Volkswagen vil være verdens største elbilproducent: Overvejer at lave batterierne selv
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volkswagen vil være verdens største elbilproducent: Overvejer at lave batterierne selv

Volkswagen ID Vizzion er en konceptmodel i ID-serien. Illustration: Marius Valle

Volkswagen har som mål at blive størst på markedet for elbiler. Men indtil nu har de tilsyneladende ikke helt bestemt sig for, hvordan de skal skaffe batterier til den satsning.

Nu ser det imidlertid ud til, at de vil kaste sig over battericelleproduktionen selv. I hvert fald, hvis man skal tro nyhedsbureauet DPA’s kilder, som hævdes at være velinformerede.

Læs også: VW satser på elbiler med 16 nye fabrikker

Volkswagen ønsker angiveligt at indgå et samarbejde med koreanske SK Innovation om produktion af celler i Europa. De to vil efter sigende danne en fælles forretning, skriver DPA.

Volkswagen AG’s formand, Herbert Diess, bekræfter i et interview med Manager Magazin, refereret af nyhedsbureauet DPA, at de ønsker at producere celler sammen med SK Innovation.

Endnu ingen beslutning

En klar beslutning skulle dog endnu ikke være taget, og Volkswagen ønsker ifølge DPA ikke at kommentere spekulationer.

Spørgsmålet om celler er ikke blot en ubetydelig bagatel for den, der ønsker at producere elbiler. Særligt ikke for den, der vil lave mange af dem.

Er du stor nok, kan du antagelig købe cellerne, som batterierne på det åbne marked laves af, og få dem til en god pris. Og samtidig – er du stor nok, kan du opnå stordriftsfordele ved at producere cellerne selv.

Volkswagens første bil i den nye ID-serie af elbiler. Foreløbig er den kun en konceptbil. Illustration: Marius Valle

Indtil videre ser det ud til, at Volkswagen vælger at købe celler fra asiatiske underleverandører. Det er almindeligt kendt, at de har et meget nært samarbejde med LG Chem, som en arbejdsgruppe fra Volkswagen besøger hver anden uge. Dette sker, for at man kan forsikre sig om, at batterileverancen til de kommende ID-elbiler går som smurt.

Men det er alligevel en helt anden sag at producere celler selv, omend det sker i samarbejde med en producent.

Vil ikke gøre sig afhængig af underleverandører

Herbert Diess har tidligere givet udtryk for, at han ikke vil gøre sig afhængig af underleverandørerne i det lange løb. De har derfor lagt an til at bygge celler selv, i det mindste siden Diess overtog roret som formand for Volkswagen AG i april.

Hvis det passer, at de ønsker at producere sammen med SK Innovation, ser det ud til, at Volkswagen overvejer Tesla-modellen. Tesla bygger ikke celler selv, men Panasonic producerer celler i Teslas Gigafactory.

Volkswagen er allerede i gang med at udvikle en pilotproduktionslinje på sin fabrik i Salzgitter. Men de vil næppe kunne klare at bygge deres egne celler i tide til, at ID-modellerne skal sættes i produktion. Den første kommer til salg næste år.

Volkswagen ID Buzz Cargo. Illustration: Volkswagen

150 gigawatttimer

Det er et år siden, at den tidligere formand, Matthias Müller, fortalte, at Volkswagen har brug for en produktionskapacitet for batterier på 150 gigawatttimer om året inden 2025.

Han beskrev dette som en af de største indkøbsprocesser i bilindustriens historie.

Den globale ordrevolumen skulle angiveligt være på mere end 50 milliarder euro blot for at dække Volkswagen-gruppens første bølge af elektrisk mobilitet.

Artiklen er fra tu.no

I 2010 proklamerede de at de ville være verdens førende på elbiler i 2018, med 300.000stk pr år.

Siden da er de kommet med den ene spektakulære udmelding efter den anden.
Men de har åbenbart ikke travlt, med at tjene penge ind på milliard € investeringerne, og de 16 nye kommende fabrikker.
Sidste udmeldinger fra VW har været 100. 000 elbiler i 2020, og måske op til 1 million elbiler i 2025

(Tesla har allerede rundet 150.000stk Model 3)

  • 16
  • 9

(Tesla har allerede rundet 150.000stk Model 3)

De har ikke produceret 150.000stk Model 3 endnu, men kan nå op på det hvis de kan holde produktionen oppe på 4500 per uge de sidste 8 uger af 2018.

Herbert Dieses skifter ofte mening, og man kunne næsten tro at han skifter mening efter hvem der lige har givet ham en på hovedet.

  • 5
  • 2

Gad vide om den tyske bil industri har kapital til at producere eller købe alle de batterier som er nødvendig ?
De siger selv at det bliver svært at skabe overskud på elbiler.
Tyskerne kører efter en helt anden økonomisk model en Tesla, hvor der skal være afkast til investorer.
Tesla bruger stort set alle likvide midler til udvikling og expansion.
Jeg mener at den største hemsko for tyskerne er deres morale, hvor de især forsøger at kæmpe mod udbredelsen af elbiler.

  • 3
  • 3

Jeg tror ikke VW har så travlt, de vil først høste så mange penge de kan ud af det de allerede har udviklet, men er ganske sikker på de holder øje med hvis folk virkelig vil have batteribiler, også skal det nok gå stærkt, nu er det vel mest folk her i "danmark" og norge som køber stort ind i elbiler, og det er jo ingenting i det større marked, så deres position er jo på ingen måde truet, hvis tiderne skifter skal de nok sadle om, og det er jeg sikker på de er parat til, og toyota med for den sags skyld, de er ikke blevet så store ved at være dumme...

  • 3
  • 7

Jeg tror ikke VW har så travlt, de vil først høste så mange penge de kan ud af det de allerede har udviklet,

Det er nemlig præcis det de vil.

men er ganske sikker på de holder øje med hvis folk virkelig vil have batteribiler, også skal det nok gå stærkt,

Spørgsmålet er så om man kan nå at komme med i tilstrækkelig grad,

nu er det vel mest folk her i "danmark" og norge som køber stort ind i elbiler,

Norge ja. Danmark nej. Danmark har ikke et specielt stor BEV andel af nybilssalget sammenlignet med andre lande. Nærmest tværtimod.

sikker på de er parat til, og toyota med for den sags skyld, de er ikke blevet så store ved at være dumme

Nej Toyota er ikke blevet store ved at dumme sig. Men de kan jo godt blive små ved at dumme sig.

  • 14
  • 3

Jeg tror ikke VW har så travlt, de vil først høste så mange penge de kan ud af det de allerede har udviklet, men er ganske sikker på de holder øje med hvis folk virkelig vil have batteribiler, også skal det nok gå stærkt, nu er det vel mest folk her i "danmark" og norge som køber stort ind i elbiler, og det er jo ingenting i det større marked, så deres position er jo på ingen måde truet, hvis tiderne skifter skal de nok sadle om, og det er jeg sikker på de er parat til, og toyota med for den sags skyld, de er ikke blevet så store ved at være dumme...

Efterspørgslen er ikke kun stor I Norge, Danmark er der ikke særlig stor efterspørgsel, men Holland, Schweiz, Østrig, Frankrig, England og Tyskland er der faktisk stor efterspørgsel, men der er ingen der kan levere i store styk tal. Hovedsageligt går en meget stor del af de producerede elbiler til virksomheder, så de private købere har lange udsigter til at få en elbil, medmindre man har været en af de første der har bestilt når en ny model blev annonceret.

Det store problem er udbud og efterspørgsel af batterier. AUDI har problemer med at få leveret batterier fra LG, da LG nu har forlangt en højere pris.

  • 9
  • 0

men der er ingen der kan levere i store styk tal. Hovedsageligt går en meget stor del af de producerede elbiler til virksomheder, så de private købere har lange udsigter til at få en elbil,

Ja det er beskæmmende. Hyundai har f.eks. meldt ud at de vil producere 20.000 Kona Electric om året. Men med 20.000 forudbestillinger alene i Norge så forslår det jo som en skrædder i helvede. De kunne afsætte det 10 dobbelte antal om året uden problemer.
De eneste der virkelig prøver at få gang i de helt store produktionsserier er åbenbart Tesla, desværre. Jeg vil ikke blive forundret hvis Tesla producerer 3 mio personbiler om året i 2025. De er de eneste der prøver at imødekomme markedets efterspørgsel.

  • 16
  • 3

De etablerede bilfabrikker har de sidste 5 år vist at de kun modvilligt vil producere elbiler. Så længe de overhovedet kan, vil blive ved med at sælge ICE biler. De har ævlet de sidste 10 år. Først om brintbiler. En behagelig undskyldning for at blive ved med at gøre det sædvanlige. Der skulle lige udvikles først. Så fik vi Toyota Mirai og der blev stille….. Sidsløbende snak om elbiler, der i praksis kun var compliance cars, aldrig tiltænkt masseproduktion. Kona og Niro electric fra Sydkorea er vigtige biler fordi de viser, at bilfabrikkerne, hvis de ville, kunne producere elbiler med super range til pris mange vil kunne betale. Derfor - hold op mad at købe nye traditionelle ICE biler! Behold den gamle eller køb en brugt. Hvis salget af nye ICE biler begynder at sætte sig, så skal de nok få fingeren ud! Der er faktisk tendenser til at der begynder at ske i USA, det er primært Teslas model 3 der driver dette.

  • 11
  • 3

De etablerede bilfabrikker har de sidste 5 år vist at de kun modvilligt vil producere elbiler.


Det er fordi de har indset at hvis de skal lave en effektiv elbil (se Tesla S) så er de nødsaget til at udvikle bilen fra bunden som elbil, det har de ikke lyst til fordi det koster KASSEN og trækker folk fra deres ellers ganske godt givende benzin- og dieselbils segment. Desuden kræver det i sidste ende en masse nye ting som ikke bare lige kan bruges i benzinbiler - det er også en omkostning - jeg tror faktisk at det er billigere at bygge en ny fabrik til elbilsproduktion end omstille en eksisterende fabrik (det er bare en antagelse).

  • 1
  • 2

sikker på de er parat til, og toyota med for den sags skyld, de er ikke blevet så store ved at være dumme

Nej Toyota er ikke blevet store ved at dumme sig. Men de kan jo godt blive små ved at dumme sig.


Jeps det kan de nemt, men lige toyota er jo ret langt fremme med hybrid biler og har været det længe, så man må gå ud fra deres teknik er på plads, og det kun er et spørgsmål om tid før den rene elbil kommer, som nok er typisk toyota, kedelig men gennemtænkt.,.

  • 8
  • 1

Inden man dømmer VW ude, skal man tænke over hvor let de kunne ryste en +100mia bøde af sig. Og hvor loyale deres kunder er. Det må være deres stærkeste kort.

Enig i deres moral er deres svageste side.

  • 1
  • 0

Peter, hørt!:

Derfor - hold op mad at købe nye traditionelle ICE biler! Behold den gamle eller køb en brugt. Hvis salget af nye ICE biler begynder at sætte sig, så skal de nok få fingeren ud!

Netop. Det er tudetosset at efterspørge nye biler med gammeldags, udfasningsmoden teknologi fra bilfabrikker, der bevidst snyder med udledningstallene for at opnå uberettigede statsrabatter på indregistrerings- og grønne afgifter. I stedet for at blive ved med at hælde penge i Stein Baggers firma, efter at snyderiet er afdækket, så køb dog en nyere brugt bil i stedet for at købe en ny fossilbil. Hvis bare ti procent af bilkøberne kunne tænke så langt eller efterspørge en opladelig bil i stedet, så ville fabrikkerne straks mærke presset. Og markedet har langt større magt end politikerne...

  • 7
  • 4

toyota er jo ret langt fremme med hybrid biler og har været det længe, så man må gå ud fra deres teknik er på plads

Ja det er også det der er den generelle antagelse. Netop derfor den store undren over at intet sker.
Istedet har Toyota kraftigt markedsført hybridbiler (ikke plugin) i reklamer, der er så vildledende, at de nærmest må kaldes løgnagtige. (jeg har fatisk opfordret Forenende Danske Elbilsbilister til an anmelde dem for den seneste, da jeg her mener at de gik så langt, at de faktisk overtræder markedsføringsloven).

det kun er et spørgsmål om tid før den rene elbil kommer

Foreløbig har de meldt ud at de vil komme med en række elbiler i begyndelsen af 2020'erne. Dette dog først efter stærkt pres fra det kinesiske marked, hvor de først prøvede at få godtaget, at hybridbiler skulle tælle som delvis elbiler. Men her satte kineserne foden ned. Så hvis de ikke vil helt ud af det kineiske marked, der idag er verdens største bilmarked, så er der ingen vej uden om elbiler.
Spørgsmålet er så om det bliver elbiler, der kan købes uden for det kinesiske marked.

Hvis man ser på Toyotas seneste udmeldinger på længere sigt, så taler de stadigvæk om elektrificerde biler (altså hybrider), som der hvor den store vækst skal ske. De sigter kun på at nulemissionsbiler skal udgøre under 10% af Toyotas salg i 2030, og i nulemissionsbiler medregner de brintbiler, som de også regner med at sælge i meget store antal. Så der bliver ikke mange procent tilbage til elbilerne.

Men altså, idag har Toyota ikke engang så meget som en computerrendering af en konceptbil. Og de ser heller for sig, at der vil ske en stor vækst i deres salg af elbiler.

Tjah, bum bum. Jeg synes ikke det ligner lovende udsigter.

  • 6
  • 0

har muligvis omtalt det før(?): Jeg var for en uges tid siden på Mallorca, hvor der var masser af biler.
Det lykkedes mig ialt at spotte tre ebiler og to ladestandere!


Der ville det ellers give virkelig god mening, for den længste tur man sådan kan køre fra et sted til et andet er vel 100km. Så en elbil med 300km ville man jo næppe få nogen problemer med overhovedet.

Men rigtig mange venter på de store producenter, og de er MEGET sløve i optrækket. Jeg håber at Kia og Hyundai kan levere. Det ville blive en game changer med 2 helt alm. populære biler med lang rækkevidde til samme pris som deres benzinmakkere.

  • 8
  • 0

Ja det er også det der er den generelle antagelse. Netop derfor den store undren over at intet sker.
Istedet har Toyota kraftigt markedsført hybridbiler (ikke plugin) i reklamer, der er så vildledende, at de nærmest må kaldes løgnagtige. (jeg har fatisk opfordret Forenende Danske Elbilsbilister til an anmelde dem for den seneste, da jeg her mener at de gik så langt, at de faktisk overtræder markedsføringsloven).

Jeg synes da netop jeg støder på mange reklamer for en plug in hybrid fra toyota, er det prius??, så de er vel på vej med noget.

Lige som mange andre store producenter tror jeg ikke toyota ligger hele deres produktion om for at lave en masse elbiler, som markedet ikke er parat til at købe endnu, eller jo men til priser som sikkert ikke ville give overskud til toyota, de driver en forretning.

Elbiler er stadig langt dyrere end tilsvarende benzinbiler, og i langt langt størstedelen af verden er der ikke så stor efterspørgsel på dem som der er på almindelige benzinbiler.

jeg søgte på google og fandt lidt om toyota :

In just over 20 years, we have seen electrified new vehicle sales increase from under 500 sales to more than 1.5 million sales.

OG

having launched first mass-produced Fuel Cell Electric Vehicle, the Mirai, in 2014, the fourth generation of the Prius in 2016, and the second-generation Prius Plug-In Electric Vehicle in 2017. The company will continue the development and diversification of electrified vehicles as it now turns its sights to include the mass production of battery electric vehicles from 2020, starting in China and India, followed by Japan, the United States and Europe.

Så de er igang, men som sagt ting tager tid, og der skal være kunder til det, den lektie har de vist lært med Mirai!!

  • 0
  • 1

Men altså, idag har Toyota ikke engang så meget som en computerrendering af en konceptbil. Og de ser heller for sig, at der vil ske en stor vækst i deres salg af elbiler.


Nå ja også lige det sidste fra den artikel samt link:

The efforts to improve and increase the diversity of electrified power train options is tied directly to Toyota's 'Environmental Challenge 2050', wherein the company aims to achieve annual electrified vehicle sales of 5.5 million units by 2030, as announced in December 2017. To achieve its goal, Toyota unveiled plans to have 10 BEV models available worldwide by the early 2020s, and from around 2025, the company aims to have an electrified version available for all vehicle models across its global lineup.

https://newsroom.toyota.co.jp/en/corporate...

  • 0
  • 0

Jeg synes da netop jeg støder på mange reklamer for en plug in hybrid fra toyota, er det prius??, så de er vel på vej med noget.

