Hvis undersøgelsen holder vand - og ikke bare skyldes trætte studerende - så kan det vel ikke vare længe, inde vi kan købe en madras eller et indlæg, så tilsvarende rystelser kan opnås i sengen til glæde for folk med søvnbesvær.
Det er ikke kun babyer og små børn, der bliver lullet i søvn, så snart bilen ruller ud af garagen. Ifølge forskere fra RMIT University i Melbourne, Australien, viser deres eksperiment, at bilister bliver søvnige allerede efter 15 minutter i en simulator, hvor de kører ud ad en temmelig monoton vejstrækning.
»Vores studie viser, at vedvarende vibrationer ved lave frekvenser - som det, vi oplever, når vi kører biler eller lastbiler - gør os stadigt mere søvnige - også selv om man er veludhvilet og frisk,« siger en af forskerne bag studiet, professor Stephen Robinson, i en pressemeddelelse.
Forskerne fik 15 forsøgspersoner ind i deres simulator, hvor det er muligt at vibrere hele simulatoren ved forskellige frekvenser. Her skulle de køre i 60 minutter på en tosporet hovedvej, mens forskerne målte deres hjerterytme. Variationer i hjerterytmen kan nemlig bruges som indikator for, hvor søvnige folk er. Før og efter testen skulle testpersonerne desuden angive, hvor veludvilede de følte sig, ved at placere sig selv på et af de ni trin på den svenskudviklede Karolinska Sleepiness Scale. Gennemsnitligt lå testpersonerne lige over fem ved testens begyndelse, og efter 60 minutter var de lige under 6, hvis de ikke var blevet vibreret, og omkring 7,7 hvis de var blevet udsat for små rystelser under testen.
Målingerne af variation i hjerterytmen viste desuden, at der opstod betydelige forskelle, når testpersonerne havde kørt 15-30 minutter.
»15 minutter efter de satte sig i bilen, begyndte døsigheden at ramme. Efter en halv time påvirker døsigheden din koncentrationsevne og årvågenhed betydeligt,« siger Stephen Robinson.
Hvorfor vi bliver trætte af vibrationer ved lave frekvenser er endnu uvist, men flere eksperimenter har ifølge forskernes artikel påvist, at eksempelvis togpassagerer føler sig mere trætte, når de bliver udsat for vibrationer med en frekvens under 2 Hz. I det australske forsøg blev forsøgspersonerne udsat for vibrationer på mellem 4 og 7 Hz i løbet af deres 60 minutter lange køretur.
Træthed er med sikkerhed medvirkende i cirka otte procent af de alvorlige ulykker i Danmark. Det viste Havarikommissionens undersøgelse af 300 ulykker, som FDM omtalte på sin hjemmeside. Blandt de ulykker, der skete om natten, var træthed medvirkende til over halvdelen af ulykkerne.
I dag er nogle biler udstyret med såkaldte træthedsalarmer, der overvåger chaufføren og giver en advarsel, hvis føreren virker mistænkeligt passiv. Desuden har nogle biler automatisk nødbremsning og baneassistent, der griber ind, hvis bilen er på vej ud mod vejkanten. Men forskerne mener også, at bilfabrikanterne bør overveje, om man kan modvirke de små vibrationer ved eksempelvis at designe bilsæderne anderledes.
Samtidig understreger de dog, at effekten af vibrationer skal undersøges yderligere - så man også ser, hvordan bilister, der er ældre end de universitetsstuderende, der meldte sig som testpersoner, bliver påvirket af vibrationerne.
Desuden vil de gerne teste, hvad der sker ved højere frekvenser.
»Vores undersøgelser indikerer, at vibrationer ved nogle frekvenser faktisk har den modsatte effekt og hjælper med at holde folk vågne,« begrunder lektor Mohammed Fard i pressemeddelelsen.
Se video om forsøget:
Hvis undersøgelsen holder vand - og ikke bare skyldes trætte studerende - så kan det vel ikke vare længe, inde vi kan købe en madras eller et indlæg, så tilsvarende rystelser kan opnås i sengen til glæde for folk med søvnbesvær.
Ikke så højt, det må jo være en oplagt patentsag ?
Er opfundet det hedder en vugge. Og mon ikke det er derfor vi bliver trætte ved vibrationer under 2 hz.
Hvor finder vi eksempler på disse lavfrekvente svingninger på bilkørsel, udover den nye motorvejsstrækningen nord/vest omkring Herning på højde med Aulum? Jeg mener at Vejdirektoratet må føre en garantisag mod entrepenøren som har udført dette sjusk.
Hvis undersøgelsen holder vand - og ikke bare skyldes trætte studerende - så kan det vel ikke vare længe, inde vi kan købe en madras eller et indlæg, så tilsvarende rystelser kan opnås i sengen til glæde for folk med søvnbesvær.
Ingen grund til at smide penge efter en ny madras.
Det er gammel kendt viden, at lavfrekvente svingninger sammen med lillemor, medfører ønsket virkning mod søvnbesvær. ;o)
Det forklarer hvorfor 20 min kørsel til arbejdet, og jeg er mere træt når jeg kommer frem. Modsat er cykelturen forfriskende, måske ikke kun pga at man får blodomløbet igang, men også fordi at de vibrationer ikke er der?
Det forklarer hvorfor 20 min kørsel til arbejdet, og jeg er mere træt når jeg kommer frem. Modsat er cykelturen forfriskende, måske ikke kun pga at man får blodomløbet igang, men også fordi at de vibrationer ikke er der?
Samme erfaring her. Jeg har godt nok lagt skylden på den selvvalgte zombie tilstand jeg er tvunget til at sætte mig selv i når jeg bruger bilen til pendler/kø kørsel. Altså en tæt på død oplevelses som så er forstærket af den vuggende bevægelse. Støddæmpere i en bil vil typisk ligge lige omkring 1 hz.
Monoton lyd har samme virkning.
Det slår næsten ikke fejl, at jeg falder i søvn foran tv-avisen, især hvis en eller anden politiker ævler løs om emner, vedkommende ingen forudsætninger har for, at kunne udtale sig meningsfuldt om.
I min familie spøger vi med at der må være et transport gen som luller (nogle) voksne og børn i søvn under transport. Det må så være noget de har arvet fra deres mor. :-) Spøg til side, så kunne det sagtens have været en evolutionær fordel for børn af tidligere tiders mennesker, at de automatisk lagde sig til at sove når de blev båret rundt(ala 1-2 Hz). Det er ikke svært at forestille sig at opgaven med at skaffe mad går meget nemmere når man ikke har et skrigende spædbarn i armene.
jeg har hørt fra mange, og selv tydelig oplevet at man langt fra bliver lige så træt af at køre ELbil. med denne tekst i tankerne, vil jeg sige der er fordi bilen ikke ryster som følger af Benzin/Diesel motorens ryste
Magnus snakker om søvndyssende effekt ved monotone lyde. Det skulle så være den manglende monotone brummen fra fossil motoren som mangler. Der eksistere dog stadigivæk monotom rumlen fra dækkene og vind støjen i kabinen.
Hvor finder vi eksempler på disse lavfrekvente svingninger på bilkørsel, udover den nye motorvejsstrækningen nord/vest omkring Herning på højde med Aulum?
Hmm - lad os prøve at skrive for eksempel 3 x 3 = 9 Blot en anden faktuel beskrivelse, som måske også kan opnå en håndfuld minus-thumps. Hvordan skal det ellers forklares??
Det forklarer hvorfor 20 min kørsel til arbejdet, og jeg er mere træt når jeg kommer frem. Modsat er cykelturen forfriskende, måske ikke kun pga at man får blodomløbet igang, men også fordi at de vibrationer ikke er der?
Det vil jeg nu kategorisere som rent vås. Jeg har prøvet cykel, offentlig transport og bil og jeg er nået til den konklusion at til trods for muligheden for køer, så er bilen det mest afstressende transportmiddel.
Måske er min bil blot tilstrækkelig vibrationsfri ;-)
M
Det vil jeg nu kategorisere som rent vås. Jeg har prøvet cykel, offentlig transport og bil og jeg er nået til den konklusion at til trods for muligheden for køer, så er bilen det mest afstressende transportmiddel.
Måske er min bil blot tilstrækkelig vibrationsfri ;-)
M
"vås" ligefrem....okay.
Anyway du skriver "muligheden for køer". Så heldige er langt de fleste ikke, der er kø kørsel en daglig tilbagevendende trivialitet. Noget der gjorde mig meget træt og trist. Jeg er ikke god til det der daglige tissemyre kolonne liv.
Disclaimer: Jeg køre på en super komfortabel el-cykel . Det kan ikke sammenlignes med den gammeldags trædecykel. Det er nok sådan en du har kørt på.
Uden at vide det, kunne jeg forestille mig, at det er stemplerne i forbrændingsmotoren som skaber vibrationerne, et problem som el-biler ikke har. Tager jeg fejl?
Hvis ikke, så vil el-biler - som vi nødvendigvis skal over på - løse endnu et (lille) problem.
Uden at vide det, kunne jeg forestille mig, at det er stemplerne i forbrændingsmotoren som skaber vibrationerne, et problem som el-biler ikke har. Tager jeg fejl?
Citat;" I det australske forsøg blev forsøgspersonerne udsat for vibrationer på mellem 4 og 7 Hz i løbet af deres 60 minutter lange køretur."
Så det er nok ikke stempelslagene.
Jeg henviste tidligere til en vejstrækning, som måske kan forklare fænomenet. På motorvejen vest/nord om Herning på højde med Aulum føles dele af asfalten som om at den er sat sammen af U-formede sektioner. Ved motorvejshastighed giver det er hoppetur med en frekvens på 3-4 Hertz vil jeg vurdere. Imidlertid føles det ikke søvndyssende, snarere bekymring for plomberne i tænderne.
Hvor finder vi eksempler på disse lavfrekvente svingninger på bilkørsel, udover den nye motorvejsstrækningen nord/vest omkring Herning på højde med Aulum? Jeg mener at Vejdirektoratet må føre en garantisag mod entrepenøren som har udført dette sjusk.
Hovsa - kan se i kommentarerne til denne artikel https://dagbladet-holstebro-struer.dk/hols... , at jeg har meningsfæller.
Hørte i øvrigt fra en Facebook abonnent, at strækningen nu bliver asfalteret om så den gerne skulle blive plan.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard