Vilde Tesla-ejere blev for meget for Elon Musk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vilde Tesla-ejere blev for meget for Elon Musk

Det virkede ret sjovt i starten; Tesla-ejere satte deres model S i autopilot-mode og derefter sig selv om på bagsædet. Styringen overlod de til den software, Tesla Motors havde været så venlige at lægge ind i deres biler.

Men nu er smilet stivnet noget på administrerende direktør Elon Musk. På et telefonmøde med investorer i anledningen af virksomhedens 3. kvartalsregnskab, som netop er blevet afholdt, sagde Elon Musk, at der nu vil blive lagt en række begrænsninger ind i autopiloten, så ejerne ikke gør “crazy” ting med den.

Læs også: Tesla sender førerløs bil til ejerne over nettet

Elon Musk blev ellers ret begejstret, da der kort tid efter introduktionen af autopiloten begyndte at dukke videoer op på Youtube. Her bliver der læst aviser, mens nogen af chaufførerne endda har forsøgt sig med at sidde på bagsædet under kørslen.

Begejstringen skyldtes blandt andet, at hver gang en ejer brugte autopiloten, blev data overført til Tesla, som herefter kunne bruges til forbedring af softwaren.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Hvor meget kan man overlade til bilens autopilot? Denne Tesla-ejer mener nok en hel del. Illustration: Youtube

Også Teslas talsmand, Khobi Brooklyn, var ude med roser til brugere af autopiloten:

»Det er så cool at se Model S-ejere komme ud på vejen og benytte sig af den her revolutionerende teknologi. Jo flere folk, som bruger den, desto bedre bliver den,« lød det fra Brooklyn i Wired.

Men Elon Musk kalder altså ejernes eksperimenter for "Not Good".

Læs også: Tesla barberer 231 hk af topmodellens effekt

Hvad er det så for nogle stramninger Telsa vil indføre? Det er allerede et krav, at føreren har hænderne på rattet. Ellers begynder forskellige advarsler at bimle og bamle. Derfor vil et af de mest oplagte tiltag nok være at indføre en sensor, der sikrer, at der altid sidder en person i føresædet.

Se her en privat Teslaejers tur fra bagsædet:

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er en skala mellem en bil der har primitive "assist" muligheder, f.eks. ABS bremser og så en bil, der er fuldt selvkørende.

Google hævdede for et par år siden, at alle punkter midt imellem kan misforstås eller misbruges af brugerne. Det er først, når bilen er 100% selvkørende, at man kan tale om at bilen bliver definitivt sikrere at køre i.

Der er tale om, at brugerne meget hurtigt stoler på teknologien, og tror den kan mere end den kan, hvis der er tidspunkter, hvor brugeren skal bryde ind for at hjælpe. Derfor mister de hurtigt opmærksomheden på vejen og giver sig til at lave alle mulige andre ting.

Teknologien i sig selv fejler ikke noget, men der er simpelthen stor risiko for fejlbetjening.

Denne video er meget værre end den i artiklen:

https://www.youtube.com/watch?v=3gax8BnQpuA

  • 13
  • 0

At bilen ikke går amok med alarmer når den kører og hverken sele-sensor eller førersæde-sensor er aktiveret (Med eller uden autopilot).

Det er nok rettelser af denne type vi kan forvente.

  • 4
  • 0

"Men nu er smilet stivnet noget på administrerende direktør Elon Musk."

Mon ikke det er fordi det juridiske omkring selvkørende biler er fuldstændig uafklaret, og at Tesla kunne risikere erstatningssager i milliardklassen hvis der sker en ulykke?

MvH,

Bentaæ

  • 1
  • 2

Mon ikke det er fordi det juridiske omkring selvkørende biler er fuldstændig uafklaret, og at Tesla kunne risikere erstatningssager i milliardklassen hvis der sker en ulykke?

Jeg tror nu også at Elon Musk rent faktisk forsøger forhindre at nogen slår sig selv eller andre ihjel. Det har altid været vigtigt at bygge en bil med maksimal sikkerhed. Tesla Model S er en af de biler med højest passiv sikkerhed der er bygget.

Med hensyn til det juridiske, så er den såkaldte autopilot ikke ret forskellig fra andre fabrikanters tilsvarende systemer, så jeg tvivler på at der er noget at komme efter her. Det er altid føreren af bilen der har det fulde ansvar.

  • 3
  • 0

100% selvkørende biler ville da heller ikke være sikre før ALLE kørte i sådanne biler? Så kan de snakke sammen og koordinere køre planer, andre bilister i ikke selvkørende biler vil jo stadig være en faktor?

  • 0
  • 0

Quote:
"og så en bil, der er fuldt selvkørende."
Med den teknologi vi har til rådighed nu, er der et stykke endnu. Både med bilerne og med vejene som bilerne skal befærde. I hverfald så længe de skal kunne begå sig i blandt alt og alle der også bevæger - til tider helt vilkårligt - rund på planetens overflade.

Quote:
"Teknologien i sig selv fejler ikke noget, men der er simpelthen stor risiko for fejlbetjening."
Ikke enig. Teknologien halter. Computere har ikke den kapacitet der skal til for at bevæge sig med stor fart hen over jordoverfladen med alt og alle der udfordre fart og retning.

  • 1
  • 3

Ikke enig. Teknologien halter. Computere har ikke den kapacitet der skal til for at bevæge sig med stor fart hen over jordoverfladen med alt og alle der udfordre fart og retning.

Nej. Teknologien gør det den skal, men bilisterne fejlbedømmer og antager den kan mere end det den gør.

Det er det som Google satte finger på, da de observerede egne medarbejdere, som skulle prøve at køre i deres selvkørende biler første gang: De gav sig meget hurtigt til at sidde og lave alt muligt andet, også selvom bilerne, ligesom Tesla'erne, kunne stoppe autokørslen med kort varsel.

Derfor fremsatte de målet om, at deres biler skulle være 100% selvkørende.

  • 2
  • 0

De burde have kaldt funktionen noget andet autopilot, det lægger op til bilen uden problemer kan køre helt selv, de burde have angivet det som en udvidet kørsels assistent.*

*) Lidt ala adaptive fartpilot + lane assist etc, som det jo reelt bare er, i en lidt mere integreret/udvidet udgave.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten