Vindmøller klarer sig trods faldende oliepriser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vindmøller klarer sig trods faldende oliepriser

Olie spiller en meget lille rolle, når det gælder kraftvarme-produktion i Danmark – og for den sags skyld i resten af verden. Derfor kommer en lav oliepris – 50 dollar eller lavere pr. tønde – ikke til at rokke ved investeringerne i vindkraft eller andre grønne elproduktionsteknologier, vurderer Dong Energy:

»En lav oliepris får ingen betydning for vindmøller og biomasse-kraftværker. Og de kraftværker, vi har i dag, er slet ikke bygget til at anvende olie, og da olien – trods de lave oliepriser, vi ser for tiden – fortsat er en knap ressource globalt set, er det usandsynligt, at nogen vil investere i en sådan teknologiomlægning,« siger strategi- og kommunikationsdirektør Jakob Askou Bøss.

Han tilføjer, at olie udgjorde brændstoffet i ni procent af den europæiske elproduktion i 1990, mens fortrinsvis kul har fortrængt olien til en andel på bare 3 pct. i 2010. IEA forventer, at dette tal vil dale til 1 pct. i 2030.

Heller ikke partner i konsulentfirmaet Ea Energianalyse, civilingeniør Hans Henrik Lindboe vurderer, at de lave oliepriser vil skade udbredelse af vindkraft og solenergi eller den grønne omstilling i Europa:

»Grøn omstilling handler også om andet end penge – nemlig nationale arbejdspladser, forsyningssikkerhed og miljø. Og at vi har en langsigtet politik om grøn omstilling, der er fastlagt i hvert fald frem til 2020,« siger han.

Lindboe peger ligeledes på, at gas- og oliepriserne ikke mere er så tæt bundet til hinanden, og at et olieprisfald derfor ikke mere vil presse gasprisen ned og dermed kunne få selskaberne til at investere i gas­kraftværker i stedet for vindmøller.

I Danmark slår et prisfald ikke fuldt ud igennem hos forbrugerne på grund af relativt høje afgifter på fyringsolie, diesel og benzin.

Benzinslugerne kommer ikke igen

Hvis vi ser på kursen mod en fossilfri dansk energi- og transport­sektor, bliver det igangværede styrtdyk i olieprisen højst et bump på vejen, vurderer analytikere.

Blandt andet vil udrulningen af mere miljøvenlige biler i langt højere grad være bestemt af, hvordan vi tilrettelægger tilskud, skatter og afgifter, end af hvor billig benzinen er, påpeger chefkonsulent Susanne Krawack fra den grønne tænketank Concito:

»Prisspændet til benzin og de teknologier, som skal udfase fossile brændsler, er i forvejen så stort, at der skal store tilskud til, før det er attraktivt for den almindelige forbruger at skifte bilen ud med noget mere miljøvenligt. Det ændrer benzin til ni kroner literen ikke på,« siger hun.

I Energistyrelsens Center for Erhverv ser fuldmægtig Lisa Bjergbakke heller ikke olieprisens fald som en trussel mod den grønne omstilling af transportsektoren frem mod 2050:

»Men hvis prisen bliver ved med at ligge så lavt som nu i en længere årrække, forventer vi, at omstillingen bliver lidt dyrere end ellers,« siger hun.

Udviklingen af nye teknologier, som for eksempel 2. generations bioethanol, kan nemlig komme til at lide under billig benzin. Teknologien er stadig i sin vorden, og de lave oliepriser kan få investorerne til at ryste på hånden:

»Hvis spændet mellem benzinprisen og prisen for 2. generations bioethanol bliver meget stort, kan det forsinke den teknologiske udvikling,« siger Lisa Bjergbakke.

Og da nye teknologier altid er forholdsvis dyre i begyndelsen, vil der gå længere tid, inden prisen falder til et rimeligt niveau. Det kan for­dyre omstillingen.

Amerikanerne kan dog ikke lade være

Mens eksperterne ikke frygter, at danmarkskortet bliver mere sort og mindre grønt med de lave oliepriser, er sagen en anden i lande, hvor skatte- og afgiftstrykket på brændstof er noget mindre end i Danmark. Her kan bil­købere fristes til at udskyde købet af miljøvenlige biler og i stedet gå efter større benzinslugere.

Den tendens har allerede vist sig i USA, hvor forbrugerne med en benzinpris på 2 dollars pr. gallon – altså ca. 3,30 kr. pr. liter – kan se frem til at spare samlet 75 mia. dollars i 2015.

En del af de mange penge vil blive omsat i nye biler, og amerikanske analytikere forudser, at incitamentet for at købe en energiøkonomisk model, eller ligefrem en elbil, vil være lav. Det kan allerede ses på salgstallene, som for de fire mest populære store firehjulstrækkere steg med næsten 10 procent i november, mens det generelle bilsalg kun steg med 1,3 procent sammenlignet med året før.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forleden havde TVavisen et indslag om den faldende oliepris - her var folk glade for at det nu blev billigere at holde sit oliefyr gående gennem næste vinter. På kort sigt er det jo rigtigt nok.
Omvendt bekymrede fagfolk sig for at det ville udskyde omstillingen til varmepumper m.v da folk så fik mindre tilskyndelse.

Det var især folk i udkantsområder med lav indkomst som ikke kan betale startomkostningen. Man kan også betragte de lave priser (og lav rente) som en enestående chance for at spare op til udskiftningen (og til at isolere), den kommer jo engang når oliefyret er slidt op, og så er det ikke sikkert man har råd til noget andet, eller at oliepriserne er så lave som nu.

Med andre ord; betragt varmeudgifter som unaturligt lave for tiden, og brug forskellen til at investere i fremtiden.

  • 12
  • 0

Vi burde holde olieprisen på det høje niveau, i form af forhøjet afgifter.
På den måde ville der komme rigtigt mange penge i de slunkne statskasser.
Den grønne omstilling ville ikke få et bump på vejen.

  • 7
  • 10

@Thomas Gade

Selvom jeg er enig i dit synspunkt om at man skal isolere og skifte til varmepumper, solfangere osv. så der jeg ikke nogen grund til at betragte oliepriserne som unaturligt lave.

Der kan produceres Synfuel til konkurrencedygtige priser og biobrændstof ligger ikke langt efter. Fossil fuel er på alle parametre et mere underlødigt produkt og dem som ønsker at afsætte det er derfor nødt til at underbyde prisen for kvalitetsfuel.

Udviklingen peger entydigt imod faldende priser omend nogen skøn regner med langsommere fald fremover. For solceller regner man med halvering frem til 2020, hvad der er en reduktion af de seneste års prisfald. For vindmøller regner man med 30% prisfald frem til 2030, hvad der er en stor reduktion af de seneste års prisfald.

Da priserne på vind på gode lokalisationer allerede er under det niveau, der skal til for storskala Synfuel produktion med dagens oliepriser, så er der ikke meget lys for de sorte fossil virksomheder.

Jeg tillader mig også at forholde mig skeptisk til vindenergi prisfaldsprognoser, fordi der historisk har været et fald på 17% efter hver fordobling af installeret kapacitet, og der er mange spændende innovationer på vej ind i mainstream vindmøller. Men som sagt så er udviklingen allerede meget alvorlig for ejere af aktier i fossil virksomheder. Hvordan skal flydende fossile brændsler kunne konkurrere med Synfuel, der hverken kræver kostbar efterforskning, prøveboringer, platforme osv. Alt hvad der skal bruges er et raffinaderi og adgang til rigeligt med havvand og blæst.

  • 5
  • 3

@Jens Stubbe: Du referere mange forventninger til fremtiden. Mon du kan linke til kilderne?

Spotprisen på olieprisen er p.t. tæt på 50 USD/tønde. Det ser ud til, at man p.t. kan fastlåse olieprisen de næste fem år til under 70 USD/tønde. Dvs. at prisen fremadrettet er stigende fra den aktuelle, men fortsat meget lav ift. for 12 måneder siden.

Olieprisen på WTI (amerikansk råolieindex) kan følges her: http://www.cmegroup.com/trading/energy/cru...

  • 4
  • 1

@Niels Winding

Skal nok få links på, da debatten jo er vigtig. Jeg står bestemt ikke alene med bekymringerne for fossil industrien og det er også aktuelt for Nordsøen, hvor et stort antal olieinstallationer risikerer at ende som industriel kirkegård ingen rydder op efter medmindre regeringerne må træde til.

VE teknologier er ægte disruptive teknologier, der flår markedsgrundlaget væk under fødderne på KK og fossil teknologierne i takt med teknologisk raffinering.

http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbys...

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten