Vindmøller har knas med gearkasserne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vindmøller har knas med gearkasserne

Alle vindmøllefabrikanter har problemer med styrken i møllernes gear i større eller mindre grad. Det bekræfter teknisk konsulent i mølleejerforeningen, Danmarks Vindmølleforening, Strange Skriver, som igennem ti år har faret landet rundt og gennemgået hundredvis af vindmøller.

"De alvorligste fejl på vindmøllerne er stadig gearkasser og hovedlejer. Fejlene forekommer mest på større og nyere mølletyper og især til havs," siger han. Der er dog ikke er så mange fejl som for otte til ti år siden, tilføjer han.

Ifølge Strange Skriver har problemerne på gearene også ændret sig lidt. Hvor det før var sfæriske rullelejer, der gik i stykker på stort set alle gear, har man i dag skiftet til cylindriske rullelejer. Men også de bliver indimellem slidt alt for hurtigt.

"Det virker som om, der er nogle belastninger, man ikke har styr på," siger han.

Ekspert i vindmøllebranchen Birger T. Madsen fra BTM Consult siger, at det er tydeligt, at producenterne har besvær med at få gearkasserne til at holde.

"Blandt komponenterne i møllerne er det absolut problemer med gearkasserne, der er mest synlige og dyre at reparere på. Især efter at møllerne er kommet op i størrelser på 1,5 MW og derover," siger han.

Stopper offshore-salg

Senest er Vestas blevet ramt af gearkoks på deres 3 MW prestigemølle, der står til havs i engelske Barrow Wind havmøllepark. Her skal en pæn del af gearkasserne udskiftes, og mens udskiftningen står på, har Vestas valgt at stoppe salget af 3 MW mølletypen til offshore-projekter. Det bekræfter selskabet overfor Ingeniøren. Ifølge BTM's opgørelser havde Vestas ved udgangen af 2006 leveret flere end 250 stk. vindmøller af 3 MW typen til overvejende europæiske markeder.

Tidligere har Vestas også haft problemer med gearene på Kentish Flats og også på Horns Rev. Gearfejlene koster, hvilket illustreres af, at selskabet i 2007 har hensat 1,5 mia. kroner til at betale for garantireparationer på blandt andet gear. Alligevel vil Vestas ikke være med til at betragte gearkasser som et specielt problembarn for vindmøller.

"Set i relation til, hvor mange vindmøller vi har kørende rundt om i verden, er fejlene på gearkassene i Barrow Wind ikke nogen stor sag for os," siger teknologidirektør Finn Strøm Madsen fra Vestas.

Siemens har også været nødt til at skifte lejer i gearkasserne på Nysted Havmøllepark.

Ifølge Siemens' teknologichef, Henrik Stiesdal, har der i vindmøllebranchens 30-årige historie jævnligt været problemer med gearkasserne, men det samme kan siges om andre komponenter. Ikke mindst fordi komponenter i en vindmølle - der som regel er meget store - udsættes for belastninger, som leverandørerne sjældent har oplevet i andre brancher.

"Jeg mener ikke, det er sandsynligt, at der er væsentlige belastninger på gearene, vi ikke kender til. Gearproblemerne kan - ligesom andre komponentproblemer - virke mystiske til en start, men vi har generelt kunnet finde en konkret forklaring på problemer også med et gear, når vi gransker længe nok," siger han.

Siemens har online maskinovervågning på alle store vindmøller, og har derfor mulighed for at gribe ind på et tidligt tidspunkt, inden et problem bliver til et havari.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først