Vil du vente år efter år på IC4, Carina Christensen?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vil du vente år efter år på IC4, Carina Christensen?

En massiv kritik fra alle sider i folketingssalen er ikke tilstrækkeligt til at give DSB's bestyrelsen sparket på grund af de forsinkede IC4-tog. Det mener trafikminister Carina Christensen (K).

»Ligesom alle andre danskere venter jeg med længsel på de fine flotte tog,« nøjes ministeren med at konstatere.

Hun afstår fra at angive datoer for, hvornår de bestilte tog ruller ud på danske skinner.

»Vi er i gang med typegodkendelserne, og det er et afgørende skridt, for vi kan begynde at indsætte togene i landsdelstrafikken, så snart vi har typegodkendelserne. Trafikstyrelsen arbejder på højtryk. Man er selvfølgelig afhængig af, at Ansaldobreda og det tyske assessorfirma TÜV leverer de oplysninger, man har brug for til typegodkendelsen,« siger Carina Christensen.

Hun nægter at afsætte bestyrelsesformanden for DSB, Mogens Granborg, sådan som Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti kræver.

»Jeg kan godt forstå frustrationen over at vente på disse tog, men DSB er en selvstændig offentlig virksomhed med en bestyrelse, som ansætter direktionen, og de har ansvaret for togindkøb. Sådan har man konstrueret det i 1998 i DSB-loven. Det er bestemt mit indtryk, at man presser hårdt på fra DSB's side i forhold til Ansaldobreda.«

Har du tænkt dig at vente på de tog måned efter måned, år efter år?

»Jeg har en trafikkontrakt med DSB, der løber fra 2005 til 2014. Forudsætningen var, at IC4-tog skulle have været med fra januar 2006, og det var de ikke, og derfor kræver vi årlig tilbagebetaling. På den måde sikrer vi, at skatteborgerne ikke betaler for tog, der ikke kommer,« svarer Carina Christensen.

De penge vil Pia Olsen Dyhr (SF) bruge til at leje tyske tog. Hvad siger du til det?

»Vi skal lave en stor investeringsplan til efteråret med en markant styrkelse af den kollektive trafik. Der må man selvfølgelig vurdere, hvordan man bruger pengene bedst muligt og hjælper den kollektive trafik. Så må politikerne byde ind med deres forslag.«

DSB tilbagebetaler en halv milliard kroner om året for togtrafik, der ikke eksisterer. Burde de penge ikke øremærkes til erstatningstog?

»Det kan man have mange meninger om. DSB har indsat lejede tog, og det er en del af kontrakten, at den kollektive trafik kører, og DSB er selv interesseret i at have et attraktivt produkt.«

Carina Christensen henviser til en anbefaling fra Rigsrevisionen om, at ministeriet ikke betaler for erstatningsmateriel, da DSB har det kommercielle ansvar.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Desværre ser vi generelt det problem, at de ansvarlige ikke bliver draget til ansvar for deres (manglende) handlinger indenfor det offentlige. En bestyrelsesformand i det private var for længst blevet udskiftet med en, der magtede opgaven.

MVH
Jan

  • 0
  • 0