Er vi virkelig klar til grøn luftfart om fem år?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Er vi virkelig klar til grøn luftfart om fem år?

PLUS.
Illustration: Jag_cz / Bigstock

Ingeniøren var i sidste uge til præsentation af ny rapport om nye flydende grønne brændsler til luftfarten. Det blev flere gange gentaget, at teknologien allerede er på plads - men er den nu også det?

I sidste uge kom en ny rapport om biobrændsler til luftfarten. Rapporten var udarbejdet af forskere fra SDU med professor Henrik Wenzel i spidsen. Med på rapporten var også konsulentvirksomheden Niras og den nordiske initiativ for bæredygtig luftfart, NISA. Resultaterne blev flittigt refereret i danske

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

medier (inklusive her på ing.dk), ofte med overskrifter i stil med “Om få år kan vi flyve grønt”. Hovedkonklusionerne i rapporten var, at det er muligt inden for 5-10 år at opbygge et robust og fleksibelt system til fremstilling af grønt jetfuel, baseret på biogas, biomasse, brint og CO2-indvinding. Prisen for det færdige brændstof vil kun ligge på cirka to gange prisen for dagens jetfuel...