Viborg får vandret elevator
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Viborg får vandret elevator

Danmarks kedeligste rutsjebane, men landets sjoveste elevator.

Sådan karakteriserer hospitalsdirektør Jens Anton Dalgaard fra Regionshospital Viborg den vandrette elevator, hospitalet regner med at tage i brug midt i oktober. Mellem Regionshospitalet og Patienthotellet løber den stærk befærdede Gl. Århusvej.

Krydsningen af vejen er noget af en udfordring, og mange forslag har da også været i spil. Men på en sommerferie i Las Vegas så Jens Anton Dalgaard en højbane, som forbinder nogle hoteller.

Regionssygehus Viborg får vandret elevator mellem sygehus og Patienthotellet. d. 20.09.07 © Flemming Jeppesen, Fokus Illustration: Flemming Jeppesen

»Sådan en fætter må vi også kunne lave, tænkte jeg.«

Ingen af de mange firmaer, han kontaktede, ville imidlertid påtage sig opgaven. Den var for speciel, mente de. Først da Region Midt kom i forbindelse med det østrigske firma Doppelmayer var der bid. Firmaet er bedst kendt for sine skilifte, men det påtager sig også andre transportopgaver - og gerne lidt specielle.

I 2006 blev der indgået kontrakt om den ca. 50 meter lange højbane, som skal trafikeres af en kabine med plads til seks-syv personer. En tur hen over Gl. Århusvej kommer til at vare 53 sekunder, og kabinen forsynes med aircondition.

»En gangbro var selvfølgelig også inde i overvejelserne, men den er svær at varme op, og det syntes vi ikke, vi kunne byde patienterne - det kan f.eks. være kvinder, som har født få timer forinden,« siger Jens Anton Dalgaard.

At få den vandrette elevator godkendt har været noget af en jungle, fortæller han. Regulativet for elevatorer passede ikke til den, så den nye højbane er nu godkendt efter de samme regler, som gælder for rutsjebaner. Ligesom dem er den "et førerløst mindre skinnebåret køretøj til persontransport", som det hedder.

Viborg Ingeniørerne har stået for tilkoblingerne i begge bygninger samt for fundamenterne til de søjler, der bærer den vandrette elevator.

»Det har ikke været hverdagskost for os. Sygehuset går tre etager ned i jorden, hvor der også er en tunnel, nogle støttemure og en masse opfyld, så vi måtte 11 meter ned til fast bund,« forklarer civilingeniør Martin Pedersen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først