Volkswagen vil sætte strøm til 22 millioner elbiler inden 2028
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volkswagen vil sætte strøm til 22 millioner elbiler inden 2028

Illustration: Marius Valle, Teknisk Ukeblad

22 millioner elbiler, 70 modeller, 400 ladestandere.

Over de næste ti år vil Volkswagen AG – som står bag mærker som Audi, Porsche, Skoda og Seat – arbejde for at sænke deres CO2-udledninger og markant øge andelen af elbiler i deres flåder. Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Oprindeligt var planen, at Volkswagen AG ville lancere 50 nye elbilmodeller frem mod 2028, men det har virksomheden nu opjusteret til 70. Det betyder, at motorkoncernen vil sætte strøm til i alt 22 millioner elbiler på tværs af sine bilmærker i løbet af det næste årti.

Læs også: Strøm til elbiler bliver langt dyrere end strøm til olieraffinaderier

I år starter de elektriske luksusbiler Audi e-Tron og Porsche Taycan bevægelsen, og senere følger Seat el-born, Skoda Vision E og flere modeller fra Volkswagens nye elektriske ID-familie.

Den omfattende elektrificering kræver en investering fra koncernen, som i 2023 vil være løbet op i over 30 milliarder euro, hvilket svarer til over 223 milliarder danske kroner.

Læs også: Volkswagens elbil vil være den første klimaneutrale bil

400 hurtigladestationer

Det er ikke kun selve bilerne i sig selv, der skal være CO2-neutrale. Volkswagen AG skriver, at de også løbende vil skifte over til at bruge vedvarende energi til strømforsyningen til deres produktion.

»Vi vil systematisk omstille produktionen og andre stadier i værdikæden til CO2-neutralitet i de kommende år,« siger Dr. Herbert Diess, direktør i Volkswagen AG, i pressemeddelelsen.

Læs også: Start-ups presser på for at sætte el til Tysklands biler

I 2025 vil koncernen have sit CO2-aftryk fra selve bilflåden reduceret med 30 procent i forhold til 2015, og i 2030 skal mindst 40 procent af koncernens biler være elektriske. I 2050 skal alt fra administration til produktion og bilflåde være CO2-neutralt.

For at hjælpe med at forberede infrastrukturen til 22 millioner elbiler, vil Volkswagen AG installere 400 hurtigladestationer i Europa inden 2020. 100 af dem skal placeres i Tyskland, hvilket ifølge motorkoncernen betyder, at der vil være en ladestation hver 120 kilometer.

»Game changer«

Den europæiske miljøorganisation Transport & Environment kalder i en pressemeddelelse Volkswagens udspil for en »game changer« i bilindustrien.

Samtidigt understreger organisationen behovet for, at nationer foretager skatteomlægninger og investerer i flere ladestationer. Det skal gøre det mere attraktivt at investere i en elbil og sørge for en infrastruktur, der kan håndtere en elektrisk bilflåde.

»Volkswagen's fokus på billige elbiler er rigtigt, og koncernens erkendelse af, at Paris-aftalen og forbrændingsmotoren ikke passer sammen er et gennembrud,« siger William Todts, som er administrerende direktør i Transport & Environment, og kalder Volkswagens udspil for »den første troværdige klimaplan« fra en bilfabrikant.

»Nu er det tid til, at regeringer sørger for, at afgifter bliver reformeret, og at lade-infrastruktur bliver bygget, så vi kan levere den hurtige omstilling til elbiler, som klimakrisen kræver.«

Læs også: Start-ups presser på for at sætte el til Tysklands biler

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så kører VW's pressemølle igen.
VW har endda for få måneder siden, udtalt at det slet ikke er muligt at producere billige elbiler. (Selvom kineserne har gjort det længe)
.

Jeg vil godt vove den påstand at bilfabrikker der ikke producerer over 80% BEV i 2030 er lukket eller solgt.

  • 8
  • 9

Ja, det er for nemt at komme med "store" tal når man årligt producerer 10 millioner biler. Dette antal udgør i gennemsnit altså kun cirka 20% over de næste 10 år. Muligvis med en forventning om at der i år 2028 bliver produceres omkring 50% elbiler.

Tror da på at VW nok skal ligge på mere end 50% elbiler i 2028 da udviklingen går langt hurtigere end VW tør håbe på.

