Volkswagen skal stå skoleret for transportministeren

28. september 2015 kl. 11:483
Volkswagen skal stå skoleret for transportministeren
Illustration: Volkswagen.
Transportministeriet og Miljøministeriet opretter en tværministeriel taskforce til at håndtere sagen om Volkswagens emissions-svindel. Første skridt er at bede EU om instruktioner og at indkalde Volkswagens danske direktør til et møde, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har nu indkaldt Volkswagens danske direktør til et møde, hvor direktøren skal forklare emissions-sagens implikationer i Danmark.

»Det er en meget alvorlig sag, og vi skal gøre, hvad vi kan for at belyse problemet. Jeg har nu bedt Volkswagen i Danmark om et møde med Ulrik Schönemann (direktør for Volkswagen Danmark, red.) for at blive opdateret på sagen. Jeg vil gerne høre, hvad han har at sige om situationen i Danmark, og det håber jeg, han kan afse tid til i denne uge,« siger Hans Christian Schmidt til Ingeniøren.

Derudover vil Transportministeriet kontakte EU-Kommissionen for at få oplyst, hvordan Danmark kan bidrage til at belyse problemet. Kommissionen opfordrede torsdag samtlige 28 medlemslande til at gennemføre nationale undersøgelser for at sikre, at alle biler lever op til EU-grænserne for emissionsværdier, og derefter rapportere tilbage til EU.

Læs også: EU-Kommission efter VW-sag: Nationale undersøgelser i alle lande



Sådan narrer VW emissionstests

Dieselbiler bliver miljøtestet på rullebånd i en standardiseret testopstillinger, en såkaldt 'chassis dynamometer test'.
Bilens computer opdager, at bilen bliver underkastet miljøtests, fordi testene følger faste accelerationsmønstre. Softwaren, der styrer rensningen af udstødningsgasser, skifter derpå midlertidigt fra den normale 'road calibration' til 'dyno calibration' under testen.
EPA har konstateret, at en række bilmodeller præsterer testresultater under emissionsgrænserne i udstødningstest, men at de i almindelig kørsel udleder mellem 10 og 40 gange så meget NOx som emissionsgrænserne.
(Kilde: EPA)

Modeller med svindel-software:
Jetta (2009 – 2015), Jetta Sportwagen (2009-2014), Beetle (2012 – 2015), Beetle Convertible (2012-2015), Audi A3 (2010 – 2015), Golf (MY 2010 – 2015), Golf Sportwagen (2015), Passat (2012-2015).

Tværministeriel taskforce

Transportministeriet vil nu sammen med Miljøministeriet oprette en tværministeriel arbejdsgruppe til at håndtere sagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi arbejder her og nu på at nedsætte en tværministeriel taskforce sammen med Miljøministeriet, så kommunikationsvejene blive så korte som muligt. Den skal oprettes allerede nu, for vi ved jo allerede, at der er et problem. Sagen her er miskrediterende for hele opfattelsen af, hvordan disse miljøtests foregår. Derfor arbejder vi lige nu på at arrangere det første møde, så vi kan gøre os klar til det videre forløb,« siger Hans Christian Schmidt.

Transportministeriet har også indledt en dialog med de tyske myndigheder, som nu har bedt Volkswagen fremlægge en plan senest 7. oktober for at sikre, at selskabets biler lever op til de gældende emissions-grænser.

Hans Christian Schmidt blev fredag indkaldt til samråd i Folketingets miljø- og fødevareudvalg om sagen.

Tidslinje: VW-sagen

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
28. september 2015 kl. 16:29

Man kunne nedsætte udledning af NOx ganske med op til 100% ved helt at undlade at køre i bil.

Til journalisten:

Hvorfor er "emissions-svindel", "emissions-sagen" og "emissions-grænser" med bindestreg, når "emissionsværdier" og "emissionstests" blot er skrevet som ganske normale sammensatte navneord?

2
28. september 2015 kl. 16:09

, for der afregner de vægtafgift efter bilens NOx udledning. Så her er tale om økonomisk svindel, og så er det pludseligt ikke bare et spørgsmål om moral - eller liv og død - men om penge!

Så har de fat om en vis legemesdel på VW!

1
28. september 2015 kl. 13:45

Et godt spørgsmål må være, hvad gør man med de manglende afgifter?

Bilerne må være solgt for billigt og med for lavt opkrævede afgifter pga. forkerte miljøtal?

  • og unfair konkurrence!

Dem der bruger leasing betaler kun afgiften en mdr. frem. Deres afgiftsniveau kan vel nu reguleres ind til det korrekte niveau, fra næste månedlige betaling?

Nogle modeller må vel i princippet slet ikke kører på vejen, da de ikke kunne godkendes på registreringstidspunktet - hvad vil man gøre ved det?

Det bliver spændende om der overhovedet sker noget som helst, da politikerne i EU sikkert er bange for, hvad der vil ske med økonomien i EU, hvis giganten VW vælter om på siden pga. krav fra alle sider.