batterimaterialer meget mere miljøvenlig da vedvarende energi dominerer installation af ny energi generation til miner.

  • 9
  • 4

> En rapport fra IVL Svenska Miljöinstitutet (PDF) hævder ...IVL trækker selv i land: https://ing.dk/artikel/svenske-forskere-ef... andre skyder den helt i sænk: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedi...

I lighed med den fejlagtige rapport om sammenhæng mellem vacine og autisme skal den nok blive ved med at cirkulere og give anledning til masser af meget uheldige beslutninger baseret på fejlinformation.
Men i det mindst kunne man ønske, at formodet seriøse medier ikke gjorde anvendelse af den.

  • 11
  • 1

VW har skam elbiler på markedet, de er bare ikke særligt udbredte i DK, grundet politikernes tøven, kovendinger og generelle uduelighed.
Vores e-Up! er hurtigt blevet go-to bilen, når ikke der skal trækkes en trailer eller køres til Jylland.

  • 11
  • 4

Vil VW så også have styr på om batterierne er produceret under forsvarlige forhold, og at minedriften i forbindelse med indvinding af kobolt, coltan mv, som i dag bliver udvundet under forkastelige forhold af børnearbejdere i Congo og Rwanda, også vil være forsvarlig.

Tesla er det firma der er længst fsva. CSR, men eksempelvis Renault halter bagefter, og VW ligger og roder i midten:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/201...

  • 4
  • 0

VW har ingen interessante elbiler på markedet. Men biler som Kona EV og Model 3 er noget helt andet. Sandt nok endnu ikke i budget segmentet, men model 3 til 435.000 kr er mindre end jeg gav for min Golf GTE.

  • 5
  • 1

Den svenske rapport er da noget af det bedste der er - og de eneste to ting der fortydliges i det første link Mads henviser til, er at de ikke betragter resten af hverken el- eller forssilbilens klimaaftryk, men kun batteriets. Resten af klimaaftrykket ved fremstillingen af bilerne er omtrentligt ens kan man antage. Og at den svenske rapport har misset er at udvindingen af fossilbrændsler indirekte øger fossilbrændslets CO2-aftryk (med måske 30 %?) og det er synd at de har misset det.
Det andet link Mads henviser til er så følelsesladet at jeg ikke vil kommentere det, men blot konstatere at det ingen værdi bærer i min optik.
Jeg har lavet en overslagsberegning, som viser at en Nissan Leaf (40 kWh) og en lavudslips fossilbil (143 g/km inkl. CO2 fra udvinding af brændstof) har afsat samme klimaaftryk når de begge har kørt 89 tkm, ved dansk strømmiks 291 g/kWh år 2017 og 175 kg CO2/kWh batterie.
Elbiler med tilhørende kliamaftryk fra batterier og kørselsstrøm skal nok blive kommercielt konkurrencendygtige - og klimamæssigt endnu bedre. Mit gæt er at det sker om 7-10 år.
Jeg er optimist og ønsker blot at vi som ingeniører efterstræber den størst mulige CO2-reduktion til prisen. F.eks. ift. klimaet i byerne, vil elbusser, eldistributionslastbiler, eltaxier og eldelebiler give mere klima for pengene end afgiftsfritagelse til alles elbiler.

  • 3
  • 5

Så er den da også betalt.
100.000 kr mindre kunne også gøre det for en VW Golf GTE for et år siden

Nu har min Golf GTE 2,5 år på bagen. Før afgiftsnedsættelsen. Derudover er det ikke den mest skrapede model udstyrsmæssigt. Når nu jeg ikke kunne få Tesla Autopilot, så ville jeg da finde ud af hvad VW kan. Svaret på det er i øvrigt at VWs lane assist er helt til grin. Men de har gode matrix lygter, som slet ikke fås hos Tesla.

Nu er de tilsyneladende helt holdt op med at sælge GTE. Men en Golf GTI eller Golf GTD koster fra ca. 470.000 og op. Altså dyrere end Tesla Model 3 (kr 435.000). Men det er absolut ingen tvivl om hvilken bil der er hurtigst...

Hvis man går ind og konfigurerer en almindelig Golf med udstyr og interiør svarende til Model 3, så bliver Golf'en i øvrigt også dyrere end Model 3.

  • 5
  • 1

Jeg er optimist og ønsker blot at vi som ingeniører efterstræber den størst mulige CO2-reduktion til prisen.

Der er OT, men et oplagt sted kan være styring af varme i boliger (og en del erhverv).

Hvis jeg går hjemmefra kl. 8 om morgenen og kommer hjem kl. 17, så render jeg ikke rundt og skruer ned for alle termostaterne - jeg kunne lave dagsænkning, men det fordrer et fast skema.

Der findes nogen løsninger, men stadig alt for dyre, og imo ikke videre elegante - det jeg gerne vil kunne, er at have et nemt betjeningsanlæg i entreen, hvor jeg taster ind, at nu går jeg, og jeg er hjemme igen kl. 17.

Så skal temperaturen sænkes, og automatisk øges igen, så der er komfortabelt når jeg kommer hjem igen kl. 17.
Og tilsvarende hvis jeg er væk en hel weekend.

Uden at have noget konkret belæg for det andet end mine egne eksperimenter som peger på 10-15%, så vil jeg tro at hvis alle havde (og brugte) en sådan løsning, så kunne der barberes en ikke ubetydelig del af den energi der bruges til opvarmning (til ingen nytte).

  • 2
  • 5

Da mit oliefyr sørgede for varmen i mit hus, satte jeg et "uge-tænd-sluk-ur" på stikkontakten til oliefyret – det var nemt at få fyret til at slukke og tænde hverdage en time før jeg kørte på arbejde og tænde igen en time før jeg kom hjem igen

Det virkede VIRKELIG fint, og jeg sparede RIGTIGT mange penge, men det kom til at koste mis kat sundheden og til sidst livet – jeg havde ikke overvejet, at en halv-gammel kat, med adgang senge med dyner og puder, kunne komme til at fryse så meget, at dens immunforsvar ikke kunne fungere ordentligt. Da det gik op for mig hvor kold katten havde været hele dagen 5 dage om ugen, var det desværre for sent 

Så overvej grundigt FØR spare-genet får lov at bestemme det hele…

De allerbedste hilsener

  • 1
  • 3

Et gasfyr af kondesations typen, der sørger for at vort hus er på 20 grader døgnet rundt i vintermånederne og punktvis opvarmning resten af året.
Førhen havde vi nat og dag sænkning, men bruger næsten den samme, dog mindre, mængde gas idag.
Det er en stor behagelighed, nu når vi som pensionister, kun er på arbejde ind imellem.
Jeg har spekuleret på, om genopvarmningen efte en sænkningsperiode kræver mere gas, end at holde en konstant temperatur døgnet rundt.

  • 1
  • 2

Uden at have noget konkret belæg for det andet end mine egne eksperimenter som peger på 10-15%, så vil jeg tro at hvis alle havde (og brugte) en sådan løsning, så kunne der barberes en ikke ubetydelig del af den energi der bruges til opvarmning (til ingen nytte).

@Christian
Du kender det sikkert
http://www.smartheating.danfoss.com/dk/bes...
Men sæt ikke næsen op efter 23% besparelse. Jeg har ikke et eneste konkret eksempel hvor det er opnået.
Og 5-8% er nok mere realistisk, selvom der på nettet også kan findes historier om folk der har brugt mere, pga. div. fejlbetjening.

  • 1
  • 0

Hvor meget tungere er elbiler. 300kg ? Sådan ca.
Den ekstra vægt skal jo produceres, på den ene eller anden måde nok mest batterierne. Så det må forbruges mere energi at lave en elbil.
Og levetid af en elbil kendes vel ikke i praktis endnu. Glem batteri pakker / skift mange vil nok vælge ny bil når slid på batterierne bliver mærkbar - enten som ydelse eller som rækkevide.
!
Det må da give et helt andet brugtbilmarked for el-biler.
!

Hvis elbiler i praksis ikke får samme levetid som benzin/diesel så er det vel en KÆMPE tilsnigelse at påstå nogen form for miljø gevinst.

Så her to spørgsmål, jeg har tænkt lidt over, det må da give en anden traffik så at sige, specielt i byerne.

1) Nu elbiler genbruger bremse energien, er den ekstra vægt så energi mæssig neutral?
2) Vil det så give flere "tunge" ulykker med elbiler alt andet lige?

  • 2
  • 3

Det er åbenbart populært at annoncere fremtidige drastiske ændringer, som måske sker.
Hvad med om de annoncerede hvad de har opnået nu.

I 2010 proklamerede VW at de ville være førende på elbiler i 2018, men en årlig produktion på 300.000 stk BEV.

Siden er de kommet med utallige udmeldelser om flere Tesla dræbere, køb for 375 miliarder batterier,
16 nye BEV fabrikker, udvikling af BEV for 325 miliarder, osv.
(Opskriften på at køre VW økonomiskt direkte ud over afgrunden, når de samtidig melder ud at de ikke vil producere mere end 100-200.000 BEV årligt i 2020 og 2021, stigende til 1mill. i 2025)

Tesla sprøjter allerede over 7000stk Model 3 ud om ugen, i en ombygget gammel GM/Toyota fabrik, de købte for en slik

I efteråret proklamerede VW så at de ville matche Tesla på alle punkter, men til den halve pris😂 og nu vil de pludselig være klima neutrale med deres kommende ID.🧐

Joda, de forstår skam at få medieopmærksomhed, DET! opnår de hver gang.

  • 5
  • 1

Hmm. Er det ikke lige lovlig flot nok at snakke om klima-neutrale elbiler ? Jeg forstår da godt nok, hvad VW Folkevogn mener, men jeg mener ikke, at man kan lave såkaldte klima-neutrale elbiler. Der vil jo altid bruges en masse energi til at fremstille en bil.

Selvom energien til fremstilling af bil kan komme fra vedvarende energi er bilen vel ikke klima-neutral. Og hvis VW Folkevogn bruger penge på grønne projekter for hver elbil de producerer virker det jo blot på samme måde som hvis man f.eks bruger penge på grønne projekter hvis man flyver. Det gør det jo ikke klimaneutralt af flyve eller lave elbiler af den grund.

Elbiler og andre personbiler kan aldrig blive klima-neutrale eller MILJØ-neutrale. En cykel, hvor der bruges mindre energi og færre materialer til fremstilling af cyklen end en elbil, vil altid være mere klima- og miljøvenlig end en elbil.

Bortsat fra det er jeg utrolig spændt på VW Folkevogns kommende elbiler. Her er en artikel fra sidste år.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2018-1...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 1