Det vigtigste projektværktøj er din hjerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Det vigtigste projektværktøj er din hjerne

Det allervigtigste projektværktøj i verden er vores hjerne. Den store computer på øverste etage er vores bedste ven for innovation og vækst, men samtidig vores værste fjende. For selvom vi alle elsker udfordringer, så er hjernen fra urtiden gearet til ‘business as usual’.

Udsagnene kommer fra Tim Vang, ansvarlig for Iværksætter Accelerator på KEA og dansk CEO i Pretotyping, en amerikansk standard for innova-tion udviklet inde fra Google, der går ud på hurtigt at afklare, om der er en reel markedsinteresse for en given service eller et produkt.

»Intellektuelt kan man jo godt forstå et behov for ændringer eller nye måder at gøre tingene på, men hvem er reelt klar til at ændre rutinerne både med hjerne og hjerte?« spørger Tim Vang retorisk.

Han nævner et eksempel med en projektleder, der er blevet introduceret til et nyt værktøj på en konference, en workshop eller et salgskursus, og som er vældig begejstret. Men så kommer han tilbage til sin hverdag. I mellemtiden er mail-bakken fyldt op, og mødekalenderen koger.

»Der skal meget til i den situation for at holde fast og få implementeret det værktøj, han lige har hørt om. Vanekåben hænger og venter lige uden for døren, og det ender som oftest med, at han gør præcis, som han plejer.«

Tim Vang lever af at etablere, forme og vækste virksomheder. Han siger, lidt firkantet, at der findes to typer værktøjer: dem, der virker, og dem, der ikke virker.

»Vi får dårlig samvittighed over ikke at bruge de nye værktøjer, vi tilegner os. Men det handler i den grad også for leverandørerne om at sikre overleveringen af værktøjerne ordentligt. Nye tiltag skal skabe en involverende logik, man forstår i hjernen og hjertet, og som får en til at gøre op med de indgroede vaner. Mange værktøjer er geniale, men flopper ene og alene, fordi de bliver serveret på den forkerte måde,« siger han.

Otte ud af ti nye ideer fejler

Multi-iværksætteren ved godt, at han ikke skal holde salgstale. Men han må alligevel eksemplificere ved at nævne den amerikanskfødte standard Pretotyping, som han selv arbejder med; et værktøj til at speede innovationskraften op med i en virksomhed – grundlæggende ved at undersøge, om der eksisterer et marked for det produkt eller den prototype, som man bruger meget tid og mange penge på at udvikle. Tim Vang er selv faldet pladask for metoden og er nu er ved at implementere den i de nordeuropæiske lande.

»Hvis kunderne ikke vil købe varen, er der jo ligesom ingen grund til at udvikle det. Det er logisk og lige til højrebenet at bruge. Innovation handler om at få nye ideer og så ellers sætte handling bag de gode ideer –, men otte ud af ti nye ideer fejler.«

Et universelt værktøj

Ideen med Pretotyping er gennem små eksperimenter at få afprøvet en enkel version af et produkt for at finde håndgribelige beviser på, om det kan sælges. Et – ifølge Tim Vang – universelt værktøj, der kan bruges i alle typer virksomheder og organisationer. Det handler helt enkelt om at simulere, at produktet eksisterer for at finde ud af, om man blot har fat i en god idé, eller om man har fat i en god forretningsidé.

»Når det drejer sig om værktøjer, skal man holde fast i de enkle løsninger, selvom de virker banale. 60 procent af det, vi lærer folk i forhold til Pretotyping, kender de i forvejen. Men de skal lære at bruge deres eksisterende viden på en ny og struktureret måde, der overkommeligt glider lige ind i hverdagen. Værktøjerne for innovation spiller en afgørende rolle. Vi skal bare lære at bruge dem rigtigt.« siger Tim Vang.

Fakta: Rammer for at skabe innovationskraft

Leverancen af et nyt værktøjer vigtig for at skabe de rette betingelser. Nye værktøjer skal ikke modtages i aflåst sideleje eller natostilling. Man skal skabe lysten til at tilegne sig værktøjet blandt andet ved at relatere det til hverdagen.

Sørg for at stille de kritiske spørgsmål allerede under tilegnelsen af værktøjet: Hvad forhindrer dig i at tage dette værktøj i brug i virksomheden? Hvad kunne en af udfordringerne være i forhold til, at virksomheden ikke vil anvende værktøjet?

Et værktøj kan ikke alt. Hellere have en hammer end en schweizerkniv – enkelt og effektivt.

Skab emotionel- og forretningsmæssig logik samt plej ibrugtagning af værk-tøjet på en kontinuerlig basis.

Flere skal modtage værktøjetpå en gang. Ingen skal stå alene i organisationen med det. Man skal have andre at implementere værktøjet med.

Der bør foreligge en plan for, hvordan man tager værktøjet i anvendelse. Lad være med at tage vanekåben på. Gør det enkelt og overkommeligt at gå efter nye resultater.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten