Vis mig dit kontor (9): Datalogen med de sumobrydende robotter og hvidløgspresseren
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vis mig dit kontor (9): Datalogen med de sumobrydende robotter og hvidløgspresseren

Ole Caprani underviser i indlejrede systemer i robotter. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

Ole Caprani er omgivet af Lego og teknologi til daglig, men hans yndlingsting på kontoret er alligevel en… hvidløgspresser!

Når man ser den, forstår man ham godt.

»Jeg underviste to piger, som sad og skilte harddiske ad, men så fandt den ene den her hvidløgspresser og klædte den ud som en dukke. Den er helt vidunderlig i udtrykket, og heldigvis fik jeg lokket den ud af hende,« siger han.

Hvidløgspresseren med det store næb er Oles yndlingsnips. Den er skabt af en pige i 2. klasse, som også er kunstneren bag tegningen i baggrunden. Illustration: Peter Hoffmann, AU

Ole Caprani er lektor på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet, hvor blev ansat i 1982. Siden 1998 har han kørt sit kursus i indlejrede systemer, dvs. at integrere computerprogrammering i alle former for Lego-modeller for at give dem ’liv’.

»Det kan lyde fjollet, at kandidatstuderende sidder og bygger Lego, men det er så nemt at bygge om, når man skal ændre på noget,« understreger han.

Foruden de studerende på universitetet får han masser af folkeskole- og gymnasieklasser forbi, som ’går til robot’ hos den entusiastiske lektor, og han elsker helt tydeligt at opmuntre de unge til at bruge fantasien og færdes hjemmevant i robotverdenen.

Læs også: Anmelder: Legos nye legetøj kan hjælpe naturvidenskab i de små klasser

På selve kontoret er det småt med legetøj, ud over et par kasser med gamle robotter. Her har han alle sine bøger og papirer, men enkelte nips er der dog blevet plads til, bl.a. føromtalte hvidløgspresser, som blev til i netop et kursus for folkeskoleelever.

»Jeg kørte et projekt med 2. klasser, der hed ’opfind dit eget legetøj’. Vi havde kasser med gammelt legetøj og kasser med elektronikskrot, og så fik de noget gaffertape og værktøj,« fortæller Ole Caprani.

Det handler om at bruge sin fantasi, når man skal være robotbygger. Illustration: Peter Hoffmann, AU

En anden yndlingsting er en trold med en stor orange fod, som ligeledes er blevet til i et kunstnerisk øjeblik hos en elev.

»Nogle af kombinationerne var ret sjove, selv om der ikke lige er indlejret elektronik i disse. Men at samle og skille ting ad skaber også gode idéer. Det er historiefortællingen, der er med til at få dem videre, og den her er jo sjov,« siger han.

På trods af de mange år med samme fag er der intet, der indikerer, at Ole Caprani skulle være træt af det. Men hvorfor skulle han dog også det, når han hvert år bruger hele foråret på at programmere Lego Mindstorms sammen med 80-90 studerende?

Drømmejob? Det tror jeg nok lige. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet
Til OL i robot skal robotterne kunne sortere affald på genbrugsstationen. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

Det foregår i hans Lego Lab, hvor der lige nu er fokus på OL i robotbyggeri, World Robot Olympiad. Det er en konkurrence for folkeskole- og gymasieelever fra hele verden, og Ole Caprani har en ganske særlig rolle.

Sammen med en russisk kollega er han den, der udarbejder konkurrencematerialet, som de 50.000-60.000 unge robotbyggere fra hele verden skal holde sig til.

I år er temaet ’genbrug’, og opgaven lyder på at bygge en robot, der kan hente sorteret affald, køre det på genbrugspladsen og hælde det i de rigtige kasser. Finalen foregår i Delhi i Indien i slutningen af november

Læs også: STOR amerikansk robotkonkurrence kommer til Danmark

En robotstøvsuger skal tænkes som et menneske

Til oktober skal danske gymnasieelever dyste om en billet til finalen, og Ole Caprani sidder lige nu og bygger løs i sit lab for at have noget at vise frem i undervisningen forud for konkurrencen.

Sumobryderne ligner biler, som skal kunne puffe hinanden ud af ringen. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

OL er imidlertid ikke den eneste konkurrence, for han har også elever, der bygger adfærdsbaserede robotter til en dansk konkurrence for de gymnasieelever, der vil holde det lidt mere 'low key' end det større og mere tidskrævende OL. Her bliver der bygget sumo-brydere på livet løs.

»Det handler om at lære de studerende at se på maskiner som biologiske væsner og ikke bare som apparater,« fortæller Ole Caprani og forklarer videre:

»Når jeg spørger mine studerende, hvad man skal være mest opmærksom på ved en robotstøvsuger, tror de, at det er at gøre rent uden at vikle sig ind i ledningerne. Men nej, det vigtigste er, at den overlever og kan finde tilbage til opladeren, når den er ved at løbe tør for strøm. Ellers er alt andet underordnet.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten