Vippende sluser skal erstatte klapbroer i Holland

Vippende sluser skal erstatte klapbroer i Holland

En hollandsk opfindelse gør det unødvendigt at åbne broer for at lade skibe passere. Fremover sejler de gennem et vippende, overskåret rør, der fungerer som sluse.

Efter utallige gange at have vente på, at broer skulle åbne og lukke sig fik den hollandske ingeniør Carolus Poldervaart nok. Selv havde han kastet sit ‘had’ på en bestemt bro, som han ofte sejlede gennem i skib, men også typisk krydsede i bil og ofte med ventetid.

I første omgang drømte han om et system, hvor sejlskibene blev tippet til den ene side, så masten ikke stak højt op. Men den idé blev ikke godt modtaget blandt sejlere, der var ømme over deres mast og rig. Men så fik Carolus Poldervaart en helt anden idé for et år siden, skriver New Civil Engineer.

Ved at skære et stålrør over på langs og lade det vippe omkring en centeraksel vil det være muligt at sænke sejlskibene ned under broen og op på den anden side. Som i et almindeligt trafiksepareringssystem skal skibene blot sejle ind i hver sin side og vente på deres tur til at blive sænket ned. Og alt imens kan bilerne køre uhindret forbi på broen ovenover.

Rutsjetur på otte meter

I dag er Carolus Poldervaart ansat hos firmaet Royal Haskoning, der er i forhandlinger med den hollandske regering om at installere systemet ved tre broer i landet. Opfindelsen, der bærer navnet The Tilting Lock, også kaldet Katelsluis, gør det muligt at løfte og sænke skibene hele otte meter.

Det sker, ved at det overskårne stålrør vipper 32 grader, hvilket tager tre minutter og 30 sekunder at udføre. Strømforbruget ved denne operation er lige så minimal som en lille lampe, der er tændt i fire timer (0,04 kWh), og derfor er solceller på den midterste del af den tippende suse nok til at holde systemet i gang. Det minimale strømforbrug skyldes, at det kun kræver små kræfter at bevæge slusen i vand, da den opfører sig som en fodbold, der drejer på en vandoverflade.

Store fordele ved at bruge den som almindelig sluse

Ifølge Royal Haskoning kan mellem 15 og 30 større sejlskibe passere gennem slusen hver time. Slusen vil rundt regnet koste op mod en halv milliard kroner, men en beregning viser, at de samfundsøkonomiske fordele er meget store. Brugte man slusen ved den travle bro Haringvlietbrug, ville den betale sig tilbage på 12 år, skriver Royal Haskoning i en pressemeddelelse.

Desuden kan systemet benyttes som en helt almindelig sluse med den fordel, at man ikke skal pumpe vand ind og ud hele tiden. I den vippende suse vil man også hele tiden holde på vandet, så man undgår vandspild i de områder, hvor kanalsystemerne f.eks. er afhængige af regnvand.

Kommentarer (50)

Det er virkelig godt tænkt. Nu sejler jeg ikke, men den ser lidt svæver ud i videoen. Men der er nok tænkt på det.

  • 9
  • 0

Jeg forstår ikke mekanismen.

Det er ret meget vand der fortrænges, så jeg har svært ved at se hvordan det skulle kunne klares med det energiforbrug der beskrives.

Fodbold analogien duer ikke. Den ville kræve at vandet kunne bevæge sig mellem de to kar, men så ville skibene jo ikke blive sænket.

  • 5
  • 6

Er nok nærmere at sammenligne med et pendul - men mener også, energiforbruget virker noget utroværdigt! Vil der ikke opstå en del strømningsbevægelser i vandet, som vil give problemer?

  • 2
  • 0