Men det er da dejligt at se der stille og roligt sker noget i Tyskland :-)

  • 8
  • 2

Men det er da dejligt at se der stille og roligt sker noget i Tyskland :-)

Meget stille, men med bombastiske udmeldinger som altid.
VW meldte ud i 2010 at de ville være førende på elbiler i 2018, med en årlig produktion på over 300.000 stk BEV, siden da har de kommet med utallige spektakulære udmeldinger vi heller ikke har set det mindste til virkeliggørelsen af.

"Tror da på at VW nok skal ligge på mere end 50% elbiler i 2028 da udviklingen går langt hurtigere end VW tør håbe på"
😂
Er der noget VW håber på, så er det at de vågner op af dette mareridt, og deres udmelding fra sidste år om at de er helt sikre på at dieselmotoren står over for en renæssance, bliver ædt rådt af deres kunder

  • 10
  • 9

Hej.

Artiklen, som jeg linker til, viser de solgte biler i Europa i første halvdel af 2018. Man kan se, at utrolig mange europæere valgte at købe biler fra VW Volkswagen. Og man kan se, at der blev solgt utrolig mange VW Golf - biler. På baggrund af dette kan man konkludere, at mange europæere er positive m.h.t. først og fremmest VW Golf men også andre biler fra VW Volkswagen.

Jeg tror på baggrund af denne artikel - og på baggrund af VW Volkswagens udtaleser om elbiler - at VW og deres datter-selskaber kan komme til at spille en meget stor rolle i udbredelsen af elbiler i Europa og måske også i andre dele af verden.

Som sagt blev der solgt utrolig mange VW Golf - biler i Europa i første halvdel af 2018. Derfor er det yderst interessant, at den første af de nye elbiler fra VW Volkswagen vistnok er på størrelse med en VW Golf udvendig og betydelig større end en VW Golf indvendig.

https://vildmedbiler.dk/her-er-de-mest-sol...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 7
  • 4

...Hvad VW siger er mig så inderligt ligegyldigt !!! Lad os nu se hvad de faktisk vil gøre !
Fake news
70 nye elbilmodeller ?
Det sidste "interessante" jeg læste om var at VW ville lave en batteritrailer, sikkert trukket af en af deres lortebiler, der så lige skulle køre rundt og lade elbiler der nu havde brug for opladning. De elbiler som de faktisk ikke vil sælge, men bliver tvunget til det !!

Og nu vil de så lave x antal modeller i løbet af x år ! VW gør ikke noget de ikke bliver tvunget til !!!
70 modeller ? Start nu for h. med de modeller/typer der bliver solgt flest af istedet for at "ville" dække hele markedet ! Der bliver hele tiden skrevet om hvor dyrt det er at udvikle en ny bilmodel, og når det så er en elbil er det urimeligt dyrt. Det hindrer dog ikke nogen i at lave facelifts hver 1/2 eller hele år på en eller anden alligevel dødsdømt bil !
Så hvad vil VW egentlig ? Er det bare schnik- schnack som sædvanligt ? Tjahh, VW snakker og røven går.....

Mvh Aksel

  • 9
  • 13

...Hvad VW siger er mig så inderligt ligegyldigt !!! Lad os nu se hvad de faktisk vil gøre !
Fake news
70 nye elbilmodeller ?

VW har allerede gjort mesteparten av jobben for sine elbiler de neste år. De har utvikle MEB-plattformen som inkluderer bunnramme, elmotor og driverk og batterier og all elektronikk. Først komme VW ID (Neo) og deretter kommer alle søstrene og brødrene og alle varianter på løpende bånd (fra VW, Audi, Skoda, Seat og hva de måtte hete i Kina).

Bilen (ID) presenteres som ferdig bil i år og salg begynner i 2020. Skoda og Seat har allerede presentert sine varianter. Mitt tips er at en million biler lages neste år. Kunder vil det være nok av, men problemet blir å få nok batterier (til tross for alle avtaler VW har inngått).

Bilfabrikken bruker ca fire år på å ta fram en ny bilmodell, så for 30 av 70 modeller finnes det alle detaljerte planer for. De kan imidlertid kanselleres.

  • 7
  • 3

Hmm...

22 mio elbiler på 9 år med lad os sige et gennemsnitligt batteri på 50 kWh giver 1100 GWh... Det vil sige at de skal bruge en fabrik der kan spytte ~ 122 GWh ud om året...

Spændende!

  • 4
  • 1

..Hvad VW siger er mig så inderligt ligegyldigt !!! Lad os nu se hvad de faktisk vil gøre !

og resten af Aksel's indlæg viser tydeligt hvor ligeglad Aksel er overfor hvad VW siger - tøhø.
Til gengæld kan vi allerede nu konstatere at VW tonser bilmodeller ud og sælger dem overalt, inklusive i Danmark, og mon ikke de bliver ved med det.
Var der en krusning i deres salgstal gennem deres dieselfinte? Jeg så den ikke, - gjorde I?

  • 9
  • 2

...Hvad VW siger er mig så inderligt ligegyldigt !!! Lad os nu se hvad de faktisk vil gøre !
Fake news
70 nye elbilmodeller ?

Nu er det jo ikke Tesla som før Musk fik mundkurv på. VW er et aktieselskab og er som sådan forpligtet til kun at offentligøre planer der har 'rimelig' hold i virkeligheden.

Jeg har ganske lidt tilovers for VW, men de plejer faktisk at få noget fra hånden. De har budgetteret 34 mia euro til udvikling og produktion af elbiler alene de næste 5 år. I det lys virker det rimeligt at de skulle komme over 20% elbiler på 10år.

Eller fra en anden vinkel, investering de næste 5år svarer til over 10.000DKK pr elbil produceret de næste 10år. VWs profil pr. bil i dag er ca. det halve. Det er næppe rentabelt at producere færre elbiler for et firma som VW.

  • 4
  • 2

"siger William Todts, som er administrerende direktør i Transport & Environment, og kalder Volkswagens udspil for »den første troværdige klimaplan« fra en bilfabrikant."

Han har nok ikke hørt om Tesla?

  • 5
  • 3

Så håber jeg virkelig der kommer styr på CSR siden - man kan godt frygte at det nok ikke er noget 1%'erne vil kere sig så meget om, hvis der skal være hundrede fabrikker der danser om guldkalven.

Jamen jeg vil da opfordre alle lande der huser den slags fabrikker - og alle andre fabrikker for den sags skyld, hvad enten man lave Li-Ion batterier, eller læderbukser til H&M - til at lave en lovgivning for miljø og arbejdsmiljø.

Man kan svine med alle processer - eller man kan gøre det ordentligt. Her er batterier til elbiler ikke anderledes end så meget andet.

Og det er da givet, at nogle ikke færdigt-industrialiserede lande vil slå på "lave omkostninger" i en periode. Så kan vi give et moralsk suk og ryste på hovedet, men det er den eneste måde de kan konkurrere på og trække sig selv ud af suppedasen.

  • 0
  • 1

Jo batterierne er anderledes, i og med der indgår konfliktmineraler i dem:

Hvad skal vi så?

Droppe elbiler og fortsætte med diesel?

Jeg vil da også håbe, at der kommer styr på alle underleverandørerne - i alle brancher (!) - men hvis #ClimateChange er så slemt som videnskabsfolkene siger, skal en konflikt i Congo så stå i vejen for omstillingen væk fra fossile brændstoffer?

Congo sidder godt nok på halvdelen af verden Cobolt ressourcer, men trods alt kun halvdelen!

  • 3
  • 1

Hvad skal vi så?
Droppe elbiler og fortsætte med diesel?

Nej, men vi skal stille meget store krav til de produkter vi køber.

Og de krav skal komme fra forbrugerne og fra politikerne, ligesom vi i dag forventer, at hvis vi køber økologiske varer, så er de også økologiske.

men hvis #ClimateChange er så slemt som videnskabsfolkene siger, skal en konflikt i Congo så stå i vejen for omstillingen væk fra fossile brændstoffer?

Der er mange andre veje vi kan gå for at reducere CO2 udslippet - der kan hentes mange lavthængende frugter ved f.eks. bare at lette foden fra speederen - en fordobling af fossilpriserne kunne nok få folk til at tænke sig om.

Og så er der noget med omfordeling så befolkningtilvæksten kan stoppes, og der er noget med at gå væk fra mantraet vækst, vækst, vækst, og, og, og.

Udskiftningen skal gøres i en fornuftig takt, men åbenbart så er moralen (det kan jo ses af de nedadvendte tomler) så lav herinde, at man i forhippelse for at pudse glorien er bedøvende ligeglad med hvilke kolossale menneskelige lidelser det koster.

  • 1
  • 9

Nej, men vi skal stille meget store krav til de produkter vi køber.Og de krav skal komme fra forbrugerne og fra politikerne, ligesom vi i dag forventer, at hvis vi køber økologiske varer, så er de også økologiske.

En må gjerne forlange at bilfabrikkene deklarerer utslipp av CO2 for selve bilen (fra utvinning av malm til bilen går ut fabrikkporten) for bilen selv og for batteriet. Bilfabrikken bør også erklære at internasjonale krav om arbeidsmiljø og minstelønn er innfridd for alle komponenter.

  • 1
  • 0

Der er mange andre veje vi kan gå for at reducere CO2 udslippet - der kan hentes mange lavthængende frugter ved f.eks. bare at lette foden fra speederen - en fordobling af fossilpriserne kunne nok få folk til at tænke sig om.

Og så er der noget med omfordeling så befolkningtilvæksten kan stoppes, og der er noget med at gå væk fra mantraet vækst, vækst, vækst, og, og, og.

I praksis tror jeg ikke på idéen med at vi kan reducere vores CO2 udledning tilstrækkeligt ved ovennævnte metoder. Hvis jeg letter foden fra speederen i min bil kan jeg sænke CO2 udledningen fra 146 til 131 gCO2/km. Det er stadig over 100 g/km for meget.

Vi skal ned på nul CO2 udledning i 2050, og helst negativ derefter. Det kan ikke lade sig gøre at spare til nul. Menneskets CO2 udledning har ikke været nul siden vi opdagede ilden...

Mht. befolkningstilvæksten, så er antal børn pr. kvinde allerede under reproduktionsraten i langt de fleste lande. Men der er et efterslæb, fordi der flere piger end mødre, men næste generation af mødre bliver formentlig den største, og derefter klinger det af. Men mange af disse mennesker vil være i live i år 2100.

"Over halvdelen af alle mennesker der nogensinde har levet, er i live lige nu".

En stigende befolkning med stigende levestandard - og det er ikke det samme som "vækst, vækst vækst" - er uforeneligt med fald i CO2-udledning ved at "lette foden fra speederen". Hvad hjælper det du letter din fod, hvis der kommer 2 nye biler?

Den ENESTE realistiske mulighed for at reducere vores CO2-udledning tilstrækkeligt er ved at anvende CO2-fri energikilder.

  • 4
  • 2

En stigende befolkning med stigende levestandard - og det er ikke det samme som "vækst, vækst vækst"

Drop lige stråmanden, for jeg satte ikke lighedstegn mellem.

Men et opgør med vækst, vækst, vækst, som det eneste saliggørende - det ville være rart ikke hver dag at skulle høre på de hysteriske kællinger fra Børsen hyle op, når et firma ikke vækster 20% om året.

Den ENESTE realistiske mulighed for at reducere vores CO2-udledning tilstrækkeligt er ved at anvende CO2-fri energikilder.

For det første går kloden altså ikke under, og er i det hele taget ret ligeglad med sine beboere, hvoraf en tredjedel bor i yderste fattigdom, en sjettedel ikke får mad nok, en sjettedel ikke har adgang til rent vand, en tredjedel har travlt med at prøve at slå en anden tjedjedel ihjel, mens et sted omkring en sjettedel har travlt med at skumme fløden - selve jorden skal nok overleve.

Men hvis man så skal følge den tråd om CO2-fri energikilder, så klinger det hult at man ikke vil tale om elefanten i rummet, nemlig kernekraft.

Lad venligst være med at skyde mig i skoene at jeg er imod elbiler, for det er jeg absolut ikke, men vejen dertil skal foregå kontrolleret i et passende tempo - f.eks. kunne den store gud Musk bruge penge på at etablere bæredygtige miner i Congo og Rwanda, således at disse lande kunne løftes ud af fattigdom, i stedet for at forurene med at fyre raketter af.

Og alt andet lige, er det ud fra en LCA betragtning bedre at jeg holder min gamle bil kørende nogle år endnu, hvis jeg vel at mærke så køber en elbil næste gang, ikke en ny fossil - dels kan man stort set her og nu hente på regnskabet ved at lette foden, dels kunne man nøje overveje ens kørselsbehov.

Måske giver det lidt mere mening kun at køre 10.000 km om året i en fossilbil, end køre 50.000 km i en elbil - miljøet lider også under dækslid mv.