Der seneste reklamer har været for hybid-biler uden plugin, under sloganet "oplader mens du kører. Du kan kører op til halvdelen af tiden på el".
Men nej, du kan overhovedet ikke køre på. Det eneste brændstof der kommer i sådan en hybrid bil er benzin/diesel. At der undervejs sker en konvertering af energien over el inden den havner i hjulene betyder ikke, at man kører på el. Lige så lidt som et dieselelektrisk lokomotiv kører på el. Det kører på diesel.
Men j,o de har da efterhånden pluigin hybrider, efter at være tvunget til af markedet. Men der er hybriderne uden plug de pusher (i løgnagtige reklamer).

for at lave en masse elbiler, som markedet ikke er parat til at købe endnu

Hyundai (og Kia) kan sælge langt mere end de producere. Muligvis fordi de ikke har sikret sig tilstrækkelige batterileverancer,

will continue the development and diversification of electrified vehicles

Bemærk "electrified" og ikke "electric".

der skal være kunder til det, den lektie har de vist lært med Mirai!!

Har de? De prøver jo stadigvæk at proppe Mirai ned i halsen på folk, med store tab på hver eneste bil. Og udmeldingen er, at der skal produceres mange flere brintbiler.

  • 3
  • 0

the company aims to achieve annual electrified vehicle sales of 5.5 million units by 2030

Nøgleordet her er "electrified". Der står netop IKKE electric.
Electrified omfatter også hybrider, også uden plugin.
Faktisk har de sagt, at ud af de 5,5 mio eletrified biler er målet at 1 mio skal være zero-emission, dvs. elbiler og brintbiler. Og når man ser på deres målsætninger for brintbiler betyder det under 1/2 mio elbiler om året i 2030!
Vi gentager lige. Under 1/2 elbiler om året, så langt uden i fremtiden som 2030. Jeg finder det en forbløffende udmelding.
2030 er året hvor en del europæsike land har luftet tanker om at forbyde nybilssalg af noget som helst med en forbrændingsmotor!

  • 9
  • 0

Hyundai (og Kia) kan sælge langt mere end de producere. Muligvis fordi de ikke har sikret sig tilstrækkelige batterileverancer,


sagen er måske netop at de ikke producere ret mange, hvis de producerede 2 mio biler næste år ville de sikkert stå med en stor del af dem tilbage året efter.. efterspørgslen er på vej op, men det går altså stadig langsomt. størstedelen af verden har stadig ikke råd til/eller vil købe BEV.

Bemærk "electrified" og ikke "electric".


Jeps det dækker det hele, plug in, hybrid og BEV, og brint, men det står jo stadig folk frit for ikke at købe deres hybrider men vælge BEV istedet, og hvis de gjorde ville toyota nok producere færre hybrider.

Har de? De prøver jo stadigvæk at proppe Mirai ned i halsen på folk, med store tab på hver eneste bil. Og udmeldingen er, at der skal produceres mange flere brintbiler.


De har sikkert brugt en enorm mængde penge på at udvikle og producere de brint biler, så kan man vel ikke undre sig de skubber lidt på for at få dem udbredt.

  • 0
  • 0

Det lyder godt :)

Prisen skal være - og bliver - ret tæt på konventionelle biler i 2020, erklærer VW. Ellers kan elbiler ikke sælges i store styktal. VW forventer, at ID-modellen vil koste det samme som en Golf med dieselmotor og (underforstået) automatgear.

  • 0
  • 0

VW group vil om nogle år komme med en elbil, til en ukendt pris.

En elbil der ser ud til at skulle kunne det samme som de elbiler der er allerede er på gaden, i dag !

Jeg bliver helt forpustet.

  • 4
  • 0

hvis de producerede 2 mio biler næste år ville de sikkert stå med en stor del af dem tilbage året efter

Ja, men det kunne jo f.eks. producere 200.000 Kona Electric om året i stedet for de planlagte 20.000. Som det er nu producerer de langt, langt under efterspørgslen. Det gælder os for den elektriske Ioniq.

har stadig ikke råd til/eller vil købe BEV

Har du checket priserne på Huyndai Kona? For at få en bil med samme udstyrsniveau er det 1,6 l automatgear versionen du skal sammenligne med (og ja, så præsterer den stadigvæk ikke på niveau elbilen).
Prisen på benzinversionen og elbils versionen er stort set indentiske. Elbilen er faktisk billiger hvis du vælger versionen med 39 kWh batteri frem for versionen med 64 kWh. Og så er elbilen jo billigere i drift. Så den med at elbilerne er dyrere holder ikke.

men det står jo stadig folk frit for ikke at købe deres hybrider men vælge BEV istedet, og hvis de gjorde ville toyota nok producere færre hybrider.

