Volkswagen opdager fejl og vil have alle Golf 8 forbi værksted

Illustration: Alexander Migl / Wikimedia Commons

Bilproducenten Volkswagen overvejer at indkalde alle modeller af den nye Golf 8 til en tur forbi værksted på grund af store problemer med bestsellerens indbyggede infotainment-skærm, der fejler igen og igen.

Det skriver det tyske medie Frankfurter Allgemeine på baggrund af oplysninger, som mediet har fået videregivet.

Ifølge oplysningerne virker skærmen, der bruges til blandt andet radio og navigation, først igen efter at have ventet i flere timer med slukket motor. Volkswagen har fundet frem til, at fejlene skyldes en kontrolenhed i infotainment-systemet, som derfor skal udskiftes. Derudover skal softwaren opdateres, skriver Frankfurter Allgemeine.

Det vurderes at tage omkring fem timer i arbejdstid at rette op på problemet. I mellemtiden skal kunder tilbydes en lånebil. Der er ifølge Frankfurter Allgemeine ikke tale om en officiel tilbagekaldelse fra transportmyndighederne, og Volkswagen vil derfor reklamere for reparationen med rabatkuponer til mindre services.

Det skulle efter sigende dog ikke være muligt at fikse en fejl, hvor touch-kontrollen til at justere lydniveau og klimaanlæg ikke lyser om natten, hvilket praktisk talt gør den ubrugelig. Det skyldes, at det enten er teknisk umuligt eller for dyrt, skriver Frankfurter Allgemeine.

Ifølge mediets oplysninger informeres kunder per brev i løbet af et par dage.

I midten af maj 2020 måtte Volkswagen stoppe for leveringer af Golf 8 på grund af en softwarefejl i den nødopkaldsfunktion, som automatisk ringer alarmcentralen op ved en alvorlig ulykke. Volkswagen rettede fejlen og kunne levere de nye biler tilbage til kunderne i løbet af et par uger.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bortset fra, at touch-knapper under kørsel burde forbydes ved lov, så må man vel levere HELE BILEN TILBAGE, hvis knapperne bliver usynlige i mørke. Sjældent har jeg hørt noget så latterligt.

  • 19
  • 6

Det kan VW da lige rette ved det normale serviceeftersyn, så kan Golfejerne selv betale de 5 timer det tager at finde hoved og hale i tysk udtænkt soft-ware programmeret i Langbortistan

  • 7
  • 1

Et bilsalg hos et tysk bilmærke kan vare lidt længere end hos de fleste andre, da valgmuligheder af flueben kan være alenlang.

Kan man fravælge infotainmentsystemet i en Golf8?

  • 6
  • 1

Sjældent har jeg hørt noget så latterligt.

Kommentar til Thomas Jørgensen #1. Forstår ikke dit indlæg? Hvorfor er det LATTERLIGT ?? Bilejeren finder det ikke latterligt. VW finder det helt sikkert IKKE latterligt. Jeg synes heller ikke at det er latterligt. --- Men det som jeg synes er irriterende er at: Arbejdet med at få adgang til instrumenterne bag ved instrumentbrædtet i en bil tager flere timer for demontage + genmontage.

  • 6
  • 1

Normalt har en producent 3 forsøg på at rette en fejl på et leveret produkt. Jeg har selv brugt bestemmelsen. Det bør en Golfkøber også kunne, efter at VW har haft 3 forsøg til at rette fejlen med manglende lys i touch kontrollen bør de levere bilen tilbage, og kræve hele købesummen refunderet. Det kunne (måske på sigt) afholde dem fra at sælge produkter som ikke holder det lovede.

  • 4
  • 0
4: forstår ikke dit indlæg?

Det er latterligt at man ikke vil rette op på en bil, hvor man i mørke ikke kan betjene klimaanlægget, fordi knapperne pludselige bliver usynlige pga en defekt i "infotainmentsystemet". At man er så arrogant, at man er ligeglad med det.

  • 3
  • 0

At man er så arrogant, at man er ligeglad med det.

Kommentar til Thomas Jørgensen # 6. Tror at problemet ligger i et teknisk problem som er svært at udbedre. Arrogance er nok ikke det rigtige ord. Jeg tror at VW gerne ville løse problemet - hvis det var muligt eller overkommeligt. En moderne bil har en overflod af elektroniske funktioner. Desværre medfører det også en overflod af mulige fejlkilder. Jeg misunder egentlig ikke bilproducenterne. Lille årsag - stor udgift. Mange biler - kæmpe udgift.

  • 0
  • 2
7 Flemming: Tror at problemet ligger i et teknisk problem som er svært at udbedre.

Ja, det forstår jeg egentlig godt. Hver eneste gang jeg selv laver alvorlige fejl, er det også urimeligt dyrt og næsten uoverkommeligt for mig at rette op på det. Så, pyt. :)

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten