Vis mig dit kontor (1): Astrofysikeren, der vil gå i fængsel for sine papirstakke

Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard elsker sine stakke, som han skam har system i. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

I 30 år har astrofysiker Jørgen Christensen-Dalsgaard huseret på Aarhus Universitets Institut for Fysik og Astronomi.

I alle de år – og lidt til – har hans store interesse været stjerner og exo-planeter – navnligt stjerneskælv, hvor han analyserer bølger på stjerners overflade for på den måde at få viden om stjernernes indre.

Papirbølgerne på hans kontor siger måske også noget om professorens indre – i hvert fald kunne man tro, at han har et papir liggende for hver stjerne, han har observeret på nattehimlen.

»Jeg bruger det hele, faktisk er det kun et par måneder siden, jeg brugte noget helt nede fra bunden,« forsvarer Jørgen Christensen-Dalsgaard sine stabler.

Læs også: Dansk teleskopnetværk skal studere stjerners indre

I bunkerne ligger beregninger fra observationer, manuskriptudkast og udskrifter af vigtige e-mails, og intet ligger tilfældigt. Der er system i bunkerne, som er suppleret med store mængder papirer i arkiver på både kontoret og på gangen, for professorens verden er endnu ikke fuldt digitaliseret.

»Man akkumulerer jo mange ting, og der skal selvfølgelig ryddes op på et tidspunkt. Jeg har lige opdaget tre flyttekasser med papirer på instituttets loft, som jeg skal have kigget igennem,« siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

»Selvfølgelig er det nemmere at søge informationer digitalt, men det er altså nemmere at rette i tekster med en rød blyant på et stykke papir,« understreger han om stakkene, som rent faktisk blev landskendte for nogle år siden.

»Det var engang, hvor universitetets arbejdsmiljøudvalg fik den fuldstændigt åndssvage idé, at rengøringspersonalet skulle kunne gøre skrivebordet rent hver morgen, så derfor skulle vi rydde det hver aften. Det brokkede jeg mig over og sagde, at jeg ville have mit skrivebord, som jeg ønskede, og det var et princip, jeg ville gå i fængsel for,« understreger han med en tone, der indikerer, at han skam ikke spøgte.

Det er kun et par måneder siden, Jørgen Christensen-Dalsgaard brugte noget helt nede fra bunden af en af sine stabler. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

Læs også: Kortlægning af Jordens magnetfelt er Danmarks bedste forskningsresultat

»Jeg kan godt selv tørre støv af«

Universitetsavisen valgte at bringe en historie om professorens oprør mod rengøringsprincipperne, den gik videre til TV2 Øst, som bragte et indslag om sagen – og det gjorde TV-Avisen også senere.

»Det var historien om den stædige forsker, som ikke ville bøje sig for arbejdsmiljøudvalgets diktat, men sådan kan man ikke behandle forskere. Jeg kan godt selv finde ud af at tørre støv af her,« siger han og understreger, at han på ingen måde føler sig allergitruet inde i sin 'hule’.

Yndlingstingene på kontoret er hans kaffemaskine og kaffekop. Koppen, som bliver brugt til hverdag, står der SOHO på, hvilket er navnet på en satellit, der blev opsendt for 20 år siden for at observere Solen.

»Koppen er nok lige så gammel, men SOHO har været vigtig for min forskning, og jeg har fået koppen af en samarbejdspartner i Stanford. Den har et lille skår her og der, men det gør ikke noget,« siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

Koppen her hentede Jørgen Christensen-Dalsgaard hjem fra Bajkonur-rumcentret i Kasakhstan, hvor han var ovre for at se Andreas Mogensen blive sendt mod rumstationen 2. september 2015. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

En anden yndlingskop, som ikke bliver brugt så meget, er fra Bajkonur-rumcentret i Kasakhstan, hvor Jørgen Christensen-Dalsgaard var ovre for at se Andreas Mogensen blive sendt mod rumstationen 2. september 2015.

»Det var en fantastisk oplevelse at være så tæt på Soyuz-opsendelsen, så jeg måtte ned i en souvenirbutik i byen og hente en kop,« siger han.

Læs også: Aarhus-astrofysikere i Science: Skævt solsystem udfordrer teorierne

Da Jørgen Christensen-Dalsgaard første gang blev ansat på instituttet for 30 år siden, var det til et kontor på anden sal. For ti år siden rykkede han til femte sal og nyder nu udsigten over bugten.

Jørgen Christensen-Dalsgaards udsigt fra kontoret på femte sal på Aarhus Universitet. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

En flytning er ikke helt nem, når man har et kontor som Jørgen Christensen-Dalsgaard, men faktisk er der tale om en nogenlunde tro kopi af det forrige.

Han tog nemlig billeder af alle bøgerne i reolerne og af bunkerne og fik så en studerende til at hjælpe med at pakke kontoret ned og markere kasserne sirligt, så det var muligt at få det nye kontor til at se ud på nøjagtig samme måde.

Bøgerne handler alle om astrofysik og tilhørende fagområder, og ifølge professoren ser hjemmekontoret ud på samme måde. Masser af bøger og papirer. Favoritbogen hedder ’Asteroseismology’, som han selv skrev i 2010 sammen med en belgisk og engelsk kollega.

SONG-teleskopet på Tenerife sender Jørgen Christensen-Dalsgaard en e-mail hver morgen med resultater af nattens observationer. Illustration: Rasmus Rørbæk, Aarhus Universitet

»Det er en hulefornemmelse, men jeg har da også siddet på andre kontorer som led i forskningsprojekter, hvor kontoret har været helt tomt. Det er dog som regel lykkedes mig at få gang i en lille stak i løbet af et par uger,« siger han.