Vild interesse for hybridbiler varsler priskrig mellem Honda og Toyota
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vild interesse for hybridbiler varsler priskrig mellem Honda og Toyota

Toyotas omtalte hybridbil, Prius, kommer på gaden i en tredje og billigere version i dag. Alene i Japan har kunder forudbestilt 80.000 eksemplarer af den nye model, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Siden Prius'en kom på verdensmarkedet i 1997, er der solgt over en million eksemplarer. Men siden februar i år, har den japanske konkurrent Honda givet Toyota hård konkurrence med introduktionen af Hondas hybridbil Insight.

Insight'en kan købes i Japan for 122.000 kroner, og samme pris bliver Toyotas nye Prius solgt for. Det er mere end 20 procent billigere end de tidligere Prius-versioner.

Prisen på en Prius er sænket med 20 procent, efter introduktionen af konkurrenten Honda's Insight i februar i år. Toyota lover 38 km/liter. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Prisen betyder tilsyneladende meget for kunderne. Honda solgte i april 10.481 styk Insight's, hvilket var dobbelt så meget, som firmaet havde forventet, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Både Honda og Toyota har imidlertid endnu billigere hybridbiler i støbeskeerne.

Honda vil efter 2010 begynde salget af sin model Fit i en hybridversion. Toyota oplyser, at deres billigudgave først kommer på markedet om tre-fire år.

Japanske iagttagere er ikke i tvivl om, at en kommende priskrig på hybridbiler er uundgåelig, fordi fortjenesten på disse biler er attraktiv.

Dokumentation

Artikel i USA Today
Artikel i Reuters
Artikel i Bloomberg
Artikel i Washington Post
Pressemeddelelse fra Toyota

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bekræfter jo at hybridbiler kan indføres meget hurtigere end rene el-biler.

Med de nye hybrid biler (ikke den gamle prius og tilsvarende teknologi) får vi både energibesparelsen og muligheden for at tage de korteste ture på strøm.

Vi mangler kun politisk vilje, hvis reg. afgiften kunne sættes til 30%, for biler over 35km/liter, med fuldt fradrag for et halvårligt reguleret batteri index.

+moms +ejerafgift

Så kan vi både spare CO2, og få et rent og næsten støjfrit nærmiljø.

  • 0
  • 0

Nu har de to nævnte biler jo kun en lille elmotor og et lille batteri, der begrænser rækkevidde og fart?
(men der er selvfølgelig nogle personer der bor meget tæt på deres arbejde eller hvor de nu vil køre hen)

Det må da være muligt at lave biler der er langt billigere i drift, til et brugsmønster på 20-40 km per dag, end de nævnte parallel-hybridder. 35 km/l (2,8 l per 100 km) versus 0.2 kWh /km.
Her er problemet for bilkøbere at finansiere et dyrt batteri, selvom det tjener sig selv hjem .

Mon efterspørgslen efter biler der kan køre mindst 40 km på batteridrift vil blive mere efterspurgt end disse biler der primært kører på benzin?

Man har jo lov at håbe, så lokalforureningen og fossil-forbruget mindskes.

  • 0
  • 0

Det er bare svært at forstå hvorfor man ikke bruger en lille dieselmotor til at køre sammen med elmotoren. Jeg tænker f.eks på nogle af de små diesler der i dag kører 23-27 km/l. Hvor langt ville de kunne gå med hybrid teknik. Man kunne også godt tro at fattigmandshybrid som BMW bruger bliver mere udbredt. Da det jo "bare " drejer sig om at gemme bremse energien så kunne man jo nøjes med at strømforsyne bilens elektriske komponenter

  • 0
  • 0

Bilkøberes tanker om miljø og hvad de ligger vægt på når de skal vælge ny bil, blev opsummeret i dette foredrag:

http://www.trafikdage.dk/papers_2008/praes...
Især fra billede 11 og citatet fra en bruger-undersøgelse:

"Man forventer jo ikke, at en ny bil forurener så forfærdeligt meget." (Interview 19).

Sat på spidsen, så gad folk ikke tage hensyn til miljøet i valget af bil. Jeg gætter på at det bl.a. skyldes at folk ikke fornemmer at der er den store forskel på nye bilers forureningsmængde.

  • 0
  • 0

Vi må nok være realistiske og indse at menigmand vælger efter tegnebogen og ikke andet. Derfor må man hjælpe udviklingen på vej med pisk og gulerod. Bare se hvad en større prisstigning på brændstof sidste vinter gjorde ved bilmarkedet. Det værste der kan ske for den nuværende udvikling er at brændstoffet bliver billigt igen. Gennem rigtig mange år skete der ikke rigtig noget med benzinøkomien på bilerne. De blev bare større, tungere, sikrere og hurtigere. Nu kan man ligefrem vælge mellem mange biler der kan køre over 20 km/l

  • 0
  • 0

Ide:

Til daglig køres kun på el.

Skal der køres langt, kobles en dieselgenerator på en tailer til.

Disse trailere kan købes eller lejes.

  • 0
  • 0

Jeg forstår udmærket de interviewede personer. Det må være et eller andet hype omkring de rene elbiler, der har forsinket hybridbilerne.
I øvrigt er 38km/l næsten ligeså godt som en ren elbil kan gøre det, så hvad er problemet?
Som jeg har nævnt før, kan man få rigtig meget hjælpemotor for de ekstra 20KWh der minimum er nødvendige i en ren elbil.
Er der i øvrigt nogle som har et bud på vægt og rumfang af henholdvis 20KWh batteri og en 20KW motor/generator?

  • 0
  • 0

I øvrigt er 38km/l næsten ligeså godt som en ren elbil kan gøre det, så hvad er problemet?

Kan den køre på vindmøllestrøm eller atomkraft? Nå, så kender du godt problemet.

  • 0
  • 0

Nu står der ikke noget om batteristørrelsen eller hvor langt den kan køre på ren el, men så længe man kan tanke el på den er det komplet ligegyldigt hvordan el'en er blevet lavet, og brændstoføkonomien er i alle fald imponerende i forhold til tilsvarende konventionelle biler. Produktionen af el er en helt anden boldgade som egentlig ikke har så meget med elbiler at gøre. Du kan jo ikke se hvordan den el du aftager er lavet.
Disse moderne hybridbiler vil reducere brændstofforbruget væsentligt, og det er hele pointen.

  • 0
  • 0

http://www.toyota.dk/cars/comi...aspx står der at bilen kun kører 25,6 km/l.

Jo, men det er 2009 modellen.

Artiklen her handler om 2010 modellen, den er på en helt ny platform, produktionsomkostningerne er faldet med 30% og brændstoføkonomien har fået et løft, for Toyota gælder det om at få kunderne til at vente på den nye, så de ikke går ud og køber Honda Insight, som er en lidt mindre bil med meget mere torque som går 30km literen.

  • 0
  • 0

Hvis Toyota kun kan producere en Prius 2010 for hver 66 sekunder, dvs 50.000 styk pr måned, kan det kun dække det Japanske hjemmemarked.

Toyota må jo tro den nye Prius enten ikke lever op til forventningerne, eller at der kommer langt bedre biler inden de kan nå at skrue produktionen op, siden de ikke producerer los.

Der må da være mange også i europa som gerne vil have den nye Prius.
http://www.caradvice.com.au/32442/new-toyo...

  • 0
  • 0

får vi

-ikke "vi", men "de". I Danmark har vi ikke politikere med mandsmod til at nedsætte afgifterne på hybridbiler. Se bare Sverige, hvor en Prius er væsentligt billigere end fossile biler på grund af en særlig afgitnedsættelse på hybrider.

Hvor meget letter de 38 km/l iøvrigt på afgiften for Prius i Danmark?

  • 0
  • 0