Volkswagen tilbagekalder 11 millioner biler i 2016
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volkswagen tilbagekalder 11 millioner biler i 2016

Illustration: Stephan Herz via Wikimedia Commons

Volkswagen vil tilbagekalde biler med svindelsoftwaren fra januar 2016. Det fortæller Volkswagens nye koncernchef, Matthias Müller, til Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Volkswagen har af de tyske myndigheder fået en deadline i dag til at aflevere en plan for, hvordan selskabet vil sikre, at alle biler er fri for svindelsoftware, der nedbringer bilernes NOx-udledning under tests. Men allerede torsdag aften løftede koncernchefen lidt af sløret for planen.

Målet er, at alle de berørte biler skal være fri for softwaren inden udgangen af 2016. Det kan ifølge Volkswagens egne estimater dreje sig om op til 11 millioner biler, fordelt på koncernens forskellige bilmærker.

Matthias Müller fortæller til Frankfurter Allgemeine, at det 'forhåbentlig drejer sig om færre biler, men det er i alle tilfælde for mange'.

Løsning 'inden for rækkevidde'

Ifølge koncernchefen er de tekniske løsninger 'inden for rækkevidde'. Mere konkret skal Volkswagen foretage ændringer i EA 189-dieselmotorer: »kombineret med forskellige transmissioner og landespecifikke designs. Derfor får vi ikke brug for tre forskellige løsninger, vi får brug for tusinder,« siger Matthias Müller.

I de fleste tilfælde kan Volkswagen nøjes med at foretage en softwareændring, men for nogle bilers vedkommende bliver det nødvendigt at udskifte indsprøjtningsdyser og katalysatorer. Den logistiske løsning på den storstilede plan kan blive at oprette midlertidige specialværksteder.

Ifølge koncernens seneste oplysninger har kun en håndfuld udviklere været involveret i implementeringen af svindelsoftware i bilerne, fortæller Matthias Müller. Han anser det ikke for sandsynligt, at beslutningen om svindelen blev truffet i VW-koncernens bestyrelse.

Læs også: VW-skandalen rammer Danmark: 91.000 biler har haft snydesoftware

Volkswagen oplyste i september, at 11 millioner biler på verdensplan har den famøse svindelsoftware. Og for en uge siden oplyste selskabet til Ritzau, at 90.927 biler på danske plader muligvis har fået installeret samme software. De involverede bilmærker er Volkswagen, Seat, Audi og Skoda, og det drejer sig om modeller fra perioden 2009 til 2015. Modeller solgt på denne side af september 2015 er ifølge Volkswagen ikke berørt.

48 milliarder øremærket

Volkswagen har indtil videre afsat 6,5 milliarder euro, svarende til over 48 milliarder danske kroner, til at dække sine udgifter i forbindelse med sagen. Men ifølge brancheanalytikere kan sagen over de næste to år løbe op i et beløb svarende til 230 milliarder kroner, skriver CBS News.

Alene i USA kan Volkswagen stå over for bøder fra miljømyndigheden EPA på op til 18 milliarder dollars. Det svarer til næsten 120 milliarder kroner. Matthias Müller vil over for Frankfurter Allgemeine kun bekræfte, at han har set beløbet i pressen, og at selskabet 'bliver nød til at betale en bøde'.

»Men husk på, at der ikke er nogen dødsfald i sagen. Vores biler er fortsat sikre,« tilføjer han.

Matthias Müller har over for Volkswagens ansatte i Wolfsburg bekendtgjort, at der nu bliver skåret ind til benet i koncernen. Alle investeringer, der ikke er bydende nødvendige, bliver nu enten sløjfet eller udskudt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kan han være så sikker på at der ingen dødsfald er? Nu har jeg ikke læst op på alle detaljerne i debatten, men hvis de gud ved ikke hvor mange biler har været med til at forurene mere end de var angivet til, så må de vel statistisk set have slået en god håndfuld mennesker ihjel (til diverse kræft sygdomme)?

  • 3
  • 1

Hvad er det egentlig for et problem de forventer at løse ved at fjerne svindelsoftwaren?

Ja, de snød ved tests, men at fjerne fup-softwaren har jo ingen positiv effekt i forhold til at bilerne under normal kørsel udleder mere end de må.

  • 6
  • 2

Lad dem levere den vare de ifølge tallene med snydesoftwaren kunne levere, der var jo ingen der tøvede og sagde at så gode biler kunne de ikke bygge.

Lad dem ombygge de biler de har solgt til lavere forurening og lavere forbrug, uanset om det kræver nye dyser, en bedre katalysator, eller andre krumspring.

  • 0
  • 3

hvorfor har man ikke fundet denne fejl ved et syn? Bliver der ikke lavet en test som afsløre at bilen ikke overholder spec? Hvis jeg havde fusket med min bil så røg pladerne vel!

  • 1
  • 1

Jeg afventer også hvad VW mon vil gøre ved bilerne. Fjerne snydesoftwaren, som ingen, udover personalet som udfører testen, er berørt af?
Vil de omprogrammere bilerne, så de altid kører på det magre testprogram? Så mister bilen jo de kræfter, som ofte afgjorde valget af netop denne model.
Jeg ejer ikke en af de famøse biler, men hvis jeg gjorde ville jeg da være betænkelig ved at køre til denne indkaldelse, som VW har bebudet.

Forholder det sig forresten ikke således at disse motorer overholder kravene i Danmark som de er, selv uden snydesoftware?

  • 2
  • 0

Jeg afventer også hvad VW mon vil gøre ved bilerne. Fjerne snydesoftwaren, som ingen, udover personalet som udfører testen, er berørt af?


Samme tanke har jeg. Såvidt jeg kan gætte må rettelsen velsagtens komme til at bestå af at man fjerner detekteringen af 'miljøtest', hvilket i daglig brug vil gøre lige nøjagtig ingensomhelst forskel for brugeren.

Indkaldelsen af de mange biler ser jeg som et mediestunt fra VW's side, så de kommer til at fremstå handlekraftige og ansvarsbevidste. Den virker sikkert overfor brugere uden teknisk indsigt.

Havde jeg en bil med fidusfirmware, ville jeg nok foretrække at firmaet gav mig et års ekstra garanti eller lignende som plaster på såret. Garanti har en reel værdi, det har fjernelse af fidus ikke. Det ville klæde VW at gå ordentligt til bekendelse her, istedet for at forsøge at snige sig under hegnet med virkningsløst pladder.

  • 2
  • 0

Hej.

Det drejer sig om måske 11 millioner biler.. Hvis hver bilejer fik en erstatning på 10.000 kr ville det koste 110 MILLIARDER kroner !!!!!! Det er sgu svimlende summer.!!!!! Jeg synes ellers, at en erstatning til hver bilejer måske ville være på sin plads.

Som alle ved VW en eller flere store bøder og / eller betaling i erstaning. Derudover vil de opleve svigtende salg.

Nogle snakker om, at VW måske vil gå neden om og hjem og derved uddø. Det er sgu vildt det her.

Jeg har idag skrevet til VW danmark og spurgt dem, om deres Nyeste versioner af VW Polo Blue Motion, VW Golf Blue Motion og VW Passat Blue Motion har snyde-software. Jeg vedner tilbage, når jeg får svar.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Hvorfor skal det være så besværligt?
Få produceret en masse OBD kabler og lån/sælg dem til interesserede VAG ejere med de famøse biler. Så kan man lægge den nye software på nettet og fingernemme folk kan selv rette softwaren, og dem som ikke ønsker at ændre noget kan bare lade være.

Kom videre i livet.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten