Volkswagen: Her er afløseren for den legendariske spare-Lupo
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Volkswagen: Her er afløseren for den legendariske spare-Lupo

Illustration: VW Volkswagen

Den tyske bilproducent Volkswagen tager det miljøvenlige håndklæde op efter fire års pause, siden den i 2005 opgav produktionen af VW Lupo 3L, der herhjemme næsten fik kultagtig status.

VW introducerer til december en Golf Bluemotion dieselbil, som har 103 hestekræfter og kører 26,3 km/l, og i januar kommer Polo Bluemotion, som har 74 hk og som kan køre 33 km pr. liter diesel.

VW vil på det internationale motorshow i Frankfurt om tre uger også præsentere en Passat Bluemotion, der triller 22,7 km/l, men den kommer i første omgang ikke til det danske marked.

Ifølge VW er kunderne nu klar til at investere i miljøvenlige biler. Det var ikke tilfældet for spare-Lupo'en, som blev et hit herhjemme på grund af særligt gunstige afgiftsforhold.

»Forbrugerne er klar til at købe brændstoføkonomiske biler. Det er tidens mantra. Men vores holdning er også, at vi skal være førende på de grønne modeller. Vi agter langsomt at udfase de konventionelle biler,« siger pressechef Søs Righolt Ilum.

Der er særligt følgende teknologier i Bluemotion-bilerne, som sikrer det lave brændstofforbrug:

  • Start-stop teknologi, der standser motoren, når bilen holder stille, f.eks. for rødt lys
  • Rekuperation sørger for, at den energi, der frigives, når bilen bremser, bliver genanvendt til bilens elektriske systemer
  • Længere udveksling i de højere gear sænker motorens omdrejningstal
  • En undervognssænkning hjælper med til at reducere luftmodstanden
  • Dæk er optimerede i forhold til rullemodstand
  • Fælgene er af letvægtstypen

Sammenlignet med en konventionel Polo TDI med samme antal hestekræfter vil den nye Blue-motion-udgave udlede 20 procent mindre CO2. Topfarten er 173 km/t, og bilen kan med sin 45 liters tank teoretisk set køre 1.363 km. Golfen kan give den gas med 190 km/t på Autobahn.

Prisen på de nye modeller er endnu ikke oplyst.

Volkswagen planlægger også at gå på markedet i 2011 med en ny minibil, VW Up, som bliver arvtageren til Lupo'en og den nuværende Fox. Denne bil bliver også lanceret i en særlig grøn udgave.

Volkswagen kigger ifølge pressechefen også på elbiler, men på den front holder bilkoncernen kortene tæt til kroppen.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er ideen i at smide en bil på markedet som stadig "kun" kører 33 pr liter... fuldstændig som den "gamle" LUPO? Kan det laste mere, har den mindre udslip?
Desuden har man i flere år kunnet få en Peugeot 206 SW som når 23 på literen, uden at stoppe motoren, har hængertræk, uden specialhjul, med al det ekstraudstyr man normalt ser i en moderne bil(el dit og dat og air con), og sidst men ikke mindst, som stationcar... så der er plads til både børn, hund osv. Og hvorfor skulle jeg accelere hurtigt og have høj tophastighed? der giver blot fartbøder og uopmærksomhed, samt øget slid på bremser, ophæng, dæk osv. Tag dog ikke fejl.... jeg elsker fart og spænding - syntes dog bare ikke det skal udøves for meget på de offentlig veje :o)

  • 0
  • 0

overskriften siger 33 km/l benzin, men artiklen siger 33 km/l diesel. Så hvad er rigtigt? Hvis det er bezin så er det da en rigtig god nyhed men ellers er det vel blot en Lupo der er redesignet?

  • 0
  • 0

Tror det er diesel igen. Der skal godt nok en del til at få en benzinbil op på siden af en diesel. Men de kan jo selvfølgelig ha fundet på noget nyt. Men jeg tvivler, for da jeg googlede pågældende bil, fandt jeg følgende:
>> http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?s... <<

Som godt nok er fra 2007, men det er stadig en VW, diesel, blue motion og en passat. "Den gang" kunne de godt nok "kun" prale af ca 20 på literen. Men det er da stadig flot af en stationcar. Og så vidt jeg en del bedre end mange andre stationcars på markedet. Men til knap 370.000 kr. Så ville jeg da nok heller kigge lidt på en Subaru forrester til 390.000 - som kørt pænt skulle kunne klare 19 på literen uden de store problemer :o) Og den er vel og mærke kendt for at være mindst... om end ikke bedre kvalitet end VW.

  • 0
  • 0

Thorbjørn Anker Hansen:

Hvad er ideen i at smide en bil på markedet som stadig "kun" kører 33 pr liter... fuldstændig som den "gamle" LUPO?

Fordi den nye er en Polo!
(Altså større)

  • 0
  • 0

Bluemotion har været brugt i nogle år hos VW og i Top Gear havde Richard Hammond's Polo Bluemotion en 1,4 liters TDI-motor.

  • 0
  • 0

Lupo -> Polo -> Golf. Ok så man får lidt cm hist of pist. Det er jo nok ejerafgifterne som kommer til at blive interessante. Så vidt jeg husker kostede lupo'en 80kr halvårligt... mens en peugeot 206 koster ca 800. Og min gamle Peugeot 205 koster ca 1600. Det er jo også en forskel som er til at føle på. Men ikke umiddelbart afgørende.
Nogen der har hørt om den historie, hvor en gut fik en gammel Golf 2 til at kører over 60 på literen ved hjælp af en eller anden snedig hjemmebikset løsning. han har tidligere skrevet lidt på denne hjemmeside(noget med benzin i en dieselmotor). Men det var noget med at VW ikke var så glade for han eksperimenter.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg har forstået, blev Lupo 3L ingen stor succes, bortset fra det mikroskobiske Danske marked, hvor den fik særligt lempelige vilkår.

Den var simpelthen for dyr, i forhold til brændstofbesparelsen på de "normale" bilmarkeder.

Det var den egentlig også for de fleste på det Danske marked, men lidt miljøbevidsthed kombineret med den psykologiske virkning af en afgiftslempelse, har heldigvis en vis virkning.

  • 0
  • 0

Nej, som anført andetsteds - en Polo - som er en del større faktisk. En Lupo HAR ikke meget bagagerum - det ER en pendlerbil, men det er den så også fin til.
Der er faktisk stadig gang i Lupoerne - der er tidligere SMC mekanikere der er brudt ud og startet egne værksteder baseret alene på Lupo 3L og Audi A2 3L - begge importeres fra Tyskland.
Med nuværende teknologi og uden at blande drivmetoder tror jeg ikke man når ret meget videre hvis bilen også skal have en ordentlig brugsværdi og skulle kunne køres bare nogenlunde normalt i trafikken.
Så nu ved jeg hvordan jeg kommer videre når min nuværende Lupo 3L ikke kan mere. Foreløbig er vi tæt på de første 180.000 km :-)

  • 0
  • 0

Hvad er ideen i at smide en bil på markedet som stadig "kun" kører 33 pr liter... fuldstændig som den "gamle" LUPO? Kan det laste mere, har den mindre udslip?

Jeg ser da meget idé i det -
33 km/l er stadigt ca. 50% længere på literen end de fleste andre serieproducerede øko-biler.
At Audi A2 3L og Lupo 3L´s succes blev så begrænset internationalt, tror jeg hænger sammen med dårlig timing. Der var ikke samme fokus på global opvarmning som i dag.
I et forsøg på at spå om fremtiden vil jeg påstå, at vi må forvente, at priserne på diesel og olie nødvendigvis må gå op ad og med disse interessen for øko-biler.

  • 0
  • 0

Jeg kører en 15 år gammelt vw passat stationcar, 1.9tdi. Ved fornuftig kørsel klarer jeg 20km/ltr.(dokumenteret). Vi løser ingen problemer med at "opfinde" biler som kan klare mere med mindre så længe vi ikke er villige til at lette speederfoden! ved fornuftig kørsel kan en Lupo 3-L også klare 40km/ltr. (også dokumenteret) Det er altså ikke bilen som er afgørende, det er klart chauføren!

  • 0
  • 0

Michael Eriksen:

Den mekaniker har fast arbejde, Lupoen er bundupålidelig og reservedele koster en formue. Du er forhåbentlig ikke imponeret over en motor kan gå 180.000 km? Min Toyota har rundet 280.000 men jeg vil blive skuffet hvis den ikke går mindst 100.000 mere. Uden andet end elementær vedligehold.

Michael Eriksen!
Du fremture endnu engang med din antipati mod VW Lupo 3L!
- Mindst én gang tidliger har jeg, for dig og andre, beskrevet en tur, i en Lupo 3L, fra Kbh. til Grækenland - retur, med en afstikker rundt i DK, som, på udvejen, kostede ét værkstedsbesøg (og én overnatning i Kroatien - billigt), intet andet.

HELE turen, incl motorvejs- og bjergkørsel; gennemsnit på 32,2 km/l!

