

Hvis Danmark skal nå at reducere CO2-emission med 70 procent i 2030, så kommer det til at koste på samfundsøkonomien. Men spørgsmålet er, hvor meget og hvordan investeringerne bedst udmøntes.
I en ny rapport med udgangspunkt i IDA’s Klimasvar, der giver en plan for hvordan Danmark når regeringens 70 procents-målsætning i 2030 på energi- og transportområdet, har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) regnet på beskæftigelseseffekterne af Klimasvaret.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Næppe ret meget, og da det meste er pap må det forudsættes genanvendt.Hvad ville CO2 besvarelsen være hvis der f.eks. var krav om at emballage ikke måtte være større end hvad vare fyldte + 10 %?
Meget emballage er dog kun med for at give et udtryk for kvalitet, og for at øge forbrugeresn følelseafat have købt et værdifuldt produkt, så producenten kan tage flere penge for det.
Spørgsmål, hvad er forskellen hvis du som forbruger bruger pengene på en masse emballage og et stykke elektronik eller bruger pengene på to stykker elektronik.
Det kan godt være du bliver snydt, men jeg tror at det er bedre for miljøet at du bliver snydt ;-)
Hvor meget CO2 ville man kunne spare hvis der vær krav om hvor medget ekstra emballage der måtte være rund omkring en vare (ud over der som er strengt nødvendigt)? Kigger man på mange at de vare som vi alm. forbruger køber, så er der snart mere emballage end der er vare. Hvad ville CO2 besvarelsen være hvis der f.eks. var krav om at emballage ikke måtte være større end hvad vare fyldte + 10 %?
vismanden over dem alle - Bjørn Lomborg:
Etiam dii contra stultitiam frustra luctantur
Afgift på flyrejser fremhæves tit som noget grønt. Men hør så hvor store problemer det giver, når vi reelt skærer ned på flyrejserne.
vismanden over dem alle - Bjørn Lomborg:
Yeah, amazing to finally see and touch the book I've worked on for so long. It looks great!
Can't wait? You can read a PDF of the first 25 pages here: https://bit.ly/2VaX5Ic
And if you haven't already, you can pre-order the book from all major retailers here: https://bit.ly/3dqvd9b
(Bare en test, spændt på om jeg også bliver smidt ud her)
Det har lidt sin egen logik.
De store politisk planlagte investeringer vil i mange tilfælde ramme ved side af og ikke være optimale.
CO2 afgiften derimod vil betyde at 3½ million danskere reagerer på denne og ændrer deres forbrugsmønster. Det er der så en masse investorer, som ser en businesscase i og laver investeringer.
Forskellen er den at businesscasen i de politiske investeringer er at få snablen ned i de offentlige kasser, mens CO2 afgiften giver en businesscases der går ud på at skabe profittable løsninger.
Bemærk at INGEN af de to scenarier giver business cases, der direkte går på at reducere CO2. CO2 afgiften gør blot at CO2 reducenrende investeringer fremover bliver mere profitable.