  • 2
  • 3

Drop lige stråmanden, for jeg satte ikke lighedstegn mellem.

Ikke enig i at det kvalificerer til en stråmand, for du nævner det selv som en måde at undgå vækst i CO2 udledning (hvis jeg forstår dig ret), og så pointerer jeg, at uanset hvor meget du og jeg letter foden fra speederen eller kører mindre, så stiger antallet af biler på kloden.

Men et opgør med vækst, vækst, vækst, som det eneste saliggørende - det ville være rart ikke hver dag at skulle høre på de hysteriske kællinger fra Børsen hyle op, når et firma ikke vækster 20% om året.

Jo, det ville være rart! Den sikre måde for mig at få mit blodtryk til at stige er ved at bruge mere end 10 sekunder på at kigge på de første par sider i Børsen. Oftest er det tilstrækkeligt at se på forsiden...

Den ENESTE realistiske mulighed for at reducere vores CO2-udledning tilstrækkeligt er ved at anvende CO2-fri energikilder.

For det første går kloden altså ikke under, og er i det hele taget ret ligeglad med sine beboere, hvoraf en tredjedel bor i yderste fattigdom, en sjettedel ikke får mad nok, en sjettedel ikke har adgang til rent vand, en tredjedel har travlt med at prøve at slå en anden tjedjedel ihjel, mens et sted omkring en sjettedel har travlt med at skumme fløden - selve jorden skal nok overleve.

Enig. Men selv uden vækst og hensyntagen til kloden, så gør vi os selv en tjeneste ved at reducere CO2-udledningen hurtigst muligt, herunder at anvende elbiler. Elbilerne vil formentlig først finde anvendelse der, hvor kulkraften er på vej ud, dvs. OECD lande. Og Kina, som også er i gang med et kraftigt kursskifte fra kul til VE.

Men hvis man så skal følge den tråd om CO2-fri energikilder, så klinger det hult at man ikke vil tale om elefanten i rummet, nemlig kernekraft.

100% enig!

Lad venligst være med at skyde mig i skoene at jeg er imod elbiler, for det er jeg absolut ikke, men vejen dertil skal foregå kontrolleret i et passende tempo - f.eks. kunne den store gud Musk bruge penge på at etablere bæredygtige miner i Congo og Rwanda, således at disse lande kunne løftes ud af fattigdom, i stedet for at forurene med at fyre raketter af.

Det synes jeg du gør selv, når du problematiserer produktion af batterier til elbiler. Du har ret i, at de skal produceres forsvarligt. Men rent debatteknisk, kommer din indskydelse til at blive opfattet som modstand uden en passende disclaimer. Og jeg indrømmer, at når jeg læser dit indlæg for 3. gang, så skriver du ikke, at du er modstander af elbiler. Til gengæld følger du op med at foreslå alternativer til at satse hårdt på elbiler, som herunder:

Og alt andet lige, er det ud fra en LCA betragtning bedre at jeg holder min gamle bil kørende nogle år endnu, hvis jeg vel at mærke så køber en elbil næste gang, ikke en ny fossil - dels kan man stort set her og nu hente på regnskabet ved at lette foden, dels kunne man nøje overveje ens kørselsbehov.

Måske giver det lidt mere mening kun at køre 10.000 km om året i en fossilbil, end køre 50.000 km i en elbil - miljøet lider også under dækslid mv.

Enig i dine betragtninger, dog ikke modsætningsforholdet 10.000 km fossil vs. 50.000 elbil. Jeg tror ikke mit kørselsbehov stiger markant med en elbil - det ville gå ud over tiden ind mellem transport. Omvendt ville det koste en del på livskvalitet at være isoleret hvor jeg bor og køre end faktor 5 mindre end jeg kunne finde på i en elbil.

Der bliver solgt næsten 80 mio biler om året globalt, så VWs udmeldinger er kun et første step, som du vil finde mange der mener er aaalt for lidt.

Jeg tror i virkeligheden slet ikke vi er så uenige...

  • 2
  • 0

Ikke enig i at det kvalificerer til en stråmand, for du nævner det selv som en måde at undgå vækst i CO2 udledning (hvis jeg forstår dig ret), og så pointerer jeg, at uanset hvor meget du og jeg letter foden fra speederen eller kører mindre, så stiger antallet af biler på kloden.

Så går vi vist bare galt af hinanden - for mit udsagn om vækst, vækst, vækst var helt isoleret, og ikke ikke så meget møntet på biler, men den generelle tilbeden af vækst som den største gud.

Men selv uden vækst og hensyntagen til kloden, så gør vi os selv en tjeneste ved at reducere CO2-udledningen hurtigst muligt, herunder at anvende elbiler.

Ikke nødvendigvis uenig, men jeg plæderer bare for at det ikke skal går så hurtigt, at man i jagten på et resultat får nogle meget uønskede sideeffekter - og i det spil kan Kina og den almindelige forretningsmoral gøre mig nervøs, da de ingen skrupler har over for at konvertere Afrika til en stor miljøkatastrofe.

Og ind til vil har fået denne overgang, der, ligegyldigt hvor meget vi skændes, vil tage lang tid, så bør vi bremse op på andre fronter, herunder prøve at reducere kørsel, og lette foden - men selvfølgelig skal vi over til elbiler over tid.

Bortset fra det, så burde barren måske løftes, således at det ikke var dunken hinanden i hovedet med CO2 argumenter der udelukkende blev brugt, men at man i stedet fremhævede elbilens meritter, så som lavere vedligehold, lavt støjniveau, performance (for dem det nu er en parameter), samt især den langt mindre forurening af nærmiljøet, som decideret er til at tage og føle på - forurening er så sandelig meget andet end CO2.

Enig i dine betragtninger, dog ikke modsætningsforholdet 10.000 km fossil vs. 50.000 elbil. Jeg tror ikke mit kørselsbehov stiger markant med en elbil - det ville gå ud over tiden ind mellem transport. Omvendt ville det koste en del på livskvalitet at være isoleret hvor jeg bor og køre end faktor 5 mindre end jeg kunne finde på i en elbil.

Jeg kører ikke ret meget, og prøver at undgå at bruge bilen hvis det ikke er nødvendigt.
Derudover så tilstræber jeg i videst muligt omfang at en tur har mindst et dobbelformål - så hvis jeg f.eks. skal besøge min gamle mor, så prøver jeg at kombinere det med at jeg også kan hente min kone fra arbejde, osv.
Det kan faktisk også være med til at reducere belastningen.

  • 2
  • 1

Volkswagen CEO Herbert Diess, speaking in the context of Tesla’s impressive third quarter results, says the German carmaker “will be able to produce electric vehicles as good as Tesla’s and at half the price by 2020.” A fine-sounding statement that simply reiterates the motor industry’s determination to continue contributing to the planet’s problems.

.

.

"VOLKSWAGEN, WE COULDN’T CARE LESS ABOUT YOUR ABILITY TO MAKE ELECTRIC VEHICLES: WHAT WE WANT TO KNOW IS WHEN YOU’RE GOING TO STOP MAKING THOSE THAT AREN’T."

.

https://medium.com/enrique-dans/volkswagen...

  • 3
  • 2

...at spå om fremtiden.........især når man ser antallet af elbiler der er indregitreret her i landet de sidste 10 år....11440 stk, ud af en samlet bilpark på 3300000.

  • 1
  • 1

Ja men regeringen har jo sparket elbilsalget i gang flere gange, og dansk elbilalliance er henrykt hver gang.

3 Gange er det lykkedes LA at få ICEV afgifterne ned, og de er ovenikøbet stolte over det.

Sidst i Politiken forlød det at nu har elbilsalget virkelig taget fart, over 600 stk i januar.

Der bliver solgt 4000 ICEV om ugen herhjemme, men regeringen har kun udsat afgiftstigning på elbiler til der er solgt 10.000stk. BEV, for vi skulle jo nødig komme op på 1 milion for hurtigt, vel?

Senest har syndikatet godt hjulpet af DF, fået sløjfet de berettigede (da de ikke kører så langt pr. liter som det hidtil er blevet opgivet/beregnet ud fra) afgiftstigninger på ICEV.

Overskrifter og udmeldinger siger et, men handlingerne viser sandheden.

.

Hvorlænge vil vore folkevalgte blive ved med at udskyde de nødvendige afgiftsomlægninger?

  • 2
  • 3

Hej.