  • Du, Michael Eriksen, er til at blive sur over, med din negative forudindtagethed! :-(
  • 0
  • 0

Jeg kører en 15 år gammelt vw passat stationcar, 1.9tdi. Ved fornuftig kørsel klarer jeg 20km/ltr.(dokumenteret). Vi løser ingen problemer med at "opfinde" biler som kan klare mere med mindre så længe vi ikke er villige til at lette speederfoden! ved fornuftig kørsel kan en Lupo 3-L også klare 40km/ltr. (også dokumenteret) Det er altså ikke bilen som er afgørende, det er klart chauføren!

Hvor er dokumentationen?

  • 0
  • 0

Hvad er ideen i at smide en bil på markedet som stadig "kun" kører 33 pr liter... fuldstændig som den "gamle" LUPO? Kan det laste mere, har den mindre udslip?
Desuden har man i flere år kunnet få en Peugeot 206 SW ...

Det er en Peugeot?

  • 0
  • 0

Lupoen kom på markedet fordi VWs chef ville bevise, at de kunne. Og de havde dengang råd til det. Den blev ikke bygget for som model at betale sig selv. VW skulle ikke leve af den, men reklameværdien var høj, og fabrikken indhentede masser af erfaring om, hvordan sådan en bil skulle og ikke skulle fremstilles. 2. generation kommer så altså nu. Så vidt jeg kan se, er der ikke nær så meget højteknologi i. Borte er automatgearet og formentlig også størsteparten af de eksotiske letvægtsmaterialer.
Men man bruger altså nu erfaringerne til at lave 2. generation.
Praksis viser også, at hvis en Lupo 3L skal være pålidelig og rimelig i drift skal man holde sig langt væk fra SMC.

Jeg kører med begejstring i min anden Lupo 3L. Den første blev nakket af en firehjulstrækker sidste år.

  • 0
  • 0

VW havde mange problemer med at få deres LUPO til at give den TOTAL - økonomi, som kunderne blev stillet i udsigt.
Der var problemer med forhjulslejerne, der var for små og ikke kunne holde.
Ligeledes er der store problemer med at holde justeringen af motor - drivlinie -styringen. En justering, der har vist sig at være behov for langt hyppigere end forventet for at få LUPOen til at køre optimalt.
VW - SMC valgte at beregne sig så høj en pris for disse justeringer, at stort set hele besparelsen på brændstoffet blev brugt hertil.
Altså var der stort set ingen besparelse ved at benytte en LUPO.

AUDI A 2, 3L er en langt bedre bil med en høj driftsmæssig pålidelighed samt bedre TOTALøkonomi. En fantastisk bil med gode køreegenskaber og stor anvendelighed.

Jeg håber, at man ved relancering af 3 L - modeller indarbejder det bedste fra de tidligere erfaringer - og således fremkommer med et køretøj, der i realiteten er med en bedre TOTALøkonomi -- og ikke kun fremstår sådan i salgsmaterialet ..

Jeg vil egentlig gerne vide, hvorfor der IKKE er indbygget et godt gammeldags "FRILØB" i de moderne "sparebiler". Når der køres økonomiløb, betjener de bedste bilister sig af det lille trick at afbryde forbindelsen imellem motor og hjul, når dette overhovedet er muligt. Enten ved udkobling eller ved frigear. Adskillige biler havde dette friløb indbygget i halvtredserne og tresserne (Saab, Rover, m-v-) og man nedsatte derved brændstofforbruget betragteligt.

Med et moderne friløb kunne man også slukke motoren ligesom ved stop for rødt lys o.l. Der er jo ikke (?? ) sikkerhedsproblemer herved, da såvel styrefunktion som bremseforstærker kan drives elektrisk..??

Jer ser frem til en rigtig "sparegris" på markedet.

Otto Dittmann

  • 0
  • 0

Jeg vil egentlig gerne vide, hvorfor der IKKE er indbygget et godt gammeldags "FRILØB" i de moderne "sparebiler".

3L bilerne har indbygget friløb. Når motoren ikke trækker kobles ud. Røres let ved bremsen kobles ind igen, så moteren bremser. Ved kørsel i bjerge er man nødt til at skifte til manuelt skift, så man kan køre samme gear ned som op.
Har en Audi A2 3L og det første jeg hæftede mig ved, var vor ofte bilen trillede - men det gør alle andre biler med automatgear også.

  • 0
  • 0

I det tyske motorblad Autobild # 24 af 10. Juni 2009, et billede og omtale af den nye VW Lupo der kommer på gaden i 2010. Den kommer i både Seat og Skoda. Lupoén kommer i første omgang i en 3 cylindret benziner. I 2011 kommer den i en TSI (85Hk) og en 1,2 ltr. diesel (75) Hk der skal køre 100 km. på 3 liter.
Derudover har VW planer om en "Smart" lignende bil på samme basis som Lupoén der skal kunne køre 100 km. på 2,4 ltr. diesel.

  • 0
  • 0