Voldsomt styrt med svensk postfly efterlod et 15 meter dybt hul

Voldsomt styrt med svensk postfly efterlod et 15 meter dybt hul

Det svenske postfly af typen CRJ-200, der styrtede på grænsen til Norge, faldt 21.000 fod på et minut. Tidligere fly har haft knas med is på vingernes forkant.

To piloter om bord på postflyet MSN 7010 af typen CRJ-200 fra Bombardier døde øjeblikkeligt, da de fløj ind i et fjeldområde klokken 00.20 i nat.

Styrtet skete ved Sarek Nationalpark i Sverige på grænsen til Norge, og af uforklarlige årsager styrtede flyet - fra selskabet West Atlantic - pludselig med hele 21.000 fod i minuttet, skriver Tekniske Ukeblad.

Til sammenligning falder en faldskærmsudspringer med omkring 6.000 fod i minuttet, når man springer faldskærm.

Udsendte mayday

De to piloter - kaptajnen, en 42-årig spanier, og styrmanden, en 34-årig franskmand - nåede at udsende et mayday, inden flyet, ifølge svensk radar, tog et svagt højresving og styrtede i jorden med næsen først. Det efterlod et 15 meter dybt hul med en bredde på 20 meter. Noget er tydeligvis gået helt galt i luften, lyder det fra flyredningsleder ved Sjöfartsverket Anders Lännholm til Aftonbladet.

Flightradar24 viser et fald fra 33.000 fod til 11.725 fod på 60 sekunder.

»Selv hvis motorerne var stoppet, havde flyet kunnet svæve ret langt. Det her er sket utrolig hurtigt. Nu må udredningen vise, hvad der er årsag til ulykken, men det er tydeligt, at de ikke kunne gøre noget. Desværre gik et eller andet tydeligvis ad helvede til,« siger han.

Is på vinger har givet problemer før

CRJ-200 er udstyret med to motorer af typen General Electric CF34-3B1 og fløj første gang i 1991. Flyet gik dengang under betegnelsen CL-600-serien. Flyet er ikke længere i produktion, men har tidligere haft problemer i vinterforhold. Mellem 2002 og 2008 har der været seks styrt med flytypen, skriver Tekniske Ukeblad.

SAS har haft problem med samme fly

Et danskregistreret CRJ200 fra Cimber Air, som fløj fra SAS, var også nær ved at havarere under takeoff fra Oslo Lufthavn 31. januar 2008. Dengang krængede flyet pludselig 40 grader til siden, men det automatiske system fik rettet flyet op igen. Årsagen var, at piloterne havde glemt at tænde for opvarmningen af vingernes forkanter. Det har flere gange vist sig, at flyet er særlig følsomt over for is på vingernes forkanter.

Kommentarer (49)

........er mindst 18 fly havareret med meget få overlevende, hvilket skal sammenlignes med 13 havarier med Dash 8 fra samme firma hvor der er tale om meget få dræbte.
En tankevækkende forskel

  • 1
  • 6

Var de fleste af havarierne med Dash 8 ikke pga. fejl på understellet?

Det er jo ikke umiddelbart sammenligneligt med de flame out, icing og generelt bad weather conditions der ofte tales om for CRJ-200.

  • 11
  • 0

Kan det virkelig passe?

15 meter dybt lyder da helt ekstremt.

Det lyder som en voldsom eksplosion, men alligevel 15 meter?

Jeg bor i Grønland. Her sprænges meget ifbm. byggeri, men jeg har aldrig oplevet eller hørt at man kan sprænger så meget væk på en enkelt gang.

  • 10
  • 2