Virgin Orbit er klar til første test af flyvende raketplatform
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Virgin Orbit er klar til første test af flyvende raketplatform

Sådan så det ud, da jumbojetten Cosmic Girl i mandags landede i lufthavnen Long Beach i Californien. Ombygningen har foreløbigt gjort flyet 31.750 kilogram lettere. Foto: Virgin Orbit

Satellitopsendelser er en dyr affære, men det private rumfartsfirma Virgin Orbit har udtænkt en løsning, der i hvert fald teoretisk kan gøre det både billigere og lettere:

Man tager en jumbojet Boeing 747-400, der tidligere fløj med passagerer for søsterselskabet Virgin Galactic, og ombygger den til en mobil raketopsendelsesplatform.

Med den rette tilpasning vil flyet (der til sin nye karriere er døbt Cosmic Girl) kunne lette med en mindre rumraket (LauncherOne, der kan rumme små satellitter) under en af sine vinger.

Og i en højde af 10.700 meter frakobler flyet så raketten, der antænder det eksplosive raketbrændstof og fortsætter i en opretgående bane ud i rummet, hvor satellitterne kan frigives i de rette kredsløbsbaner om Jorden.

Klar til testflyvninger

Det er et par år siden, at selskabet – der også arbejder på at lave et rumfly til korte turistture ud i rummet – offentliggjorde den innovative idé.

Læs også: Private rumfirmaer i kapløb om små raketter

Tidligere på ugen kom selskabet så et stort skridt nærmere planen, da den ombyggede jumbojet ankom til Long Beach-lufthavnen i Californien.

Ifølge selskabet har de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration (FAA) netop godkendt Cosmic Girl til testflyvninger, så nu kan man for alvor gå i gang, skriver nyhedssitet Space.com.

31.750 kilogram interiør lettere

I de seneste 16 måneder har Virgin Orbit ombygget flyet på Virgins base i Mojaveørkenen i Californien.

Læs også: Kommerciel rumfart ømmer sig efter rædselsuge

Man har fjernet 31.750 kilogram unødvendig vægt fra det indre af flyet og tilføjet elektriske systemer, der med tiden kan tale sammen med den kommende raket.

Foreløbigt har man kun 'testet' metoden ved hjælp af beregninger af forventet løftekraft og luftmodstand.

Den store udfordring kommer derfor, når man monterer selve platformen og raketten under Cosmic Girl og ser, om beregningerne holder stik med virkeligheden, siger piloten Kelly Latimer, der har en fortid som testpilot hos Nasa.

Leo handler mest om at opnå en høj hastighed, og ikke så meget om højde. Hvorfor så bruge et fly til at sende raketter op med, når det stort set står parkeret på jorden i forhold til Leo? 900 km/t vs 22000 km/t. 10 km vs 200 km. Det virker som en masse ekstra kompleksitet, som man næsten ikke får noget ud af.

  • 2
  • 1