Virksomheder holder øje med millioner af menneskers følelser i realtid
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Virksomheder holder øje med millioner af menneskers følelser i realtid

Illustration: MI Grafik/Nanna Skytte

Forestil dig, at du er direktør i en stor virksomhed. Og forestil dig, at du kan følge med i, hvad befolkningen synes om din virksomhed i realtid på let overskuelige grafer på din smartphone.

Sådan en løsning kan man bestille for 30.000 kroner årligt hos det danske medieovervågningsselskab Infomedia. Social listening, kalder de det.

Løsningen fungerer blandt andet ved hjælp af såkaldt sentiment analysis – kunstigt intelligent tekstanalyse – og millioner af reaktioner, der er lige til at plukke på eksempelvis Facebook, Instagram og Twitter: posts, emojis, delinger og kommentarer.

Folkehavet på de sociale medier har udviklet sig til »verdens største fokusgruppe«, som Simon Ernst-­Sunde, Head of Solutions hos Infomedia, udtrykker det.

»Alle kaster sig skrigende over det«

Fænomenet kaldes social big data, og ordet social fortæller, at mange af dataene kommer fra de sociale medier.

»Alle kaster sig skrigende over det,« siger Per Østergaard Jacobsen, der har skrevet 12 bøger om marketing og data og driver virksomheden Efficiens, som rådgiver om Custo­mer Relationship Management (CRM) og big data.

»Det er en massebevægelse,« siger han og uddyber:

»De fleste virksomheder oplever, at de ikke længere kan navigere ordentligt uden at have den her forbrugerindsigt.«

Også forskerne er glade for de mange nye data. Inden for de seneste par år er der åbnet to nye forskningscentre i København, der arbejder med social big data. Det ene er Center for Business Data Analytics på Copenhagen Business School, det andet Copenhagen Centre for Social Data Science (Sodas) på Københavns Universitet.

Samfundsvidenskaben har i mange år savnet gode data på sociale relationer. Og det har vi fået et fuldstændig nyt indblik i med de sociale dataplatformeDavid Dreyer Lassen, centerleder, Copenhagen Centre for Social Data Science, KU

Her fortæller centerleder David Dreyer Lassen, at anvendelsen af social big data for alvor har taget fart inden for de seneste år. Og Simon Ernst-Sunde bekræfter også en kraftigt voksende efterspørgsel. 

Fra ‘teenage-sex’ til allemandseje

For få år siden var big data ellers dyrt og utilgængeligt for de fleste. Og i reklame-verdenen har man i årevis haft talemåden »big data er ligesom teenage-sex. Alle taler om det, men der er ikke rigtigt nogen, der ved, hvordan man gør det.«

Men dét har altså ændret sig: Aldrig har det været nemmere at samle og analysere adfærdsdata – takket være boomet på de sociale medier og alverdens nye redskaber.

Dataene gør det også nemmere end nogensinde at styre, hvem der skal se hvad, fortæller Rasmus Møller Nielsen, direktør i Komfo, der leverer software og service inden for sociale medier i over 50 lande.

Artiklen fortsætter under grafikken

Illustration: MI Grafik/Nanna Skytte

»Der ligger ekstremt mange muligheder i at målrette indhold på Facebook til mennesker, som har en bestemt interesse og en dialog inden for et bestemt emne,« siger han.

Et berømt eksempel er det engelske databureau Cambridge Analytica, der hjalp Donald Trump til magten i USA. Bureauet arbejdede under valgkampen med at versionere Trump-budskaber til udvalgte segmenter i befolkningen baseret på ekstreme mængder af Facebook­data.

»Stort set hver eneste besked, Trump sendte ud, var data-drevet,« sagde direktør Alexander Nix til tyske Das Magazin i december sidste år.

Den slags metoder er blevet business as usual for mange virksomheder, siger Rasmus Møller Nielsen fra Komfo.

Guf for ejendomsmæglere

Per Østergaard Jacobsen nævner ejendomsmæglere som eksempel.

»Du kan bruge informationer fra sociale medier til at identificere de rigtige købere i forhold til deres behov og holdninger. Det betyder for eksempel, at du kan få en lejlighed solgt inden for syv dage, selv om du kun eksponerer den for syv mennesker. Det norske ejendomsmæglermarked har set en klar reduktion i liggetiden på boliger på grund af data fra de sociale medier,« fortæller han.

Og dét betyder penge i lommerne på SoMe-giganterne. Analysehuset eMarketer forventer, at Facebook vil runde 36 milliarder dollars i reklameindtægter i 2016 – 35 procent mere end sidste år. Og Rasmus Møller Nielsen fortæller:

»Væksten i social media advertising er en meget god indikator for, hvor meget man også anvender de her data kommercielt. Du bruger kun gode penge på social media advertising, hvis du forstår at anvende de her data.«

»Og oven i det betaler man sådan nogle som os for at behandle dem,« siger han.

Partier og forskere er også med

De politiske partier er også i gang, fortæller flere af Ingeniørens kilder.

»Enten gør de det selv, eller også køber de bureauer, der gør det. Mange af de store danske konsulentvirksomheder opruster inden for det her: Deloitte, Damvad og så videre,« siger David Dreyer Lassen fra Sodas.

Han fortæller, at det særligt er granulariteten, der gør dataene interessante: Du kan i stor detalje­grad følge med i folks adfærd, reaktioner og holdninger. Og dét har forskerne altså også taget imod med kyshånd.

»Samfundsvidenskaben har i mange år savnet gode data på sociale relationer. Og det har vi fået et fuldstændig nyt indblik i med de sociale dataplatforme,« siger David Dreyer Lassen.

Han understreger dog, at det ikke kun er data fra sociale medier, forskerne beskæftiger sig med. På Sodas bruger de også GPS- og Bluetooth-data fra smartphones.

Og alle data kan i øvrigt samkøres med mange andre data. For eksempel kombinerer Infomedia data fra sociale medier med fintmasket monitorering af de traditionelle medier.

Det kan hurtigt blive komplekst, men behøver ikke være det, fortæller David Dreyer Lassen:

»Der findes gratis programmer, som gør, at man selv kan scrape data. Hvis man har en netforbindelse og kan noget Python (et programmeringssprog, red.), så er man nået langt. Nogle gange skal man have ekstraordinært meget computerkraft. Men den slags kan man få hos Amazon, Microsoft og så videre. Og hvis man får struktureret sine data, er det ikke nødvendigt,« siger han.

Der findes adskillige programmer til formålet – og mange af dem er gratis. David Dreyer Lassen nævner for eksempel statistikprogrammet R, og på CBS-centret er blandt andet software-systemet Sodato populært.

Infomedia bruger blandt andet programmerne Talkwalker og Hootsuite, mens Komfo benytter sin egen software.