Vindmølleindustriens danske underleverandører vokser ud i verden

På globalt plan troner det danske vindmøllebrand over alle andre. Det internationale image lokker læringslystne firmaer mod Danmark, når de søger ny viden om vindenergi.

Og ingeniørstuderende fra USA eller Asien drager glædeligt til landet for at læse på danske universiteter, der har uddannelser målrettet vindbranchen.

Kæmpeproducenter som Vestas og Siemens Gamesa dominerer ganske vist i avisoverskrifter verden over, men faktisk hviler den danske førerpositionen i lige så stor grad på underleverandørerne i vindbranchen. For eksempel LM Wind Power, KK Wind Solutions, JSB Group og Liftra, som alle er internationale spillere på møllemarkedet.

LM Wind Power og KK Wind Solutions leverer henholdsvis møllevinger og elektriske systemer til kontrol og overvågning af turbiner samt vindmølleparker. JSB Group producerer kernemateriale til vinger for bl.a. General Electric, Siemens og Vestas, mens Liftra har specialiseret sig i skræddersyet transport, installering og servicering af turbineudstyr som vinger og gearkasser.

Væksten ligger i udlandet

Liftra har blandt andet specialiseret sig i selvhejsende vindmøllekraner. Adm. direktør Per Fenger advokerer for større samarbejde mellem danske leverandører for at fastholde den danske førertrøje i vindenergi. Illustration: Liftra

Fælles for firmaerne er tidens vækst i vindmøllebranchen, som snurrer af sted med uformindsket vindstyrke. Men de mærker også den voksende konkurrence fra et land som Kina, der har øget sine investeringer i vedvarende energi.

Spirende økonomier som Indien, Brasilien, adskillige stater i Mellemøsten og nationer i Afrika som Kenya er også begyndt at investere massivt i vindenergi, og hvis danske virksomheder skal have gavn af de kapitalstrømme og bevare den teknologiske førsteplads, er det afgørende, at firmaerne sender ingeniørtropper af sted til de enkelte lande.

Ifølge brancheorganisationen Vindmølleindustrien forventer omkring 40 pct. af danske leverandører at udvide deres forretning i udlandet. En af dem er KK Wind Solutions, der sågar regner med at være dobbelt så stor som i dag i løbet af fire år.

»Det er nødvendigt, hvis vi vil bevare den danske vindindustris nuværende status og position. Basalt set er man som virksomhed ikke med i konkurrencen, hvis ikke man er til stede i det respektive land,« siger René Balle, chief technology officer i KK Wind Solutions.

De tre største grunde til at sprede forretningen globalt er lettere adgang til nye markeder, større kontrol over værdikæden og at opnå ny viden, ny teknologi eller patenter. Det oplyser firmaerne i en analyse af leverandører fra oktober 2016, som er publiceret af Vindmølle­industrien.

Kineserne kan indhente os

Men trods Danmark år efter år har bevaret den teknologiske førertrøje i vindenergi, er konkurrenterne ikke mange skridt bagefter, advarer Søren Høffer, vice president i salg og marketing hos LM Wind Power.

»Det må ikke blive en sovepude for danske virksomheder, at vi er dygtige. Kina og andre asiatiske lande er lige i haserne på os, og det skal vi holde øje med,« understreger han.

Selvom alle fire firmaer – på lige fod med de fleste i den danske branche – forventer vækst i de kommende år, må de altså ikke falde hen i selvfedme. Pladserne som de fortrukne leverandører på verdensplan kan hurtigt blive tabt.

Voksende konkurrence presser danske leverandører sammen

KK Wind Solutions leverer elektriske systemer til vindmøller. Den jyske virksomhed forventer en fordobling af størrelsen inden for fire år. Illustration: Jesper Balleby

At have afdelinger og produktion, hvor man vil have forretning er vigtigt, men den primære faktor i konkurrencen om opgaver vil i fremtiden være pris, mener Søren Høffer.

»Lokale politikeres krav om lokal produktion og lokale arbejdspladser vil forsvinde med de faldende statssubsidier. Det kommer frem for alt til at handle om bedste kvalitet til bedste pris, og her skal vi kunne konkurrere ved at presse prisen på energi ned,« påpeger han.

Den vurdering bekræfter Frank Nielsen, adm. direktør for i JSB Group, der producerer kernematerialer i hårdt skum og balsatræ til vindmøllevinger.

»Man kan gå efter at få komponenter håndlavet i for eksempel Vietnam, men tit halter kvaliteten, og leveringstiden er for lang. Derfor bør danske virksomheder satse på højteknologisk produktion og ikke mindst tæt samarbejde med hinanden – ligesom tyske bilproducenter og deres leverandører, der holder hinandens forretninger til ilden,« pointerer Frank Nielsen.

Ideen er, at de enkelte værdikæder inden for dansk vindkraft – både producenter og underleverandører – skal slå pjalterne sammen. For at skabe den højeste kvalitet til den billigste pris er det nødvendigt, at virksomheder samarbejder på eksempelvis udviklingsområdet i stedet for at gemme sig bag deres firmalogo. Et eksempel på tendensen er fusionen mellem leverandørvirksomhederne Jupiter Group og Bach Composite Industry, som blev offentliggjort i februar.

Fusioner truer små og mellemstore

Alternativet til at kombinere udviklingskræfterne kan være at give afkald på globale markeder og potentiel vækst. Opkøb og sammenlægning af store vindmølleproducenter smitter nemlig af på underleverandørerne. Over de seneste ti år er antallet af vindmølleproducenter således dalet kraftigt, og derfor stiger kravene til leverandørerne.

Værst er det for de mindste virksomheder, fremhæver Per Fenger, adm. direktør i Liftra, som producerer skræddersyede løsninger til specielle løfte- og transportopgaver i vindmølleindustrien.

»Industrien er ved at modnes, og mange store virksomheder går sammen. Desværre kan det være en trussel for især små og mellemstore firmaer, der så er tvunget til at vokse sig store,« forklarer Per Fenger.

»Færre store spillere blandt vindmølleproducenter betyder, at flere opgaver ryger til de stærkeste underleverandører, som kan levere den ønskede innovation og de rette mængder. Muligheden for at vinde de udenlandske opgaver bør danske leverandører ikke sætte over styr,« argumenterer Frank Nielsen.

Silicon Valley of Wind Power

Flere danske leverandører har specialiseret sig i vingeproduktion og materialer. Illustration: LM Wind Power

Men kan de danske virksomheder håbe at bevare det teknologiske forspring, når Kina og flere voksende økonomier satser massivt på vindkraft?

For René Balle fra KK Wind Solutions, er den danske styrkeposition tydelig: Danske virksomheder befinder sig i sværvægterklassen inden for hver deres områder, og de både konkurrerer med og lærer af hinanden.

Virksomheder fodres også af landets universiteter, som udklækker ingeniører, der ligeledes er nogle af de bedste inden for deres fag.

»Den danske ‘Silicon Valley of Wind Power’ er bygget op over mange år, fordi det kræver høj faglighed, talentmasse og sund konkurrence mellem virksomheder. Vi konkurrerer og samarbejder med de bedste firmaer, så det er altid de dygtigste folk i verden. Det er klart med til at løfte niveauet på det, vi laver, enormt meget,« siger René Balle.

Det nikker Per Fenger fra Liftra genkendende til: Særligt kloge inge­niørhoveder har været med til at skyde danske virksomheder i front, og har dermed skabt et miljø for innovation og specialisering, som har givet Danmark den grønne førertrøje i vindteknologi. Og det er præcis samme tilgang, som skal holde danske firmaer i front.

»Fordi vi har specialiseret os i hvert vores nicheområde, er vi blevet verdensmestre inden for netop de nicher,« forklarer Per Fenger og fortsætter:

»Den viden, som virksomhederne akkumulerer, bliver delt i hele branchen, fordi vi har stor bevægelse af arbejdskraft fra store mølleproducenter til små underleverandører og omvendt.«

Ingeniørmangel største udfordring

Billede fra KK Wind Solutions produktion af elektriske systemer. Illustration: Jesper Balleby

En af de største hindringer er imidlertid stadig jagten på kvalificeret arbejdskraft. En undersøgelse blandt leverandører foretaget af organisationen Vindmølleindustrien viser, at mange firmaer kæmper med adgang til dygtige arbejdshænder.

Den allerstørste udfordring er at efterkomme kundernes efterspørgsel, hvilket blandt andet skyldes de manglende hænder.

»Vi vil gerne tage imod flere ordrer, men vi kan ikke følge med efterspørgslen. Vores største udfordring er, at der ikke er nok ingeniører,« påpeger Per Fenger.

I LM Wind Power efterlyser Søren Høffer bedre muligheder for at hente udenlandsk arbejdskraft i kortere eller længere perioder.

Brancheorganisationen Vindmølleindustrien har også et bud på, hvordan Danmark kan beholde sin grønne førertrøje. Den skal blandt andet sikres gennem øgede forskningsmidler, mulighed for test af vindmøller og øget skattefradrag til forskning, foreslår vindmøllevirksomhedernes organisation.