Virgin-rumfartøj mistede forbindelse til motor og opgav rumtur

Det blev ikke denne gang, at piloterne Dave Mackay og Rick Sturckow drønede op til kanten af rummet i Virgin Galactics rumfartøj VSS Unity.

Efter moderfartøjet SpaceShipTwo slap VSS Unity i 15,2 kilometers højde, tændte rumfartøjet ellers sin motor for at flyve det sidste stykke ud mod rummet, men umiddelbart efter tænding slukkede motoren igen.

Årsagen var en manglende forbindelse mellem fartøjets computer og motoren. Som en sikkerhedsprocedure er motoren indstillet til at slukke, hvis forbindelsen fejler, fortæller Virgin Galactics chef Michael Colglazier i en opdatering på Twitter lørdag.

Læs også: Nu er turister snart velkomne: Virgin flyver bemandet rumfartøj for tredje gang

Testen af VSS Unity var omgærdet af stor spænding, da Virgin Galactic efter 16 års arbejde endelig er nået i sidste fase af sine testflyvninger, før firmaet kan anmode de amerikanske flymyndigheder FAA om lov til at flyve turister til kanten af rummet.

Se VSS Unity lande efter afbrydelse af rumtur.

Fredagens bump på vejen er dog et af de mindre. Værst var et uheld med det daværende fly VSS Enterprise i 2014, hvor piloten Michael Alsbury blev dræbt, mens den anden pilot, Peter Siebold, overlevede med voldsomme kvæstelser.

Læs også: Halerors-manøvre fik Virgin-rumskib til at brække i stykker

Efter fredagens test understregede Virgin-chefen Michael Colglazier, at firmaets rumfartøjer netop er designet til at vende om og lande ved enhver mistanke om problemer:

»Da jeg blev udnævnt til CEO, blev jeg informeret om den måde, vores sikkerhedssystem er bygget på, og systemet er med vilje designet til, at vores piloter når som helst kan glide ned og foretage en sikker landing.«

»I dag fik vi bekræftet det, da vi så, hvordan piloterne bragte Unity tilbage til en billedskøn landing. Jeg er sikker på, at det er denne grad af sikkerhed, som vores kunder ønsker og forventer af os,« lød det i et tweet fra Virgin Galactic.

Emner : Rumfartøjer