Vi taler ikke om hvad de producere, men om hvad de planlægger at producere i 2030. Nemlig 1/2 mio elbiler om året, Under 5% af deres salg.
Du kan idag ikke finde en eneste prognose, der forudser en så lav andel elbiler af nyslaget i 2030 (andre end selvfølgelig Toyotas). Det er milevidt under hvad andre analyser forudser.

De har sikkert brugt en enorm mængde penge på at udvikle og producere de brint biler, så kan man vel ikke undre sig de skubber lidt på for at få dem udbredt.

Tjah, der er jo ingen grund til at smide gode penge efter dårlige.

  • 5
  • 0

VW group vil om nogle år komme med en elbil, til en ukendt pris.

En elbil der ser ud til at skulle kunne det samme som de elbiler der er allerede er på gaden, i dag !

Jeg bliver helt forpustet.

Det er det med den ukendte pris, der er helt afgørende.
VW Neo bliver størrelsesmæssigt og ydelsesmæssigt cirka som Hyundai Kona. Man har så bare valgt et hatchback design frem for det i disse år meget populære subcompact CUV design.
Men der er rygter om at VW Neo skulle blive noget billigere. Det bliver meget spændende at se om der er hold i i disse rygter, og hvordan VW Neo vil placere sig prismæssigt.

Om ikke andet vil mange tidligere VW-ejere nok købe den bare fordi det er en VW.

  • 4
  • 1

Ja, men det kunne jo f.eks. producere 200.000 Kona Electric om året i stedet for de planlagte 20.000. Som det er nu producerer de langt, langt under efterspørgslen. Det gælder os for den elektriske Ioniq.


Jeg tror vi er enige om der burde blive produceret flere BEV end der gør idag, men det lyder mærkeligt at hyundai ikke vil producere den mængde biler deres kunder vil have, så det må jo bunde i at enten tjener de intet på bilerne, men sælger dem til produktionspris for at få salget igang og udvikling, erfaring. så de er klar når det går løs, eller de kan ikke skaffe nok batterier, eller hvis de prøver at indkøbe batterier til 200k eller 2000k biler så vil priserne stige så meget så de er nødt til at hæve prisen på bilerne tilsvarende, og det vil så blive sværere at sælge dem

Har du checket priserne på Huyndai Kona? For at få en bil med samme udstyrsniveau er det 1,6 l automatgear versionen du skal sammenligne med (og ja, så præsterer den stadigvæk ikke på niveau elbilen).
Prisen på benzinversionen og elbils versionen er stort set indentiske. Elbilen er faktisk billiger hvis du vælger versionen med 39 kWh batteri frem for versionen med 64 kWh. Og så er elbilen jo billigere i drift. Så den med at elbilerne er dyrere holder ikke.


Jeg vidste faktisk ikke de allerede var kommet ned i et prisleje som ICEV. det er jo dejligt, men det er jo så kun i danmark og norge, alle andre steder i verden hvor de ikke har vores kæmpe afgift på ICEV, er der jo en væsentlig prisforskel på den samme bil i BEV og ICEV.

Vi taler ikke om hvad de producere, men om hvad de planlægger at producere i 2030. Nemlig 1/2 mio elbiler om året, Under 5% af deres salg.
Du kan idag ikke finde en eneste prognose, der forudser en så lav andel elbiler af nyslaget i 2030 (andre end selvfølgelig Toyotas). Det er milevidt under hvad andre analyser forudser.

Iegn jeg tror de er bange for at brænde nallerne, der er blevet råbt ulven kommer ang. batteri biler lidt for mange gange, og ulven er her ikke endnu, det ser ud som om det kan blive denne gang, men den fede kvinde har altså ikke sunget endnu!! :)

  • 0
  • 2

Herbert Dieses skifter ofte mening, og man kunne næsten tro at han skifter mening efter hvem der lige har givet ham en på hovedet.

Det er vel i så fald mest noget han ryster vikårligt ud af ærmerne, efterhånden som det rasler ud af hovedet:

"In a recent interview, Volkswagen CEO Herbert Diess also expressed his confidence in the company’s electric car initiatives. Laying the gauntlet on first movers like Tesla, the VW CEO even declared that by 2020, Volkswagen would offering cars that rival Tesla’s vehicles spec-for-spec for half the price."

"“We are coming on very strong now. We have invested 30 billion euros ($33.9 billion) in electromobility, we have already rededicated a plant in Zwickau, and we are building an electric vehicle plant in Shanghai. Truly highly attractive vehicles will begin arriving from Volkswagen as early as 2019. We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half,” Diess said."

" Volkswagen aims to release a total of 27 car models by the end of 2022."

VW:
100.000stk i 2020.
300.000stk i 2021.

Der skal produceres 2-300.000stk mellemklasse elbiler før der er fortjeneste.
De fleste producenter sagde at Tesla model 3 aldrig ville give overskud, og Tesla har endda de laveste omkostninger på batterier.
Så nu vil VW lige knipse med fingrene og levere lige så meget BEV som Tesla, for de halve😳 penge, allerede i 2020.
( Diess er heller ikke opdateret på at de selv allerede har udskudt produktionsstart til 2020)

https://www.teslarati.com/tesla-rivals-for...

  • 0
  • 2

Prisen på benzinversionen og elbils versionen er stort set indentiske. Elbilen er faktisk billiger hvis du vælger versionen med 39 kWh batteri frem for versionen med 64 kWh. Og så er elbilen jo billigere i drift. Så den med at elbilerne er dyrere holder ikke.

I så fald tror jeg prisen er sat politisk / markedsføringsmæssigt - hjulpet godt på vej af det danske afgiftssystem.

Hvis jeg sammenligner en Kona med en Kona electric i Schweiz, koster billigste model over dobbelt så meget. Hvis man sammenligner med en 1.6 som du foreslår, er den elektriske "kun" 4-50% dyrere.

Det sammen gør sig gældende hos Jaguar, hvor en i-Pace er 50-100% dyrere end en sammenlignelig e-Pace.

(Nej, jeg har ikke sammenlignet de øvrige specifikationer og konfigurationsmuligheder på nogen af dem)

Så man skal stadig være entusiast for at vælge el-bilen.

  • 0
  • 0

I så fald tror jeg prisen er sat politisk / markedsføringsmæssigt - hjulpet godt på vej af det danske afgiftssystem.

Hvis jeg sammenligner en Kona med en Kona electric i Schweiz, koster billigste model over dobbelt så meget. Hvis man sammenligner med en 1.6 som du foreslår, er den elektriske "kun" 4-50% dyrere.

Tjah, forholdene er ganske forskellige fra land til land. Sammenligner vi med rene priser uden afgifter, skatter, tilskud m.m., så er Danmark vel 5-6 år foran med at opnår prisparitet mellem fossilbiler og elbiler pga. afgiftsforholdene
Men så er der jo andre lande hvor der gives pristilskud til elbiler eller skattefradrag ved køb af elbil.
I Danmark er elbilerne så jo til gengæld ringere stillet i forhold til fossilbiler når det gælder driftsudgifter, ved at vi afgiftsbelægger el tre gange så meget som benzin. I mange andre lande har elbilerne væsentligt større fordele på driftsudgifter i forhold til fossilbiler end i danmark.

  • 1
  • 1

I Danmark er elbilerne så jo til gengæld ringere stillet i forhold til fossilbiler når det gælder driftsudgifter, ved at vi afgiftsbelægger el tre gange så meget som benzin. I mange andre lande har elbilerne væsentligt større fordele på driftsudgifter i forhold til fossilbiler end i danmark.


Enig, og det var noget af det der manglede i regerings såkaldte grønne 2030 løfter. hvis man gerne vil have folk over ei elbiler, ville det være smart hvis man ikke brandbeskatter det el den skal kører på.
Der skal være en aftale ligesom folk der har f.eks elvarme(bare bedre) at over et vist kw forbrug falder afgiften, sådan så folk der bruger f.eks 22.000 kr på benzin om året(30000 km af 15 km/l) kan se et regnstykke der viser dem at de kan spare over halvdelen af den udgift ved at købe elbil, 12.000 kr sparet om året, kan få mange over i elbilen, hvis priserne er forholdvis tæt på hinanden..

  • 0
  • 1