Jeg tillader mig at sætte et link ind om VW Folkevogns planer, da det er relevant. Det er fra 2018. Det har været sat ind i en anden debat-tråd også, så måske har du læst det.
Jeg tror, at vi kan forvente nogle hamrende spændende elbiler fra VW Folkevogn. Men det er selvfølgelig muligt, at VWs kommende elbiler ikke blive så gode, som man håber på. Så måske vil de kommende elbiler fra VW skuffe. Det må tiden vise.

Jeg læste, at den kommende elbil fra VW bliver 425 cm lang. HVis det passer, er den jo på størrelse med en eller flere versioner af VW Golf. Men i teksten stod der, at afstanden mellem forhjul og baghjul er 10 cm længere end i en GOlf og at den inde i er på størrelse med en Passat. OM dette passer ved jeg ikke, men det er da en utrolig spændende elbil.
Set i lyset af, at den nye elbiler fra Hyundai, der også hører til Golf-klassen, har for lille bagsædeplads, er det godt, hvis den kommende elbil fra VW har mere bagsædeplads.

Sammen med nogle andre nye eller kommende elbiler i Danmark kan den kommende elbil fra VW Folkevogn måske bliver nogle seriøse bud på titlen som Årets Bil. Vi trænger snart til, at en elbil bliver valgt til årets bil i Danmark.

Der kan være kommet nye tal siden artiklen, som jeg linker til.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2018-1...

VJ Jan

  • 1
  • 2

Hvor vil VW skaffe nok REE og lithium til at fremstille 22 mio elbiler?
Hvem havde de tænkt at sælge alle de elbiler til og til hvilken pris?
VW skal jo ud at konkurrere med andre aktører på markedet, både om råmaterialet og elbilsalget.

  • 3
  • 6

Hvor vil VW skaffe nok REE og lithium til at fremstille 22 mio elbiler?

De vil købe det i form af batterier fra batteriproducenter, der igen har købt det af mineselskaber. Der er ikke mangel på disse råmaterialer.

Hvem havde de tænkt at sælge alle de elbiler til og til hvilken pris?

Til dig og dine bekendte og til en pris som en diesel Golf. Vi taler her om ID.3 modellen der kommer sidst på året, og som vil have ydre mål som dagens Golf men indre plads som en Passat. Med elbilen vil du altså for den pris du idag betaler for en Golf få rummelighed som i dagens Passat. Det er vel ikke så ringe. Og så oven i købet i en elbil med dens fordele i form af glidende stille kørsel med øjeblikkelig speederrespons, og fuld "tank" hver morgen.

  • 8
  • 2

De vil købe det i form af batterier fra batteriproducenter, der igen har købt det af mineselskaber. Der er ikke mangel på disse råmaterialer.

Nej, men der er så sandelig mangel på ordentlige arbejdsforhold:

https://www.amnesty.org/en/latest/campaign...

Og hvis efterspørgslen stiger en faktor 10-100 når alle biler skal overgå til eldrift, så kan man godt blive bekymret for hvordan skruppelløse aktører vil optræde.

Så der er helt klart nogen forhold som skal adresseres i forbindelse med omlægning til eldrift - også fsva. den store miljøbelastning der altid følger i kølvandet på minedrift.

  • 2
  • 7

Arbejdsforholdene vil helt sikkert ændre sig, hvis VW gør som de siger. De har nemlig, som ALLE andre store producenter, krav til deres underleverandører - Du bliver ved med at addresserer et problem, som der er en nem løsning på.

Og du bliver konsekvent ved med at nedgøre det - men hvad rager det også en rigmand hvad der sker med børn i Afrika.

Og VW kunne jo aldrig finde på at fuske - vel?

Og kinesere springer aldrig over hvor gærdet er lavest?

Jeg er helt på det rene med at Tesla faktisk er den bedste i klassen, så det er ikke et angreb på din gud, men absolut et alvorligt problem som skal tages meget seriøst.

  • 1
  • 8

Og du bliver konsekvent ved med at nedgøre det - men hvad rager det også en rigmand hvad der sker med børn i Afrika.

Min økonomiske situation har intet med min stillingtagen at gøre!
Der skal gøres alt for at undgå udbytning af folk i Afrika og andetsteds og jeg har aldrig skrevet andet. Kom med løsninger i stedet for altid at komme med forbehold. Vær konstruktiv i løsningen af problemerne og lad være med at undervurdere konsekvensen af vores uhæmmede forbrug af fossil energi.

  • 5
  • 2